Gå til innhold

Test: Gunnar Wi-Five


Anbefalte innlegg

Ved å legge en liten forstørrelse inn i brillene oppnår de at man ser klarere på kort avstand. Spesielt dersom man er langsynt.

Dessverre ser man dårligere dersom man er nærsynt, men dersom de selger en brille til annenhver som tester dem, så tjener de mer enn nok på det.

 

Det er nok mange som går rundt med en svak langsynthet som ikke vet om det. Er man ung er linsen i øyet så myk at man kan se klart på korte avstander, det bare blir litt anstrengende. Jeg vil anbefale de som ser bedre av denne brillen å stikke innom optikeren og sjekke synet. Jeg trodde selv jeg hadde perfekt syn helt til jeg var innom en optiker som 25-åring og fant ut at jeg trengte briller med 1,5 i styrke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Høyere oppløsning i synet

 

Hvis du putter noe glass foran øynene, og glasset har lavere "oppløsning" enn øyet, vil synet virke mindre skarpt, dersom glasset har høyere "oppløsning" blir ikke automatisk øynene dine bedre i takt med glasset, det blir rett og slett ingen forskjell...

 

Dette er useriøst av Hw.no

 

Hvorfor er det useriøst av oss? Vi gjengir bare produsentens løfter. Det er "common sense" at du ikke får høyere oppløsning i synet, men det er viktig å ikke forveksle dette med sikker viten.

 

Legg også merke til ordbruken vår: "Detaljer blir visstnok klarere, noe som kan oppfattes som en forhøyet oppløsning av synsbildet."

 

"Høyere oppløsning i synet". Maken til svada. Er det ingen i HW-redaksjonen som ser over artiklene før de blir publisert? Det er jo regelrett løgn.

 

Joda, alle artikler og tester blir gjennomgått av flere mennesker, bl.a. redaktør. Ang. oppløsning se svaret ovenfor.

 

Hva er det dere i HW egentlig gjør på jobb?

Siden mye av arbeidet her i nyhets- og testredaksjonen til Hardware.no går ut på å redigere bilder, er det ganske viktig å se helt korrekte farger.
Eeeh, what? Er det ikke vanlig at man finner nyheter og tester saker og ting enn å redigere bilder? Nå har jeg ikke jobbet i en slik redaksjon noen gang, så jeg veit ikke hva man gjør, så jeg burde kanskje ikke uttale meg, men jeg gjør det nå likevel nå tidlig kveld/sein ettermiddag

 

Foruten å svare på krasse kommentarer, gjør vi mye annet spennende også. Slik som å ta bilder av produktene vi har inne til test. Dette gjøres som regel av den/de som utfører testen, og bildene blir deretter redigert og finpusset i et bilderedigeringsprogram. I tillegg må alle nyhetssaker også illustreres på et eller annet vis, som fører til enda mer bildearbeid.

 

Testet dere de i det hele tatt til gaming? Tross alt det de er lagd for...

 

Ja.

 

Fler enn meg som ser en Catch 22 her? (Overskriften: "Skal gjøre synet ditt bedre" kontra "...men i utgangspunktet er altså disse brillene for de som allerede har perfekt syn" http://en.wikipedia....-22_%28logic%29

 

Er vel ingen catch 22, heller en selvmotsigelse. Men det er tross alt dette Gunnars lover. Et naturlig perfekt syn skal bli enda bedre med disse brillene.

 

tittelen sier "skal gjøre synet ditt bedre" men står i artikellen at de skan forhindre at synet blir verre for folk med allerede perfect syn?

 

De positive egenskapene til brillene skal strekke seg forbi å forebygge irritasjoner, de skal for eksempel også øke øyets oppløsning, selv for de med perfekt syn.

Lenke til kommentar

Det går ikke an å "øke øyets oppløsning". Øyet består av et gitt antall reseptorceller. Oppløsningen er dermed fixed, og individuell fra person til person.

 

Det som derimot går an, er å øke mengden lys som kommer inn i øyet fra et gitt område, f.eks. med en linse (brille, kikkert, teleskop, ...). Dersom denne vidunderbrillen har en linse vil ting kanskje fremstå litt skarpere.

 

Akkurat som med et kamera, oppløsningen er gitt, men man kan bruke linser for å påvirke resultatet.

 

Gulfargen i brillen gjør muligens at pupillen ikke trekker seg like mye sammen som når man stirrer på en helt hvit skjerm, og dermed slipper inn mer lys, som igjen gjør at ting ser klarere ut. Det burde isåfall gi akkurat samme resultat å bruke noen helt vanlige fargete briller.

Lenke til kommentar

Høres ut som tull og bullshit den teknologien de skryter av. Virker som de her har tatt vanlige skytebriller og prøver å gjøre dem til et gaming accessory.

 

Vet ikke hvor mange på HW forumet som er skyttere, men gult glass vil øke kontrastene når det blir mørkere (feks overskyet). Effekten av dette når du ser på en PC-skjerm som avgir ganske mye lys er vel minimal.

 

Ser for meg at de kommer med nye utgaver med utskiftbare glass.

 

Sakset dette fra http://www.allaboutvision.com/sports/shooting.htm

 

How To Choose the Right Lenses for Shooting Glasses

...

Many nonprescription shooting glasses come with several pairs of interchangeable lenses for use under different lighting and atmospheric conditions. Prescription lenses can be made to order in whatever color you deem most appropriate. Ask your optician for details.

 

Lens tints also can be a factor in the performance of shooting glasses. Many shooters are comfortable in lenses that are yellow or orange. Lenses in these hues block haze and blue light and enhance the orange color of the target. The brighter yellow the lens color is, the better it is for use in low contrast and near-dark conditions.

