Gå til innhold

Utholdenhetstest av SSDer


BAT

Anbefalte innlegg

Jeg kommer til å legge på 2 ssder til denne testen. Det blir:

- MTRON Pro SSD 32GB

 

MTRON Pro som er en enterprise SSD med slc nand som tåler 100000 P/E.

 

Jeg kommer med mer om disse ift tekniske data, oppstartstester og alt det andre jeg har gjort før selve testen har startet tidligere.

Med tanke på hvor mye mer juling alle andre SSDene har taklet over spesifikasjonene tror jeg vi ser på over et år med drift før den MTRONen går føyken...

 

Argumentet om begrenset levetid er i allefall begravet for lengst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den tåler nok mye juling pga slc nand men det som er spennende med denne er at kontrolleren er gammel slik at WA på denne er ukjent og kan påvirke resultatet.

 

Uansett så er denne beregnet til enterprise så jeg vet at den vil tåle en hel del med juling.

Lenke til kommentar

Vanvittig morsomt å gå inn her hver gang du oppdaterer og se at det enda ikke er en eneste re-allokert sektor, og nå er du oppe i 4x så mange skrivesykluser som NANDen minst skal takle! :new_woot:(skjønt nå begynner jo Raw Read å øke.....)

 

Har du forresten lagt merke til den radikale økningen i attributt 195? Noen anelse hva den er for noe?

 

 

 

 

Og forresten bare helt fantastisk at du spanderer på deg enda flere SSDer til testing! :thumbup:

 

 

Lenke til kommentar

Ja jeg har også lagt merke til at den har begynt å øke. Ifg wikipedia så betyr verdi 195 dette:

195 0xC3 Hardware ECC Recovered N/A (Vendor specific raw value.) The raw value has different structure for different vendors and is often not meaningful as a decimal number.

Feilkorrigering men verdiene kan variere fra produsent til produsent.

 

Så lenge dette er moro så kommer det jevnt og trutt ssder til testing :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mtron 7025 32GB jeg solgte brukt (egentlig la jeg den ved gratis for testing når BAT kjøpte x25-M G1) har kjørt som OS drive mer eller mindre 24/7 fra ca månedskiftet august/september 2008 til starten av november 2010 i RAID-0 sammen med en identisk som nå er OS drive i lillesøsters skole-laptop, som lever i beste velgåene og yter bra i alle tilfeller untatt installasjoner av større programmer (Random Write er bare ca 300-500 IOPS, og den har ikke cache for buffering slik HDD har). Etter RAIDet ble brutt har den BAT fikk bare ligget på hylla og samlet støv i nesten et år.

 

Jeg vil anta totalt data skrevet (fra OS) til begge Mtron da RAIDet ble brutt lå på ca 5-10TB, så jeg vil bli overrasket som SMART rapporterer over 50TB skrevet til flash. Mtron var ikke spesielt gode på skriveplassering og random writes, så write amplification for OS er mye mulig 10x. De skal visstnok ha gjevn wear leveling, men ikke GC.

 

Mtron selv oppga brikkene/SSDen til 1.000.000 P/E, men manufacturer spec for brikkene de kjøpte inn mener jeg på var 100.000 (50nm SLC), så de må ha kjørt en binning der de beste gikk til Pro serien og de dårligere til Mobi serien. Eventuelt om Pro brukte en kraftigere ECC, wear leveling, og block retirement løsning. Pro ble da gitt 5 års full garanti for bruk i servere, mens Mobi ikke hadde server garanti, og bare 3 år.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Når det gjelder Raw Read Error Rate (= BER = Bit Error Rate), dette var noe jeg leste meg opp på for et par år siden. Jeg fant fine grafer som viste BER og UBER (Uncorrectable Bit Error Rate) for flash som en funksjon av skrivesykler, med forskjellige grafer for SLC/MLC og diverse styrker av ECC.

SLC og MLC hadde da en Raw Rate graf hver, og så var det UBER grafer for diverse ECC metoder med hver.

 

Om det er interresse for det kan jeg se om jeg klarer å finne de igjen.

Lenke til kommentar

Takk for all den ekstra infoen rundt MTRONen. Det kommer godt med når testen starter opp neste uke.

 

Hvis du har noe som kan gi litt klarhet i hva økningen i Raw Read Error Rate betyr i testen så hadde dette vært topp. Kan jo hende at den kan mer nøyaktig predikere slutten på m4 enn mwi som i praksis er på 417% :)

 

Det er ikke lenge før den runder trekvart petabyte. :thumbup:

 

Er vel 3 dager igjen nå :new_woot:

Endret av BAT
Lenke til kommentar

Hinsides mengder med data dette, vet dere om det er blitt gjort noe som helst lignende tester med SSD som bruker Sandforce kontrollere? Jeg tenker da på data rate, når de ofte blir oppgitt med mange ganger raskere rate lurer jeg på om de blir mer ømfintlige mtp hastigheten over tid.

Lenke til kommentar

SandForce oppgir "tophastighet", som gjelder veldig komprimerbare filer. Om man tester med 50% komprimerbare eller ukomprimerbare blir skrivehastighet lavere.

SandForce implementerer også en reduksjon av skrivehastighet om den overgår et visst nivå pr tidsenhet (ca dag?) for å sikre at enheten overlever de 3(?) årene garantien gjelder selv om du prøver å drepe den med utholdenhetstest slik som her. Jeg er ikke sikker på om dette er implementert så de faktisk vil overleve denne tiden eller bare forlenge levetiden betydelig over de typisk 3-6mnd det vil ta å skrive ut de fleste MLC SSDer ved full skrivelast 24/7.

 

EDIT: forresten, hvordan går det med X25-M og Mtron BAT?

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

I XS tråden som er lenket til i første post så testes det flere sandforce ssder, både første og andre generasjon.

 

@GullLars

Når jeg er ferdig på jobb i dag så skal jeg koble de opp, kjøre SE og gjøre de klare til test. Må vel kjøre litt ASU i tillegg til å kontrollere smart verdiene.

Lenke til kommentar

@GullLars

 

SandForce tilrettelegger "garantiløsningn" for produsenten men det er opp til produsenten å velge om de vil kjøre med denne løsningen.

De kan velges mellom 1,2,3 år eller uten LTT (Life time throttling).

Selv om den har LTT aktivert har man en "grace-period" hvor det ikke er noen begrensning slik at man kan installere i øst og vest uten at man plutselig blir throttlet.

 

Det har egentlig ingen stor praktisk betydning om den er har LTT eller ikke, man klarer ikke å skrive så mye at dette blir et problem.

Hvis behovet går utover kvoten er det sannsynlig at man bruker SSD-en til bedriftsbruk og da bør man egentlig velge andre modeller som er beregnet på slikt bruk.

Lenke til kommentar

Da driver jeg å gjør klar Intel X25-M G1 80 GB. Har kjørt SE, formatert og kjørt en runde med ASU men noe er ikke som det skal være. Read skalerer ikke med økt QD noe som jeg finner rart da både Kingston, m4 og C300 er på samme kontroller og fungerer som de skal. Er det noen spesielle triks med G1 ift G2?

 

Uansett her er resultatene så kan dere se selv.

 

post-140856-0-91332500-1319483996_thumb.png

 

MTRON har jeg ikke kommet til ennå. Først G1.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...