Gå til innhold

"Nikon og Canon har nesten blitt historie i privatmarkedet"


Anbefalte innlegg

 

Er vel enda ett argument som KUN er basert på en persons oppfatning.

 

En personlig oppfatning er vel noe alle har angående en sak, hvilken oppfatning skulle vi ellers ha ?

 

Etter og fulgt med bransjen i noen år begynner jeg og få en viss innblikk i miljøet.

 

Hvis du skal ha et dslr-kamera grunnet en sterk interesse for fotografering og sannsynligvis oppgradere kameraet til et mer brukervennlig dslr-kamera etter en stund, vil det gamle bli lagt ut for salg på finn.no/foto.no.

 

Hvis du kjøper et dslr pga. av at du tror du vil ta bedre bilder eller har den oppfatningen at du kjøper deg et statussymbol men har ingen fotointeresse generelt vil man bli missfornøyd med mesteparten av bildene tatt med dslr og gå tilbake til kompaktkameraet som gir et bedre resultat på full auto, de dslr-kameraene blir ikke lagt ut for salg de ligger i en skuffe hjemme og blir tatt med på større familiære sammenkomster.

 

Hvorfor er det omtrent ingen Sony dslr-kameraer til salgs ?, Elkjøp/Lefdal har pushet Sony i noen år nå og solgt et større antall Sony dslr-kameraer i nybegynnersegmentet, og hvorfor er det relativt flere Olympus, Pentax, ja faktisk også Sigma kameraer tilsalgs en Sony entrylevel-kameraer på bruktmarkedet selv om de er blitt solgt i et mye mindre antall en Sony ?.

 

Hovedgrunnen er at Sony ikke retter seg direkte til det etablerte kameramiljøet men til den gjense forbruker som handler mer på impuls.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedgrunnen er at Sony ikke retter seg direkte til det etablerte kameramiljøet men til den gjense forbruker som handler mer på impuls.

Ser du på modellene til Sony er det vel ikke noe som tyder på at Sony`s målgruppe er en annen enn Nikon`s eller Canon`s.

 

Vanskelig å diskutere når absolutt ALLE argumenter er basert på egne meninger, egne opfatninger av butikker, egne opfatninger av markeder, egne oppfatninger brukergrupper. etc.

 

Så dette er mitt siste innlegg før jeg ser noe furnuftig eller at jeg ser noe konkret. Ser ingen grunn til å bruke mer tid på akkurat dette tema.

 

Dere kan mene det dere vil og jeg kan mene det jeg vil og alle kan leve lykkelig til tross for at vi ikke er enige :yes:

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Problemet er at hele røkla her er i mot dine argumenter, litt rart at et etablert kameramiljø ikke vet hva de prater om.

 

Litt vanskelig og kunne gi markante salgveiledninger fra Elkjøp/Lefdal da det er interne bedrifts-dokumenter som ikke er for offentligheten, ei heller salgstall er tilgjengelig.

 

Skulle gjerne gitt deg noen salgsstatistikker men Sony holder tallene veldig tett inntil brystet, jeg kan uten problemer gi deg antall solgte dslr fra de to store da de ligger ut i full offentlighet.

 

Hvis du søker endel finner du mange tilsvarende tråder på flere forskjellige nettforumer angående salgfremstøtene til Elkjøp/Lefdal.

 

Her har du en reportasje fra "adressa,no", og her en fra dinside angående det at Elkjøp vil helst selge deg et dyrere produkt, og et utsagn fra forbrukerrådet.

 

Du får tolke disse lenkene sånn som du vil, jeg/vi tolker de dithen at Elkjøp selger det produktet "les kamera" som de har størst fortjeneste på uansett om det er det optimale for kunden eller ikke og fortiden er det Sony-kamera de har størst fortjeneste på.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Her har du ett argument som ikke er basert egne meninger men tørre tall...

 

Morsom liste plukket ut fra elkjop.no for ett par minutter siden. Dette er de meste populære kameraene Elkjøp fører under kr. 6000,- ut fra hvilke butikker som har de på lager. Selvsagt ikke tall som sier noe om antall solgte modeller, men gir en klar pekepinne på hva Elkjøp har på lager når en kunde kommer å spør etter rimelig nybegynner DSLR. Denne er iallefall snudd på hodet sammenlignet med tallene på verdensbasis...og Canon som er verdens største produsent av DSLR ser ikke ut til å så veldig likt i dette selskapet.

 

Sortert med fleste antall butikker på toppen.

