Gå til innhold

- Elkjøp er for den normale idioten


Anbefalte innlegg

For hvitevarer er det ihvertfall ikke noe bra konkurranse i Norge. Foreldrene mine kjøpte inn oppvaskmaskin, vaskemaskin og tørketrommel fra Miele og tok inn pristilbud fra Expert, Elkjøp og Lefdal (vet de er de samme). Prisen endte opp på nesten det samme etter avslag, men hvis man sjekket prisene i f.eks. Sverige, så var listeprisene der lavere enn pristilbudet i Norge...

Man kan ikke sammenligne prisen i Sverige med prisen i Norge. Det er to forskjellige land, og både importørenes fortjeneste, avgifter, moms, toll, andre gebyrer og så videre kan være veldig forskjellige.

 

Hvitevarer er nok den elartikkelen med minst konkurranse, og ikke noe folk kjøper som "statusprodukt". Men marginene er ikke all verden på disse varene heller.

 

Er det så mye konkurranse i dag da? hva har vi? lefdal/elkøp vs expert, og noen plasser siba?

 

Mer aktører, så kanskje kan vi bryte nær monopol situasjonen her i landet (for ikke å begynne å rave om matvarebransjen her!)

Monopolsituasjon? Er du klar over hvor mange forskjellige forhandlere (nett og butikk) som selger datamaskiner, digitalkamera, tv'er, film osv? At du tror det kun er Lefdal, Elkjøp, Expert og Siba, viser jo bare at du ikke har oversikt over bransjen på noen som helst måte.

 

Konkurransen på denne typen varer er beinhard, og prisen kan rett og slett ikke presses ytterligere ned om man ønsker å ha litt fortjeneste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, konkurransen kan ikke være så stor når kjedene kommer unna med å sette opp prisen på varer før jul. Det hjelper ikke med mange aktører hvis de fleste er knøttsmå, som sagt er HHI-indeksen høy, og Elkjøp/Lefdal kontrollerer selv 55 % av markedet.

 

Momsen i Sverige er forresten lik som Norge, og det er heller ikke toll på de varene vi snakker om nå så vidt jeg vet. Litt forskjell kan være berettiget, men når begge aktører kommer med samme pris, så tyder det på at noe ikke er helt som det skal. Elkjøp har vel felles lager i hele norden også?

Lenke til kommentar

Vel, konkurransen kan ikke være så stor når kjedene kommer unna med å sette opp prisen på varer før jul.

De siste dagene før julaften, begynner folk å bli smådesperate, og orker ikke å gå innom flere kjeder for å finne det billigste alternativet av både gave nummer 1, 2, 3 og 4. De kjøper uansett alle gavene på samme sted, selv om de er litt dyrere (og de fleste store kjedene ser jo ut til å sette opp prisen, så forskjellen er ikke så stor uansett).

Det hjelper ikke med mange aktører hvis de fleste er knøttsmå, som sagt er HHI-indeksen høy, og Elkjøp/Lefdal kontrollerer selv 55 % av markedet.

Selv en liten aktør kan kapre mye kunder fra de store om de over tid viser seg å være mye rimeligere. Det vil være risikosport å legge seg mye høyere i pris, om mange små ligger under i pris.

Momsen i Sverige er forresten lik som Norge, og det er heller ikke toll på de varene vi snakker om nå så vidt jeg vet. Litt forskjell kan være berettiget, men når begge aktører kommer med samme pris, så tyder det på at noe ikke er helt som det skal. Elkjøp har vel felles lager i hele norden også?

Jeg vet ikke alt for mye om det svenske markedet når det gjelder hvitevarer. Men veldig mye annen elektronikk ligger på omtrent samme pris som i Norge hvis vi tar valutaforskjellen med i beregningen. Noen produkter er litt dyrere i Norge, andre produkter er litt dyrere i Sverige, men forskjellene er veldig små.

 

Hvis vi i tillegg tar lønningene med i betraktningen, så er Sverige mye dyrere enn Norge på de aller fleste elektrovarene.

