Gå til innhold

Kommentar: Hvem er det egentlig som spiller?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott artikkel.

Selv er jeg 32 år, småbarnspappa og har en samboer som spiller wow hver eneste dag.

Til vanlig spiller jeg mest eve online. Det har jeg nå holdt på med i 7 1/2 år, hvor jeg spiller sammen med faren min, som nå er 63år ung ;)

 

Vi spiller også en del world of tank sammen. Tidligere gikk det mye i fps. Fordi vi bodde på hver vår side av landet(oslo - finnmark) så kunne det bli enorme telefonregninger da vi måtte for absolutt alt til hverandre. Hurra for teamspeak ;)

 

Jeg startet med c64 og alt som var der. Han på sega megadrive(sonic av alle ting).

Da han kom over Lands of Lore 1 var det egentlig gjort. Rart å gå rope på han for å få i han noe mat, var mere vant til det motsatte.

 

Samboeren sliter litt mere enn oss gutta for å finne gode spill hun liker. Hun er jente, vil være jente i spill. Akkurat nå om dagen ser hun mest frem til The secret world.

Vi er alle besatt av mmo's. Det er mest fellesskap i spill vi liker.

 

Samboeren til pappa liker adventure spill. Hennes favoritter er bla Gabriel Knight serien og adeventure spillene til Funcom.

Endret av Royaldo
Lenke til kommentar

Hallo

Jeg heter Per Kristian - 16 år.

Jeg spiller for det meste RPG's. Er ingen fan av online spilling (med mindre det er MMO) og foretrekker spill med en dyp og spennende historie som man må lese mye for å forstå.

 

Er absolutt ingen fan av FPS spill, særlig ikke Call of Duty serien eller Battlefield. Syns det er synd at mange av spillerene på min egen alder ikke forstår verdien av story i spill. De konsentrerer seg kun om online delen i et spill, og flere har aldri vært innom singleplayer delen i flere av spillene deres.

 

Elsker spill som Dragon Age, Mass Effect og Oblivion. Ser veldig frem til Star Wars The Old Republic. Et MMO med dyp story satt i star wars universet, med runft 200 timer med story til alle klassene, kan ikke vente!

 

Har også alltid likt strageispill. Warcraft 3 var alltid en slager i vennekresten. Det var også Kampen om Midgard 2. Det mest aktuelle til dags dato er starcraft 2 som jeg om en god kompis spiller litt nå og da. Det hender også at jeg drar meg tilbake, og finner frem det orginale starcraft.

 

Grafikk har svært liten betydning for meg, og jeg har ingen problemer med å spille spill som er omtrent like gamle som meg.

 

Er en stor fotball fan, og en Manchester United supporter så det tyter ut av øra mine :) Har holdt med United siden jeg spilte Fifa 98 når jeg var rundt 5-6 år. Så Fifa 11 er som regel i bruk nesten daglig.

Lenke til kommentar

Ble veldig glad av denne artikklen!

Kjempeflott!

Er personlig en tvers gjennom rpg'er. Spilt veldigveldig aktivt siden 1996 og det er så og si ikke et eneste rpg spill til pc jeg ikke har vært igjennom. Det mest fantastiske med spill er måten det kan fremstille en historie på, og hvordan det gir deg muligheten til å ta del i den.

Spennende det som skjer i spille industrien nå for tiden.

 

Er spesielt spent på hva som skjer i Dragon Age serien.

Lenke til kommentar

Hei!

Heter Geir, er 23 år er over middels interessert i spill og spiller alle sjangere.

(selv om jeg ikke er noe spesielt glad i horror spill som Amnesia, Silent Hill osv)

 

Denne artikkelen fikk fram gamle minner fra barndommen, da særlig den biten om jenter som gamere. Et av mine tidligste "gaming" minner er fra når jeg besøkte min bestemor og ble kjent med naboungen som var ei jente på rundt samme alder som meg. (vi var vel rundt 9 års alderen) Hun inviterte meg meg og søsteren min til å spille på familiens flunkende nye datamaskin. (husker eg var imponert over den, selv om jeg ikke husker stort om den) Hvor vi da sammarbeida med å spille et Formel 1 spill. En av oss kontrolerte gassen og den andre styrte og jeg husker at det ikke gikk nevneverdig bra for oss :p

 

Hjemme var det også mye som skjedde på spillfronten da vi først hadde en Atari som jeg og søsteren min spilte ganske mye sammen på og senere en SNES. Husker særlig godt kranglingen om hvem som skulle spille hvilken baner på de forskjellige Mario spillene og hvem sin skyld det var at vi døde i multiplayer spill som Donkey Kong Country 3: Dixie Kong's Double Trouble! og Langbein & Sønn (Goof Troop).