 

Sony A33 18-55 - 75 butikker

Sony A390L 18-55 - 64 butikker

Nikon D3100 18-55 - 59 butikker

Canon 550D 18-55 - 39 butikker

Canon EOS 1000D 18-55 - 24 butikker

Canon EOS 1100D 18-55 - 12 butikker

Nikon D3100 18-55 - 11 butikker

Samsung NX11 18-55 - 11 butikker

Canon EOS 1100D 18-55 - 8 butikker

Olympus E-PL1 14-24 - 5 butikker

Panasonic GF2 14-42 - 3 butikker

Lenke til kommentar

Til alle sutrete CaNikon-fantaster!

 

Anbefaler at dere snarest forfatter ett brev til forbrukerrådet!

 

Skal hjelpe dere litt på vei med forslag til tekst:

 

"Kjære forbrukerrådet

 

Det er i de senere år blitt solgt en rekke kameraer i Lefdal/Elkjøp-butikker landet rundt, kameraer med god bildekvalitet som har gitt fornøyde kunder, og i tillegg til lav pris, men de har vært av merket Sony!!

Slik må ikke forekomme, da kameraer SKAL være av merket Nikon eller Canon.

 

Vi ønsker og at kameraer ikke lenger skal selges fritt til hvem som helst, det må være en prosess hvor vi godkjenner hvem som er skikket til å bære ett kamera.

For vi, den elitiske klubb på Akam av noble Canon og Nikon-brukere vet hva som er det beste for hver enkelt, og vil til enhver tid være innehaver av den eneste sannhet.

Vi må godkjenne ett hvert kamerakjøp i landet, da det enkelte individ ikke er intelligent nok til å treffe det rette valg.

 

 

Slik at vi i fremtiden kan unngå at "vanlige" mennesker innhar kameraer som gir bilder i kvalitet tilnærmet våre, anskaffet til en billig penge. Slik går bare ikke an!!

"

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

Beklager Karabin, der viste du deg som en særdeles sutrete og usmakelig fanboy - for ditt merke.

 

Tror ingen av oss (i alle fall få) som bruker Canikon har motforestillinger om at det selges andre merker. De fleste av oss konkluderer også med at alle kamera i denne prisklassen er mer eller mindre like bra. Dvs. det er hipp som happ hva du kjøper for fotograferingens del. Vi anbefaler også i mange tilfeller helt andre merker enn vi selv har.

 

Det vi påstår og tildels stiller oss skeptiske til er at Elkjøp pga økonomiske insitamenter prøver primært å selge Sony til kunder i stedet for å veilede kunden til det beste kamera for han uansett merke, samt ha tilgang til relevante alternativer i alle butikker. Dog er dette et problem for alle varer som f.eks Elkjøp selger og som Nautica sine linker klart viser (og Elkjøp er ikke alene).

 

Når det gjelder Sony og Elkjøp/Lefdal er ikke praksisen vi påstår de utøver ulovlig i dagens sitiasjon. Til det har Sony såpass lave markedsandeler enn så lenge. Men denne type praksis kan faktisk dømmes som ulovlig dersom både kjeden og leverandøren har dominerende markedsandel. Og Elkjøp/Lefdal er ikke så langt fra å oppfattes som dominerende.

 

Personlig (og det tror jeg gjelder de andre som har uttalt seg i denne tråden) hadde sett det som like tvilsomt (og beklagelig) om det var et annet kameramerke som Elkjøp/Lefdal hadde hatt insitamenter til å pushe på kundene uansett behov.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Beklager Karabin, der viste du deg som en særdeles sutrete og usmakelig fanboy - for ditt merke.

 

Tror ingen av oss (i alle fall få) som bruker Canikon har motforestillinger om at det selges andre merker. De fleste av oss konkluderer også med at alle kamera i denne prisklassen er mer eller mindre like bra. Dvs. det er hipp som happ hva du kjøper for fotograferingens del. Vi anbefaler også i mange tilfeller helt andre merker enn vi selv har.

 

Det vi påstår og tildels stiller oss skeptiske til er at Elkjøp pga økonomiske insitamenter prøver primært å selge Sony til kunder i stedet for å veilede kunden til det beste kamera for han uansett merke, samt ha tilgang til relevante alternativer i alle butikker. Dog er dette et problem for alle varer som f.eks Elkjøp selger og som Nautica sine linker klart viser (og Elkjøp er ikke alene).

 

Når det gjelder Sony og Elkjøp/Lefdal er ikke praksisen vi påstår de utøver ulovlig i dagens sitiasjon. Til det har Sony såpass lave markedsandeler enn så lenge. Men denne type praksis kan faktisk dømmes som ulovlig dersom både kjeden og leverandøren har dominerende markedsandel. Og Elkjøp/Lefdal er ikke så langt fra å oppfattes som dominerende.

