Gå til innhold

– Windows 8 vil også takle eldre PC-er


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
å påtvinge folk linux fremfor Windows er neppe det rette valget .

Å påtvinge noen et OS, et hvilket som helst OS, er neppe ikke noe god valg beslutning.

 

Alle brukerne er vant med Windows fult ut

Tull og vas. Det fødes omtrent 131 millioner mennesker hvert år og ingen av de har tidligere erfaring med Windows. Av oss ca 7 milliarder som allerede er født er det "bare" rundt 2 milliarder som har tidligere erfaring med Windows.

 

 

Gidder du skrive en kjapp Ubuntu vs. Windows pro/con-liste?

Du legger ut flamebait, bevisst eller ubevisst. Omtrent som å spørre noen om å begrunne hvorfor de liker Carlsberg bedre enn Heineken, eller Manchester United fremfor Liverpool.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
å påtvinge folk linux fremfor Windows er neppe det rette valget .

Å påtvinge noen et OS, et hvilket som helst OS, er neppe ikke noe god valg beslutning.

 

Alle brukerne er vant med Windows fult ut

Tull og vas. Det fødes omtrent 131 millioner mennesker hvert år og ingen av de har tidligere erfaring med Windows. Av oss ca 7 milliarder som allerede er født er det "bare" rundt 2 milliarder som har tidligere erfaring med Windows.

 

 

Gidder du skrive en kjapp Ubuntu vs. Windows pro/con-liste?

Du legger ut flamebait, bevisst eller ubevisst. Omtrent som å spørre noen om å begrunne hvorfor de liker Carlsberg bedre enn Heineken, eller Manchester United fremfor Liverpool.

hvor mange millioner er det som i det hele tatt får lov til bruke en pc ?

 

jeg har endre teksten .

de som er vant med et os vil neppe bytte til et annet.

det påståes at mange os skal være relativ like , det er ganske langt fra sannheten

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Som sagt tidligere, Windows 7 er noe HERK om du må begynne å feilsøke når noe ikke fungerer.

Win XP hadde du litt hjelp når du klikket "Mer info" på feilboksen, mens Windows 7 må du nesten famle i blinde.

Deretter er det mye tungvindte ting i Win 7, som for eksempel når du blar i filer så tolker den svært mange klikk som feilklikk som egentlig ikke var feilklikk og det er da irriterende å navigere til den korrekte mappen.

 

Det er ett stort irritasjonsmoment om du lager mods og er avhengig av å flytte filer fram og tilbake og sammenligne versjoner og luke ut bugs her og der.

Lenke til kommentar

de som er vant med et os vil neppe bytte til et annet.

det påståes at mange os skal være relativ like , der er ganske langt fra sannheten

 

Det er jo der problemet ligger. Folk er så vant til et utseende, en måte det skal være på.

Dermed blir det slik at selv om det finnes bedre OS, så tviholder de på windows og skjeller ut de som prøver å fortelle de at det faktisk finnes bedre og mer brukervennlig OS.

 

Hvis de bare hadde gidda å venne seg til det nye grensesnittet hadde de jo likt det bedre, uansett om det er Ubuntu eller OSX.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som sagt tidligere, Windows 7 er noe HERK om du må begynne å feilsøke når noe ikke fungerer.

Win XP hadde du litt hjelp når du klikket "Mer info" på feilboksen, mens Windows 7 må du nesten famle i blinde.

Deretter er det mye tungvindte ting i Win 7, som for eksempel når du blar i filer så tolker den svært mange klikk som feilklikk som egentlig ikke var feilklikk og det er da irriterende å navigere til den korrekte mappen.

 

Det er ett stort irritasjonsmoment om du lager mods og er avhengig av å flytte filer fram og tilbake og sammenligne versjoner og luke ut bugs her og der.

Det kommer litt an på hva du er vant til. Windows 7 har mange av de samme mulighetene for å feilsøke som man har med Windows XP. Vil faktisk si at du har langt flere muligheter for å rette på problemer med Windows 7 enn du har med XP. Det gjelder bare å vite hvilke verktøy du skal bruke når du feilsøker. Du har både Event viewer og en drøss med loggfiler du kan sjekke. Videre så har MS lagt ut ganske mange FixIt på sine supportsider for å løse kjente problemer.

Lenke til kommentar

de som er vant med et os vil neppe bytte til et annet.

det påståes at mange os skal være relativ like , der er ganske langt fra sannheten

 

Det er jo der problemet ligger. Folk er så vant til et utseende, en måte det skal være på.

