Gå til innhold

"Nikon og Canon har nesten blitt historie i privatmarkedet"


Anbefalte innlegg

Akam`s artikkel har en liste som rangerer de 5 mest populære systemkameraer.

 

Alle 5 kameraene er enten fra Nikon eller Canon og som jeg forsto det gjelder dette også for de 10 første plassene.

 

For å finne 1. speilreflekskamera som ikke er fra Nikon eller Canon må man helt ned til plass 24.

 

Så hvis hele Lefdal/Elkjøp kjeden pusher Sony som dere sier ser det ut som de gjør en elendig jobb hvis de to store kjedene ikke klarer å presse ett Sonykamera bland de 23 beste.

 

For meg virker det mest som at det Nikon og Canon har blitt litt "default" som folk nesten forventer å bli tilbydd. Hvis noen butikker da anbefaler noe annet blir det fort lagt merke til også plutselig gjelder det hele kjeden og ikke bare enkelte butikker.

 

Det er ihvertfall min teori...

 

Edit:

Glemte linken:

http://www.akam.no/artikler/de_5_mest_populaere_systemkameraene/100263

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neidaså kom en kollega bort til meg på torsdagen og fortalte at han hadde kjøpt DSLR til kona dagen før på Elkjøp.

 

Den som klarer å gjette merke har akkurat vunnet en fottur i fjellheimen og ett glass vann.

Wow, der kom det endelige og udiskuterbare beviset på at Elkjøp/Lefdal kun selger Sony mens ALLE andre kameraer bare er til pynt.

 

Case closed, jeg gir meg. Vanskelig å argumentere mot dette til tross for at Sony på det beste kommer med ett speilrefleks på plass 24 over mest populære systemkamera :whistle:

Lenke til kommentar

Akam`s artikkel har en liste som rangerer de 5 mest populære systemkameraer.

 

Alle 5 kameraene er enten fra Nikon eller Canon og som jeg forsto det gjelder dette også for de 10 første plassene.

 

For å finne 1. speilreflekskamera som ikke er fra Nikon eller Canon må man helt ned til plass 24.

 

Så hvis hele Lefdal/Elkjøp kjeden pusher Sony som dere sier ser det ut som de gjør en elendig jobb hvis de to store kjedene ikke klarer å presse ett Sonykamera bland de 23 beste.

 

For meg virker det mest som at det Nikon og Canon har blitt litt "default" som folk nesten forventer å bli tilbydd. Hvis noen butikker da anbefaler noe annet blir det fort lagt merke til også plutselig gjelder det hele kjeden og ikke bare enkelte butikker.

 

Det er ihvertfall min teori...

 

Edit:

Glemte linken:

http://www.akam.no/a...ameraene/100263

 

Kan jo påpeke at artikkelen anslår hvor mange kameraer som har blitt beskuet i prisguiden, ikke hvor mange som er solgt.

 

Omtrent alle sjekker først de to store før de begynner og se seg om etter andre merker.

Lenke til kommentar

Kan jo påpeke at artikkelen anslår hvor mange kameraer som har blitt beskuet i prisguiden, ikke hvor mange som er solgt.

 

Omtrent alle sjekker først de to store før de begynner og se seg om etter andre merker.

Selvsagt men gir likevel en god pekepinn...

Lenke til kommentar

Ikke at jeg er noen fotoentusiast, men morro å se at det også fins fanboys i denne kategorien.

 

Flesteparten av dere hadde nok ikke klart å skille mellom bilder tatt med de forskjelige toppkameraene hvis dere ikke hadde visst hvilket kamera det hadde vært tatt med på forhånd :)

Nei, det er du tydeligvis ikke!

Lenke til kommentar

@LoveAmiga:

Hadde du lest mange av anbefalingene som kommer i ulike tråder vedrørende kjøp av kamera (system-/dSLR), hadde du sett at mange av oss anbefaler kamera fra flere produsenter og faktisk ofte andre enn vi bruker selv. De fleste av oss sier rett ut at bildekvalitet er omtrent lik (minimale forskjeller), og at valget avhenger av andre egenskaper.

 

Men det finnes fanboys også her.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Ikke at jeg er noen fotoentusiast, men morro å se at det også fins fanboys i denne kategorien.

 

Flesteparten av dere hadde nok ikke klart å skille mellom bilder tatt med de forskjelige toppkameraene hvis dere ikke hadde visst hvilket kamera det hadde vært tatt med på forhånd :)

Nei, det er du tydeligvis ikke!

 

Men jeg har rett har jeg ikke? :)

Lenke til kommentar

Men jeg har rett har jeg ikke? :)

Rett i at man ikke kan se forskjell på kameramerker på bilder - ja.

 

Rett når du insinuerer at det er noen som helst her inne som påstår at man kan dette - nei.

 

Blir litt som en person som kommer inn på et golfforum hvor man diskuterer køllemerker og sier "Flesteparten av dere hadde nok ikke klart å skille mellom beliggenheten for baller slått med de forskjellige toppkøllene hvis dere ikke hadde visst hvilket køllemerke det hadde vært tatt med på forhånd".

