Gå til innhold

Asus N55SF test/førsteinntrykk - maskinen for deg som verdsetter god skjerm og lyd!


OC-Freak

Anbefalte innlegg

De fleste spill utnytter fremdeles ikk mer enn 2 cores, derfor liten/ingen forskjell i mange spill på i5 vs i7 quad.

 

Har liten betydning hva den integrerte grafikkontrolleren kjører på - du bruker ikke den til tyngre ting uansett, da bruker du nvidia kortet.

 

Spiller stort settt wow og sc2 atm, SC2 er det som belaster prosessor/GPU mest og har ingen problemer med throttling.

 

Det er kun 1 harddisk slot.

 

Ja maskinen er stor/tung til 15" å være, om det er et kriterie for deg, fordelen med dette er at de har fått plass til et stillegående og effektivt nok kjølesystem.

 

Man trenger ikke akkurat supre specs for å spille SC2...

 

Nei men SC2 er allikevel et av de spillene som utnytter grafikk og CPU kraft mest om man har det. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste spill utnytter fremdeles ikk mer enn 2 cores, derfor liten/ingen forskjell i mange spill på i5 vs i7 quad.

 

Har liten betydning hva den integrerte grafikkontrolleren kjører på - du bruker ikke den til tyngre ting uansett, da bruker du nvidia kortet.

 

Spiller stort settt wow og sc2 atm, SC2 er det som belaster prosessor/GPU mest og har ingen problemer med throttling.

 

Det er kun 1 harddisk slot.

 

Ja maskinen er stor/tung til 15" å være, om det er et kriterie for deg, fordelen med dette er at de har fått plass til et stillegående og effektivt nok kjølesystem.

 

Man trenger ikke akkurat supre specs for å spille SC2...

 

Nei men SC2 er allikevel et av de spillene som utnytter grafikk og CPU kraft mest om man har det. ;)

 

Det du altså prøver å si er at jeg burde klare å kjøre sågodt som alle spill med datamaskinen?

Lenke til kommentar

Nå har jeg kjøpt og fått hentet denne laptopen jeg og. Er i gang med å fikse den nå, laste ned programmer og komme i gang.

 

Hvilke programmer kan bare slettes fra PCen? Tenker da på dette som jeg tror kalles bloatware. Går jeg inn på Kontrollpanel > Avinstaller et program og avinstallerer de jeg tror/finner ut at jeg ikke har bruk for?

Lenke til kommentar

Sliter litt med nettilkoblingen her. Msn faller inn og ut stadig vekk. Kan se for meg at WoW ikke blir særlig gøy da. Har ingen mulighet til å flytte routeren ettersom den er i overetasjen hos utleierne.

 

Men jeg har en router hos mamma som er min. Går det an å koble til enda en router som kan stå her nede i min leilighet? Eller går ikke det?

 

Og, hvis man bytter nettverkskort, mister man da garantien på dataen?

Lenke til kommentar

Sliter litt med nettilkoblingen her. Msn faller inn og ut stadig vekk. Kan se for meg at WoW ikke blir særlig gøy da. Har ingen mulighet til å flytte routeren ettersom den er i overetasjen hos utleierne.

 

Men jeg har en router hos mamma som er min. Går det an å koble til enda en router som kan stå her nede i min leilighet? Eller går ikke det?

 

Og, hvis man bytter nettverkskort, mister man da garantien på dataen?

 

Nå skal jeg ikke si noe for sikkert, men jeg vil anta at du gjør det hvis du utfører jobben selv. Derimot hvis et sertifisert verksted gjør det (Elkjøp f.eks) så vil du beholde garantien din.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Jeg får teste litt til og så heller kontakte Dustin Home hvis det fortsetter å være et problem

 

Men noe annet - jeg har problemer med bass-klumpen. Koblet den til tidligere i dag og da fungerte det strålende. Koblet den fra, og nå får jeg ikke koblet den til igjen. Stikker inn pluggen men dataen reagerer ikke på den. Har prøvd å restarte uten hell.

 

WTF?

 

EDIT: Jeg har forresten også det problemet med stygge ikoner her og der.