Endret av Marekatten
Lenke til kommentar

Har Elkjøp ca 100 meter unna, innom av og til for å se hvilke nye filmer som er kommet og om de har noen kupp. Handler der om jeg ikke trenger stille krav til det jeg skal kjøpe(går det til helvete, så går det til helvete) eller jeg vil ha det nå.

Men det er sjelden de har noe av det de reklamerer for på nett i den fysiske butikken.

Har jobbet i Elkjøp(ikke med salg), vet litt hva som skjer i kulissene. De pusher ikke de beste modellene, men de som de tjener mest på. Og det til de som ikke har bedre vett. Dessverre for kundene er det ofte disse som går i stykker og dermed må reklameres på.

Dessuten er veldig mange av selgerne unge(16-18 år) og har dermed ikke alltid like god peiling. Ikke betaler de god lønn heller!

 

Har handlet mye på komplett(og deres konkurrenter) og ALDRI hatt noen problemer med det og kommer absolutt til å fortsette med det.

 

 

Tror nok det er Elkjøp og deres butikker som kommer til å slite i fremtiden..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor i alle dager ble denne tråden opprettet, når den andre tråden var så godt i gang?

 

Dette er intet annet enn en kommentartråd til en artikkel som handler om en kommentartråd til en annen artikkel.

 

kanskje vi skal lege denne tråden død ?

 

Det er jo en ide å sjekke på nettet om din lokale butikk har varen .

 

jeg har handlet både for meg selv og broren min på komplett.no flere ganger over en del år

 

Dessverre har hat noen uheldig episoder.

 

En gang klarte de å sende meg feil skjermkort .

Jeg beholdt det og fik tilbake det jeg hadde betalt for mye

 

En gang røk en strømforsyn til broren min sin pc,

Det gikk greit å bytte den men det verste var 2 ukers vente tid

 

Det siste var at jeg ikke var klar over at det var meld inn lisens på en analog mottaker som var en del av DVD/HD opptakeren jeg kjøpte.

Her gikk det nesten et år før jeg var klar over det da lisensen kom .

Etter lit arbeid så ble det orden opp i det

Lenke til kommentar

Jeg regner med at de fleste "stamkundene" her inne allerede er klar over det, men for de "vanlige idiotene" som ikke vet det og ramlet inn her ved et "uhell", så er det ikke alltid slik at disse prisguidene viser den faktisk laveste prisen på respektive produkt. Jeg har selv spart en del tusen opp gjennom årene på å sjekke litt mer grundig, dvs gått inn på de enkelte nettbutikker for å sjekke DAGENS pris. Det er ikke sjelden at den enkelte nettbutikk har en annen pris på en vare enn det som står oppgitt i ymse prisguider, noen ganger høyere, andre ganger lavere.

 

Videre må en jo selvfølgelig også ta hensyn til leverings- og ekspedisjonskostnader.

 

Og for guds skyld, ikke la dere bli lurt av såkalte "veiledende" priser. Ofte kunne de heller blitt kalt villedende ...

Lenke til kommentar

Elkjøp og Komplett har begge sine misjoner. Sjekker alltid prisen på det jeg vil kjøpe flere plasser, ender som oftest med å kjøpe det på nett. Men, av og til er det lettere å handle på en lokal Elkjøp/Lefdal/Expert butikk hvis prisen inklusive frakt ikke utgjør en så stor forskjell.

Lenke til kommentar

Ja, det har tatt en stund å sette seg inn i diverse mobiltelefoner jeg har hatt og som jeg nå har. Telefonen er jo primært til å ringe med, så litt av årsaken ligger nok også der.

 

Jeg ville ha "omplassert" en del av de du plasserer i kategorien idiot til å få navnelappen "de late" kundene. :)

 

Det er ellers ytterst få mennesker som rettferdiggjør merkelappen idiot. Du bruker uttrykket alt for slepphendt her!

Lenke til kommentar

Ja, det har tatt en stund å sette seg inn i diverse mobiltelefoner jeg har hatt og som jeg nå har. Telefonen er jo primært til å ringe med, så litt av årsaken ligger nok også der.

