Gå til innhold

Er jegerprøven vanskelig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

men kan eg jakte på vinteren også?

 

Og hvilket våpen er best og bruke til de ulike dyrene?

 

Hagle til og skyte fugler/rev? og Rifle for hjort? kan det stemme?

Okei.

 

Hagle:

Ofte brukt på småvilt. Er lovlig på alle jaktbare viltarter, unntatt hjort, elg og rein. Unntaket er rådyr, hvor bukkejakta skal utføres med rifle (Det er krav om en viss anslagsenergi).

Det er enkelte arter hvor man kan bruke slugs på enkelte arter, tror det er snakk om villsvin, gaupe og rådyr (uten at jeg husker det helt, så ikke stol 100% på meg).

 

Rifle:

brukes til elg, hjort og reinsdyr - samt råbukk. Her er det som sagt krav til en viss anslagsenergi (som jeg ikke husker akkurat nå). Enkelte velger å bruke rifle til jakt på bever, rev, Canada-gjess, sel og lignende. Dette er lovlig.

For å utøve toppjakt blir rifle brukt.

 

Salongrifle kan brukes på dyr opp til hares størrelse, men ikke hare. Man kan dog bruke .22 magnum til hare. (Kilde: Jegerprøveboka).

 

Egentlig bra du er såpass nysgjerrig. Det er bare å spørre jegerprøveinstruktørene så mye du orker, du er der for å lære. Husk at ingen er ferdig utlærte rett etter jegerprøven. Det er da opplæringen begynner. :)

Endret av Quote
Lenke til kommentar

men kan eg jakte på vinteren også?

 

Og hvilket våpen er best og bruke til de ulike dyrene?

 

Hagle til og skyte fugler/rev? og Rifle for hjort? kan det stemme?

Okei.

 

Hagle:

Ofte brukt på småvilt. Er lovlig på alle jaktbare viltarter, unntatt hjort, elg og rein. Unntaket er rådyr, hvor bukkejakta skal utføres med rifle (Det er krav om en viss anslagsenergi).

Det er enkelte arter hvor man kan bruke slugs på enkelte arter, tror det er snakk om villsvin, gaupe og rådyr (uten at jeg husker det helt, så ikke stol 100% på meg).

 

Rifle:

brukes til elg, hjort og reinsdyr - samt råbukk. Her er det som sagt krav til en viss anslagsenergi (som jeg ikke husker akkurat nå). Enkelte velger å bruke rifle til jakt på bever, rev, Canada-gjess, sel og lignende. Dette er lovlig.

For å utøve toppjakt blir rifle brukt.

 

Salongrifle kan brukes på dyr opp til hares størrelse, men ikke hare. Man kan dog bruke .22 magnum til hare. (Kilde: Jegerprøveboka).

 

Egentlig bra du er såpass nysgjerrig. Det er bare å spørre jegerprøveinstruktørene så mye du orker, du er der for å lære. Husk at ingen er ferdig utlærte rett etter jegerprøven. Det er da opplæringen begynner. :)

 

Takk, tror ikke eg kommer og spørre så mye under jegerprøven pga angst. er veldig stille sammen med andre folk så må spørre her på nettet for og tørre og spørre, Så det første våpenet eg kjøper etter jegerprøven om eg klarer den er en Hagle til småvilt? det er vell litt domt og begynne rett på Storvilt?

Og hjertet til en hjort sitter vell nesten rett over frem beinet på en hjort?

Lenke til kommentar

Rett over frambeinet. Her er et eksempel på en skyteskive : http://sus.sorkedalen.org/SJFF/images/skiver/hjort.jpg

 

Som du ser er treffområdet ganske stort pga lungene. Et skudd i lunge\hjerteregionen er dødelig.

 

Hvorfor dumt å begynne rett på storvilt? Begynn med det du har mest lyst til. Skal du jakte både storvilt og småvilt lønner det seg å søke på hagle og rifle i samme søknad da det koster en del pr. våpensøknad. Eventuelt en kombi hagle\rifle om du ønsker dette.

Lenke til kommentar

Rett over frambeinet. Her er et eksempel på en skyteskive : http://sus.sorkedalen.org/SJFF/images/skiver/hjort.jpg

 

Som du ser er treffområdet ganske stort pga lungene. Et skudd i lunge\hjerteregionen er dødelig.

 

Hvorfor dumt å begynne rett på storvilt? Begynn med det du har mest lyst til. Skal du jakte både storvilt og småvilt lønner det seg å søke på hagle og rifle i samme søknad da det koster en del pr. våpensøknad. Eventuelt en kombi hagle\rifle om du ønsker dette.

 

Men om eg treffer lungene så kommer han jo kunne og gå noen meter før han detter sammen, vill ikke det gjøre vondt for dyret?

