Gå til innhold

"Nikon og Canon har nesten blitt historie i privatmarkedet"


Anbefalte innlegg

Har kun argumentert med tall selv hvis du leser det jeg skriver.

 

Sendte for moroskyld en sms til 2 av de som kjøpte Sony på Elkjøp, og ingen av de sjekket pris noe annet sted. Ut fra det så er det iallefall fakta at 2 av 5 kamerakjøpere ikke har brukt prisguide av noe slag ! :D

Endret av JoonGoii
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har kun argumentert med tall selv hvis du leser det jeg skriver.

 

Sendte for moroskyld en sms til 2 av de som kjøpte Sony på Elkjøp, og ingen av de sjekket pris noe annet sted. Ut fra det så er det iallefall fakta at 2 av 5 kamerakjøpere ikke har brukt prisguide av noe slag ! :D

Nettopp tall fra egne erfaringer. Altså som også kan være tilfeldigheter.

 

Tallene jeg referer til er store tall som garantert er mer representativt enn deg og dine 5 venner.

 

At du ikke tror på relevansen til de tallene er ikke annet enn synsing.

 

Og jeg spør igjen... hvis disse butikkene faktisk selger mer Sony enn gjennomsnittet hvilke grunnlag er har du/dere for å påstå at Sony har "kjøpt" seg inn?

 

Argumentet mitt i mot er jo da at da kunne vel Elkjøp/Lefdal solgt en del billigere enn konkurrentene men det gjør de da ikke.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Siden du plukker ut deler av det jeg skriver istedet for å lese alt så er det vel lite poeng i å diskutere noe som helst med deg ?

Hvordan har jeg plukket deler fra det du skriver.

 

Kom gjerne med eksempler på det der du påpeker det jeg har feiltolket ved å dra ting ut av sammenheng...

 

Edit:

Er vel heller ett dårlig forsøk på avslutte en diskusjon når man vet man egentlig ikke har argument som er verdt noe.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Og jeg spør igjen... hvis disse butikkene faktisk selger mer Sony enn gjennomsnittet hvilke grunnlag er har du/dere for å påstå at Sony har "kjøpt" seg inn?

 

Argumentet mitt i mot er jo da at da kunne vel Elkjøp/Lefdal solgt en del billigere enn konkurrentene men det gjør de da ikke.

 

Basert på Sony's forretnings strategi verden over som er at de gir store volumrabatter til kjedeforretninger og for "hylle eksponering" (det heter noe fint på engelsk som jeg ikke husker i farten), at selger først tilbyr Sony (Sony selv sjekker selgerne i det skjulte at dette skjer).

 

 

Sony gjør dette først og fremst på kameraer hos Elkjøp. Andre merker bytter på å være "preferred sales brand" f.eks. innen TV salg.

 

Det legges også inn en "bonus incentiv" for selgerne som klarer å selge visse merker, delvis betalt av merkevaren og delvis av Elkjøp.

 

Liknende systemer finnes i dagligvaren.

 

Du kan f.eks. ikke som produsent av dagligvarer regne med å; 1. bli tatt inn i suplementet uten å gi volumrabatter. 2; Du kan ikke regne med som produsent å få "fordels eksponering" i butikken med mindre du betaler ekstra. Jamfør "krigen" mellom Cola og Pepsi eller Tine og de andre melkevare produsentene.

 

Innen konsument elektronikk, f.eks. kameraer, er Sony kjent for å være villig til å gå lenger i "priskrigen" for å oppnå volum enn de konkurrerende merkene.

 

Generelt sett er Sony regnet som en relativt "dirty player" i salgs konkurransen med andre produsenter som selger tilsvarende apparater.

Lenke til kommentar

Og jeg spør igjen... hvis disse butikkene faktisk selger mer Sony enn gjennomsnittet hvilke grunnlag er har du/dere for å påstå at Sony har "kjøpt" seg inn?

 

Argumentet mitt i mot er jo da at da kunne vel Elkjøp/Lefdal solgt en del billigere enn konkurrentene men det gjør de da ikke.

 

Basert på Sony's forretnings strategi verden over som er at de gir store volumrabatter til kjedeforretninger og for "hylle eksponering" (det heter noe fint på engelsk som jeg ikke husker i farten), at selger først tilbyr Sony (Sony selv sjekker selgerne i det skjulte at dette skjer).

 

 

Sony gjør dette først og fremst på kameraer hos Elkjøp. Andre merker bytter på å være "preferred sales brand" f.eks. innen TV salg.