 

http://i.imgur.com/KPPZc.png

http://i.imgur.com/87Ctz.png

http://i.imgur.com/78R8r.png

Endret av Lotielin
Lenke til kommentar

basspluggen er litt vrien, det kan føles som om pluggen er i, men så er det et hakk til inn den skal. Er ihvertfall slik på min, har jeg først passet på å få den det siste "kneppet" inn har jeg ikke hatt noen problemer med den.

 

Ååå... Hehe. Flaut! :p Nå gikk det gitt. Takk!

 

Ser ut som at nettilkoblingen kanskje er bedre enn jeg trodde i starten. Men får uansett sende mail til DustinHome angående de rare ikonene

Lenke til kommentar

Annet som er verdt å nevne; maskinen kommer som så mange andre maskiner med Atheros trådløst nettverkskort..... som er, har vært og kommer sikkert alltid til å være DRIT. Rekkeviddene på trådløst nett er elendige, omtrent 1/10 av det intel klarer på sine kort. Så om du klarer deg uten bluetooth så kan det lønne seg å sette inn et intel trådløst kort for å få bedre/mer stabil rekkevidde.

 

Jeg ser etter laptop til mamma og ringte MPX for å høre om hva slags nettverkskort de hadde på denne maskinen. Han sa at Atheros og Intel er prosessorer og ikke har noe med nettverkskortet å gjøre. Var denne duden helt på jordet, eller? Han mente også at å skifte ut nettverkskort på laptop er veldig vanskelig, men du har jo skifta på N55SF-en uten problemer? Jeg spurte angående garanti, og i følge MPX kundeservice bryter man ikke garantien så lenge man ikke bryter noen forseglinger. Er det forseglinger i veien for å bytte nettverkskort på N55SF? Får høre med DustinHome også, så klart.

Lenke til kommentar

"Duden" er helt på jordet. Atheros har aldri vært noen prosessor. Han tenker sikkert på AMD's Athlon klasse av prosessorer. Å skifte nettverkskort eller modul på en bærbar, er ikke vanskelig, så lenge man faktisk kommer til. Og så må man selvfølgelig finne nye drivere osv.

Garantispørsmålet ... det er litt forskjellig, det. Best å spørre forhandler direkte, si klart fra om hva du har tenkt å gjøre, og få et klart svar. Men i utgangspunktet er det en grei sak å bytte f.eks. harddisker og RAM uten å gå på akkord med garantien, så det skulle ikke være noe i veien for at man kan bytte nettverksmodul selv heller.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Annet som er verdt å nevne; maskinen kommer som så mange andre maskiner med Atheros trådløst nettverkskort..... som er, har vært og kommer sikkert alltid til å være DRIT. Rekkeviddene på trådløst nett er elendige, omtrent 1/10 av det intel klarer på sine kort. Så om du klarer deg uten bluetooth så kan det lønne seg å sette inn et intel trådløst kort for å få bedre/mer stabil rekkevidde.

 

Jeg ser etter laptop til mamma og ringte MPX for å høre om hva slags nettverkskort de hadde på denne maskinen. Han sa at Atheros og Intel er prosessorer og ikke har noe med nettverkskortet å gjøre. Var denne duden helt på jordet, eller? Han mente også at å skifte ut nettverkskort på laptop er veldig vanskelig, men du har jo skifta på N55SF-en uten problemer? Jeg spurte angående garanti, og i følge MPX kundeservice bryter man ikke garantien så lenge man ikke bryter noen forseglinger. Er det forseglinger i veien for å bytte nettverkskort på N55SF? Får høre med DustinHome også, så klart.

 

ser du hvordan man skifter nettverkskortet, riktignok på en annen Asus-modell, men prinsippet er det samme - Skru opp dekselet under, finn nettverkskortet, skru det av og skru på plass det andre. Endret av Werchio
Lenke til kommentar

De fleste spill utnytter fremdeles ikk mer enn 2 cores, derfor liten/ingen forskjell i mange spill på i5 vs i7 quad.

 

Har liten betydning hva den integrerte grafikkontrolleren kjører på - du bruker ikke den til tyngre ting uansett, da bruker du nvidia kortet.