 

Jeg ville ha "omplassert" en del av de du plasserer i kategorien idiot til å få navnelappen "de late" kundene. :)

 

Det er ellers ytterst få mennesker som rettferdiggjør merkelappen idiot. Du bruker uttrykket alt for slepphendt her!

 

rettet, men selve artikkelen heter den normale idioten. Du får vel gi beskjed til hw også?

Endret av UUnreal
Lenke til kommentar

Men jeg har liten tro på at butikker som Elkjøp selger alle varene sine med kun en hundrelapp i fortjeneste, eller at de selger noe annet enn ytterst små partier med null fortjeneste eller med tap.

De populære varene, nettopp de det går mye av, er de med minst fortjeneste.

 

Der jeg jobber selges flere varer med tap, nettopp for å ta et salg fra konkurrentene... og for i det hele tatt få solgt gjenstanden (og vi må ha den inne for å holde utvalget oppe).

 

Noen varer har høyere fortjeneste, men det er ikke volumvarene for å si det sånn. Det er det vi selger mest av, som har minst fortjeneste. Dermed er det tilbehørssalget som de fleste butikker overlever på, men også der begynner konkurransen å hardne kraftig til.

 

Derfor irriterer det meg litt med folk som tror vi har fortjeneste på 50% på hver eneste ting vi selger.

I Norge har det vært en situasjon hvor butikkene har hatt dyre produkter over veldig lang tid. Det vet en hver av oss som har sammenliknet priser mot norske webshops.

 

Norske forbrukere har også hatt god kjøpekraft veldig lenge. Det er nok derfor prisene har forblitt såpass dyre også.

 

Ellers vil jeg dra fram ett par produkter som er verdt å nevne. Det ene er harddisker.

 

Om en harddisk koster la oss si kr 500,- til 700,- i nettbutikk. Da merker kunden seg at kr 100,- dyrere er litt dyrt. Kjøper du de over nettbutikk betaler du kanskje kr 100, i frakt. Men typiske nettbestillinger vil jeg hevde består av en sammensatt ordre (flere produkter samtidig).

 

Det er også mer naturlig å bestille f.eks. 4 harddisker både på grunn av ovennevnte og fordi en gjerne ønsker ett oppsett med mer enn en systemdisk. DA BLIR DET plutselig ulønnsomt med 4 x kr 100,- i påslag. MEN, så kommer spørsmålet inn om mange av de norske kundene bryr seg om det koster kr 400,- (kr 300,- ) mer i butikk.

 

Bredbåndsrutere av de flotte modellene koster gjerne typisk kr 200,- til kr 300 eller mer (forskjellen i butikk VS. webshop).

 

Ett sammensatt kjøp hvor du skviser inn en bredbåndsruter og ett eller 2 andre dyre produkter, da har en straks ett kjøp man sparer en del kroner på.

 

Så det var en som nevnte at også Expert hører til samme eierkjede som Elkjøp og Lefdal lenger ute/nede i tråden. Det visste jeg ikke. Da snakker en gjerne om nesten ett monopol ja. Den lokale Elprice-butikken forsvant, og Elkjøp spiste opp den lokale Euronics-butikken. Jeg bor i ett område med tettbefolkning, med stor kjøpekraft. Tror de kjedene som etablerer seg i kjøpesenter kan holde ut litt lengre. Men det er ikke alltid slik. Der hvor jeg bor er det en egen gate med stor tetthet av storkjeder. Om du ligger der så tror jeg det er en smart plassering. Noe Euronics og Elprice ikke gjorde.

 

Når jeg var yngre (fattig) og gadd å saumfare butikkene etter billigste pris så dannet jeg meg de inntrykk jeg i dag sitter med. Jeg tror ikke dere som jobber i butikk er helt nøytrale i uttalelser som kommer i diskusjonstråden, for dere er farget av deres egen ledelse. Ledelse vil alltid snakke om ting/situasjon i en penere innpakning enn den er i virkeligheten.

 

Ellers ønsker jeg Elkjøp "til helvete", øhh.. egentlig ikke. Men, de kan gjerne få seg en velfortjent skvis fra f.eks. aktører som MediaMarkt. Det hadde gjort markedet mer likvid.

