Gå til innhold

Asus N55SF test/førsteinntrykk - maskinen for deg som verdsetter god skjerm og lyd!


OC-Freak

Anbefalte innlegg

Hei, fin tråd!

 

Trenger en bærbar til jobb og har egentlig landet på N55SF takket være denne tråden.

 

Hvordan er byggekvaliteten med tanke på at det blir nødvendig å dra den rundt på anlegg for programmering av pls og lignende? Jeg vil ha høy oppløsning og kraft med tanke på autocad og kontorarbeid (les film, spill, facebook, etc). Regner med pianolakken umiddelbart blir full av støv og fettflekker, men tenker mest på om den føles solid nok til å plasseres på et betonggulv.

 

Eventuelle alternativer?

Finnes det forresten nye bærbare med den gode gamle COM porten?

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nettopp samme problem som jeg har! Godt jeg ikke er alene..Har brukt ekstremt mye tid på dette nå, men har ikke funnet noen løsning! Er drit forbanna nå og har lyst til å sende tilbake hele dritten :mad:

 

Har sendt mail til Asus, men ikke Dustin. Er det lenge siden du sendte mail? Dustin pleier å svare raskt, please gi meg svaret du får!! :)

Det er veldig irriterende ja. Betalte ikke over 8000 kr for en laptop med grafikkfeil, selv om det sikkert som andre nevner ikke er noe galt i hardwaren. Men jeg er mildt sagt DRITTLEI laptoper som ikke fungerer som de skal, så denne gangen med ny laptop skal alt fungere, ellers er det takk og farvel og oppheving av kjøpet.

 

Har nå tre ting som jeg skal klage om til Dustin. Elendig nettverkskort og -rekkevidde, grafikkfeil og feil med lyden! Jess da. Helt fantastisk å kjøpe en laptop som skal være uvanlig god på lyd for så å oppleve at lyden knitrer og skurrer når jeg hører musikk, både med og uten bassklossen.

 

Jeg tror jeg har en forbannelse over meg når det gjelder laptoper. Hvorfor kan de aldri bare fungere? :p

 

Av forksjellige grunner får jeg ikke kontaktet Dustin før i morgen, men da tenkte jeg å ringe. Skal gi rapport her inne så fort jeg har fått svar :)

 

Takk :)

 

Skal si ifra hvis jeg hører noe fra Asus support (tviler på jeg hører fra de men)

 

Uansett så syntes jeg nettverkskortet funker kjempe bra, ikke noe problemer med det, har dog ikke prøvd det på skikkelig avstand..

Lyden har jeg ingen problemer med heller, veldig god lyd til laptop å være, men bruker jo for det meste eksterne høytalere/headset..Men så var det de jævla ikonene..Renska marskinen for nesten alt nå, men ser ikke ut til å hjelpe.

 

EDIT: Satt og testet litt lyd nå og lyden fra selve pcen funker bra, men med en gang jeg kobler til subben, gir subben fra seg skurr og lyd, ikke bare når jeg spiller musikk, men også når jeg typer og surfer..

Endret av Harale
Lenke til kommentar

Hei, fin tråd!

 

Trenger en bærbar til jobb og har egentlig landet på N55SF takket være denne tråden.

 

Hvordan er byggekvaliteten med tanke på at det blir nødvendig å dra den rundt på anlegg for programmering av pls og lignende? Jeg vil ha høy oppløsning og kraft med tanke på autocad og kontorarbeid (les film, spill, facebook, etc). Regner med pianolakken umiddelbart blir full av støv og fettflekker, men tenker mest på om den føles solid nok til å plasseres på et betonggulv.

 

Eventuelle alternativer?

Finnes det forresten nye bærbare med den gode gamle COM porten?

 

På forhånd takk

 

Nå vet jeg ikke helt hva du er på jakt etter, hvilken pris eller hvilken ytelse du skal ha på maskinen. Denne kan du iallefall kaste i en vegg, eller fra 2. etasjen om du vil, uten at det gjør noe!

Lenke til kommentar

Nå tenkte jeg først og fremst på hvordan byggekvaliteten til denne maskinen er, sett i forhold til maskiner i samme prisklasse. Ser jo at forslagene deres er mye bedre med tanke på hardt bruk, men jeg har dessverre et budsjett å forholde meg til..

 

Tror jeg kommer til å gå for denne, spørsmålet er bare om pianolakk og kvalitetsfølelse gjør at den virker veldig lite robust i forhold til maskiner i samme prisklasse?

Lenke til kommentar

Byggekvaliteten på Asus' maskiner har i det siste ligget i det øvre sjiktet blant "konsument"-maskiner. Av de sammenlignende undersøkelser som er gjort, kommer Asus godt ut med tanke på kvalitet og feilrate, i forhold til en del andre merker.