Dermed blir det slik at selv om det finnes bedre OS, så tviholder de på windows og skjeller ut de som prøver å fortelle de at det faktisk finnes bedre og mer brukervennlig OS.

 

Hvis de bare hadde gidda å venne seg til det nye grensesnittet hadde de jo likt det bedre, uansett om det er Ubuntu eller OSX.

 

utseende er det minste problemet.

Hvis måten ting blir gjort på er annerledes så blir det problemer.

 

Det som egentlig er det store problemet er programvaren

med noen få unntak så får man programmer til et os som etter beskrivelsen skal gjøre det samme som et annet programmet beregnet på et annet os

sånn sett så skulle man tro at alt var såre enkelt

men det er her problemer eller utfordringen begynner.

Det ene programmet kan ikke erstatte det andre programmet fult ut.

 

Leser det ene programmet data filen til det andre ?

Er hurtigtastene like ?

Har programmet de samme funksjonene ?

 

Antagelig så ville svaret disse 3 spørsmålene bare være delvis.

i tillegg så har man ingen garanti at man jobber bedre med et annet program.

 

 

Selv bruker jeg open ofice . Mange mener at det kan erstatte Microsoft office.

Det er ikke riktig , Det er kun et alternativ

 

selv irriterer jeg meg over en detalj MS ofice har i tabeller for Word men som mangler fullstendig i Tabeller i Write.

Det gjør at enkelte ting når man behandler tabeller tar betydelig lengre tid i write en i Word

Lenke til kommentar

de som er vant med et os vil neppe bytte til et annet.

det påståes at mange os skal være relativ like , der er ganske langt fra sannheten

 

Det er jo der problemet ligger. Folk er så vant til et utseende, en måte det skal være på.

Dermed blir det slik at selv om det finnes bedre OS, så tviholder de på windows og skjeller ut de som prøver å fortelle de at det faktisk finnes bedre og mer brukervennlig OS.

 

Hvis de bare hadde gidda å venne seg til det nye grensesnittet hadde de jo likt det bedre, uansett om det er Ubuntu eller OSX.

Så du mener at Ubuntu er mer brukervennelig enn Windows 7? Visst har Ubuntu kommet mye lengre enn andre Linux distroer på det, men det er langt i fra lett å f.eks feilsøke i Linux enn det er i Windows. Masse programmer som er nødvendige har ikke engang GUI, og du må lete i ofte kryptiske config filer for å stille inn den minste ting.

 

Personlig så har jeg hatt svært lite problemer med 7 enn XP eller Windows 95/98 for den saks skyld.

Lenke til kommentar

Godt å høre at de ikke øker systemkravene.

At man fremdeles ikke kan kjøre nyeste Windows på en 286 fra vikingtiden med magnetbåndlagring syns jeg er helt greit. Sitter du på en PC med mindre enn 1 Gb RAM og 1 GHz prosessor har du vel neppe tenkt til å kjøre de nyeste programmene uansett :)

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke lage et "nytt" os, et som ikke har kode fra Windows 95 Beta? For alt jeg vet så kan det jo hende Windows 7 har mye copy\paste win 3.x kode ennå!.

 

Eventuelt I stedet lage et separat "Windows For Retro PC's 8", eller Legacy om du vil. (finnes allerede noe liknende)

 

Jeg er ingen programerer, men inni mitt hue så synes jeg ting høres raskere ut, mindre og smidigere hvis man driter i gammel maskinvare\kode, og lager et OS fra grunnen av og designer det for NY maskinvare.

 

Det var nettopp dette Microsoft gjorde når de kom med Windows Vista! (Og storesøster Server 2008.)Man skrev OS'et om fra bunnen av. Resultatet kjenner vi jo, men etter en del flikking (les: skrive om og bytte ut ALT) så fikk vi Windows 7, som sammen med Server 2008/R2 er det eneste OS som deler komponenter med Windows Vista.

 

Visste dere at hvis man har Windows 7 Pro, Ultimate eller Enterprise, så kan man gratis laste ned en virtuell kopi av Windows XP i såkalt XP-mode? På den måten er bakoverkompatibiliteten likevel ivaretatt på en glimrende måte. Jeg bruker XP-mode til å kjøre gammel Cisco VPN-klient på, og det fungerer forbløffende bra!

