Gå til innhold

Svigers er saksøkt


Lakshmi

Anbefalte innlegg

Hei!

 

tenker jeg bare begynner rett på! som emnetittelen så fint antyder er min svigermor saksøkt.

for fire år siden tok hun opp et lite "ferielån". Altså 10.000 for å dra på ferie. Problemet er imidlertid at dette lånet har aldri rukket å bli tilbakebetalt, snarere tror jeg at hun rett og slett har "driti en lang mars" i å betale tilbake lånet.

 

Så nå er lånet steget og er godt borti 40.000 kroner, og såvidt jeg vet, har hun ikke sjans i havet til å betale tilbake dette, med bil og huslån.

Problemet er at hun i løpet av det siste året har fått en del (eksakt hvor mange vet jeg ikke) inkassobrev. Den siste måneden har brevene kommet fra polititet. Hun har blitt innkalt til et møte med politiet, for å klare og komme til en løsning.

Dette endte med at hun skulle sende inn en betalingsplan/forslag. Dette endte med avslag.

Selskapet hun lånte penger av har nå saksøkt svigermor.

 

Jeg har ikke så mye greie på økonomi, men for meg høres dette ganske så alvorlig ut. (jeg fikk jo fletta den gangen jeg fikk purring på illustrert vitenskap abbonnementet mitt).

 

Det som værre er at dette går utover samlivet mellom meg og forloveden min. Det virker som hun tar dette mye mer alvorlig enn det hennes mor gjør. Selvsagt går jo dette utover vårt samspill med hverandre og. Jeg vet jo ikke helt hva jeg skal si for verken å gjøre forloveden eller svigers bedre.

 

Det jeg rett og slett lurer på er om dere vet om en eller annen måte hun kan klare å komme seg ut av uføret på, eller om dere har noen forslag som gjør at samlivet med forlovden bedre?

 

På forhånd takk!

Endret av Lakshmi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En god løsning er jo å begynne å betale regningene sine. Hvis man går fire år uten å betale regninger, opptil flere inkassobrev uten å gjøre noe, brev fra politiet uten å gjøre noe, osv. Da fortjener man strengt tatt å bli sittende i klisteret. Som man reder ligger man.. Får bare håpe for din del at datteren har mer kontroll en moren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eneste jeg kan tenke meg er at svigermoren din nok har vesentlig mer enn 40 000,- i inkassogjeld.

 

Det hun trenger er en sterk person som involverer seg, støtter henne, og forsøker å få gitt henne oversikt i kaoset og kommet fram til løsning og hjelp sammen med henne. Så initiativet du viser her er veldig fint :). Stå på!

  • Liker 7
Lenke til kommentar

At hun burde ha betalt regningen sin og ikke latt det gå så langt er en selvsagthet jeg synes er unødvendig å kommentere her. Gjort er gjort, og om hun fortjener å sitte i klisteret eller ikke ser jeg på som uvesentlig. Hun er i klisteret og spørsmålet er hva hun skal gjøre NÅ, ikke hva hun burde ha gjort, for det hjelper ingenting nå!

 

Har hun snakket med banken? 40 000 kr skal da være mulig å bake inn i boliglånet? Alle vinner på det. Hun blir kvittet lånet, kreditorene får pengene sine og for banken sin del får hun en tryggere økonomi og blir dermed også en tryggere betaler. Ellers er jeg også enig med Alastor her. Nå vet jeg ingenting om denne svigermoren. Men det at hun ikke har fått seg til å gjøre noe før sier meg at hun kanskje kan trenge litt hjelp til å få orden på dette og få det ut av livet sitt.

 

Håper det ordner seg

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Lykke til med å få mer i lån. Er ille nok å få lån med betalingsanmerkninger. Tør ikke tenke på hvor vanskelig det må være med en politianmeldelse for dårlig betaling hengende over seg. Mest sannsynlig vil saken ende med at hun får et lønnstrekk hvor, at det trekkes en fast sum av lønnen hennes før pengene betales ut, som varer frem til gjelden er nedbetalt. Alternativt får hun bare jobbe mer for å tjene mer og betale det hun skylder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for alle svar!

 

Som noen påpekte minner dette om en dårlig episode av luksusfellen. Imidlertid har jeg enda ikke sett en episode der noen har blitt saksøkt av kreditorene.

 

Vil med det første si jeg er enig med de fleste av dere; dersom man tar opp lån man slett ikke har mulighet til å tilbakebetale, fortjener man å føle det på kroppen. Imidlertid det som var årsaken til at jeg startet dette emnet, var for å høre om det var noen som hadde noen råd om man likevel skulle befinne seg i en slik situasjon.

 

Som mange av dere har foreslått, vil det dessverre være en svært liten sjanse for at hun vil få bakt inn dette lånet i boliglånet. Dette pga at det ikke er første gang hun tar opp lån hos banken. I løpet av den siste tiden har hun tatt opp en rekke mindre lån, som hun igjen ikke har klart å tilbakebetale. Imidlertid ble dette løst med at hun bakte disse "smålånene" (som selvsagt etterhvert ikke ble så små)inn i boliglånet. Såvidt jeg har forstått det, har dette konkludert med at banken anser svigers som en såpass dårlig kunde, at de ser det som dårlig butikk å la henne gjøre noe med boliglånet.