 

Spiller stort settt wow og sc2 atm, SC2 er det som belaster prosessor/GPU mest og har ingen problemer med throttling.

 

Det er kun 1 harddisk slot.

 

Ja maskinen er stor/tung til 15" å være, om det er et kriterie for deg, fordelen med dette er at de har fått plass til et stillegående og effektivt nok kjølesystem.

 

Man trenger ikke akkurat supre specs for å spille SC2...

 

Nei men SC2 er allikevel et av de spillene som utnytter grafikk og CPU kraft mest om man har det. ;)

 

Her er en MSI-pc med samme specsene som Asusen, men med bedre utseende, hvordan er kvaliteten på MSI-maskinene?

Lenke til kommentar

Har lite erfaring med MSI, hadde en maskin for mange år siden, så kan kun uttale meg på generelt grunnlag ut fra forumposter/brukererfaringer fra andre.

 

Det som ofte er "problemet" på MSI maskiner er at viftestøyen er svært høy ved belastning, og at tastatur/touchpad ikke er de beste. Spesielt touchpaden på GE620 som du linker til har fått mye klager da den ikke "virker likt" som andre touchpader, så bevegelser/scrolling osv som man er vant med fra andre merker virker ikke likt på MSI. Høyttalerene på GE620 skal heller ikke være spesielt gode (høyttalerene på GT modellene er dog svært gode).

 

Ellers er MSI maskinene godt bygget og gir mye ytelse for pengene, det største "salgsargumentet" for MSI maskiner er ytelse per krone, der få/ingen kan matche.

Lenke til kommentar

Har lite erfaring med MSI, hadde en maskin for mange år siden, så kan kun uttale meg på generelt grunnlag ut fra forumposter/brukererfaringer fra andre.

 

Det som ofte er "problemet" på MSI maskiner er at viftestøyen er svært høy ved belastning, og at tastatur/touchpad ikke er de beste. Spesielt touchpaden på GE620 som du linker til har fått mye klager da den ikke "virker likt" som andre touchpader, så bevegelser/scrolling osv som man er vant med fra andre merker virker ikke likt på MSI. Høyttalerene på GE620 skal heller ikke være spesielt gode (høyttalerene på GT modellene er dog svært gode).

 

Ellers er MSI maskinene godt bygget og gir mye ytelse for pengene, det største "salgsargumentet" for MSI maskiner er ytelse per krone, der få/ingen kan matche.

 

N55SF klarer forsåvidt å matche MSI sin datamaskin ;)

Lenke til kommentar

Takk for svar! Jeg får teste litt til og så heller kontakte Dustin Home hvis det fortsetter å være et problem

 

Men noe annet - jeg har problemer med bass-klumpen. Koblet den til tidligere i dag og da fungerte det strålende. Koblet den fra, og nå får jeg ikke koblet den til igjen. Stikker inn pluggen men dataen reagerer ikke på den. Har prøvd å restarte uten hell.

 

WTF?

 

EDIT: Jeg har forresten også det problemet med stygge ikoner her og der.

 

http://i.imgur.com/KPPZc.png

http://i.imgur.com/87Ctz.png

http://i.imgur.com/78R8r.png

 

 

Nettopp samme problem som jeg har! Godt jeg ikke er alene..Har brukt ekstremt mye tid på dette nå, men har ikke funnet noen løsning! Er drit forbanna nå og har lyst til å sende tilbake hele dritten :mad:

 

Har sendt mail til Asus, men ikke Dustin. Er det lenge siden du sendte mail? Dustin pleier å svare raskt, please gi meg svaret du får!! :)