 

Det legges også inn en "bonus incentiv" for selgerne som klarer å selge visse merker, delvis betalt av merkevaren og delvis av Elkjøp.

 

Liknende systemer finnes i dagligvaren.

 

Du kan f.eks. ikke som produsent av dagligvarer regne med å; 1. bli tatt inn i suplementet uten å gi volumrabatter. 2; Du kan ikke regne med som produsent å få "fordels eksponering" i butikken med mindre du betaler ekstra. Jamfør "krigen" mellom Cola og Pepsi eller Tine og de andre melkevare produsentene.

 

Innen konsument elektronikk, f.eks. kameraer, er Sony kjent for å være villig til å gå lenger i "priskrigen" for å oppnå volum enn de konkurrerende merkene.

 

Generelt sett er Sony regnet som en relativt "dirty player" i salgs konkurransen med andre produsenter som selger tilsvarende apparater.

Ikke noe tilsier at Elkjøp/Lefdal fovoriserer Sony i sine utstillinger. Ihvertfall ikke på Tiller og hvis Elkjøp er med på dette gjelder det vel også Tiller.

Lenke til kommentar

Ikke noe tilsier at Elkjøp/Lefdal fovoriserer Sony i sine utstillinger. Ihvertfall ikke på Tiller og hvis Elkjøp er med på dette gjelder det vel også Tiller.

 

Hylle promotering er bare et generelt navn for "for-fordelt produkt" og selve hylle eksponeringen er mest brukt i dagligvaren hvor det ikke er selgere.

 

 

Hos Elkjøp som eksempel er butikken bygget slik at "hylle plassering" ikke har noen spesiell funksjon.

 

Hos Elkjøp er det Selgeren som tar seg av "hylle eksponeringen" ved at de alltid presenterer et Produsent merke eller eller en modell, ukens salgsvare etc. som det første de presentere en kunde som viser interesse. Noe de er "programforpliktet" til.

 

Som når jeg av og til stikker innom en jeg kjenner hos Elkjøp for å sjekke ut det siste innen TV'r og han alltid viser meg den modellen han er forpliktet til å prøve å selge mest av innen en gitt tidsperiode, som han sier "jeg må vise deg denne først fordi sjefen følger med", hvorpå vi beveger oss til den TV'n han mener ville være det beste kjøpet for meg basert på mine kvalitets/priskriterier.

 

Vi har gjort denne rutinen flere ganger de siste årene. Ganske vittig egentlig. :new_woot:

 

 

Lenke til kommentar

Siden du plukker ut deler av det jeg skriver istedet for å lese alt så er det vel lite poeng i å diskutere noe som helst med deg ?

Hvordan har jeg plukket deler fra det du skriver.

 

Kom gjerne med eksempler på det der du påpeker det jeg har feiltolket ved å dra ting ut av sammenheng...

 

Edit:

Er vel heller ett dårlig forsøk på avslutte en diskusjon når man vet man egentlig ikke har argument som er verdt noe.

 

Eneste argumentet du leverer hele tida er å motsi andre. Jeg la ut 2 linker og ett klipp-og-lim som viser salg av DSLR i USA, UK og på verdensbasis. Klarer ikke finne at du har kommentert de, men at du hele tiden bruker det jeg faktisk er erfart selv og avfeier det forteller vel mer om din måte å diskutere på. Og i tilfelle du ikke har fått det med deg så er det flere her som er av samme oppfatning.

 

Til slutt så kan du sikkert forklare oss andre hvor de andre 99 990 DSLR kjøperne fra 2010 har gjemt seg i forumet ? Jeg ser stort sett ett antall nick som kan telle på 2 hender som går igjen og igjen her. Ett par tusen av de burde vel kunne oppklare denne tråden veldig bra om hvor de kjøpte kamera, om de brukte prisguiden og hva slags kamera de endte opp med ?

Lenke til kommentar

Neidaså kom en kollega bort til meg på torsdagen og fortalte at han hadde kjøpt DSLR til kona dagen før på Elkjøp.

 

Den som klarer å gjette merke har akkurat vunnet en fottur i fjellheimen og ett glass vann.

Wow, der kom det endelige og udiskuterbare beviset på at Elkjøp/Lefdal kun selger Sony mens ALLE andre kameraer bare er til pynt.