Så det er ikke det verste valget man kan gjøre når man har et budsjett å forholde seg til, kan man vel si.

Men hvordan overflaten vil holde seg etter en tids bruk, tja .... si det.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Nå tenkte jeg først og fremst på hvordan byggekvaliteten til denne maskinen er, sett i forhold til maskiner i samme prisklasse. Ser jo at forslagene deres er mye bedre med tanke på hardt bruk, men jeg har dessverre et budsjett å forholde meg til..

 

Tror jeg kommer til å gå for denne, spørsmålet er bare om pianolakk og kvalitetsfølelse gjør at den virker veldig lite robust i forhold til maskiner i samme prisklasse?

 

Den er solid bygget, lite som "knirker" og er skjørt. Men skjermoverflaten ser raskt stygg ut med fingermerker, regner med at den relativt lett blir ripete også. Men bortsett ifra at maskinen ikke vil se ny ut særlig lenge vil jeg tro den vil holde ganske "røfft" bruk sammenlignet med tilsvarende maskiner fra andre produsenter.

Lenke til kommentar

Hentet maskinen min idag!

 

6500kr for et solid verk som dette angrer jeg ikke på. Var redd designet skulle fremstå som litt "billig", men det gjør det ikke i det hele tatt.

 

Synd at den er proppa full av bloatware. Heller blir den ikke levert med recoverydisk, men en recoverymappe på harddisk :S

 

Bortsett fra det er vel eneste minus litt tregt tastatur? Ikke alltid den registrer de letteste tastatrykkene mine. Får håpe det er en vanesak =)

Lenke til kommentar

Hentet maskinen min idag!

 

6500kr for et solid verk som dette angrer jeg ikke på. Var redd designet skulle fremstå som litt "billig", men det gjør det ikke i det hele tatt.

 

Synd at den er proppa full av bloatware. Heller blir den ikke levert med recoverydisk, men en recoverymappe på harddisk :S

 

Bortsett fra det er vel eneste minus litt tregt tastatur? Ikke alltid den registrer de letteste tastatrykkene mine. Får håpe det er en vanesak =)

 

Kan du finne skjeminfo/ID'en for meg? Enhetsbehandling --> skjerm --> detaljer --> velg maskinvare ID i rullegardin menyen. Post det som da kommer opp (NONITOR\?????).

 

Du kan gjerne si litt om hvordan du opplever skjermen, bildekvalitet, farger, innsynsvinkel osv. Regner med du har en Matt 1600 x 900 HD+ skjerm. Jeg har FullHD versjonen.

Lenke til kommentar

hardware ids:

 

MONITOR\SEC314B

 

Har desverre ikke mye erfaring med skjerm eller laptops de siste årene, men ja. Det er en matt 1600x900skjerm! Syntes det er vanskelig å finne noen gode måte å kalibrere skjermen på... Eneste windows 7 kan stille for meg er gamma. Såsnart jeg rører noe i NVIDIA control panel, så resettes gammasettingene gjort av windows 7. Om jeg bør bruke intels grafikkegenskaper vet jeg heller ikke. Når jeg starter 3d applikasjoner vil vel NVIDIA ta over uansett? Kanskje greit å kalibrere fra NVIDIAs kontrollpanel? Bortsett fra det ingenting å utsette på fargene. Denne skjermen ville skilt seg ut på elkjøp for å si det sånn !

 

Innsynsvinklene virker litt over gjennomsnittlige gode. Veldig lyskraftig skjerm. HD+ formatet passer en 15,6 tommers skjerm veldig bra etter min mening. FullHD hadde vært pent, men i de fleste spillene måtte jeg nok kutta ut litt oppløsning for ytelse uansett. Litt mysing på lengre avstander ville det også blitt, hehe. En HD+ er et _VELDIG_ bra alternativ spør du meg!

 

Forresten. Etter litt sletting av diverse bloatware, så sitter jeg igjen med multimediaknapper uten funkson. Har fortsatt ATK package med "ATK hotkey", "ATK media" og "ATKOSD2" gående i startup. Skjerminstillingsknappene (lysstyrke, av/på) fungerer. Skulle likt å hatt volum/mute knappene gående! Ser ut som de er bound til overlayet med batteri-innstillinene (noe jeg fjernet)

 

Noen som vet av måte å aktivere disse knappene igjen uten å få tilbake overlayet?

Endret av Helpsomer
Lenke til kommentar

Hadde nok valgt HD+ selv ja, men jeg bestilte min tidlig så kun dustin hadde den i listene sine og da kun FullHD. Men i etterkant engrer jeg ikke, FullHD fungerer greit for mitt bruk da jeg ikke sitter langt fra.