Hvor dyrt blir søknaden for våpen? og gjør det noe om man har noe på rullebladet for og få tilatelse og bruke våpen? (har Cannabis plantasje på rullebladet) fekk bare bot, så det er ikke noe kjempe stor ting. men kan det ødelegge for søknaden min?

Lenke til kommentar

Takk, tror ikke eg kommer og spørre så mye under jegerprøven pga angst. er veldig stille sammen med andre folk så må spørre her på nettet for og tørre og spørre, Så det første våpenet eg kjøper etter jegerprøven om eg klarer den er en Hagle til småvilt? det er vell litt domt og begynne rett på Storvilt?

Jeg begynte rett på storvilt. Det er der jeg har hatt interessen min helt siden jeg var 7 år gammel og ble med faren min på jakt. Helt siden jeg var 7 år gammel har jeg vært med på jakt. Fra 16 år så har jeg hatt med egen rifle. Nå er jeg 19.

 

Noen har interesse for småvilt, andre for storvilt. Andre liker begge. Det varierer for hvor enkelt det er å jakte på de forskjellige viltene, men det trengs litt forskjellige egenskaper avhengig av hva du jakter.

 

Og hjertet til en hjort sitter vell nesten rett over frem beinet på en hjort?

Hjertet til hjorten ligger litt over frembenet på en hjort. Hjertet på en hjort er ikke veldig stort, så jeg sikter etter lungene. Lungene og hjertet sitter i samme region, så det hender at man treffer hjertet når man treffer lungene.

 

Så det blir sagt at man skal skyte i hjerte- og lungeregionen på vilt. I praksis ser det ut som dette:

 

bukkeskive2000_400x239.jpg

 

Selv om bildet er av et rådyr, så betyr ikke dette noe. På en hjort så blir blinken litt større. På en elg så øker blinken litt større.

 

Treffer man lungene, er man sikker på at dyret dør veldig raskt. Treffer man hjertet, (som man gjerne finner ut i etterkant), så er man sikker på at dyret har dødd en 100% smertefri død.

Lenke til kommentar

Rett over frambeinet. Her er et eksempel på en skyteskive : http://sus.sorkedalen.org/SJFF/images/skiver/hjort.jpg

 

Som du ser er treffområdet ganske stort pga lungene. Et skudd i lunge\hjerteregionen er dødelig.

 

Hvorfor dumt å begynne rett på storvilt? Begynn med det du har mest lyst til. Skal du jakte både storvilt og småvilt lønner det seg å søke på hagle og rifle i samme søknad da det koster en del pr. våpensøknad. Eventuelt en kombi hagle\rifle om du ønsker dette.

 

Men om eg treffer lungene så kommer han jo kunne og gå noen meter før han detter sammen, vill ikke det gjøre vondt for dyret?

Hvor dyrt blir søknaden for våpen? og gjør det noe om man har noe på rullebladet for og få tilatelse og bruke våpen? (har Cannabis plantasje på rullebladet) fekk bare bot, så det er ikke noe kjempe stor ting. men kan det ødelegge for søknaden min?

Om du treffer lungene så dør dyret raskt. Det at dyret kan bevege seg et par meter, stemmer, men da er dyret full i adrenalin - og man kan si at dyret "lever" på adrenalinet. Det går historier om soldater i kriger som f. eks. Irak som forteller om at de har blitt skutt, og medsoldatene måtte fortelle personen at han var skutt. Han hadde så mye adrenalin at han ikke merket det.

 

Jeg vet ikke hvor mye våpensøknaden koster. Dette finner du ut etter hvert.

 

Hvis du hadde lest i våpenloven, som jeg tipset deg til å gjøre, så hadde du sett dette:

 

§ 7. Den som vil kjøpe eller på annen måte erverve skytevåpen eller våpendeler, må ha tillatelse fra politimesteren.

Tillatelse kan bare gis edruelige og pålitelige personer som har behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen, og som ikke av særlige grunner kan ansees som uskikket til det.

 

Det spørs hvor fint det ser ut at du har Cannabis-bruk på rullebladet ditt... Dette går nok inn under hvor edruelig du er. Du finner ut om dette går når du har sendt inn en søknad. En dag så forsvinner det nok fra rullebladet ditt, så da er det fritt frem. Uansett, jeg kan ikke si noe 100% sikkert da det er politiet som bestemmer.

Lenke til kommentar

Rett over frambeinet. Her er et eksempel på en skyteskive : http://sus.sorkedalen.org/SJFF/images/skiver/hjort.jpg

 

Som du ser er treffområdet ganske stort pga lungene. Et skudd i lunge\hjerteregionen er dødelig.

 

Hvorfor dumt å begynne rett på storvilt? Begynn med det du har mest lyst til. Skal du jakte både storvilt og småvilt lønner det seg å søke på hagle og rifle i samme søknad da det koster en del pr. våpensøknad. Eventuelt en kombi hagle\rifle om du ønsker dette.