 

Personlig (og det tror jeg gjelder de andre som har uttalt seg i denne tråden) hadde sett det som like tvilsomt (og beklagelig) om det var et annet kameramerke som Elkjøp/Lefdal hadde hatt insitamenter til å pushe på kundene uansett behov.

Hva er da problemet??

Hvis folk får billige kameraer(og i følge dere har jo alle nåværende entrylevel kameraer lik kvalitet)

Spiller da merket noen rolle?

Er ikke det at folk får seg billige kameraer det viktigste??

Og det er heldigvis slik at det er ett fritt marked, hvor forbrukeren kan hente inn den informasjonen han/hun vil.

Velger en å gå rett til Elkjøp eller hvilket som helst annet sted for å kjøpe, så er det opp til hver enkelt.

 

 

Sorry, dere fremstår bare som snurte besserwissere......

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det er slik nå, men for 1-2 år siden ble selgere på Elkjøp premiert (med et Sony DSLR-kamera) dersom de solgt et visst antall Sony DSLR-kameraer. En person jeg kjenner godt jobbet hos Elkjøp tidligere og både han og flere av hans kolleger hadde blitt premiert.

 

Den eneste lærdom man kan ta av dette er at man ikke kan stole på at alle selgere gir objektive råd, om noen skulle være blåøyde nok til å tro det.

Lenke til kommentar

 

Hva er da problemet??

Hvis folk får billige kameraer(og i følge dere har jo alle nåværende entrylevel kameraer lik kvalitet)

Spiller da merket noen rolle?

Er ikke det at folk får seg billige kameraer det viktigste??

Og det er heldigvis slik at det er ett fritt marked, hvor forbrukeren kan hente inn den informasjonen han/hun vil.

Velger en å gå rett til Elkjøp eller hvilket som helst annet sted for å kjøpe, så er det opp til hver enkelt.

 

 

Sorry, dere fremstår bare som snurte besserwissere......

 

Et velfungerende fritt marked avhenger også at selgere ikke har insentiver for å selge visse merker, men i realiteten gir kjøper så nøytral informasjon som mulig (og har kunnskapen til dette). Selger vil for flertallet av kunder være en av de sentrale informasjonskildene. Om selger vrir informasjon pga av insentiver blir endres forutsetningene for et velfungerende fritt marked. Jeg har faktisk opplevd direkte feilinformasjon fra selgere på Elkjøp for å få meg til å kjøpe et bestemt produkt. Så ille at jeg faktisk måtte ta det opp med butikksjef.

 

Og folk får ikke noe billigere kamera fordi Elkjøp/Lefdal "pusher" Sony. Så vidt jeg kan se er ikke Sony rimeligere enn konkurrentene. Det er større sannsynlighet for at man faktisk betaler mer - i alle fall ut fra erfaringene som er gjort med Elkjøp/Lefdal sin tidligere "pushing" av varer.

 

Og jeg har faktisk sagt at merket ikke spiller noen rolle (tror det gjelder andre også). Hva vi diskuterer er heller ikke hva slags merke som er best, men i realiteten hvordan insitamenter som påvirker selgers atferd påvirker kamerasalg. At flere av oss mener det er svært uheldig og til en viss grad ikke akseptabelt er vel mulig å si uten å bli kalt fanboys. Og som skrevet, om dette gjaldt et annet kameramerke ville jeg være like indignert.

Lenke til kommentar

Beklager Karabin, der viste du deg som en særdeles sutrete og usmakelig fanboy - for ditt merke.

 

Tror ingen av oss (i alle fall få) som bruker Canikon har motforestillinger om at det selges andre merker. De fleste av oss konkluderer også med at alle kamera i denne prisklassen er mer eller mindre like bra. Dvs. det er hipp som happ hva du kjøper for fotograferingens del. Vi anbefaler også i mange tilfeller helt andre merker enn vi selv har.

 

Det vi påstår og tildels stiller oss skeptiske til er at Elkjøp pga økonomiske insitamenter prøver primært å selge Sony til kunder i stedet for å veilede kunden til det beste kamera for han uansett merke, samt ha tilgang til relevante alternativer i alle butikker. Dog er dette et problem for alle varer som f.eks Elkjøp selger og som Nautica sine linker klart viser (og Elkjøp er ikke alene).

 

Når det gjelder Sony og Elkjøp/Lefdal er ikke praksisen vi påstår de utøver ulovlig i dagens sitiasjon. Til det har Sony såpass lave markedsandeler enn så lenge. Men denne type praksis kan faktisk dømmes som ulovlig dersom både kjeden og leverandøren har dominerende markedsandel. Og Elkjøp/Lefdal er ikke så langt fra å oppfattes som dominerende.

