Gå til innhold

Objektiver til nikon d60 - trenger hjelp


Anbefalte innlegg

Jeg har lyst på to linser til kameraet mitt, men er usikker på hva jeg bør prioritere og om de er bra.

 

Har lyst på fisheye-objektiv men er ikke ute etter å bruke mange tusen på det. Har sett på dette fisheye-objektivet. Noen tanker?

Er det forresten slik at ingen fisheye-linser har antivibrasjon?

 

Jeg har kjøpt en Nikkor 55-200 linse, men jeg lurer på å finne en 18-200 linse da jeg ser det som travelt å måtte bytte linse "hele tiden". Er denne linsen et ok alternativ?

Er det muligens lurt å legge i litt ekstra penger og kjøpe dette fra tamron i stedet?

 

Jeg har ikke så mye peiling på foto, og tar heller ikke de mest ekstreme bildene som krever mye av kamera/objektiv, derfor er budsjettet lavt. Men interessen er der, så jeg går for litt "billig" utstyr nå, så får vi se etterhvert :)

 

Å kjøpe brukt er forøvrig ikke uaktuelt :)

Endret av Memphis88
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sett på dette fisheye-objektivet. Noen tanker? Helt OK, du er klar over at du får forvrengninger på bildene og ingen autofokus.

 

Er det forresten slik at ingen fisheye-linser har antivibrasjon? Nei de har ikke det, finnes noen kameraer som har stabilisering innebygget i kameraet. Man har ikke brukt for stabilisering på 8mm, er helst når man bruker tele at det er en fint hjelpemiddel.

 

Jeg har kjøpt en Nikkor 55-200 linse, men jeg lurer på å finne en 18-200 linse. Du vil få dårligere bildekvalitet med en 18-200 enn du har på ditt nåverende objektiv.

Er denne linsen et ok alternativ? Nei, ville ikke kjøpt den.

Er det muligens lurt å legge i litt ekstra penger og kjøpe dette fra tamron i stedet? Tamron 18-270 VC II er det objektivet som har fått best tilbakemeldinger av disse superzoomene helt grei bildekvalitet, fokusmotor og stabilisering, men vær klar over at når man får et såpass stort brennvidde-spekte som disse superzoomene har inneholder disse objektivene endel kompromisser, typisk så er bildekvaliteten laber på de lengste brennviddene og på de korteste, samt at de må ha mye lys og fokuserer slapt.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Nikon sin fisheye vil gi ikke gi autofokus med D60 som jeg ha inntrykk av lenger opp i tråden. Et alternativ da er Sigma 10mm HSM fisheye. Er desverre like dyrt som Nikon sin, men kanskje litt billigere brukt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...