Gå til innhold

Svigers er saksøkt


Lakshmi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vanskelig å si ettersom jeg ikke kjenner noen av dere, men ...

Sett deg ned med partner og snakk alvorlig rundt det. Hva dere kan bidra med, hvordan dere tror svigers takler ting og tang osv ...

 

Gå så sammen til svigers og ta en skikkelig alvorsprat med henne. Få en fullstendig oversikt på utgifter, inntekt, gjeld osv ... Se på hva som ev kan selges for å bli kvitt noe av hastegjeld og se på om gjeld kanskje kan samles til et lån. Vurder også om dere kan låne henne noen kr og eventuelt om det er andre i nærmeste fam som kan bidra - selvfølgelig må dette vurderes av dere med tanke på om dere klarer å 'styre' henne inn på rett vei, eller om dette er vanskelig, slik at det ikke blir bare en forlengelse av lidelsen - da bør ikke det lånes ut penger (altså hvis dere ikke kan se at hun endrer adferd på dette punkt)

 

Har selv lånt ut endel penger til en kompis som hadde kjørt seg helt på rævva og der stilte jeg krav og 'styrte' han inn på rett vei. Jeg tok til dels over og var nesten hans overformynderi og tok beslutningene på hva han fikk lov å bruke penger på osv ... Jeg stolte på han og skrev ikke noe lånekontrakt eller andre ting - idag fått igjen pengene og han har ordnet økonomi og lært. Det er alltid en risiko med å låne ut penger, så sørg for å sikre dere hvis dere hvis dere er usikker på å få de tilbake.

Lenke til kommentar

Takker nok en gang for tilbakespill!

 

De siste dagene har gått med på å snakke med forloveden min. Tidlig i morges bestemte vi oss for å ta en alvorsprat med svigers, (tusen takk for de tipsene dere har gitt, hjalp mye i morges). Der prøvde vi å sette ting i perspektiv og forklarte hvor hun mest sannsynlig kom til å havne dersom hun ikke gjorde noen grep for å bedre økonomien.

 

Hun ble først ganske sint, og spilte den samme gamle visa som før, om at hennes personlige økonomi var hennes personlige ansvar. Hun roet seg noe ned etterhvert når vi forklarte at vi var bekymret over henne.

 

Da ble vi vitne til nok en forbauselse. De smålånene som jeg fortalte om tidligere var ikke lenger så små. Disse har hun imidlertid klart å presse inn i huslånet, som resulterte i at renten hadde steget betraktelig. Dette har resultert i at hun i løpet av de elleve årene hun har bodd i huset, fremdeles bare har betalt renter på huslånet.

 

Slik som jeg ser det, er eneste mulighet å selge både bil og hus, for å klare og få orden på økonomien?

Lenke til kommentar

Du kommer aldri i fengesel av lån.

 

Det du ender opp med er at du må melde deg konkurs og å ta del i en sånn "plan" fra politiet (husker ikke navnet på det) som gjør at du må tvangsbetale alt du kan, leve på det staten ser som minimum, enten til gjelden er borte eller 7 år (på 7 år så er du gjeldsfri, uansett hva kreditorene sier etter du har slått deg konkurs)

 

Men om det er snakk om 40 000 kroner i gjeld vil jeg da tro at å selge bilen, og ta resten som et familielån er måten å gå på? (om dere har muligheten å skille dere med 15 000 selvfølgelig)

Lenke til kommentar
Det du ender opp med er at du må melde deg konkurs og å ta del i en sånn "plan" fra politiet (husker ikke navnet på det) som gjør at du må tvangsbetale alt du kan, leve på det staten ser som minimum, enten til gjelden er borte eller 7 år (på 7 år så er du gjeldsfri, uansett hva kreditorene sier etter du har slått deg konkurs)

Det heter gjeldsordning, og kan inngås frivillig eller tvungen.

 

Men det er ikke så enkelt som å si at du vil ha gjeldsordning, og så ordner det seg etter 7 år.

 

Et av kravene er at man må være "varig ute av stand til å betjene gjelden sin". Dvs at det er stor forskjell på om en 50 åring med mye gjeld og en 20 åring med mye gjeld. Tjueåringen har mer tid "igjen" i arbeidslivet til å kunne tjene penger til å betale ned gjeld, enn hva femtiåringen har. I tillegg vil det og være forskjell på om man er arbeidsufør eller frisk.

