Gå til innhold

Er jegerprøven vanskelig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må man eige en gård/skog/jaktområde for og få lov til og jakte på Hjort?

Grunneier må ha lov til å felle (minst) en hjort, og så må du ha avtale med grunneier om at du kan skyte den hjorten. Vanlighvis betyr det at du må (søke om og så) kjøpe jaktkort eller at du leier hele terrenget. På småvilt er det i utgangspunktet det samme, men mye lettere tilgjenelig og mye billigere.

 

Så du trenger tre ting:

1) godkjent jegerprøve (+ oppskyting og avtale om ettersøkshund om det er storvilt du jakter)

2) avtale med grunneier

3) det viltet du jakter på må ha lovlig jaktid og eventuelle kvoter/fellingsløyver må være i orden.

Lenke til kommentar

Må man eige en gård/skog/jaktområde for og få lov til og jakte på Hjort?

Grunneier må ha lov til å felle (minst) en hjort, og så må du ha avtale med grunneier om at du kan skyte den hjorten. Vanlighvis betyr det at du må (søke om og så) kjøpe jaktkort eller at du leier hele terrenget. På småvilt er det i utgangspunktet det samme, men mye lettere tilgjenelig og mye billigere.

 

Så du trenger tre ting:

1) godkjent jegerprøve (+ oppskyting og avtale om ettersøkshund om det er storvilt du jakter)

2) avtale med grunneier

3) det viltet du jakter på må ha lovlig jaktid og eventuelle kvoter/fellingsløyver må være i orden.

 

Så Hvor søker eg om dette? og hvorfor må eg ha en ettersøkshund for og jakte på storvilt? eg har lyst til og jakte alene uten hund. bare og ligge i en buske og vente :D og ha med hund er jo bare juks.

 

Og hva ville sje om du jakter uten tilatelse og man blir tatt?

Lenke til kommentar

[...]Så Hvor søker eg om dette?[...]

Vanligste er å ta kontakt med grunneier, søke på statlig grunn (via inatur.no) eller høre med venner og familie i jordbruksdistrikt og håpe de har noen kontakter.

og hvorfor må eg ha en ettersøkshund for og jakte på storvilt?[....]

Staten stiller krav om at du enten har selv, eller har avtale om å få låne om det trengs, ettersøkshund. Du trenger ikke ha med deg hunden, men om du skulle bomme eller trefe litt dårlig må du tilkalle hunden (med hundefører) så dere kan finne igjen dyret og enten finne ut at det er uskadet eller avlive det.

[....]eg har lyst til og jakte alene uten hund. bare og ligge i en buske og vente :D og ha med hund er jo bare juks.[...]

Ikke noe problem å jakte uten å ha hunden med.

[...]Og hva ville sje om du jakter uten tilatelse og man blir tatt?[...]

Vanlig offisiell straff for slikt er 10.000,- i bot og inndragelse av våpenet du brukte (pluss at du gjerne mister retten til å ha våpen i en 2-3-5 år). Men ville vært mer redd for at grunneier dreit i å ringe politiet men isteden samler 5 sterke naboer og grisebanker deg og dypper deg i gjødselkjelleren før du blir kjørt langt ut i skogen....

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar

men kan eg jakte på vinteren også?

 

Og hvilket våpen er best og bruke til de ulike dyrene?

 

Hagle til og skyte fugler/rev? og Rifle for hjort? kan det stemme?

Definer "vinter", hvilke måneder tenker du på?

 

http://www.lovdata.no/for/sf/md/xd-20070201-0112.html

 

Nå i den siste tiden så har det vært jakttid på hjort fra 10. september til 23. desember. Da kan man jakte litt på vinteren dersom det trengs, men jeg liker best å jakte i september / oktober på grunn av temperatur.

 

Snø har sine fordeler, men også sine ulemper. Med ny snø, så er sporjakt veldig, veldig spennende. Litt gammel og skarete snø gjør det umulig å smygjakte. Da må man gjerne sitte litt i ro, eller jage sammen med en annen jeger og håpe på å skremme hjort mot hverandre. Jeg har vært på post i ca 3 timer i 10 minusgrader mens det snør. Da han som jaget endelig kom på posten min, så var jeg nesten dekket av snø og skalv som fy. Men uansett, dette er noe du velger litt selv.

 

De andre spørsmålene er så elementært at du kommer garantert til å få dette med deg på jegerprøvekurset. Du kan jo bare bestille boka på forhånd, der står alt.

 

Ellers er det en god idé å lese viltloven og våpenloven.

 

http://www.lovdata.no/all/nl-19810529-038.html

http://www.lovdata.no/all/nl-19610609-001.html

Lenke til kommentar

sinder18: Hvilket våpen du skal bruke lærer du på jegerprøvekurset!

 

Jegerprøven er ikke vanskelig om du følger med i timene og studerer artene godt. Mange av spørsmålene klarer du med å bruke sunn fornuft.

 

 

Ta en titt på denne siden så kan du lese mye grunnleggende: http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/artikkel/jegerproven?displaypage=TRUE&element_id=67252

 

 

Ja eg veit att eg lærer meg det på kurset, men hva skader det og lære seg det før kurset? istedenfor og svare med noe helt annet så kunne du bare gi meg det riktige svaret....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...