Lenke til kommentar

Dette med ikonene er neppe et hardwareproblem. Det er nok en eller annen innstilling i Windows som ikke er helt på stell, men mest sannsynlig er det noe som skyldes et eller annet bloatwareprogram som følger med - nettop fordi noen av disse overstyrer Windows. Mitt råd er å bli kvitt så mye som mulig av bloatware, og la Windows ta seg av styringen av det meste. 99% av de programmene som følger med - de heter gjerne Asus ditt og Asus datt (når vi snakker om Asus-maskiner, selvfølgelig) - gjør ikke noe annet enn hva Windows utmerket godt, ofte bedre, klarer på egen hånd.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Dette med ikonene er neppe et hardwareproblem. Det er nok en eller annen innstilling i Windows som ikke er helt på stell, men mest sannsynlig er det noe som skyldes et eller annet bloatwareprogram som følger med - nettop fordi noen av disse overstyrer Windows. Mitt råd er å bli kvitt så mye som mulig av bloatware, og la Windows ta seg av styringen av det meste. 99% av de programmene som følger med - de heter gjerne Asus ditt og Asus datt (når vi snakker om Asus-maskiner, selvfølgelig) - gjør ikke noe annet enn hva Windows utmerket godt, ofte bedre, klarer på egen hånd.

 

Sant, men problemet var der fra første sekund jeg starta pcen, altså noe jeg ikke selv har endret. Var ikke akkurat dette jeg forventet av en ny laptop. Pcen fungerer jo helt fint, men må inrømme jeg irriterer meg veldig over dette..Så har ingen ide hva jeg skal gjøre nå. Drivern er jo gammel, men Asus har jo ikke kommet med noe ny, så er jo den "nyeste" drivern i den forstand så det burde jo funke. Prøvd å endre i alle mulige størelser og fargemuligheter, prøvd å gjøre endringer i regedit osv, reformatert til det image jeg lagde første dag også! Kan prøve å fjerne alt skivp som lå på pcen nå. Men alt burde jo fungere med all bloatwareprogramene på. Er jo ikke meningen (sett fra Asus sin side) at man må kvitte seg med dette for at ting skal fungere (hvertfall med tank på grafikk osv)

Endret av Harale
Lenke til kommentar
Nettopp samme problem som jeg har! Godt jeg ikke er alene..Har brukt ekstremt mye tid på dette nå, men har ikke funnet noen løsning! Er drit forbanna nå og har lyst til å sende tilbake hele dritten :mad:

 

Har sendt mail til Asus, men ikke Dustin. Er det lenge siden du sendte mail? Dustin pleier å svare raskt, please gi meg svaret du får!! :)

Det er veldig irriterende ja. Betalte ikke over 8000 kr for en laptop med grafikkfeil, selv om det sikkert som andre nevner ikke er noe galt i hardwaren. Men jeg er mildt sagt DRITTLEI laptoper som ikke fungerer som de skal, så denne gangen med ny laptop skal alt fungere, ellers er det takk og farvel og oppheving av kjøpet.

 

Har nå tre ting som jeg skal klage om til Dustin. Elendig nettverkskort og -rekkevidde, grafikkfeil og feil med lyden! Jess da. Helt fantastisk å kjøpe en laptop som skal være uvanlig god på lyd for så å oppleve at lyden knitrer og skurrer når jeg hører musikk, både med og uten bassklossen.

 

Jeg tror jeg har en forbannelse over meg når det gjelder laptoper. Hvorfor kan de aldri bare fungere? :p

 

Av forksjellige grunner får jeg ikke kontaktet Dustin før i morgen, men da tenkte jeg å ringe. Skal gi rapport her inne så fort jeg har fått svar :)

 

Lenke til kommentar

Sikker på at det ikke er programmene som ikonene tilhører som har lavoppløste ikoner eller noe sånt?

Er nok ihvertfall ikke en hardware relatert feil.

 

Dårlig trådløst nett er jeg enig i, men det gjelder alle atheros kort - ihvertfall som jeg har hatt. Asus burde ha putta inn intel kort, eller i det minste ralink kort om de syns intel sine er for dyre - de er bedre/mer stabile.

 

Venter enda på intel 6230 kortet mitt, er visst lang leveringstid på de (er ikke på lager).

 

Ang. lyd så vet ikke hva du beskriver som skurrete, men i sanger med lyse vokaler så virker det som at ved en viss frekvens lager høyttalerene "resonans" i kabinettet som gir en skurrelyd. Dette er et "problem" jeg har hatt på 3 laptoper opp gjennom åra, og det har ikke vært produksjonsfeil i den forstand.

Dog svært sjelden jeg hører på musikk/film som fremprovoserer problemet, så for meg er det ikke noe jeg irriterer meg over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...