 

Når en ser salg i el-kjeder finner man typisk at større gjenstander som tar stor plass, plutselig kommer på salg.

 

Duppeditter gror fast til de lever i steinalderen i en el-kjede uten respekt for seg selv. Slike varer legges gjerne ut på ett bord når de har nådd steinalderen. Om det smaker så vondt for el-kjeden å ta de bort med tap, og gi dem i julegaver til de ansatte eller til Afrika eller noe sånn så får de bare fortsette den teite praksisen.

 

Slike varer skal el-kjedene aldri sette ned til en anstendig pris!! Jo, egentlig burde de det. Selv når de er nådd steinalderstempelet holder de en forholdsmessig ekstremt høy pris.

 

El-kjedene vil ikke lengre tilby ett komplett utvalg. Skal du ha nytt skjermkort, noe som er spennende for spillegenerasjonen. Ja så får du ihvertfall ikke tak i det i butikk. Slikt må spesialbestilles må vite. En grei praksis. Men hallo, går det ikke an å ha ihvertfall en modell skjermkort som treffer mitt i mellom entusiast- og billigkortene, som har anstendig grafikkytelse. Og sørge å skifte ut dette spesialproduktet (vekk fra butikkhyllene) 3 ganger i året.

 

Det er ikke særlig rart at folk foretrekker å handle på webshops. Også har man denne syke politikken om å forhale ett salg bare fordi ledelse ikke ser det åpenbare potensiale en webshop-del har for markedsføringen. Markedsføringen er de åpne for. Men å holde en nokså lik pris mellom webbutikk og fysisk butikk det vil de ikke.

 

En prisforskjell på ned til kr 50,- hadde vært ett smart valg. Ikke ett fra kr 100,- til kr 400,- påslag på en ting som kanskje koster kr 600,- i webbutikk og kr 700,- som veiledende pris.

Aller helst om de hadde klart å overleve med null prisforskjell web VS. butikk ville vært supert. Men det forstår vi at er litt vanskelig å forsvare økonomisk, annet om en kun fokuserer på god markedsføring. Markedsføringen stopper ikke i webshop'en eller i reklamevedlegget/avisannonseringen. Nei den leder faktisk helt ned til kjøpet er gjort.

 

Så når en kunde treffer rigide "lederholdninger" i en el-kjede så rynker de på nesen og søker andre kanaler å handle varene fra.

 

Jeg har til og med opplevd at en ung patetisk selger hos Lefdal halvvisket til sin kollega. Ble han fornøyd nå, da den ene var villig til å sette prisen ned til noe anstendig. Varen kostet kr 500,- mer i butikken for å ha nevnt det. Så de har mye å gå på, viktig å være oppmerksom på for den prisbevisste. Det er bare å prute i vei uten å være flau som kunde i disse dinosaur el-kjedene.

 

Den unge selgeren var nok for godt vant med kjøpere som har råd til både svart BMW/svart Audi, hytte og fin båt. :!:

Så det er jeg som ler av han.

 

Gid om den selgeren bare kunne truffet ett knippe svenske forbrukere. De teller og snur på mynten opp til flere ganger før de bestemmer seg for at en utført handel er å forsvare. Så det er nok jeg som kan le av selgeren. :rofl:

Endret av G
Lenke til kommentar

Ja, det har tatt en stund å sette seg inn i diverse mobiltelefoner jeg har hatt og som jeg nå har. Telefonen er jo primært til å ringe med, så litt av årsaken ligger nok også der.

 

Jeg ville ha "omplassert" en del av de du plasserer i kategorien idiot til å få navnelappen "de late" kundene. :)

 

Det er ellers ytterst få mennesker som rettferdiggjør merkelappen idiot. Du bruker uttrykket alt for slepphendt her!

 

rettet, men selve artikkelen heter den normale idioten. Du får vel gi beskjed til hw også?

Hadde glemt hva artikkelen het jeg. HW skribenten følger helt sikkert med selv. Ihvertfall ville jeg ha gjort det om jeg hadde publisert noe.