 

Et annet krav er at man må ha prøvd å komme til en ordning med kreditorene sine først, men ikke klart det. Man må altså vise at man har forsøkt å ordne opp i problemene, men at kreditorene ikke har godtatt løsningen.

Lenke til kommentar
Det du ender opp med er at du må melde deg konkurs og å ta del i en sånn "plan" fra politiet (husker ikke navnet på det) som gjør at du må tvangsbetale alt du kan, leve på det staten ser som minimum, enten til gjelden er borte eller 7 år (på 7 år så er du gjeldsfri, uansett hva kreditorene sier etter du har slått deg konkurs)

Det heter gjeldsordning, og kan inngås frivillig eller tvungen.

 

Men det er ikke så enkelt som å si at du vil ha gjeldsordning, og så ordner det seg etter 7 år.

 

Et av kravene er at man må være "varig ute av stand til å betjene gjelden sin". Dvs at det er stor forskjell på om en 50 åring med mye gjeld og en 20 åring med mye gjeld. Tjueåringen har mer tid "igjen" i arbeidslivet til å kunne tjene penger til å betale ned gjeld, enn hva femtiåringen har. I tillegg vil det og være forskjell på om man er arbeidsufør eller frisk.

 

Et annet krav er at man må ha prøvd å komme til en ordning med kreditorene sine først, men ikke klart det. Man må altså vise at man har forsøkt å ordne opp i problemene, men at kreditorene ikke har godtatt løsningen.

 

 

Poenget mitt var egentlig det at man ikke kommer i fengsel pga gjeld. (ikke ta opp gjelds svindel, en helt annen ting)

 

Som du sier er det krav men på slutten av dagen så er siste løsning en gjeldsordning, ikke fengsel.

 

Men som sagt, selg bilen, prøv å fikse et familielån på de resterende kronene om det bare er snakk om 40 000, selv på minstelønn er ikke det veldig mye penger lengre.

Lenke til kommentar

Takker nok en gang for tilbakespill!

 

De siste dagene har gått med på å snakke med forloveden min. Tidlig i morges bestemte vi oss for å ta en alvorsprat med svigers, (tusen takk for de tipsene dere har gitt, hjalp mye i morges). Der prøvde vi å sette ting i perspektiv og forklarte hvor hun mest sannsynlig kom til å havne dersom hun ikke gjorde noen grep for å bedre økonomien.

 

Hun ble først ganske sint, og spilte den samme gamle visa som før, om at hennes personlige økonomi var hennes personlige ansvar. Hun roet seg noe ned etterhvert når vi forklarte at vi var bekymret over henne.

 

Da ble vi vitne til nok en forbauselse. De smålånene som jeg fortalte om tidligere var ikke lenger så små. Disse har hun imidlertid klart å presse inn i huslånet, som resulterte i at renten hadde steget betraktelig. Dette har resultert i at hun i løpet av de elleve årene hun har bodd i huset, fremdeles bare har betalt renter på huslånet.

 

Slik som jeg ser det, er eneste mulighet å selge både bil og hus, for å klare og få orden på økonomien?

Var dessverre det jeg fryktet på forrige side, at du kun har fått sett toppen av isfjellet. Må være helt forferdelig for deg, og ikke minst din kjære.. Flinke dere er som står på så hardt og ikke ga dere når hun ble sint og sånn.

 

Tror hun vil være veldig letta nå, nå som hun faktisk har fortalt til dere hvordan ståa er..

Lenke til kommentar

Slik som jeg ser det, er eneste mulighet å selge både bil og hus, for å klare og få orden på økonomien?

Å selge huset er en komplisert avgjørelse, hun må tross alt kjøpe eller leie noe annet om en skulle gjøre slikt. Verdien har formodentlig steget en del i løpet av siste 11 år, å realisere denne verdistigningen kan være én mulig vei mot nedbetaling av gjeld, men uten å ha laget et skikkelig regnestykke med oversikt over inntekter, utgifter og samlet gjeld er det umulig å gi noen råd.

 

Hvis hun har et hus belånt til verdien for 11 år siden er det slett ikke sikkert at situasjonen er hakkende gal; prisene har temmelig nøyaktig doblet seg i denne perioden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt enig med Alastor her.

 

Det at hun innrømmer mer nå betyr at dere har henne på gli. Veldig bra jobbet av dere.

