Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Føler meg lurt av bilselger. Heve kjøpet?


tomkrugis

Anbefalte innlegg

Hei.

 

For litt siden fikk jeg kjøpt en opel vectra i Oslo, kjørte den ca 100 mil til der jeg bor.

 

Før jeg dro ned å kjøpte den, så spurte jeg konkret om det var rust på bilen, og svaret var NEI. Spurte også om det var noe ellers med bilen som han kunne nevne, svaret var også NEI da.

 

Bestemte meg for å dra ned å hente bilen. Med en gang jeg fikk se bilen så mekret jeg at det var noe overflaterust, men ingenting farlig.

 

Jeg prutet litt på bilen før jeg dro ned til Oslo, men når jeg skulle hente bilen så hadde karen som leverte bilen for selger lagt til 500 kr. Jeg spurte hvorfor og da sa han at de hadde lagt til omreg i kjøpsprisen. Det var greit, jeg tok bilen å begynte turen hjem.

 

 

Etter en ca 30 mil legger jeg merke til at bilen lager en forferdelig høy lyd, akkurat som at det er hull i potta en plass. I tillegg så lager den rare lyder når veien er hompete og når jeg svinger med bilen.

 

Etter at jeg har kjørt ca 90 mil, så hopper viftereima av og jeg må plassere den på ett verksted. Der finner de ut en hel masse feil, deriblant at alle bremsene er defekte, toppdeksel er defekt, rustet hull i dørken begge sider bak og at bakstillingen på bilen er såpass rustet at den varer maks 1 år.

 

 

Selger går med på å betale faktura for rep av viftereim, men ellers en det vil verken selgeren betale omregistrering som jeg fikk i posten nå nylig (den skulle inngå i kjøpsprisen) eller gi meg litt avslag på kjøpsprisen.

 

 

Jeg mener at jeg har 14 dager på å hevet kjøpet ved privatkjøp hvis varen ikke svarer til det selger har informert om? (Altså det er mangler på varen).

 

Men nå er selger helt vrengt, han svarer kort og idiotisk på meldingene og svarer aldri på telefon. Hva skal jeg gjøre? Hvem kan jeg si ifra til for å få fatt i selgeren?

 

PS!: Kan jeg kreve av selgeren at han står for frakt av bilen tilbake hvis jeg får hevet kjøpet? Jeg har dokumentasjon fra verksted om at bilen ikke er forsvarlig å kjøre.

 

Takker på forhånd for svar : )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Årsmodell, km.stand og pris er viktig info for å vurdere saken din.

96 modell, gått 240 000 km, kostet 17 584 originalt.

 

Jeg prutet den ned til 15 584 på telefon. Når "leverandøren" kommer med bilen i Oslo, så gir han meg en pris på 16 000 kr, årsaken var det at omregistrering skulle inngå i prisen. Nå fikk jeg faktura på omreg av bilen noe som tilsier at jeg må betale tilsammen 17 584 kr for bilen. Noe som igjen sier at prutingen min var bortkastet.

Lenke til kommentar

Skrev dere kontrakt som beskrev bilens tilstand ved kjøpet?

Det eneste jeg skrev under på var eierskifte og kjøpsark. Men ellers enn det så såg jeg ikke noe tilstandsrapport.

 

Mener jeg hørte en plass at uansett hva det er så skal jeg ha 14 dager på å heve kjøpet.

 

Du har altså ikke skrevet kjøpskontrakt, slik at du har noe som helst bevis for hvilken stand selger lovte at bilen var i? Jeg kan vanskelig se hvordan du skulle kunne komme noen vei, om selger velger å sette seg på bakbeina.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Dette her er din egen feil!

 

Det er ditt eget ansvar å påse at bilen er i slik stand som den blir oppgitt som. Du burde også hatt med deg en kyndig person til å vurdere bilen. Det er også din feil at du ikke spurte om å få se kontrollseddelen til bilen, for da hadde du oppdaget manglene på bilen.

 

Nå er jo 15.000kr små penger.

Lenke til kommentar

Det med angrefrist går på nettkjøp, gjelder ikke privatkjøp av bil eller var det hos en forhandler? Det er veeeldig viktig å skrive kontrakt om det er så en bil til 1500 kr. Uten kontrakt så er det ikke så lett å gå videre med saken. Jeg har ikke satt meg inn i regelverket på dette her, men om du for eksempel er naf medlem kan du få gratis advokathjelp, om det må gå langt.

Lenke til kommentar

Det med 14 dager kan du se bort i fra. Det er angrerett og gjelder kun ved forbrukerkjøp av bedrift, over nett eller utenfor fast utsalgssted(kort forklart). Hvor har du dette fra egentlig?

 

Men, når du kjøper en såpass gammel bil(15 år), som er kjørt såpass langt og for såpass lav pris(tross alt) så kan du ikke forvente å få en rustfri og feilfri bil. Du skal selvfølgelig ikke bli lurt, men du kan ikke forvente gull og grønne skoger heller.

 

Som kjøper har du undersøkelsesplikt. Sjekket du bilen og tok en prøvetur med den FØR du reiste hjemover? Kan du nok om bil til å finne "skjulte" feil selv, hadde du kompetente folk med deg eller fikk du testet den hos en ekstern tredjepart?