 

Det var ikke ment som noen personlig kritikk, heller mer en påminnelse. Det er alt for enkelt å slenge idiotstempler om seg.

Lenke til kommentar

Kunne ikke vært mer enig enn overskrifta her. Er nok naturligvis å ta litt i, men fortsatt veldig enig. Min lokale elkjøp er ofte veldig overpriset, så jeg finner mye bedre priser på nett. Og den sjeldne gangen jeg handler på elkjøp, er når de har adventskalendere der. Og 10pakninger med twist. Takk for en god artikkel btw.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har handlet både hos Elkjøp og Komplett. Så lenge det du kjøper fungerer så er det greit begge steder, men det er når produktet ikke funker at du ser forskjellen. Da er det atskillig større problemer med Komplett enn med Elkjøp. Først skal du sende varen tilbake, så skal Komplett "se" på den en stund, og når de har gjort det vel og lenge så får du kanskje en ny eller de skal "reparere" den. Dette går mye glattere hos Elkjøp.

 

Min datter kjøpte en HTC android telefon hos Komplett til nesten 5000 kroner, sluttet og funke etter en uke. Sendte den tilbake og fikk beskjed om at den kunne hun glemme for den var full av fukt. Pengene rett ut av vinduet. Ren svindel. Og kjøpe en TV eller noe annet på en slik butikk må være det rene lotteri. Takke meg til Elkjøp.

Lenke til kommentar

I Norge har det vært en situasjon hvor butikkene har hatt dyre produkter over veldig lang tid. Det vet en hver av oss som har sammenliknet priser mot norske webshops.

En webshop har et lagerlokale som kan ligge hvor som helst (i praksis gutterommet hjemme), et lite antall ansatte og selve lokalet behøver ikke se presentabelt ut til enhver tid. Ja, faktisk så har enkelte nettbutikker ikke et lager engang, de har bare en eller to ansatte ettersom varene sendes direkte fra leverandør. I tilegg dekker en nettbutikk hele landet, mens en butikk kun dekker nærområdet.

 

En fysisk butikk må ha et større lokale, som også må ligge mye mer sentralt. Dette koster mange ganger mer enn et lagerlokale. Det må være et mye større antall ansatte som kan hjelpe kundene med å velge ut varene, gjerne sette opp produktet, demonstrere det og gi service. Man må også ha nok ansatte til å dekke opp i rush-periodene, selv om det betyr at man kan risikere å være arbeidsløs andre tider på dagen. Åpningstiden er stort sett også mye lengre enn tiden de lageransatte på en webshop jobber. Butikken må også se presentabel ut, alle varene må stilles ut og være klare til bruk/demo (disse må selges til rabattert pris når det er den siste man har igjen) og man har et visst svinn på grunn av tyveri. Skap, opphengssystem og annet inventar, tyverisikring, strøm til ekstra lys, flere datamaskiner/kassepunkter... det er en stor mengde ting som gjør at en butikk har langt større kostnader enn en nettbutikk. Det er bare normalt at de må ha litt større fortjeneste på varene de selger.

 

Norske forbrukere har også hatt god kjøpekraft veldig lenge. Det er nok derfor prisene har forblitt såpass dyre også.

Såpass dyre??

 

Norge er faktisk et av de desidert rimeligste landene i verden (kanskje det aller rimeligste) på elektronikk om man sammenligner med lønningene vi får. Og høye lønninger er jo også en av grunnene til at prisene er høyere i Norge enn i utlandet, ettersom alle kostnadene butikkene har utenom innkjøpspris av den grunn blir høyere.

 

Ellers vil jeg dra fram ett par produkter som er verdt å nevne. Det ene er harddisker.

 

Om en harddisk koster la oss si kr 500,- til 700,- i nettbutikk. Da merker kunden seg at kr 100,- dyrere er litt dyrt. Kjøper du de over nettbutikk betaler du kanskje kr 100, i frakt. Men typiske nettbestillinger vil jeg hevde består av en sammensatt ordre (flere produkter samtidig).

Forskjellen i pris blir ikke større om man kjøper flere ting samtidig.