 

Personlig (og det tror jeg gjelder de andre som har uttalt seg i denne tråden) hadde sett det som like tvilsomt (og beklagelig) om det var et annet kameramerke som Elkjøp/Lefdal hadde hatt insitamenter til å pushe på kundene uansett behov.

Hva er da problemet??

Hvis folk får billige kameraer(og i følge dere har jo alle nåværende entrylevel kameraer lik kvalitet)

Spiller da merket noen rolle?

Er ikke det at folk får seg billige kameraer det viktigste??

Og det er heldigvis slik at det er ett fritt marked, hvor forbrukeren kan hente inn den informasjonen han/hun vil.

Velger en å gå rett til Elkjøp eller hvilket som helst annet sted for å kjøpe, så er det opp til hver enkelt.

 

 

Sorry, dere fremstår bare som snurte besserwissere......

 

Du som framstår som snurten bessevwisser her ?

 

Jeg har ikke sagt ett negativt ord (eller positivt for den del...) men mitt poeng har hele tiden vært at ut fra hva jeg har opplevd og til en viss grad sett ut fra feks hvilke kameraer Elkjøp har i butikkene så har de prioritert Sony. Og her er det KUN pris og fortjeneste som gjelder, oj glemte selvsagt de kusende bra argumentene fra selgerne hvor overlegent bra disse kameraene er, som har minst tilbehør og optikk sammenlignet med de 2 markedsledende.

 

Dette er som skrevet ørten ganger nå ikke noe unikt da Dixon i UK som eier både Elkjøp og Lefdal gjør akkurat det samme på andre siden av den engelske kanal.

 

Jeg jobber selv i en bransje som har produkter som selges gjennom Elkjøp, stadig er det kampanjer også hvor DU som forbruker får ting til en hyggelig pris. I noen av kampanjene taper faktisk leverandører også penger på dette, men tror noen seriøst at de har ett valg ? Elkjøp kan fint stenge ute merker og importører hvis de ønsker, for det er de store nok til å kunne gjøre og det finnes praktisk alltid konkurrerende merker som står klar til å fylle den ledige hylleplassen.

 

Gjett hvorfor den hyggelig mannen eller kvinnen i en butikk kalles SELGER ? Jo fordi vedkommende er der for å tjene penger på deg dumbass ! Og hvis noen i hakkebakkeskogen her tror at de er der for å dekke ditt behov og ikke tjene penger så dream on...

 

Til slutt så kan jeg jo si min personlige mening om Sony på generell basis som ikke går på kameraene. Etter at det dynge selskapet lanserte en bastard "CD" plate noen år tilbake så holdt det på å ta livet av en 20000 kroners stasjonær PC her, så kan jeg garantere deg at det kommer ikke ett produkt fra Sony innenfor veggene her om jeg så får det kasta etter meg.

Lenke til kommentar

sitat:

"Til slutt så kan jeg jo si min personlige mening om Sony på generell basis som ikke går på kameraene. Etter at det dynge selskapet lanserte en bastard "CD" plate noen år tilbake så holdt det på å ta livet av en 20000 kroners stasjonær PC her, så kan jeg garantere deg at det kommer ikke ett produkt fra Sony innenfor veggene her om jeg så får det kasta etter meg."

 

Dette er jo forklaringen på at en ikke kan ta dine uttalelser alvorlig....

Du legger jo til grunn et personlig hat mot merket og diskvalifiserer deg fra diskusjonen......

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

 

Hva er da problemet??

Hvis folk får billige kameraer(og i følge dere har jo alle nåværende entrylevel kameraer lik kvalitet)

Spiller da merket noen rolle?

Er ikke det at folk får seg billige kameraer det viktigste??

 

 

Der tar du feil, Elkjøp selger ikke billige Sonykameraer, de er relativ dyrere en hos andre konkurrenter.

 

Det som jeg har problemer med er at de annonserer med lokketilbud og bruker Canon/Nikon som åte, når man kommer til butikker er de "utsolgt eller sen levering" som en unnskylding for at de ikke har kameraet i butikken, og da vil gjerne selgeren forklare en potensiell kunde at Sony er bedre en CaNikon, ene og alene for å få i havn et salg meg god profitt.

Lenke til kommentar

Dette er jo forklaringen på at en ikke kan ta dine uttalelser alvorlig....

Du legger jo til grunn et personlig hat mot merket og diskvalifiserer deg fra diskusjonen......