 

Case closed, jeg gir meg. Vanskelig å argumentere mot dette til tross for at Sony på det beste kommer med ett speilrefleks på plass 24 over mest populære systemkamera :whistle:

 

Siste par måneden har 5 av 5 jeg kjenner vært på Elkjøp og kjøpt Sony etter anbefaling fra butikken (2 ulike butikker). Du kan jo diskutere dette med en matematiker ?

Som matematikker(i den grad de 30 studiepoengene jeg har i matematikk og statistikk gjør meg til matematiker) vil jeg påstå at tallgrunnlaget ditt er for lite til å komme til en konklusjon.

 

Skal jeg derimot komme med observasjoner i min egen omgangskrets så er Nikon veldig kraftig representert i det norske markedet. Men nå er også de tallene alt for små for å komme med en sterk konklusjon.

Lenke til kommentar

Akam`s artikkel har en liste som rangerer de 5 mest populære systemkameraer.

 

Alle 5 kameraene er enten fra Nikon eller Canon og som jeg forsto det gjelder dette også for de 10 første plassene.

 

For å finne 1. speilreflekskamera som ikke er fra Nikon eller Canon må man helt ned til plass 24.

 

Så hvis hele Lefdal/Elkjøp kjeden pusher Sony som dere sier ser det ut som de gjør en elendig jobb hvis de to store kjedene ikke klarer å presse ett Sonykamera bland de 23 beste.

 

For meg virker det mest som at det Nikon og Canon har blitt litt "default" som folk nesten forventer å bli tilbydd. Hvis noen butikker da anbefaler noe annet blir det fort lagt merke til også plutselig gjelder det hele kjeden og ikke bare enkelte butikker.

 

Det er ihvertfall min teori...

 

Edit:

Glemte linken:

http://www.akam.no/artikler/de_5_mest_populaere_systemkameraene/100263

 

Og her er ett av dine topp argumenter - "Det er ihvertfall min teori..."

 

Det er forøvrig ingen her som har påstått at Elkjøp selger Sony i bøtter og spann, en del av kundene har helt sikkert bestemt seg for hva de vil ha, men det finnes fortsatt en del kunder uansett type butikk som har null peiling og har ingen interesse for hva merker, og det er da selgerens anbefaling blir interessant.

 

Ingen her vet hvor mange prosent av totale kameramarkedet som Elkjøp/Lefdal representerer, det kan være forsvinnende lite og da trenger ikke det slå nevnverdige ut på salgsstatestikkene. Expert er feks mye større enn Elkjøp/Lefdal i omsetning i Norge og hvis de feks pusher Nikon/Canon så er det en forklaring på markedsandelene deres.

 

Men nå er det nok, tok for moroskyld til slutt en titt på elkjop.no og siden vi vet nada hvor mye DSLR de selger, så er det interessant og se hva de har på lager, man kan enkelt velge ett DSLR/hybrid og se hvilke butikker som har modellen på lager til enhver tid. Med ett unntak så får man opp en lang liste med Elkjøp butikkene fra gokk til Arendal med de fleste Sony modellene på lager, mens feks en av entry modellene til Canon på finnes i mindre antall butikker (antall butikker med Panasonic GF2 på lager kan telles på en hånd), but hey dette er jo bare fakta og trenger på ingen måte bety at Sony er ett kameramerke Elkjøp også vil ha UT av butikkene...

Endret av JoonGoii
Lenke til kommentar

Neidaså kom en kollega bort til meg på torsdagen og fortalte at han hadde kjøpt DSLR til kona dagen før på Elkjøp.

 

Den som klarer å gjette merke har akkurat vunnet en fottur i fjellheimen og ett glass vann.

Wow, der kom det endelige og udiskuterbare beviset på at Elkjøp/Lefdal kun selger Sony mens ALLE andre kameraer bare er til pynt.

 

Case closed, jeg gir meg. Vanskelig å argumentere mot dette til tross for at Sony på det beste kommer med ett speilrefleks på plass 24 over mest populære systemkamera :whistle:

 

Siste par måneden har 5 av 5 jeg kjenner vært på Elkjøp og kjøpt Sony etter anbefaling fra butikken (2 ulike butikker). Du kan jo diskutere dette med en matematiker ?

Som matematikker(i den grad de 30 studiepoengene jeg har i matematikk og statistikk gjør meg til matematiker) vil jeg påstå at tallgrunnlaget ditt er for lite til å komme til en konklusjon.

 

Skal jeg derimot komme med observasjoner i min egen omgangskrets så er Nikon veldig kraftig representert i det norske markedet. Men nå er også de tallene alt for små for å komme med en sterk konklusjon.

