Gå til innhold

Akambrukerenes bilder - August 2011


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er grusomt dårlig på å forklare, men jeg skarper til fargebildene og så legger jeg ofte på svart hvit bilde og justerer opacity i PSP. Jeg skal sørge for å notere det ned neste gang for det går på feelingen hehe :)

Du legger vel også på en lett cross processing-effekt? Du har som regel et "trademark" gulaktig skjær i bildene - nekter å tro at det bare er dårlig kalibrert skjerm eller noe.. ;)

Det er et slags filter indeed :) Hehe jeg liker det litt gule i bildene mine :p Men ehm cross processing? Er temmelig dum kanskje som ikke vet hva dette er,men så er jeg ganske grønn innenfor Fotobehandling og.

Lenke til kommentar

Det er et slags filter indeed :) Hehe jeg liker det litt gule i bildene mine :p Men ehm cross processing? Er temmelig dum kanskje som ikke vet hva dette er,men så er jeg ganske grønn innenfor Fotobehandling og.

Cross processing - at man etterligner effekten man får om man bruker "feil" type kjemikalier til en "feil" type analog film. Å for eksempel bruke lysbildekjemikalier til negativ film eller omvendt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

*snip*

Fint bilde! :thumbup:

Nøgd med nye 50mm? Ser at det blir en del penere bokeh enn med den gamle f/1.8D. Dvs, om man er fan av ujevne 7-kanter så er den gamle finfin ;)

 

Joda, bra den - veldig fornøyd med motlysegenskaper, skarphet etc. Bokeh ikke så verst heller. Hadde 2stk. nå, og solgte den ene. Får D700 igjen i morgen, så det blir bra å prøve den på "skikkelig" format.

Lenke til kommentar

Jeg tar så og si aldri bilder av vann, hav eller himmelen for den saks skyld. Etter å ha sett så mange andre flotte av sjøen og havet, prøvde jeg meg litt frem med et bilde jeg tok tidligere i sommer.

Personlig er det kanskje en litt traus blåfarge på blant annet himmelen, men jeg var redd en øking av saturation ville gi bildet et urealistisk HDR preg. Fokus var heller ikke helt på plass, men en lærer så lenge en lever.

 

6051177114_89d8fe0f9c.jpg

Langs vannet by FredrikV., on Flickr

Endret av FredrikV.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter å ha sett så mange andre flotte av sjøen og havet, prøvde jeg meg litt frem med et bilde jeg tok tidligere i sommer.

Personlig er det kanskje en litt traus blåfarge på blant annet himmelen, men jeg var redd en øking av saturation ville gi bildet et urealistisk HDR preg. Fokus var heller ikke helt på plass, men en lærer så lenge en lever.

Jeg synes du kom godt fra dette. Fargene kler bildet godt i mine øyne. Du hadde nok ikke trengt å bruke f/20; f/11 og bruk av hyperfokal hadde nok gitt deg nok fokusområde og generellt litt mer skarphet.

Lenke til kommentar

Etter å ha sett så mange andre flotte av sjøen og havet, prøvde jeg meg litt frem med et bilde jeg tok tidligere i sommer.

Personlig er det kanskje en litt traus blåfarge på blant annet himmelen, men jeg var redd en øking av saturation ville gi bildet et urealistisk HDR preg. Fokus var heller ikke helt på plass, men en lærer så lenge en lever.

Jeg synes du kom godt fra dette. Fargene kler bildet godt i mine øyne. Du hadde nok ikke trengt å bruke f/20; f/11 og bruk av hyperfokal hadde nok gitt deg nok fokusområde og generellt litt mer skarphet.

 

Takk for svar Tomsi! Som du sier hadde jeg nok i overkant liten blender, og jeg kunne valgt f/11 som du sier! Nå vet jeg ikke hva hyperfokal er, men etter å ha søkt litt handler det om å stille fokus nær hyperfokal ved hjelp av dof-skala og avstandsmåler ( et annet ord for infinity?). Stemmer dette? :)

Lenke til kommentar

 

Takk for svar Tomsi! Som du sier hadde jeg nok i overkant liten blender, og jeg kunne valgt f/11 som du sier! Nå vet jeg ikke hva hyperfokal er, men etter å ha søkt litt handler det om å stille fokus nær hyperfokal ved hjelp av dof-skala og avstandsmåler ( et annet ord for infinity?). Stemmer dette? :)

 

Nært nok :)

 

Infinity/uendelig behøver ikke og være riktig, det hele kommer an på avstander.

 

Her har du en grei dofkalkulator, .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...