 

SNES'en fikk gjenomgå ganske godt opp igjennom årene og blir fremdeles dratt fram i jula og andre høytider.

 

Det med at foreldre brukte barna som unnskyldning for å kjøpe leker kan jeg bekrefte, da min far kjøpte den første playstationen + Gran turismo og la ned endel flere timer en meg i det spillet.

Lenke til kommentar

Anders, 29 år og sykepleier. NES var vel mitt første møte med spill, men gikk raskt over til PC. Favorittspill gjennom tidene må vel være Super Mario serien, Final Fantasy serien, alt som Blizzard har laget og ikke minst Civilization serien. World of Warcraft var et altfor bra spill, har heldigvis kommet meg over den perioden...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hmm... jeg likte da spilling er en litt sær hobby for entusiastene, spillene blir stort sett dårligere av nåtidens mainstrem polishing.

 

Nåvel, artikkelen får en litt rar vinkling i og med at småspill-gjengen tas med, sånn sett er blir jo alle spillere. Kunne vært artig å sett tallene (alders & kjønnsfordeling) for de genuint interreserte; dvs. de som følger spillnyheter/fora/besøker messer etc.

 

Sjæl har jeg holdt på siden noe bortimot tidenes morgen. Langt IT fartstid allerede før vi begynte å kode demo'er på ZX81/Spectrum/C64/Amiga. Spill har vært gøy hele veien og har aldri helt forstått de som bare vil ha film og denslags passiviserende underholdning.

Lenke til kommentar

Trond her, 29 år og vært en gamer siden tidlig barneskolen. Vært innom C64 og Amiga, men den største interessen begynte nok med NES'en. PC begynte jeg vel med på tidlig 90-tallet med DOS og Win 3.11. Husker godt tilbake til dagene jeg satt med en kompis eller to og spilte Alone in the Dark med skrekkblandet fryd, eller alle timene med UFO: Enemy Unknown :)

 

 

Favorittene er rpg, strategi, sandbox og til dels simulator-spill. Liker veldig godt spill som er litt krevende og innviklet. Sammen med andre er det helt klart veldig morsomt å spille platformspill og gjerne Co-op!

 

Interessen fikk meg også til å ta en utdanning som 3D designer/animatør. Har jobbet med dette siden 2006 og stortrives :)

Endret av Tronotrond
Lenke til kommentar

Veldi bra artikkel!!!

 

27år å samboer.

vokste opp med c64 før det gikk over til nes/snes

Jeg er fotball/trenings person som kanskje ikke folk hadde sitt på som den typiske gamer, men jeg elsker å spille..

elsker strategi/rpg/fps (pc-spill vel og merke)

 

merker at fordommene ikke er de samme som de var, men jeg merker også at visst jeg snakker med nye folk så tar jeg ikke akkurat opp at jeg spiller masse eller snakker mye om spill.

er vel (redd) for at folk skal få et negativt inntrykk av meg fordi om de kanskje ikke hadde gjort det.

 

alle spiller nå for tiden enten facebook-spill eller mer avanserte rpg spill.. uansett så blir det en prioriteringsak.

men er vel bedre å spille enn å sitte å se på tv.. du er hvertfall delaktig

Lenke til kommentar

'76 modell, d.v.s. 35 år i skrivende stund. Liker te, øl (Atna stabbursøl og Snakedog IPA er blant favorittene), tegneserier og å gå på rulleskøyter for å nevne noe i tillegg til spilling. Er kun voksen i påkrevde situasjoner, og missliker sterkt holdninger om at man ikke kan gjøre x fordi man har nådd alder y o.l.

Favoritt sjangere er fps, rpg og eventyr, men har vært innom det meste opp igjennom historien. Min første maskin var en Amiga 500, men spilte mye på C64 hos venner før den tid. Amigaen ble senere byttet ut med en pc, hvor jeg har vært siden. Spill jeg venter på eller ikke har fått kjøpt enda: Deus ex HR, BF3, Skyrim og The Secret World.