 

Med andre ord er det ca samme panel bortsett fra oppløsningen.

 

Har ikke følt behov for kalibrering selv så har ikke prøvd meg på noe kalibrering.

 

Har du prøvd å resintallere ATK pakken? Tror du får tilbake de "manglende" driverene da.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

De aller fleste skjermer til bærbare kommer jo ferdiginnstilt med farver og en farvetemperatur som er alt for kalde, dvs. for mye blått. Anbefaler å hoppe over Windows egen "kalibrering", og justerer litt på blåfarven via Nvidia's justeringer. Så lenge man ikke har eget kalibreringsverktøy, i hvert fall.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

fins et enormt problem med grafikkløsningene...

 

I mange spill via steam, eller gamle spill, så vil ikke gt555m starte applikasjonene. Kun den integrerte intel løsningen.

 

Helt latterlig at hvor lite respons det er å få fra NVIDIA om dette også.

 

Poster lik dette fins overalt, selv på NVIDIA forumene uten noen løsninger... http://forum.notebookreview.com/gaming-software-graphics-cards/611065-computer-using-wrong-card-games-help.html

http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=196707&st=0&gopid=1253612entry1253612

 

Finnes heldigvis en workaround(polsk, men man forstår):

 

ble for latterlig å spille cs med fps-drops i smoke, noe var mektig galt...

 

EDIT: den lar meg velge rett gpu i nvidia control panel, men det fiksa det ikke... herregud nvidia, gjør noe!

Endret av Helpsomer
Lenke til kommentar

Det finnes en brukbar workaround til GPU problemet

Håper dette løser problemet deres midlertidig til Nvidia får laget en permanent løsning.

 

Det krever at du har en nyere type grafikkdriver, men dette kan lett lastet ned fra Laptopvideo2go.(tror ikke drivere rett fra nvidia kan innstalleres?)

 

Til deg som spiller CS kan du da for eksempel finne hl.exe i mappa steamapps\(BRUKERKONTOENDIN)\counter-strike og lage snarvei til denne og legge til -game cstrike etter linjen i target/mål i snarveiens egenskaper. Dermed får du høyreklikka snarveien og velge selv hvilken GPU du vil kjøre spillet med. Dette funker til alle andre snarveier også, med forbehold at de peker til en .exe fil(noen steam-snarveier gjør ikke dette).

Lenke til kommentar

Jeg vil si at det er Nvidia sitt ansvar siden det rett og slett er deres driverprogramvare som ikke gjør den jobben den er ment å gjøre.

De har jo faktisk valg for hvilken GPU du vil bruke i programvaren sin, problemet er at de valgene du gjør i brukergrensesnittet tilsynelatende

ikke lagres i programvarens minne. Når det er sagt, liker heller ikke jeg steam når det kommer til løsninger de har valgt å gjøre med tanke på

tilgang til innholdet. Men dette er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar

Da har jeg vært i kontakt meg både Dustin Home og Asus kundesupport pga feil med laptopen min.

 

Feilene er som følger:

* Skurring og ritsjing i lyden innimellom, dog ikke ofte

* Innimellom er det feil med grafikken, stygge dårlig oppløste ikoner, og bilder ser ut som om de er i en dårlig .gif-oppløsning

* Pixelfeil på høyre side av skjermen. Når skjermen er mørk ser man en grønn pixelprikk

 

I tillegg har jeg merket meg at tastaturet på høyre side er dårlig. Noen ganger når jeg klikker på numpad-tastene eller piltastene henger liksom noe igjen under tasten. Vanskelig å forklare, men det gir et inntrykk av dårlig kvalitet. Håper dette ikke er vanlig med denne modellen, men at min derimot er en feilvare.

 

Også var det dette med elendig nettilkobling da. Sliter veldig med å spille WoW. Innimellom går det greit nok, mens ofte hakker det helt jævlig, såpass at jeg bare må gi opp å spille. Som regel har jeg 1-2 av 5 nettilkoblings-streker nede på startmenylinja. Ganske CRAP med tanke på at min 5 år gamle laptop som regel ligger på 4 av 5 streker.

 

Uansett. Laptopen min regnes som "dead on arrival" og skal sendes tilbake til Dustin Home, hvorpå jeg skal få tilsendt en ny. Så får vi se om denne nye er bedre.

 

Jeg spurte angående bytting av nettverkskort, men fikk litt dårlige svar på dette. Virker som at man kan bytte hva man vil så lenge man ikke bryter noen forseglinger. Skal sjekke senere i dag om det er noen forseglinger i veien eller ikke. Eller kanskje du allerede vet dette, OC-Freak?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...