 

Svaret er: "Det er det da heller ingen som har påstått". Forskjellen er bruk, betjening, funksjonalitet og muligheter - ikke fullt så mye bildekvalitet. Man kan sammenligne bildekvalitet tatt under identiske forhold, men ikke se på ett enkelt bilde hva det er tatt med.

 

Utsagnet er ikke "rett" - det er "fjollete". ;)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Ikke at jeg er noen fotoentusiast, men morro å se at det også fins fanboys i denne kategorien.

 

Flesteparten av dere hadde nok ikke klart å skille mellom bilder tatt med de forskjelige toppkameraene hvis dere ikke hadde visst hvilket kamera det hadde vært tatt med på forhånd :)

Nei, det er du tydeligvis ikke!

 

Men jeg har rett har jeg ikke? :)

To forskjellig toppkameraer... ja du har nok rett der.

 

At du tydeligvis ikke er en fotoentusiast er hvor lite du tror ALT annet betyr.

 

At jeg ikke kan skille topphastighet på 2 biler betyr ikke at bilene er likeverdige da det er så sinnsykt mye annet som skiller... bare som ett eksempel.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Neidaså kom en kollega bort til meg på torsdagen og fortalte at han hadde kjøpt DSLR til kona dagen før på Elkjøp.

 

Den som klarer å gjette merke har akkurat vunnet en fottur i fjellheimen og ett glass vann.

Wow, der kom det endelige og udiskuterbare beviset på at Elkjøp/Lefdal kun selger Sony mens ALLE andre kameraer bare er til pynt.

 

Case closed, jeg gir meg. Vanskelig å argumentere mot dette til tross for at Sony på det beste kommer med ett speilrefleks på plass 24 over mest populære systemkamera :whistle:

 

Siste par måneden har 5 av 5 jeg kjenner vært på Elkjøp og kjøpt Sony etter anbefaling fra butikken (2 ulike butikker). Du kan jo diskutere dette med en matematiker ?

Lenke til kommentar

Husk at de som sjekker prisguiden nok ikke er typiske elkjøp-kunder. :)

Hvorfor det?

 

Fordi det er bare entusiaster som henger her, det ble i Norge i fjor solgt 100 000 DSLR. Ser du 100 000 ulike personer som diskuterer kameraer her ? 10000 ? 1000 ? 100 ?

 

Det er lett å avfeie andre sine argumenter når man ikke har så mange selv - selvsagt er det lov å være uenig og jeg baserer det jeg skriver på det jeg har erfart med Elkjøp/Dixon og sengekameraten Sony + en dose fakta fra den virkelige verden som også gjelder utenfor Norge.

 

Siden tall er dritmoro så kan jo de som gidder se på disse ?

 

Første viser mest solgte DSLR i UK fra Amazon.co.uk. Her dukker plutselig Sony opp på 2 og 6 plass, mens man risikerer scrollesyken på Akam sin oversikt før Sony dukker opp.

 

http://www.amazon.co.uk/Best-selling-Digital-SLR-cameras/lm/R15ZQ30VWQJ5JZ

 

Snodig nok så er det kun Canon og Nikon som gjelder i USA:

 

http://www.bestdigitalslrreviews.com/1110/top-10-best-selling-digital-slr-cameras/

 

DSLR 2010 hele verden:

Når det gjelder speilrefleks og systemkameraer, har Canon fortsatt et solid grep på markedet. Her dominerer firmaet med en andel på 44,5 prosent, etterfulgt av Nikon med 29,8 prosent og Sony med 11,9 prosent, i følge IDC.

Endret av JoonGoii
Lenke til kommentar

Fordi det er bare entusiaster som henger her, det ble i Norge i fjor solgt 100 000 DSLR. Ser du 100 000 ulike personer som diskuterer kameraer her ? 10000 ? 1000 ? 100 ?

 

Mulig jeg tar feil men ser jo ut som du ikke har motargumenter til det andre skriver her, men bare avfeier alt det andre skriver ? Selvsagt er det lov å være uenig og jeg baserer det jeg skriver på det jeg har erfart med Elkjøp/Dixon og sengekameraten Sony + en dose fakta fra den virkelige verden som også går utenfor Norge.

Argumentene mine går på tall, annonser, etc.

 

Deres argumenter går på... ja hva går de ut på?

 

Det er også en forskjell på å avfeie og ikke kjøpe det alle sier hele tiden.

 

Edit:

Jeg tror gjerne på det når jeg ser fakta på bordet og ikke kun påståelser.

 

Om disse kjedene selger mer Sony enn gjennomsnittet hva baserer dere på at det kun er profitt?

 

INGEN her inkludert meg har noen håndfaste bevis men jeg baserer ihvertfall mine konklusjoner på store tall som for eksempel antall solgte Sony/Andre merker på Finn og mest populære kameraer på Prisguide.

 

Du avfeier mine grunnlag på kun synsing.

 

Hvordan vet du at det kun er entusiaster som henger her?

 

Kommer jo hit med direktelink etter en rask google, tipper det er mer enn entusiaster som sjekker priser.

 

Det du baserer på er egne venners erfaringer... jupp, troverdig!

 

Sier ikke at det du sier ikke er sant men hvis du kjøper en 2 Nikon og en av de går i stykker, betyr det at 50% av alle Nikon går i stykker?

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...