Gå til innhold

[Løst] Hvor negativt er det å bruke "evig" lang tid på studiene?


DBM

Anbefalte innlegg

Jeg har gjort mange feil og har endt opp med å bruke fryktelig lang tid på min bachelorgrad. Skulle egentlig brukt 3 år, men kommer til å bruke 4,5 år.

 

Hvor negativt er det, hvis karakterene ikke er så verst? Har én A, fem B'er, 7 C'er, 9 D'er og én E.

 

Alle er på 5 eller 10 studiepoeng, så i hvilke fag jeg har fått hvilke karakterer er vel ikke veldig vesentlig, selv om det er noen fag som er mer viktig og relevante enn andre.

 

Begynner nesten å bli litt deprimert over det her, når jeg har bæsja så kraftig på leggen og kanskje ikke får en grei jobb med det første.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå aner jeg ikke hva du studerer, men tror det neppe har noe å si.

 

Min personlige erfaring er at man får jobb gjennom kontakter/nettverk. Den enkleste måten å få (en god) jobb etter endt studie er å skaffe seg relevant erfaring gjennom sommerjobber, samt å skrive en relevant prosjektoppgave, gjerne i samarbeid med et firma du kunne tenke deg å jobbe hos etter studiene. Gjør et skikkelig inntrykk her og du får enten jobb direkte eller en eller flere kontakter som hjelper deg med å finne jobb et annet sted.

Lenke til kommentar

Som det sies, skaff deg gode prosjekter og relevant erfaring som du kan bruke for å selge deg inn, så kan du kompensere for litt ekstra tid. Jeg hadde selv ett år ekstra på bachelor (gikk direkte til master) og hadde ikke noe problem med det på jobbintervju. Men da hadde jeg en del faktorer å peke på som telte positivit (mye organisasjonsarbeid, deltidsjobber++)

 

Du må tenke på begrunnelsen du skal gi på jobbintervjuet for at du har bruke 4,5 år. En god forklaring der blir alfa omega, ellers er det lett å tenke at hvis han var treg da, hvorfor skal det være noe annerledes i jobben? 4,5 år på et tre års studie og under C i snitt, da må du kompensere med noe for å komme høyere opp i bunken. Men selvsagt er det fullt mulig å få seg jobb, bare regn med å jobbe litt for det og ikke minst, bruk nettverket ditt!

Lenke til kommentar

Det er ikke unormalt at å ha 1,5 år lengre utdanning. Selvfølgelig er det jo positivt hvis du kan fylle inn den tiden (for eksempel forbedring av fag, fast jobb som er relevant eller førstegangstjeneste). Men karakterer vil telle like mye uansett. Så hvis du ikke har bra utgangspunkt der, så har det ikke så mye å si hvor lang tid du har brukt på utdanningen.

Lenke til kommentar
Men da hadde jeg en del faktorer å peke på som telte positivit (mye organisasjonsarbeid, deltidsjobber++)

Ikke frekt ment, men hvordan kan slikt telle positivt? Viser vel at man ikke klarte å holde alle ballene i luften.

 

Fair enough, men det var ikke poenget jeg prøvde å vise. Poenget er å ha noe å peke på og at man har opparbeidet seg ekstra kompetanse på den tiden som har gått. I motsetningen til noen som bare har brukt noen år ekstra uten å ha noe ekstra å vise til på CVen. Selvsagt bedre hvis man har gjort mye samtidig, og samtidig er på normert tid.

Lenke til kommentar

Jeg har gjort mange feil og har endt opp med å bruke fryktelig lang tid på min bachelorgrad. Skulle egentlig brukt 3 år, men kommer til å bruke 4,5 år.

Det tror jeg neppe spiller stor rolle.

 

Folk som rører rundt fra studie til studie og som ikke har hatt en ordentlig jobb når de nærmer seg 30 tror jeg derimot fort blir litt uglesett i en jobbsøkersituasjon.

Lenke til kommentar

Det er ikkje lett å finne statistikk på dette, men på statistisk sentralbyrå sine sider fant eg dette:

57 prosent av elevene i videregående opplæring oppnår studie- eller yrkeskompetanse på normert tid, mens 70 prosent fullfører i løpet av 5 år (2010).

Dette er tall frå vidaregåande utdanning, men når det er ein så høg andel som ikkje fullfører vidaregåande på normaltid så vil det overraske meg stort dersom tilsvarande tall frå høgskole og universitet er veldig forskjellige.

 

Mitt inntrykk er at dei fleste bruker litt lengre tid på høgare utdanning en normaltid, grunnane til dette kan være mange.

Som andre har påpeikt så er nok det viktigaste kva du har brukt tida til. Dersom du kjem skeivt ut på studieløpet ditt så kan det fort ta lengre tid enn du hadde forventa. Kanskje du stryk på ein eksamen og du ikkje får ta oppigjen eksamenen før neste gong faget går, då går det fort eit til to semester.

Trikset då er å fylle tida med noke du kan vise til. Enten det er jobberfaring eller om du rett og slett tar andre høgskule fag som kan komme godt med i din utdannelse.

Dersom du f.eks utdanner deg som ingeniør så kan det være nyttig å vise til arbeidsgiver at du brukte 5 år på ei 3årig utdanning, men at du til gjengjeld har ekstra studiepoeng innen økonomi og adminstrasjons fag.

Ingeniører lærer i utganspunktet lite om økonomi, så dersom du ser for deg å etterkvart få ei lederstilling så kan det være greit å vise til at har tatt administrative fag.

 

Arbeidserfaring er også svært viktig å ha, utan tidlegare jobberfaring kan det være vanskelig å få jobb sidan du då ikkje har referanser frå andre arbeidsgivere. Jobben treng ikkje å være relatert til din utdanning (sjølv om det er positivt om den er det), hovedsaken er at du kan vise til at du har jobba for ein arbeidsgiver som er fornøgd med innsattsen din.

 

I tillegg så kan du sjølvsagt også ha andre grunnar for å bruke lengre tid.

Så eg tviler eigentleg på at dette er noke som arbeidsgiver kjem til å fokusere på. Husk at du viser berre til vitnemålet ditt og setter opp i CV'en kor lenge du har vært på utdanningsstaden. Kanskje du har tatt dei to fyrste åra av ei utdanning og deretter hoppa over på ein ny utdanning ved samme høgskule/universitet? I så tilfelle vil det sjå ut som at du har brukt 2 år meir en normaltid sidan du ikkje kan vise til eigne papirer for dei to åra du studerte noke anna (desse faga blir lagt til som ekstra studiepoeng i vitnemålet slik at du i staden for 180 studiepoeng har 300 studiepoeng på vitnemålet).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...