 

Nå gjelder det å ikke la det stoppe opp. Be henne om å få en oppdatert nedbetalingsplan fra banken slik at dere har full oversikt over den biten. Få tatt en meglertakst av boligen og se om det er noe å gå på for å få bedre betingelser på boliglånet. Lag et budsjett der dere viser henne hva hun har å rutte med i måneden, og hva hun har av forpliktelser. Hvis dette ikke går opp så har hun ikke mange valg annet enn å selge unna noe eller å søke hjelp.

 

Når dette er sagt så er det null poeng for dere å bruke tid på dette med mindre at hun er 100 % ærlig og forteller alt, da det værste som kan skje er at dere faktisk er med og lager løsninger som ikke lar seg gjennomføre på grunn av andre skjulte gjeldsposter som dere ikke vet om.

 

Stå på videre og lykke til. Det nytter å snakke med både banker og andre kreditorer, da alle vet at de er bedre tjent med å få igjen pengene sine etter en stund enn å bli avspist med en brøkdel i en evt. konkurs.

 

-KJ

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for alle gode råd, settes stor pris på!

Nå gjenstår det bare å sette alle disse rådene ut i praksis

 

kommer tilbake med en statusoppdatering om et par dager!

 

Venter på oppdatering og håper på bedring

 

Som noen sa tidligere så kan det være smart å få en oversikt over boligmarkedet i området rundt, for så gjøre en ny verdivurdering av huset. For meg har verdien steget 150% på mitt hus siden det ble kjøpt i 1998, som igjen betyr at jeg kan bygge på huslånet om jeg ønsker.

 

Selge bilen for å realisere 25.000 virker også som en av de beste mulighetene. Deretter kontakte selskapene din svigermor har gjeld i for så å undersøke mulighetene for nye gjeldsforhandlinger og samtidig betale ned 25.000.

Lenke til kommentar

Noen ganger må man bare stupe ned i skitten for å komme ut på andre siden og ha det bra igjen. Dvs kontakte alle man har gjeld hos og gjøre avtaler, se hvor mye hun KAN betale hver mnd, snakke med dem. Å bare grave det vekk i en skuff hjelper ingenting, og skifteretten går ikke å ignorere, da kommer politiet på døra og lurer på hvorfor hun aldri svarer på henvendelsene deres. Å si at de er kommet til feil hus funker nok ikke da.

 

Men det finnes lys i tunnelen. Pappa sleit med over en million i gjeld på det gamle huset vårt, hadde ingen jobb (han prøvde å drive en butikk noen år men det gikk ikke veldig i profitt), og mamma hadde en lavtlønnsjobb i bygda på en kafe.

 

Inkassoene kom flyvende fra alle kanter, og han ble selvsagt veldig nedbrutt psykisk av dette maset. Men han tok tak i det selv, ringte banken og sa at uansett hvor mange inkassoer dere sender, kan han ikke betale dem. De var også inne på å selge huset på tvangsauksjon, men i den lille bygda ville de ikke få mere enn 1/10 av gjelda på å selge huset, så det ble skrinlagt også. Han hadde ingen spesielle eiendeler å selge annet enn bil.

Men han fikk god kontakt med folk i banken sin, dro i møter, var i skifteretten et par ganger, bare møtte dem head-on og sa det ikke går an å betale så mye som de ville. Tilslutt fikk han slettet over halvparten av gjelda. Altså at gjelda bare "forsvant". Men dette skjedde ikke av seg selv.

Lenke til kommentar

Gjeldsfengsel finnes ikke. Og det er særdeles tvilsomt at en dom i en slik sak fører til fengselsstraff. Hvor skal de få pengene sine fra da?

 

Offtopic: Det er delvis sant,

man kan ikke få fengsel for vanlig gjeld,

men man kan få det ved å samle opp bidragsgjeld,

man kan få inntil 6 mnder i fengsel :p

 

http://barnerettsbloggen.com/tag/lov-om-innkreving-av-underholdsbidrag/

Endret av malmern
Lenke til kommentar

Offtopic: Det er delvis sant,

man kan ikke få fengsel for vanlig gjeld,

men man kan få det ved å samle opp bidragsgjeld,

man kan få inntil 6 mnder i fengsel :p

 

http://barnerettsbloggen.com/tag/lov-om-innkreving-av-underholdsbidrag/

Nei, det er helt sant. Man havner ikke i gjeld for å skylde penger til kreditorer.

 

Barnebidrag og skatt er noe annet.

 

Var jo nettopp det jeg sa, vanlig gjeld,

altså gjeld til kreditorer,

vil jo kalle det en form for "gjeld" viss en person ikke har betalt bidrag på flere år.

 

Eller hva kaller du det? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...