 

La oss si at en gjenstand koster 500 kroner på nett, 600 i butikk.

Fire gjenstander koster da 2100 på nett (inkl. frakt), og 2400 i butikk. 300 i forskjell på en vare som koster over 2000 kroner er virkelig ikke mye. Tenk på at du får varen med en gang, og har lettere tilgang til service om noe skulle skje. Og de gangene du kanskje trenger noe med en gang, er det kanskje greit at den fysiske butikken fortsatt ligger der. Det er verdt de 15% i høyere pris synes nå jeg.

 

Så det var en som nevnte at også Expert hører til samme eierkjede som Elkjøp og Lefdal lenger ute/nede i tråden.

Elkjøp og Lefdal har samme eiere, men har hvert sitt budsjett og konkurrerer mot hverandre til en viss grad.

Expert er ikke tilknyttet samme konsern.

 

Når jeg var yngre (fattig) og gadd å saumfare butikkene etter billigste pris så dannet jeg meg de inntrykk jeg i dag sitter med. Jeg tror ikke dere som jobber i butikk er helt nøytrale i uttalelser som kommer i diskusjonstråden, for dere er farget av deres egen ledelse. Ledelse vil alltid snakke om ting/situasjon i en penere innpakning enn den er i virkeligheten.

Jeg vil si at jeg vet langt mer enn deg om hva som foregår bak kulissene i både nettbutikker og fysiske butikker da jeg har jobbet begge steder (og i flere kjeder). Hvis jeg er farget av ledelsen, så er du helt tydelig farget av media og dine egne fordommer (gamle erfaringer).

 

Duppeditter gror fast til de lever i steinalderen i en el-kjede uten respekt for seg selv. Slike varer legges gjerne ut på ett bord når de har nådd steinalderen. Om det smaker så vondt for el-kjeden å ta de bort med tap, og gi dem i julegaver til de ansatte eller til Afrika eller noe sånn så får de bare fortsette den teite praksisen.

Vi har ofte en kurv stående midt i butikken, med varer som har kostet alt fra 100 til flere tusen kroner, på salg til 49 kroner. Dette er duppeditter vi vil bli kvitt. Men hvis folk kjøper en 5 år gammel MP3 spiller på Elkjøp til 1500 kroner, så er det kundens problem at de ikke er "smarte nok" til å handle et annet sted.

 

El-kjedene vil ikke lengre tilby ett komplett utvalg.

Det er nettopp derfor vi har spesialbutikker. Tre fjerdedeler av butikken jeg jobber i, er fylt av ting som Elkjøp aldri hadde tatt inn fordi det ikke selges til "den normale idioten".

 

Det er ikke særlig rart at folk foretrekker å handle på webshops. Også har man denne syke politikken om å forhale ett salg bare fordi ledelse ikke ser det åpenbare potensiale en webshop-del har for markedsføringen. Markedsføringen er de åpne for. Men å holde en nokså lik pris mellom webbutikk og fysisk butikk det vil de ikke.

Igjen, en fysisk butikk har større kostnader enn en nettbutikk. Forskjellen er større enn du aner og vil aldri kunne dekkes inn av reklamen som en nettbutikk gir.

 

En prisforskjell på ned til kr 50,- hadde vært ett smart valg. Ikke ett fra kr 100,- til kr 400,- påslag på en ting som kanskje koster kr 600,- i webbutikk og kr 700,- som veiledende pris.

Normal prisforskjell fra vår nettbutikk til fysisk butikk er fra 0-10%. Noen ganger litt mer for rimeligere varer. Men er forskjellen stor, så gir vi vanligvis kunden en pris som kan konkurrere med nettbutikken vår og tipser prisansvarlig på hovedkontoret som da gjerne justerer butikkprisen litt ned da det fra ledelsens side ikke er ønskelig med for høy prisforskjell.

 

Jeg har til og med opplevd at en ung patetisk selger hos Lefdal halvvisket til sin kollega (...)

Det er bare å prute i vei uten å være flau som kunde i disse dinosaur el-kjedene (...)

Så det er jeg som ler av han (...)

