Gå til innhold

Samordna Opptak - svar på søknad er nå ute?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Frivillige forelesninger i stor forelesningssal.

I noen fag obligatoriske laboratorieøkter, verksted eller lignende.

I noen fag obligatoriske oppgaver som skal gjøres i løpet av semesteret, i andre ikke. Noen ganger teller de på karakterene, og noen ganger ikke.

I noen fag småprøver som har litt innvirkning på karakteren i løpet av semesteret, men vanligvis ikke.

Stor eksamen på slutten av semesteret som vanligvis bestemmer nesten hele karakteren.

Endret av operg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det varierer fra universitet til universitet (og innenfor hvert universitet). På de fleste universitetene har en vanlig student tre fag i semesteret, utenom på NTNU, der vi har fire. Vi har da 3-4 timer forelesninger i hvert fag i uken, totalt ca. 14 timer forelesninger hver uke spredd utover uken.

Lenke til kommentar

For dei som fremdeles lurer:

 

Førstegangsvitnemål har ei kvote 50% på omtrent alle studier.

Det betyr at om det er 100 plasser og 50 stk har 50 poeng eller bedre mens du har 49,9 vil du komme inn i ordinær kvote (om det ikkje er endå 50 stk med bedre poengsum).

(Faktisk kan du i teorien komme inn på ordinær kvote med 50 poeng i dette eksempelet). Om du bare hadde søkt på FGV-kvoten ville du altså ikkje komt inn.

Du søker automatisk i begge kvotene med mindre du ikkje har rett til å bruke FGV.

 

Men SO kan selvfølgelig gjere feil...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For dei som fremdeles lurer:

 

Førstegangsvitnemål har ei kvote 50% på omtrent alle studier.

Det betyr at om det er 100 plasser og 50 stk har 50 poeng eller bedre mens du har 49,9 vil du komme inn i ordinær kvote (om det ikkje er endå 50 stk med bedre poengsum).

(Faktisk kan du i teorien komme inn på ordinær kvote med 50 poeng i dette eksempelet). Om du bare hadde søkt på FGV-kvoten ville du altså ikkje komt inn.

Du søker automatisk i begge kvotene med mindre du ikkje har rett til å bruke FGV.

 

Må lagres for senere bruk. Jeg er visst den eneste i hjembyen min som har skjønt dette, men har ikke klart å formulere det så noen andre skjønner det.... Når alle er totally whatface fordi poenggrensen er lavere i ORDKV enn i ORDF. Jeg kom inn på ORDKV selv om jeg også har ORDF. Good for me.

Lenke til kommentar

Hvor finner man ut hvilket num man er på ventelisten??

hvor sto det at du var nummer 4?

Stiller meg bak denne. Hvor finner man hvilken plass man er på ventelisten? Jeg får bare opp at jeg er tilbudt plass på venteliste på førstevalget, men ikke hvor langt nede jeg er på den.

Lenke til kommentar

Har takket ja på det svarskjemaet som står på SO, og lurer på om det er alt jeg trenger å gjøre? Finner ikke noe "videre" knapp elns, men har sendt kvittering til mail-adressen. Jævla dumt spørsmål kanskje, men surt å drite seg ut på at de av en eller annen grunn ikke har registrert svaret mitt.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Jeg står på ventelista, og på noen står det: *) Studiet blir trolig ikke etterfylt, men du kan fortsette å stå på venteliste hvis du ønsker det og på andre står det ingenting.

 

Jeg er nummer 4 på den første, vil det si at skolen ikke vil ta inn flere elever? (Har jeg en mulighet?)

 

Og hva med de andre skolene, der det ikke står noe ting, er det en stor mulighet at de skolene tar inn flere elever?

Lenke til kommentar

Spank you! "Tilbud, svar ja". Nå kan jeg puste lettet ut.

 

Kjenner til stresset, det virker som det er så mye som kan gå galt i søkeprosessen. Og så er det utrolig surt å kaste bort et helt år av livet sitt fordi man ikke satte kryss rett plass eller ikke logget på SO rett dag eller ikke sendte rett ark i posten til rett tid... Men når det er registrert som "tilbud, svart ja" er vel alt i boks og det er bare å glede seg :fun:

Lenke til kommentar

Hvordan er det å studere?

Er det sånn som på VGS? 8-15 hver dag? Klasserom eller hvordan fungerer det? Kjenner ingen som har gått på universitet, vet ingenting om hvordan det er.

 

Det er veldig forskjellig. Da jeg gikk på høgskolen var vi delt inn i klasser og det lignet litt på vgs, forskjellen var bare at det var lite som var obligatorisk.

 

Da jeg begynte på universitetet var det en blanding mellom forelesninger i store saler og små rom, det var seminarer som var obligatoriske og forelesninger som var frivillige.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Hvordan er det å studere?

Er det sånn som på VGS? 8-15 hver dag? Klasserom eller hvordan fungerer det? Kjenner ingen som har gått på universitet, vet ingenting om hvordan det er.

 

Det er veldig forskjellig. Da jeg gikk på høgskolen var vi delt inn i klasser og det lignet litt på vgs, forskjellen var bare at det var lite som var obligatorisk.

 

Da jeg begynte på universitetet var det en blanding mellom forelesninger i store saler og små rom, det var seminarer som var obligatoriske og forelesninger som var frivillige.

 

Det er det jeg synes er litt trist. Dette med at Høgskolen er nesten som vgs..

 

Jeg er lei av små klasserom...

 

:!:

 

Jeg står på ventelista, og på noen står det: *) Studiet blir trolig ikke etterfylt, men du kan fortsette å stå på venteliste hvis du ønsker det og på andre står det ingenting.

 

Jeg er nummer 4 på den første, vil det si at skolen ikke vil ta inn flere elever? (Har jeg en mulighet?)

 

Og hva med de andre skolene, der det ikke står noe ting, er det en stor mulighet at de skolene tar inn flere elever?

 

Ingen som vet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...