 

Alternatively, a light purple color, which actually is a combination of a neutral gray and a vermilion, is good for enhancing the orange of a target against a background of tall trees.

 

Vermilion itself is useful to highlight conditions where there is poor background, such as trees, and to enhance the target against the background. Gray is a neutral, or "true," color that lets you see all colors as they are. Gray shooting lenses do not enhance the target, but they reduce glare in bright sunlight.

 

Polarized shooting lenses can be made in almost any color. Polarized lenses reduce glare caused by light reflecting off water and other flat surfaces, so outdoor vision is enhanced.

 

[edit]

Ser at jeg sier akkurat det samme som klilleng

Endret av IceDale
Lenke til kommentar

Har et par slike, og vil si et par ting:

 

* Brillene er primært effektive for de som sitter time etter time og nistirrer på skjermen. Typisk gamere, som ikke har tid til å ta en pause. Mange i den gruppen opplever at øynene blir mindre slitne av å bruke disse brillene.

 

* Skal man drive med bildebehandling kan man selvsagt ikke bruke gule briller. Gunnar har noen briller med grått glass for de som jobber med bildebehandling, men som Gunnar sier: De er ikke like effektive, siden den gule fargetonen er viktig for sluttresultatet.

 

Jeg opplever dem selv som gode, blir mindre sliten i øynene når jeg sitter lenge foran skjermen. I tillegg til at de er behagelige å ha på.

 

Den lille forstørrelsen passer fint for meg, spesielt når jeg sitter på laptopen med 1920x1200 oppløsning (og 15" skjerm).

 

Ellers så virket det som om de som testet brillene i hw-redaksjonen egentlig ikke har testet dem så veldig godt. Når dere klager på at de ikke egner seg til bildebehandling uten en bitteliten disclaimer så tolker jeg dette kun som at dere var ute etter å slakte produktet.

 

Og dette er et produkt som er lett å slakte, siden det kun er over tid og med tung bruk man virkelig vil merke fordelene. (Og så er det jo en ulempe med at man har briller på, som for noen motveier fordelene.)

Lenke til kommentar

Jeg har et par slike (Steelseries Scope) og de gjør jobben sin med å forebygge tørre/vonde øyne etter for lange dager foran pcen. Noe jeg hadde store problemer med i høst før jeg handlet disse.

 

De brillene jeg bruker har ingen forstørrelse, det er kun en svak lysbrytning i glassene slik at det du ser på "flytter" litt på seg når du tar brillene av og på.

 

Det kan godt hende mesteparten av spesifikasjonene er "snake oil". Men samme hva så har de ihvertfall hatt en merkbar effekt på mine øyne de 8-9 månedene jeg har hatt de. Om det er brillene eller placebo som gjør at jeg ikke har vondt i øynene lenger gir jeg ærlig talt beng i, 800 spenn for å slippe unna flere ganger i uka er det verdt samme hva.

 

Du handler i utgangspunktet Gunnars briller av en-to grunner:

1 - Du sliter med tørre/vonde øyne etter lange dager foran skjermen(e).

2 - Du syns det er alvorlig tøft å sitte foran pcen med gule briller selv om du ikke bruker briller til vanlig og egentlig ser ut som en tosk når du sitter med gule briller foran pcen. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Helt til slutt vil vi bare si at du ikke bør undervurdere effekten av å tro. Dersom du er hellig overbevist om at et par briller fra Gunnar vil hjelpe deg, vil du antageligvis få en positiv effekt av å bruke de.

 

Det blir jo umulig nå. Dere har jo ødelagt den eventuelle placeboen :p

Lenke til kommentar

Gulfarge på brilleglass/gult filter har i en årrekke blitt brukt for å bedre synet, av den enkle grunn at fargen får pupillene til å utvide seg. Dermed slipper øyet mer lys inn på synsnervnen, og omverdenen kan fremstås som klarer og skarpere. Som i fotoapparetet, på sett og vis.

 

I flere land (tror ikke det gjøres i Norge?) har folk med ymse sysnforstyrrelser, som f. eks. vanskeligheter for å lese i dempet belysning, fått briller med gule glass for å kunne bruke dem som lesebriller når dagslyset eller andre lyskilder ikke strekker til.

 

Jeg er ingen ekspert på stråling, men gulfargen på et par briller som følger med Donald Duck & Co. vil i prinsippet gjøre samme nytten. Har selv prøvd farfars gule briller han kjøpte på Nærmat for 10 år siden, og joda, ting ble litt klarere. Likevel stiller jeg meg tvilende til at disse fantastiske teknologiene som Gunnar visstnok har brukt på sine briller, vil kunne gi noen bedre effekt enn farfars briller til (da) 30 kroner.

 

Det bør også nevnes at det er diskutert (merk: ikke konkludert) om utvidelsen av pupillene på denne måten over lengre tid kan gjøre mer skade enn nytte, spesielt på friske øyne. Det får bli opp til den enkelte å bedømme den eventuelle risikoen.

Endret av Scoops
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det bør også nevnes at det er diskutert (merk: ikke konkludert) om utvidelsen av pupillene på denne måten over lengre tid kan gjøre mer skade enn nytte, spesielt på friske øyne. Det får bli opp til den enkelte å bedømme den eventuelle risikoen.

Det er et interessant moment. Det typiske eksempelet er kanskje solbriller uten UV-filter; pupillene åpner seg mer fordi det tilsynelatende er mørkt, men mengden UV-stråling øker også tilsvarende, noe som er direkte farlig for øynene over lengre tid.

 

Jeg tror ikke dette nødvendigvis er noe problem i forhold til dataskjermer. Så vidt jeg vet sender ikke disse ut slik skadelig stråling. Vet ikke om disse brillene har noe UV-filter, men kanskje et par gultonede solbriller kan funke like bra. :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...