 

Er ikke overrasket over at snitt alderen på spillere er høy, vi/de som har vokst opp med spill fra 70 og 80 tallet er jo nå 30+ (og kanskje ++). En mulig forklaring på fordommer mot kvinnelige spillere kan være at spill ble primært utviklet av menn (for menn?), slik at de ikke appellerte til kvinner generelt. Dette begynte vel å bedre seg i løpet av 90 tallet, og utover 2000 og frem til i dag så så vi ett mangfold av forskjellige spill typer, slik at det er noe for alle. Noe som da gjenspeiles i vi finner spillere i alle aldre og av begge kjønn. Det har jo også blitt enklere å starte og evt. installere spill, slik lista for å kunne spill er mye lavere enn før.

Lenke til kommentar

Flott artikkel! Var ikke klar over av "steriotypen" av spillere er i mindretall.

 

Selv heter jeg Hanne, er 17 år. Startet veldig tidlig med spill ettersom min far har jobbet i IBM. Hadde ganske bestemte meninger når det kom til hvor jeg skulle være mens mor og far var på jobb, og det var hos farfar. Farfar mener jeg også jobbet i IBM, så han hadde jo et arsenal av spill og pc'er. Fikk min første pc før jeg fylte 3, noe som har ført til at det har vært veldig lite konsoller her i huset.

 

Har vært borti ganske mange sjangere, men kommer alltid tilbake til fantasy, rogue-likes, mmo og selvfølgelig The sims! hihi

Lenke til kommentar

Jeg er 30 år, gift, har tre barn på 2, 5 og 7 og jobber som IKT driftskonsulent, webutvikler og 3D-designer.

 

Begynte å spille på Philips G7000 en gang tidlig på 80-tallet, da jeg var en 3-4 år, har vært innom en del konsoller under veis, men siden jeg begynte å spille F-15 Strike Eagle på en gammel 286 har det stort sett foregått på PC selv om det også har blitt en konsoll eller to innimellom også.

 

Har i dag en gamingPC selv, og en til hver av de gamleste barna, samt at jeg har to 360'er, en til meg, og en til barna.

 

I tillegg til bærbare datamaskiner og arbeidsstasjoner.

 

Nå er ikke fruen av typen kvinnelig spillentusiast utover sporadiske småspill, men så slipper jeg også å holde to gamingrigger oppdatert da.

Lenke til kommentar

Jeg er da Åge, 17 år "gammel", går på vg3 dataelektronikker, så om et år så blir det vel arbeid.

 

Jeg "vokste" vel opp med Nintendo 64, altså Mario Party, Super Mario, GoldenEye.

Ble vel også en del Gameboy, altså Pokemon.

Ettervert som jeg ble eldre og teknologien kom, så ble det en Playstation 2, xbox, xbox360.

 

Liker vel Sandbox spill som Just Cause.

Er veldig "fan" av Gta, Just Cause seriene.

Men det som jeg har spilt mest blir vel Cod med venner.

Jeg liker Veldig godt Strategi spillet "Command & Conquer Generals", og James bond spillene.

Vel, jeg spiller vel det meste fra a-å bare det faller i smak.

 

Jeg liker best spill med kontroll(xbox 360), men 360 begynner å bli gammel, så har da delvis flyttet over til Pc.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Hei, Thorbjørn her, 40 år jobber i bygg og anleggsbransjen til daglig men om kveldene så fortrekker jeg å tilbringe litt tid enten foran pc-skjermen eller spille ps3/wii/360.

 

Ble bitt av basillen i tenårene da jeg fikk min første maskin en c64 og en god venn av meg hadde ett stort kontaktnettverk så det var lett å få tak i spilla føre dem befant seg i hyllene. Noen husker kanskje gruppene Future og Abnormal som senere ble Illusion som var store på den tiden. Spilte mest Wizard of Wor, The Last Ninja men også en hær av andre spill takket være kontaktene til min venn.

 

Fikk også en nes med super mario og syntes det var utrolig gøy plattform spill så når etterfølgeren kom SNES kjøpte jeg den sammen med Mario men det var på SNES det skjedde da jeg prøvde Zelda - A link to the past hvor jeg fikk øya opp for en sjanger jeg elsker den dag i dag nemlig jrpg.

 

i dag har jeg alle konsollene og en kraftig pc og det går mest i rpg, bil eller strategi og simulatorer men hender jeg dukker inn på andre sjangre også.

 

Glad for att det er mere akseptert å være gamer i dag enn da jeg begynte

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...