 

Så jeg for min del synes MS gjør en god jobb med å balansere mellom "nyskapning" (kopiere Mac OS) og bakoverkompatibilitet.

Lenke til kommentar

Det var nettopp dette Microsoft gjorde når de kom med Windows Vista! (Og storesøster Server 2008.)Man skrev OS'et om fra bunnen av. Resultatet kjenner vi jo, men etter en del flikking (les: skrive om og bytte ut ALT) så fikk vi Windows 7, som sammen med Server 2008/R2 er det eneste OS som deler komponenter med Windows Vista.

 

Bytte ut og skrive om "alt"? Merkelig hvordan da Vista har versjonsnummer 6.0 og Win7 har versjonsnummer 6.1.

 

Nei, det er nok mye i win7 som er tatt fra Vista, men bare videreutviklet. Skulle de ha skrevet om alt så hadde de neppe klart å skvise ut Win7 så kjapt etter Vista som de gjorde.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke lage et "nytt" os, et som ikke har kode fra Windows 95 Beta? For alt jeg vet så kan det jo hende Windows 7 har mye copy\paste win 3.x kode ennå!.

 

Eventuelt I stedet lage et separat "Windows For Retro PC's 8", eller Legacy om du vil. (finnes allerede noe liknende)

 

Jeg er ingen programerer, men inni mitt hue så synes jeg ting høres raskere ut, mindre og smidigere hvis man driter i gammel maskinvare\kode, og lager et OS fra grunnen av og designer det for NY maskinvare.

 

Det var nettopp dette Microsoft gjorde når de kom med Windows Vista! (Og storesøster Server 2008.)Man skrev OS'et om fra bunnen av. Resultatet kjenner vi jo, men etter en del flikking (les: skrive om og bytte ut ALT) så fikk vi Windows 7, som sammen med Server 2008/R2 er det eneste OS som deler komponenter med Windows Vista.

 

Visste dere at hvis man har Windows 7 Pro, Ultimate eller Enterprise, så kan man gratis laste ned en virtuell kopi av Windows XP i såkalt XP-mode? På den måten er bakoverkompatibiliteten likevel ivaretatt på en glimrende måte. Jeg bruker XP-mode til å kjøre gammel Cisco VPN-klient på, og det fungerer forbløffende bra!

 

Så jeg for min del synes MS gjør en god jobb med å balansere mellom "nyskapning" (kopiere Mac OS) og bakoverkompatibilitet.

 

jeg har Windows 7 Home.

med et tilleggsprogram så kan man også der benytte seg av Xp modus.

jeg har tidligere sagt at jeg måte gjøre det for å få skriveren min til å fungere .

til historien hører det med at skriver begynte å lekke blekk en stund senere.

Lenke til kommentar

Var utrolig fort Windows skulle oppdatere OSene etter vista?? o.O For min del så er Windows 7 perfekt :D

 

Windows Vista var unntaket, det tok lengre tid enn hva som har vært vanlig. Windows8 føyer seg bare inn i den normale 3år per Windows utgivelse syklusen.

 

 

Fordelen med Windows slik som jeg ser det er den brede støtten for både maskinvare og programvare, det er rett og slett enklere å finne programvare og maskinvare som støttes fult ut. Samtidig så kan du bedrive alt fra musikk og videoredigering, til spilling og bare enkel dokument og Internett bruk uten noen større problemer.

 

Andre operativsystemer, deriblant både Mac OS X og Linux distribusjoner som blant annet Ubuntu byr ofte på problemer om du har et bredt spektrum av maskinvare eller programvare behov og brukermønster.

 

 

Jeg vil ikke si at Windows7 på noen som helst måte er et perfekt operativsystem. Langt ifra! Men det er utrolig allsidig og det er større sannsynlighet at Windows7 vil kunne tilfredsstille sluttbrukere som ikke har spesifikke programvare og maskinvare behov som passer innunder Apple eller Linux maskinvare og programvare.

 

Selv foretrekker jeg Mac OS X på mine bærbare maskiner som brukes til websurfing, video og dokumenter osv.. Mens på mine stasjonære hvor det er snakk om et langt bredere spektrum av maskinvare og ikke minst hvor jeg har et bredt bruksbehov hvor blant annet alt fra spilling, video og musikkredigering osv kommer inn i bildet så passer og fungerer Windows7 rett og slett bedre på grunn av at jeg kan utføre stort sett alt jeg ønsker i ett og samme operativsystem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...