 

Alltid bra med eksperter og jeg dro fram dette basert på mine egne observasjoner i motsetning til statestikk. Er fullstendig klar over at 5 kamerakjøp i 2 ulike butikker av ca 100 000 (antall solgte i 2010) ikke akkurat er en knusende konklusjon, men mer ment som ett mønster. Neste gang jeg er utenbys og har Elkjøp i rekkevidde bare MÅ jeg vurdere ett DSLR og se hva jeg ender opp med. Eneste jeg må passe på er å skjule alle bevis for at jeg alt har Nikon...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som en hobbyfotograf blir jeg titt og ofte spurt om jeg kan anbefale kameraer, da hender det at vedkommende har gått innom Elkjøp/Lefdal for og kjøpe et spesifikk kamera og kommet ut med et Sony pga. av at ekspeditøren påstår at det er bedre. Kan jo også nevne at det også har forekommet i en dedikert fotobutikk at kjente har blitt anbefalt annet merke en det jeg anbefaler de og kjøpe, men det er nok av andre grunner.

 

Husker når Nikon D40 ble solgt for 1990.-, og Elkjøp slang seg med på karusellen med en stor annonsekampanje, kjente flere som var innom en Elkjøp butikk i Østlandsområdet for og kjøpe D40, de opplevde at flere ikke hadde annonsert vare på lager og/eller anbefalte et Sony A230 grunnet at det var bedre, var faktisk da jeg/vi her på forumet begynte og forstå salgsteknikken til Elkjøp.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Eneste argumentet du leverer hele tida er å motsi andre. Jeg la ut 2 linker og ett klipp-og-lim som viser salg av DSLR i USA, UK og på verdensbasis. Klarer ikke finne at du har kommentert de, men at du hele tiden bruker det jeg faktisk er erfart selv og avfeier det forteller vel mer om din måte å diskutere på. Og i tilfelle du ikke har fått det med deg så er det flere her som er av samme oppfatning.

 

Til slutt så kan du sikkert forklare oss andre hvor de andre 99 990 DSLR kjøperne fra 2010 har gjemt seg i forumet ? Jeg ser stort sett ett antall nick som kan telle på 2 hender som går igjen og igjen her. Ett par tusen av de burde vel kunne oppklare denne tråden veldig bra om hvor de kjøpte kamera, om de brukte prisguiden og hva slags kamera de endte opp med ?

Skal innrømme jeg ikke får med meg alt hele tiden men du beviser jo uansett at du ikke er bedre ihvertfall.

 

Har basert mine tall på solgta kameraer på Finn, det er konkret materiale og er materiale fra en representativ del av befolkningen med tanke på tallmengden som er de aller aller fleste som selger kamera.

 

Argumentet jeg fikk i mot var at ikke mange selger slike begynnerkamera (eller noe i den grad). De har da selvsagt ikke tatt høyde for at hvis dette hadde vært sant ville det uansett ikke slått ut på den prosentmessige andelen.

 

Neste argument fra meg var mest populære kameraer på Akam som også er godt doumentert tallgrunnlag.

 

Motargumentet mitt er da at de som er på prisguide ikke er de vanlige Elkjøpkundene.

 

 

Dere kommer med argumenter som KUN er personlig mening, synsing eller erfaring fra noen venner mens jeg har ihvertfall litt grunnlag for mine meninger.

 

 

Tråd: Svarer på Hvor store er Expert?

Elkjøp er ca dobbelt så store som expert i norge, selv om expert har en god del flere butikker. Dette fordi elkjøpbutikkene er som regel en god del større enn expert sine - og drar dermed inn langt flere kunder pr butikk.

 

Når det gjelder faktiske tall så har jeg ikke dette i hodet.

 

Det er fint om garbiz klarer å legge ut noen sider på sine nøyaktige (?) tall :).

 

Og her er ett av dine topp argumenter - "Det er ihvertfall min teori..."

 

Det er forøvrig ingen her som har påstått at Elkjøp selger Sony i bøtter og spann, en del av kundene har helt sikkert bestemt seg for hva de vil ha, men det finnes fortsatt en del kunder uansett type butikk som har null peiling og har ingen interesse for hva merker, og det er da selgerens anbefaling blir interessant.

 

Ingen her vet hvor mange prosent av totale kameramarkedet som Elkjøp/Lefdal representerer, det kan være forsvinnende lite og da trenger ikke det slå nevnverdige ut på salgsstatestikkene. Expert er feks mye større enn Elkjøp/Lefdal i omsetning i Norge og hvis de feks pusher Nikon/Canon så er det en forklaring på markedsandelene deres.

