Gå til innhold

Musikk: A New Hope - Ny låt! trenger respons!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja. Hva skal en si?

 

Hva synest du selv og hva tenkte du at du skulle lage når du begynte?

 

- For meg var de første 18 sekundene noe slik som "åja. Dette har vi hørt 10000 ganger før"

 

00:18 - 00:37 tøfft vanlg av akkorder og lead. Det er en instrumental og du prøvde ikke å lage en standard vokal-linje av instrumentet, men leker med instrumentet. Vellykket og interessant å høre da det ikke er en kjedelig forutsigbar melodi. Høres ut som om du treffer akkordene på alle tonene og høres nyskapende ut. Nytt for meg ihvertfall.

 

00:37 - 00:50 høres ut som komp lagd av 8-bits samples. Me like big time (retro-fan!). Fremdeles uforutsigbart som gjør det gøy å høre noe nytt. Litt brå overgang, men det funker.

 

00:50 - 1:09 Piano ja. Den ventet jeg ikke. Oppdager noe nytt hver gang her. Flott. Du holder meg fremdeles interessert og jeg liker enda det jeg hører. Kompet fungerer fremdeles, selv med piano på. Enkelt piano, men velspilt og du gjør ikke for mye av det. Litt chill parti og passer deg. Skulle kanskje ønske det varte litt lenger, men dog ikke repetativt.

 

1:09 - 1:24 jeg skjønner nå at i den gra sangen har et refreng så er dette det. Dog spilles det her dobelt så lenge som forrige gang. Passer seg, men med mulighet for å fremdeles gjøre mer av det her denne gangen dersom du ønsker det. Legge på litt sax med en helt enkel chill vokallignende toneleie her tror jeg hadde gjort seg for meg.

 

1:25 - 1:41 Samme pianospillet som sist, men nå solo. Chill parti for å bygge opp til "droppen"? Kan funke det ja.

1:42 - 2:00 Her kom "droppen" ja. Høres ut som dubstep uten helt å få til den gode wob-wobb lyen som masserer subbwooferen ømt. et forbedringspotensiale, men jeg forstår absolutt hvor du vil med dette partiet.

 

2:00 - 2:32 Partiet repeterer seg og det legges på pianospillet som nevnt tidligere, det spilles nok en gang og instrument for instrument blir lagt oppå mens kompet spiller det samme. Nå ser jeg hva låten har bygget opp til hele veien og liker det jeg hører selv om det nå blir forutsigbart, men det er vel også meningen med låten på dette stadiet(?).

 

2:33 - 2:52 Solo piano igjen med fadeout. Ingen revolusjon, mer som forventet. Det passer uansett låten godt.

 

 

Totalvudering: Jeg må først ta forbehold om at jeg ikke klarte å plassere låten i noen bås. Dette er en for for electronica, noe som er nesten på motsatt side av den musikken jeg hører mest på, men har selv tilbragt mangen timer med FL Studio å prøvd å lage samme type musikk, så jeg kjenner meg litt igjen i måten å bygge opp sanger på. det bærer preg av å være uferdig. Kanskje tilogmed halvferdig for en i denne sjangeren på under 3 minutter kommer det ikke mangen av. Jeg hadde forventet lengre oppbygninger av hver sekvens før droppen, men på en annen side er det bedre å gi seg mens en er fornøyd enn å sitte å kontinuerlig tenke at den er for kort, ikke nok oppbygning til droppen, ikke nok instumenter med etc. Alt i alt tok du meg på sengen med en låt jeg absolutt ikke forventet å høre meg. Ikke noe klassis trance-melodilinje eller overdreven bruk av beats/samples. Kortfattet å grei låt.

 

Jeg gir deg 6/10. Jeg ville gitt deg muligens 7/10 (hvilket jeg anser som svært høyt) dersom dubstep delen ikke manglet "wobwob", eventuelt at det ble laget en sekvens der som ikke sådde tvil om at det _ikke_ skulle være et dubstep parti der om det ikke var det du ønsket der. Allover sitter jeg fremdeles med følelsen av at du endte låten for tidlig. Ikke at låten var for kort for å møte noen spesifikke krav, men at låten hadde potensiale til å bli mer utfyllende.

 

Uansett. Nice låt. Keep em coming!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...