Gå til innhold

Utholdenhetstest av SSDer


BAT

Anbefalte innlegg

En liten nyhetsoppdatering.

 

Jeg kommer til å legge på 2 ssder til denne testen. Det blir:

- Intel X25-M G1 80GB

- MTRON Pro SSD 32GB

 

Det som er spennende med disse er Intel G1 som har 50nm nand og er uten trim sammenlignet med G2 og Intel 320.

Og MTRON Pro som er en enterprise SSD med slc nand som tåler 100000 P/E.

 

Takk til GullLars som solgte meg disse brukt :)

 

Jeg kommer med mer om disse ift tekniske data, oppstartstester og alt det andre jeg har gjort før selve testen har startet tidligere.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bat/Gullars:

Suverent at vi får inn en G1, da begynner det virkelig å bli komplett i testspekteret her :). Mtron saken blir en liten kuriøsitet som blir morsom å se. Hadde selv en Mtron Mobi 3200 som tok kvelden etter et par års OS bruk (dog mulig pga. dårlig PSU og windows 7 RC som rebootet mens jeg var på feire til maskinen tok kvelden).

 

Har ikke satt meg godt inn i hvordan S.M.A.R.T-teknologien fungerer. Er den helt korrekt (dvs. disken gir korrekte og brukbare data) ut? Gjelder det også for vanlige harddisker (spinnedisker) ?

Er det ikke de samme verdiene vi baserer hele testen på? Hvis de ikke er til å stole på så er alle testene ugyldige.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Vi får se når jeg har koblet opp alt. Jeg har en foldingrigg som bare kverner på gpu og der kan MTRONen bare ligge og kverne. Eneste vedlikeholdet som trengs der er å oppdatere ASU når datoene går ut.

 

Blir spennende å se, pluss at GullLars har brukt disse endel tidligere så han har jo sikkert spart meg for noen skrivesykluser under testen.

Lenke til kommentar

Er det ikke de samme verdiene vi baserer hele testen på? Hvis de ikke er til å stole på så er alle testene ugyldige.

 

Hva er det du tenker på?

Stort sett alle støtter smart men smart er mildt sagt på barnestadiet for ssd-er.

Det eneste som er viktig er å holde rede på TiB skrevet, resten er en bonus.

 

Ut fra TiB skrevet kan man kalkulere seg frem til de mest givende opplysninger som f.eks P/E count og basert på NAND kan man da få frem en stipulert levetid, slitasje etc

Lenke til kommentar

Det er greit nok når SSD-en forteller noe nyttig via SMART, de aller fleste forteller nok og vel så det mens andre har absolutt ingen fornuftige attributter eller de er så proprietære at man vanskelig finner ut av hva de har til hensikt.

 

Problemet (om man kan kalle det for det) er at det finnes ingen standard for noe i SMART verdenen, alle gjør som de vil og at noen av attributtene havner på samme plass er nesten bare flaks.

 

Det flasker seg vel i løpet av noen år.

Lenke til kommentar

Dagens oppdatering:

m4

708.2702 TiB skrevet på 2545 timer med en snittfart på 89.16 MiB/s. MD5 sjekk OK.

post-140856-0-55792300-1319043925_thumb.png

 

post-140856-0-69705500-1319043921_thumb.pngpost-140856-0-91241500-1319043916_thumb.png

Jeg har byttet til siste versjon av ASU (Betav9) som gjør at snittet er litt lavere da testen har vært stoppet de 5 min det tok ¨å oppgradere.

 

Kingston V+100

Samme som i går. Denne kjører igjen fra mandag av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Funnet ut hva "raw read error rate" betyr?

 

Skal også benytte anledningen til å si at det er stort at du tar deg jobben med å gjennomføre dette :thumbup:

Vet at det sikkert finnes mange med god kompetanse på mye rart her inne, men jeg setter gjerne noen kroner på at de kloke "SSD-hodene" her er i en egen klasse :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Funnet ut hva "raw read error rate" betyr?

 

 

I følge wikipedia er det:

(Vendor specific raw value.) Stores data related to the rate of hardware read errors that occurred when reading data from a disk surface. The raw value has different structure for different vendors and is often not meaningful as a decimal number.

 

Siden den kan være forskjellig fra produsent til produsent så kan den bety alt mulig rart. Men det er tydligvis noen form for lesefeil som har begynt å oppstå så det kan bety at det nanden begynner å kjenne slitasjen.

 

Skal også benytte anledningen til å si at det er stort at du tar deg jobben med å gjennomføre dette :thumbup:

Vet at det sikkert finnes mange med god kompetanse på mye rart her inne, men jeg setter gjerne noen kroner på at de kloke "SSD-hodene" her er i en egen klasse :)

 

Takk for det :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...