 

Men nå er det nok, tok for moroskyld til slutt en titt på elkjop.no og siden vi vet nada hvor mye DSLR de selger, så er det interessant og se hva de har på lager, man kan enkelt velge ett DSLR/hybrid og se hvilke butikker som har modellen på lager til enhver tid. Med ett unntak så får man opp en lang liste med Elkjøp butikkene fra gokk til Arendal med de fleste Sony modellene på lager, mens feks en av entry modellene til Canon på finnes i mindre antall butikker (antall butikker med Panasonic GF2 på lager kan telles på en hånd), but hey dette er jo bare fakta og trenger på ingen måte bety at Sony er ett kameramerke Elkjøp også vil ha UT av butikkene...

Nei det er de ikke...

 

Nå er det ikke direkte bevis å komme med en gamme quot fra Alastor men de som kjenner til denne brukeren vet han aldri har kommet med svada. Uansett er det nok mye mer trolig enn utspillet ditt som nok en gang viser at du bare kommer med ubegrunnede påstander.

 

Tror nok de fleste her skjønner at Elkjøp alene er MYE større enn Expert her i Norge.

Tråd: Svarer på Hvor store er Expert?

Elkjøp er ca dobbelt så store som expert i norge, selv om expert har en god del flere butikker. Dette fordi elkjøpbutikkene er som regel en god del større enn expert sine - og drar dermed inn langt flere kunder pr butikk.

 

Når det gjelder faktiske tall så har jeg ikke dette i hodet.

 

Det er fint om garbiz klarer å legge ut noen sider på sine nøyaktige (?) tall :).

Lenke til kommentar

Har basert mine tall på solgta kameraer på Finn, det er konkret materiale og er materiale fra en representativ del av befolkningen med tanke på tallmengden som er de aller aller fleste som selger kamera.

 

Argumentet jeg fikk i mot var at ikke mange selger slike begynnerkamera (eller noe i den grad). De har da selvsagt ikke tatt høyde for at hvis dette hadde vært sant ville det uansett ikke slått ut på den prosentmessige andelen.

 

 

 

Grunnen for at solgte kameraer på finn.no er litt misvisende er at den gjense dslr-kjøperen hos Elkjøp ikke selger kameraet det blir liggende i en skuff/skap eller kastet/gitt bort.

 

Hovedsaken av solgte kameraer på finn.no/foto.no er fra personer som har en viss interesse for fotografering og oppover, de handler hovedsakelig fra fotobutikker eller over nett et spesifikk kamera etter en nøye overveielse.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Har basert mine tall på solgta kameraer på Finn, det er konkret materiale og er materiale fra en representativ del av befolkningen med tanke på tallmengden som er de aller aller fleste som selger kamera.

 

Argumentet jeg fikk i mot var at ikke mange selger slike begynnerkamera (eller noe i den grad). De har da selvsagt ikke tatt høyde for at hvis dette hadde vært sant ville det uansett ikke slått ut på den prosentmessige andelen.

 

 

 

Grunnen for at solgte kameraer på finn.no er litt misvisende er at den gjense dslr-kjøperen hos Elkjøp ikke selger kameraet det blir liggende i en skuff/skap eller kastet/gitt bort.

 

Hovedsaken av solgte kameraer på finn.no/foto.no er fra personer som har en viss interesse for fotografering og oppover, de handler hovedsakelig fra fotobutikker eller over nett et spesifikk kamera etter en nøye overveielse.

Vi snakker her om DSLR i begynnersegmentet.

 

Hvorfor større andel av kjøpere fra Elkjøp skulle legge kamera i en skuff i motsetning til andre butikker ser jeg ikke.

 

Det må du forklare....

 

Er vel enda ett argument som KUN er basert på en persons oppfatning.

Lenke til kommentar

Er vel enda ett argument som KUN er basert på en persons oppfatning.

Mens det å basere antall kameraer solgt over disk ut fra kameraer solgt online på bruktmarkedet er til gjengjeld vitenskapelig avprøvd og tar høyde for alle typer kundesegmenter og kjøpsmønstre?

Å se på det totale antallet begynnerkameraer til salgs i fohold til hvor mange av de som er fra Sony er vel mer vitenskapelig grunnlag for enn å si at samme kameraer kjøpt fr en spesiell butikk ligger oftere i skuffen en kjøpt fra en annen.

 

Ser du ikke forskjellen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...