 

Som selger så er man forpliktet til å opplyse om alle mangler ved bilen som man er klar over. Dersom vedkommende som hadde bilen kun har kjørt den til og fra butikken 5km borte en gang i uken så er det ikke sikkert at vedkommende vet om feil som kun er tydelige etter at bilen er blitt varm osv.

 

Av de feilene du nevner er eg selv ikke sikker på at eg hadde oppdaget mer enn bremsene. Eg er ikke kompetent bruktbilkjøper.

 

Men, skulle du få klarhet i at disse feilene er ting som selger BURDE ha visst om så kan du ha en sak dersom kostnadene er vesentlige og mer enn hva du burde ha forventet ut fra alder på bilen og salgssum.

 

Når det gjelder omregistreringsavgift. Om du fikk prutet den ned med flere tusen, og selger så slenger på 500, reagerte du ikke da når omregistreringsavgiften faktisk er på over 1500? Om du har dokumentasjon på at dette var avtalt som en del av summen så kan du kreve mellomlegget refundert fra selger. Du er uansett forpliktet til å betale avgiften ovenfor tollvesenet, så ikke utsett betalingen til selger gjør opp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Den avgjørende feilen TS gjorde var at han ba ikke om å få se kontrollseddelen. Derfor fortjener TS nærmest dette problemet. En "failsafe" løsning er å få bilen ut på finn.no på nytt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Den avgjørende feilen TS gjorde var at han ba ikke om å få se kontrollseddelen. Derfor fortjener TS nærmest dette problemet. En "failsafe" løsning er å få bilen ut på finn.no på nytt.

Hvilken kontrollseddel?

 

For EU godkjenning? Har den ikke kontrollseddel da er den ikke autorisert til å kjøre på veier i Kongeriket Norge.

 

Kontrollseddelen er et dokument med tilstanden til alle viktige funksjoner. Det er to prioriteringer; prioritet 1 og 2. Alle feil med nr 1, skal rettes på. Bilen må til EU kontroll hvert eneste år.

 

Allerede her burde varsel klokkene ha ringt, dersom det er masse P1 feil på bilen.

Lenke til kommentar

Nå føler eg behovet for å få fylt ut noen hull i kunnskapen om bruktbil.

 

Så vidt meg bekjent så skal vanlige personbiler inn til PKK kontroll hvert andre år, ikke hvert år?

Kontrollseddelen er ikke et bevis på bilens tilstand ved salg, kun dokumentasjon over mangler mellom et godkjent PKK-verksted og Statens Vegvesen. Eg har aldri tatt vare på disse, ettersom de tross alt så og si mister sin verdi etter 2-3 måneder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Eu kontroll er hvert 2. år!

 

Det varierer på hvilket kjøretøy, men dessverre så er det kanskje for hvert 2 år for denne bilen. Siden det er et kjøretøy med tillatt totalvekt 3500 kg eller mindre. Men dersom den hadde veid mer da er det hvert år.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Opel Vectra med tillatt totalvekt over 3500kg?

 

Må man ikke over på varebiler(av større typer), SUV eller mindre lastebiler(eks pickup) før det blir aktuelt?

 

Slapp av det er 2år for denne bilen. Jeg hadde ikke fått helt med meg hvilken bil det var snakk om. Jo kontrollseddelen kunne ha blitt brukt dersom den er fra i år eller fra i fjor. Da kan du få en indikasjon på hva som har feilet bilen.

Lenke til kommentar

Eg mente det ikke som direkte kritikk, men som et spørsmål.

 

Som selger ville eg ikke lagt frem kontrollseddel i forbindelse med salg. Det kan lett tolkes til at man på den måten garanterer for tilstanden ut i fra kontrollseddelen. Som kjøper ville eg aldri ha tatt hensyn til en kontrollseddel som er mer enn et par måneder.

 

Når man snakker om såpass gamle biler som er kjørt såpass mye så kan to-tre måneder være forskjellen på godkjent og ikke-godkjent.

 

Trådstarter, var det denne du kjøpte til slutt? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1362362&st=0&p=18082597&fromsearch=1entry18082597

Lenke til kommentar

Jasså jasså!

 

Jeg sjekket bilen sånn nogelunde før jeg kjøpte den, fant bare overflaterust som ikke var farlig som jeg vet jeg kan få bort ved litt egeninnsats. De andre feilene ble bedre lagt merke til da jeg hadde kjørt ett stykke med bilen.

 

De feilene som mekanikeren la merke er blandt annet ting som jeg som kjøper ikke kan legge merke til i farta. For eksempel at toppdekselet var defekt. Toppdekselet ser helt fint ut, foruten at det er knekt på innsiden. (Hvem tar av toppdekselet på motoren ved bruktbil kjøp for å sjekke innsiden?)

 

Bremsene kunne jeg ga lagt merke til, ja. Men de koster maks 400kr hvert hjul å bytte.

 

Kontrollseddel?? Jeg visste på forhånd at bilen er eu-ok til feb i 2012, noe som den enda er sist jeg sjekket naf.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...