Man kan godt diskutere en valgmulighet rasjonelt selv om man har subjektive preferanser for hva man selv vil velge.

 

Jeg selv ville personlig ikke valgt Pentax fordi jeg har fått Pentax-reklamen på hjernen, og ville fått den i hodet hver eneste gang jeg så på kameralogoen, men mener det slett ikke stopper meg fra å verdinøytralt kunne anbefale Pentax til andre.

 

 

 

 

Det er alltid teit om betjeningen i en sjappe har agendaer - at de heller vil selge deg et spesifikt merke enn å finne ut hvilket merke som ville passe best til kundens behov. Og spesielt ille om de bruker uriktige og falske salgsargumenter. Uansett merke.

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg lest hele diskusjonen, men jeg syntes det er synd at mye av diskusjonen handler om selgere/Elkjøp/Lefdal/Dixon når det er slik i realiteten at Sony har ligget helt opp på 2. plass på mest solgte systemkameraer i Japan. De har 15% på verdensbasis. Sony er ikke store her i verden/Norge fordi vi har Elkjøp/Dixon. Ja jeg jobber i Elkjøp så jeg kjenner til flere av grunnene til at det ble satset veldig hard på Sony det siste året.

Lenke til kommentar

Det er uinteressant for meg hvor mange kameraer merke XX selger globalt/nasjonalt/i andre land og markedsandeler - det jeg ikke liker er at enkelte kjeder pusher enkelte merker på uriktige vilkår - pusher enkelte merker med ufine taktikker som å fortelle dem løgner og halve sannheter blandet inn i salgsprosessen. Det er mange fordeler ved å velge merket - kan man ikke fokusere på de korrekte fordelene, balansert med fordeler med andre merker, og oppfordring til kunden om å kjenne hva kunden liker å holde i hånda og bruke. Har selv (over)hørt ordrette løgner, usannheter og totalt irrelevante kommentarer. Og det bør en selger holde seg for god til. Greit nok med en selger som toner flagg i en brand store, men en "nøytral" selger som pusher et enkelt merke på uriktige vilkår? Meh.

Lenke til kommentar

sitat:

"Til slutt så kan jeg jo si min personlige mening om Sony på generell basis som ikke går på kameraene. Etter at det dynge selskapet lanserte en bastard "CD" plate noen år tilbake så holdt det på å ta livet av en 20000 kroners stasjonær PC her, så kan jeg garantere deg at det kommer ikke ett produkt fra Sony innenfor veggene her om jeg så får det kasta etter meg."

 

Dette er jo forklaringen på at en ikke kan ta dine uttalelser alvorlig....

Du legger jo til grunn et personlig hat mot merket og diskvalifiserer deg fra diskusjonen......

 

Ja sikkert på samme måte som det diskvalifiserer deg siden du er en fanboy som har kamera fra den produsenten ?

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg lest hele diskusjonen, men jeg syntes det er synd at mye av diskusjonen handler om selgere/Elkjøp/Lefdal/Dixon når det er slik i realiteten at Sony har ligget helt opp på 2. plass på mest solgte systemkameraer i Japan. De har 15% på verdensbasis. Sony er ikke store her i verden/Norge fordi vi har Elkjøp/Dixon. Ja jeg jobber i Elkjøp så jeg kjenner til flere av grunnene til at det ble satset veldig hard på Sony det siste året.

 

Japan er ett meget spesielt marked, er få land som er så raske og hiver seg på ny teknologi, det viser bare markedsandelen til hybridkameraene der sammenlignet med Norge. Egentlig litt synd for jeg tror det hadde blitt mye mer bilder hvis folket hadde med seg kamera istedet for at det blir liggende igjen hjemme pga vekt og størrelse. Sony er og blir ett av verdens største selskaper og i størrelse blir feks Nikon en mygg i dette selskapet.

Lenke til kommentar

sitat:

"Til slutt så kan jeg jo si min personlige mening om Sony på generell basis som ikke går på kameraene. Etter at det dynge selskapet lanserte en bastard "CD" plate noen år tilbake så holdt det på å ta livet av en 20000 kroners stasjonær PC her, så kan jeg garantere deg at det kommer ikke ett produkt fra Sony innenfor veggene her om jeg så får det kasta etter meg."

 

Dette er jo forklaringen på at en ikke kan ta dine uttalelser alvorlig....

Du legger jo til grunn et personlig hat mot merket og diskvalifiserer deg fra diskusjonen......

 

Ja sikkert på samme måte som det diskvalifiserer deg siden du er en fanboy som har kamera fra den produsenten ?

Jeg elsker ikke like mye som du hater;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...