Så det er jeg som ler av han (nok en gang) (...)

Så det er nok jeg som kan le av selgeren. :rofl:

Det er kanskje greit du holder deg unna fysiske butikker, med den holdningen du har til de som jobber i butikkene, den feilaktige oppfatningen du har av priser vs. kostnader og uvitenhet rundt generell drift (jmf disse sitatene og det du ellers skriver i innlegget)?

 

Med en slik holdning, så er du dømt til å ikke få så god service som du kunne fått. Greie kunder får av meg stort sett mer enn de har krav på, og med disse er jeg "prutbar". Ihvertfall 95% av kundene er slik.

 

Men kunder med en holdning som du fremviser, får kun det de har krav på i følge Forbrukerkjøpsloven og forsøker de å prute så er jeg veldig uvillig til å strekke meg i det hele tatt.

 

Det går igjen, over alt, at de få kundene som synes de får dårlig service i omtrent hver eneste butikk de er innom, er den typen kunder som ser ned på de som jobber i butikker og fyrer seg opp med en gang noe går litt mot dem. Jeg har aldri hatt den tendensen som kunde, og med kun et par unntak de siste fem årene, har jeg aldri fått dårlig service noen steder. Så man kan jo spørre seg hva som er problemet; de ansatte eller de få kundene som synes de får dårlig service?

Lenke til kommentar

Min datter kjøpte en HTC android telefon hos Komplett til nesten 5000 kroner, sluttet og funke etter en uke. Sendte den tilbake og fikk beskjed om at den kunne hun glemme for den var full av fukt. Pengene rett ut av vinduet. Ren svindel. Og kjøpe en TV eller noe annet på en slik butikk må være det rene lotteri. Takke meg til Elkjøp.

Komplett, Elkjøp og de fleste andre forhandlere bruker samme verksted. Det blir ikke reparert av den enkelte butikk. Du hadde fått samme svar, mest sannsynlig fra samme verksted, om telefonen hadde blitt levert inn på Elkjøp.

 

Og er du sikker på at det var "svindel"? Hva om datteren din faktisk hadde utsatt telefonen for fukt? Hvis du ikke har gått videre med saken, og bedt om bildebevis (som de er forpliktet å sende ut på forespørsel) så har du deg selv å takke, og svindelpåstanden er ikke annet enn urimelig.

Lenke til kommentar

Som det sies er et tryggere å kjøpe produkter du kan få support på der og da. TV eller hvitvarer for eksemple. Det er noe drit hvis det må sendes og alt før Komplett (eks) får varen. Det er mye lettere å stikke på Elkjøp (eks) å levere TVn og få status der og da. I mange tilfeller kan de gi deg ny TV eller pengene tilbake på dagen etter at de har sett på den. Sender man det inn må man vente og som regel er ikke Komplett villig til å gi deg penger eller noe uten at du har en god grunn.

Elkjøp er også lettere å lure.

Lenke til kommentar
Det går igjen, over alt, at de få kundene som synes de får dårlig service i omtrent hver eneste butikk de er innom, er den typen kunder som ser ned på de som jobber i butikker og fyrer seg opp med en gang noe går litt mot dem. Jeg har aldri hatt den tendensen som kunde, og med kun et par unntak de siste fem årene, har jeg aldri fått dårlig service noen steder. Så man kan jo spørre seg hva som er problemet; de ansatte eller de få kundene som synes de får dårlig service?

 

Nå viser ikke jeg, her, til artikkelen, eller til diskusjonen over. Så dette blir slightly off-toptic:

 

Men det du sier sist der, Marekatten, er jeg så enig i. Jeg jobber selv på bensinstasjon, og får gjennomgå pga kunder som det du beskriver der hver dag! Jeg er lut lei kunder som ser ned på de ansatte. Det er ikke til hjelp for noen, kunden får lite hjelp og den ansatte blir i værste fall såret. (Ja, vi gir som oftest veldig mye av oss selv på bensinstasjon, for å kunne tilby den beste servicen. Når folk da har gjort seg opp en mening på forhånd, blir det vanskelig å hjelpe.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...