 

Men om eg treffer lungene så kommer han jo kunne og gå noen meter før han detter sammen, vill ikke det gjøre vondt for dyret?

Hvor dyrt blir søknaden for våpen? og gjør det noe om man har noe på rullebladet for og få tilatelse og bruke våpen? (har Cannabis plantasje på rullebladet) fekk bare bot, så det er ikke noe kjempe stor ting. men kan det ødelegge for søknaden min?

Om du treffer lungene så dør dyret raskt. Det at dyret kan bevege seg et par meter, stemmer, men da er dyret full i adrenalin - og man kan si at dyret "lever" på adrenalinet. Det går historier om soldater i kriger som f. eks. Irak som forteller om at de har blitt skutt, og medsoldatene måtte fortelle personen at han var skutt. Han hadde så mye adrenalin at han ikke merket det.

 

Jeg vet ikke hvor mye våpensøknaden koster. Dette finner du ut etter hvert.

 

Hvis du hadde lest i våpenloven, som jeg tipset deg til å gjøre, så hadde du sett dette:

 

§ 7. Den som vil kjøpe eller på annen måte erverve skytevåpen eller våpendeler, må ha tillatelse fra politimesteren.

Tillatelse kan bare gis edruelige og pålitelige personer som har behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen, og som ikke av særlige grunner kan ansees som uskikket til det.

 

Det spørs hvor fint det ser ut at du har Cannabis-bruk på rullebladet ditt... Dette går nok inn under hvor edruelig du er. Du finner ut om dette går når du har sendt inn en søknad. En dag så forsvinner det nok fra rullebladet ditt, så da er det fritt frem. Uansett, jeg kan ikke si noe 100% sikkert da det er politiet som bestemmer.

 

har ikke cannabis bruk på rullebladet, har bare plantasje. Politiet kan ikke bevise på noen måter att eg bruker cannabis, har det ikke i blodet/pisset lenger siden det er noen måneder siden eg røyket sist. men eg har Gode Cver og har jobbet i Resturang bransjen i 4 år + gått 2 år på resturang og matfag så mine papirer er fine forutnom plantene.

og cannabis forsvinner fra rullebladet etter ca 6-8 år

Lenke til kommentar

har ikke cannabis bruk på rullebladet, har bare plantasje. Politiet kan ikke bevise på noen måter att eg bruker cannabis, har det ikke i blodet/pisset lenger siden det er noen måneder siden eg røyket sist. men eg har Gode Cver og har jobbet i Resturang bransjen i 4 år + gått 2 år på resturang og matfag så mine papirer er fine forutnom plantene.

og cannabis forsvinner fra rullebladet etter ca 6-8 år

Vel, selv om du ikke har Cannabis-bruk, men derimot Cannabis-dyrking så hjelper dette nok ikke. Du har det uansett på rullebladet, og da går det gjerne på hvor pålitelig du er.

Lenke til kommentar

Om Cannabisen ødelegger for deg må du spørre politiet om, eventuelt i en våpensøknad eller i en vandelattest.

 

Første våpensøknad er på 860,- Søknad nr 2 tror jeg ligger på 430.

 

 

At dyret løper 50meter er helt normalt. Dyret er uansett i en sjokktilstand pumpa full med adrenalin. Hjertet er ikke mye større en en voksen knyttneve så du kan ikke regne med å alltid treffe hjertet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er viktig å få en hagle som er riktig størrelse for deg, så du bør gå i en sportsbutikk e.l. som også selger våpen og be om hjelp. Får du en hagle som er for stor/lang vil du ha problemer med å holde den i sikteposisjon. Samme hvis den er for liten. Dette er vanskelig å vite på en nettbutikk.

 

Er litt som å kjøpe ski og alt for lange skistaver.

Lenke til kommentar

Husk at våpen er noe du har hele livet som regel, så kjøp god kvalitet på det du skal ha. Familien vår bruker fortsatt en god gammel hagle fra 1926 og den nesten like god som en ny.

Bor du i nærheten av en XXL butikk eller Jakt Magasinet i Drammen er det en stor fordel, her har ihvertfall jeg fått god veiledning ved kjøp av rifle og kikkert. Viktig at våpenet ligger godt til skulderen din og at det føles god ut å håndtere.

 

Trøblet en del med oppskytning i år :p Bommet tre ganger på rad på fjerde skuddet, skikkelig surt, men tok den på første forsøk forrige helg :)

Lenke til kommentar

har vert rundt om i ulike våpenbutikken og prøvd og få tak i ett våpenskap, men har ikke råd til og betale 3500 kr nå og ingen tar imot deposium eller noe sånt, så kan ikke søke om våpen fordi dem ikke vill gi ut en kvittering på att eg skal kjøpe det, må betale 3500 kr for det, veit dere noen internett side som tar imot deposium på våpenskap? skal kjøpe det, men gidder ikke og betale 3500 kr for ett våpenskap om eg ikke engang får det godkjent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...