Gå til innhold

Test: Gunnar Wi-Five


Anbefalte innlegg

er ikke enig i testen, virker mer som om de nærmest var så overbevist over at det ikke ville funke fra før, slik at underbevistheten nektet å bli positivt overasket...de brillene er funker, hadde ikke troen på de selv, men fikk prøve de fra en i klassa, jeg ble positivt overrasket, effekten er litt annerledes en noen av produsentens løfter, men det er mer behagelig å sitte lenge foran skjermen. De grafiske forbedringene merkes best under gaming. en annen ting som kan være lurt å tenke over før kjøp er at det funker best med skjermer på nært hold, har prøvd på tv'n i stua og merka nærmere motsatt effekt pga. avstanden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det dere i HW egentlig gjør på jobb?

Siden mye av arbeidet her i nyhets- og testredaksjonen til Hardware.no går ut på å redigere bilder, er det ganske viktig å se helt korrekte farger.
Eeeh, what? Er det ikke vanlig at man finner nyheter og tester saker og ting enn å redigere bilder? Nå har jeg ikke jobbet i en slik redaksjon noen gang, så jeg veit ikke hva man gjør, så jeg burde kanskje ikke uttale meg, men jeg gjør det nå likevel nå tidlig kveld/sein ettermiddag
Lenke til kommentar

Prøvde disse på TG en gang, var litt behagelig å lese tekst på sene kvelder. Må se meg enig a det er litt irriterende å sitte med briller foran PCn når du ikke er vant til det fra før.

Irriterer blåfargen i PC-skjermer er det bare å installere F.Lux isteden. Aktiveres automatisk på kvelden, så slipper skjermen å gjøre deg lys våken før du skal sove..

Gjør jobben like god uten at du trenger å sitte med briller!

Takk for tipset, blodig brilliant rett og slett. (F.lux)

Kjempe glad for dette

 

Testet dere de i det hele tatt til gaming? Tross alt det de er lagd for...

Å ? jeg fikk det inntrykket at det var det de ikke var lagd for, men til tekst.

Endret av AllColor
Lenke til kommentar

Multigamer hadde test tidligere i år, hvor de var veldige positive.

 

http://www.multigamer.no/artikkel/vi_tester_gamingbriller

 

Jeg tror dette er et tilfelle av placebo-effekten, hvor de slukte alt positivt som var sagt i forveien om produktet rått og dermed var tilbøyelig til å gi en positiv anmeldelse.

 

En enkelt test er ikke nok til å si noe om dette fungerer, det som må til er en kontrollert undersøkelse. Noen som vet om det er gjort en slik en? (Nå tror jeg nok en slik undersøkelse vil konkludere med at det er ingen effekt, men det er greitt å ha det svart på hvitt.)

 

Så enig.

Kjør en blind-trial med èn gruppe som får de skikkelig brillene og èn som får identiske briller med tilsynelatende samme utseende og linser av helt vanig farget glass.

Først om en slik test hadde konsist gitt et positivt utfall de disse "spesialbrillene" ville jeg i det hele tatt overveid å tro på at dette har noe for seg.

 

Det faktum at produsentene må ty til vage pseudo-vitenskapelige uttrykk for å forklare hvordan brilene faktisk oppnår det de liksom skal oppnå gjør at en hell rekke bullshit-alarmer går av i hodet mitt øyeblikkelig. Placebo-effekten er en graftig ting.

 

-Stigma

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har et par slike (fikk koslig pris en gang fra en fyr som jobber i Gunnar),og for min del synes jeg det minker plagene jeg får etter å ha sett på skjermen en god stund, men dette kan godt ha en sammenheng med typen kontaktlinser jeg bruker osv. Det vil nok være vanskelig å samle empirisk data på dette, muligens fungerer det hos noens type syn og ikke så godt hos andres.

Lenke til kommentar

Har selv en kamerat som har slike briller. En vanlig dag hvor jeg sitter mye foran skjermen får jeg vondt i hodet, med brillene var det ikke antydning til det. Var ikke en gang trøtt i øynene. Så for meg var brillene en stor forbedring.

 

PS. Dette var en hel dag med gaming. Ikke tekstlesing.

Endret av Craxmerax
Lenke til kommentar

Ett av problemene med disse brillene er at produsenten forutsetter at skjermbruk sliter på øynene. En kontroll hos optiker før og etter ti år med knallhard PC- og TV-bruk har fortalt meg det motsatte.

De forutsetter vel ikke at det SLITER på øynene, men at du blir SLITEN i øynene - og det blir alle med normale øyne som må tirre på en dataskjerm en hel arbeidsdag.
Lenke til kommentar

Haha, for noe latterlig... Bare å lese de såkalte "teknologiske" vidundereffektene disse brillene har, så forstår man at dette bare er svada. Å teste brillene med en gruppe hvor noen får de ekte Gunnar-brillene og noen får briller med helt vanlig farget glass vil selvsagt ikke gjøre noen forskjell, for jeg kan banne på at det er nettopp det brillene består av, vanlig farget glass. Altså ingen teknologiske vidundere.

Jeg bruker selv vanlige briller, og selv om jeg ser utmerket uten, er det forskjell med og uten disse. Jeg blir mindre sliten i øynene når jeg bruker mine vanlige briller kjøpt på Specsavers, så jeg har liten tro på disse. Jeg har brungule glass i mine briller med styrke. Har ikke testet de foran pc-skjermen, men det skal jeg jaggu meg gjøre, så kommer jeg tilbake til hva jeg oppdaget her på forumet når jeg har testet det noen dager (halvt ironisk ment).

 

De som er stokk dumme og svelger kameler vil selvsagt føle en veeeeeldig stor positiv effekt av disse Gunnar-brillene, mens de som har vett til å partere kamelen først, kjære den opp og tygge hver bit omhyggelig før de svelger vil selvsagt ha ingen effekt av disse. Her må jeg si at produsenten har skutt gullfuglen og spiller godt på folks tro og idioti og fyrer opp under det med fine og flotte oppdiktede ord på såkalte teknologiske vidundere.

 

Og bare så vi får dette opp i lyset: Øyet kan ikke få høyere "oppløsning", fordi øyet har allerede eden høyeste oppløsningen som er mulig å oppdrive. Så enkelt er det.

 

Takk for meg:)

Lenke til kommentar

GLemte å legge til en fotnote med en advarsel i mitt forrige innlegg med:

 

Advarsel: Dette innlegget inneholder en god og solid dose med ironi og sarkasme. Så før du lar deg fornærme og provosere. Trekk pusten dypt 10 ganger og tenkt over nok en gnag om det er nødvendig å gå til motangrep.

 

Takk, og beklager glippen :):):)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...