 

Muligheten er vel enten lønnstrekk eller å søke refinansiering med sikkerhet i boligen, som dere foreslo.

 

En annen mulighet vil kanskje være å selge bilen (ble kjøpt for ca 70.000 for 5 år siden). Om denne selges for 25.000, vil vel dette hjelpe betraktelig? Da vil hun jo samtidig slippe årsavgift, forsikring, for ikke å snakke om reparasjonene.

 

En annen mulighet som vil hjelpe på det psykiske og motiverende planet, er nok som dere sier å prøve å være en god svigersønn med å snakke og hjelpe svigers så godt jeg kan.

 

- Om dere har flere ideer/råd, tar jeg dem gjerne imot med åpne armer!

 

Nok en gang, takk for svar!

Lenke til kommentar

En annen mulighet vil kanskje være å selge bilen (ble kjøpt for ca 70.000 for 5 år siden). Om denne selges for 25.000, vil vel dette hjelpe betraktelig? Da vil hun jo samtidig slippe årsavgift, forsikring, for ikke å snakke om reparasjonene.

Hvis hun har bil og strengt tatt ikke er avhengig av denne har du løsningen, kostnadene forbundet med bil er langt større enn det som skal til for å få betalt ned dette lånet.

 

To trinn som bør utføres snarest:

1: Avgjøre om hun vil selge bilen eller ikke.

2: Hvis ja, ta kontakt med kreditor umiddelbart og si at bilen vil bli solgt og at kreditor vil få hele denne summen som delbetaling av lånet. Bli enige om en nedbetalingsplan for det gjenværende.

 

Å få dette unnagjort fort som svint er ekstremt viktig, hver dag som kuttes når det har gått så langt innebærer vesentlige kostnadskutt.

Lenke til kommentar

Hei,og takk igjen for svar!

 

Snakket med henne i går, og prøvde å "trøste" henne, og deretter prøve å komme med en løsning.

Da nevnte jeg dette med bilen.

Dette ble ikke likt noe særlig. Såvidt jeg forstår er hun jo strengt talt ikke avhengig av bilen, da hun skal klare å gå til arbeid på 15-20min, eller sykle på 7 (i alle fall til jobb - nedoverbakke).

Da hun hadde roet seg litt ned ( etter at jeg hadde spurt om å selge bilen), spurte jeg videre om hva hun egentlig trengte bilen til. Hun klarer jo å komme seg t/r til jobb, venner og de fleste i familien ved å gå. 2 av søstrene bor jo bare 50meter oppi gata! Svaret jeg fikk var så simpelt som: "men jeg liker den bilen så godt".

 

Dette gjør jo ting straks værre. Som jeg forstår det (om vi leser mellom linjene) så er hun jo egentlig ikke interessert i å ordne opp heller! Her hadde hun jo en kjempeløsning for å komme ut av klisteret! Dette gjør det jo igjen straks vanskeligere for meg og forloveden min og. Vi vet jo liksom ikke helt hvor vi har svigers, eller hva hun vil.

 

Hilsen en oppgitt svigersønn som ikke vet hva han skal, (eller nærmere sagt; kan) gjøre.

Lenke til kommentar

Å late som inkassoer ikke finnes er det værste man kan gjøre. Det pushes på fra alle kanter, nytter ikke å ignorere dem.

Tilslutt kommer politiet og henter henne og tvinger henne til skifteretten. Da vil de gå gjennom eiendeler og tvangsselge til (bil, hus, dyrt stereoanlegg etc) for å gjøre opp med kreditorene. Det er harde fakta.

 

Det kommer ingen hyggelige økonomer fra Luksusfellen på døra for å hjelpe henne her.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Som Bytex sier tror jeg snart det er på tide du slutter å legge fingrene i mellom når du snakker med henne, så hun skjønner alvoret. Hvis ikke hun betaler gjelden vil etter hvert bilen og/eller huset bli tvangssolgt. Det har ingenting å si at utgangsbeløpet var relativt lavt.

 

Hun kommer sikkert til å grine, men problemet forsvinner ikke av at hun klarer å få deg til å slutte å mase om det. Det er muligens lurest å prøve å overtale forloveden din først, så får du forhåpentligvis ikke begge mot deg samtidig.

Lenke til kommentar

Svaret jeg fikk var så simpelt som: "men jeg liker den bilen så godt".

Liker hun den bedre når den er tvangssolgt til en lav pris enn når den blir solgt selv? Skjønner at dette er en kinkig sak for deg, men hun må innse at hennes touchy-feely forhold til økonomi er galskap, om dette ikke endres ender det i personlig konkurs.

Lenke til kommentar

Imidlertid har jeg enda ikke sett en episode der noen har blitt saksøkt av kreditorene.

Jeg tror ikke det er uvanlig, eller spesielt dramatisk i seg selv. Kreditorene vil ha en dom så kravet ikke blir foreldet og de kan gå videre med tvangsfullbyrdelse.

 

(Det burde ikke være nødvendig hvis hun vedkjenner seg kravet, men hun har kanskje ignorert dem helt.)

Endret av Ståle Nordlie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...