Gå til innhold

– Apple eier spillindustrien om ti år (iPad, iPhone)


Anbefalte innlegg

Så, 1. Juli 2021 er den dagen jeg slutter å spille :-)

Kjekt å vite.

Så, det du sier er at du bryr deg mer om hvem som står bak enn selve produktet?

 

Akkurat i det øyeblikket du satte på deg moderator-maska di og lekte med den lille makta du har, så gjorde du en feil. Du glemte å se latter-smileyen under kommentaren som viser i høy grad at det hele var basert på humor.

 

Jeg ser på det hele som meget lite sannsynlig at Apple kommer til å ta over spillindustrien med tanke på at maskinene de lager er for proprioritære.

Jeg tror at om 10 år kommer PC fortsatt til å være størst på spill.

 

For å svare på spørsmålet ditt likevel: Ja, jeg støtter ikke Apple for fem flate øre, så på en måte så bryr jeg meg mer om hvem som produserer spillene enn hva spillene inneholder, forutsatt at Apple var en spillutvilker, noe de ikke er og aldri kommer til å bli.

:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så, 1. Juli 2021 er den dagen jeg slutter å spille :-)

Kjekt å vite.

Så, det du sier er at du bryr deg mer om hvem som står bak enn selve produktet?

 

Det han sier er vel heller at helvete kommer til å fryse over før Apple "eier" spillmarkedet.

 

Over til originalartikkelen:

"if they carry on unrestrained in their growth"

Hvis jeg står stille og lar en fyr i rullestol kjøre på meg så vil han kunne skade meg skikkelig, men særlig sansynlig er scenariet ikke.

Apple er kjent for distribusjon av enkle småspill i casual sjangeren. Det er fint lite som tyder på at de vil komme til å overta spillmarkedet på noen som helst måte. Det er også mye som tyder på at momentet er i ferd med å avta siden det er en rekke nye og sterke mobile platformer i anmarsj.

 

*redigert*

Hoppsann! Jeg ser at XanderZ allered har svart. Jaja.

Endret av ZiggyStardust
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Akkurat i det øyeblikket du satte på deg moderator-maska di og lekte med den lille makta du har, så gjorde du en feil. Du glemte å se latter-smileyen under kommentaren som viser i høy grad at det hele var basert på humor.

Spar deg.

 

 

Jeg ser på det hele som meget lite sannsynlig at Apple kommer til å ta over spillindustrien med tanke på at maskinene de lager er for proprioritære.

Jeg tror at om 10 år kommer PC fortsatt til å være størst på spill.

Jeg er enig i at det er lite sannsynlig at Apple kommer til å ta over spillindustrien, med mindre de lanserer et «revolusjonerende og fantastisk» produkt. En AppleTV med muligheter for spill er en god start, men sannsynligvis ikke nok til å ta over som artikkelen sier.

 

 

For å svare på spørsmålet ditt likevel: Ja, jeg støtter ikke Apple for fem flate øre, så på en måte så bryr jeg meg mer om hvem som produserer spillene enn hva spillene inneholder, forutsatt at Apple var en spillutvilker, noe de ikke er og aldri kommer til å bli.

Nettopp! Apple utvikler ikke egne spill, men de tilbyr enkel distribusjon til en populær plattform. Det at de tjener på det og alt det der er en annen diskusjon vi kan ta i en egen tråd.

Lenke til kommentar

Valve tilbyr også enkel distribusjon til en populær plattform, og de driver med egen utvikling. Per den logikken er jo de også spillindustrien om ti år, men det er det ingen spåmenn som har kommet på.

 

Dette er vel omtrent på samme nivå som 2009 og 2010 sine spådommer om at Farmville-spill ville ta over hele spillindustrien. EA prøver seg for all del med forferdelige "mikro"-transaksjonsbaserte Dragon Age-facebookspill, men er det noen som spiller dem?

Lenke til kommentar

Så, 1. Juli 2021 er den dagen jeg slutter å spille :-)

Kjekt å vite.

Så, det du sier er at du bryr deg mer om hvem som står bak enn selve produktet?

Det jeg bryr meg om er at den som utvikler maskinvaren ikke skal fortelle meg hvordan jeg skal få lov til å bruke maskinvaren etter at jeg har kjøpt den. Hvis jeg vil putte den opp i rumpa mi, så skal det være mitt valg. Så lenge det er et halvspist eple på et produkt, så har jeg ikke dette valget og jeg fatter ikke hvordan forbrukere verden over, faktisk aksepterer at maskinvareprodusenten dikterer hvilke programmer og spill de skal få lov til å installere på de maskinene folk har kjøpt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg bryr meg om er at den som utvikler maskinvaren ikke skal fortelle meg hvordan jeg skal få lov til å bruke maskinvaren etter at jeg har kjøpt den. Hvis jeg vil putte den opp i rumpa mi, så skal det være mitt valg. Så lenge det er et halvspist eple på et produkt, så har jeg ikke dette valget og jeg fatter ikke hvordan forbrukere verden over, faktisk aksepterer at maskinvareprodusenten dikterer hvilke programmer og spill de skal få lov til å installere på de maskinene folk har kjøpt.

Snakker du om OS X eller iOS nå? Jeg regner med du mener sistnevnte, men man vet aldri. Uansett, jeg vil heller bli nektet å stappe maskinen opp bak, enn å risikere dette.

Lenke til kommentar

Snakker du om OS X eller iOS nå? Jeg regner med du mener sistnevnte, men man vet aldri. Uansett, jeg vil heller bli nektet å stappe maskinen opp bak, enn å risikere dette.

 

Enn å risikere hva da? Jeg skjønner ikke helt hvor du vil. Jeg klarer faktisk å ta vare på meg selv, uten at Apple skal holde meg i hånda, de som ikke klarer det må selvsagt gjerne holde seg i skjørtekanten til mamma - jeg bare forstår ikke hvordan folk klarer å akseptere at produsenten av en dings skal fortelle forbrukeren hvordan de skal få lov til å bruke dingsen.

 

Skulle tatt seg ut at produsenter av hammere hadde med en klausul som nektet forbrukeren å bruke spiker produsert i Norge, og langt mindre benytte hammeren på søndager. Skulle likt å se hvordan folk hadde forholdt seg til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enn å risikere hva da? Jeg skjønner ikke helt hvor du vil. Jeg klarer faktisk å ta vare på meg selv, uten at Apple skal holde meg i hånda, de som ikke klarer det må selvsagt gjerne holde seg i skjørtekanten til mamma - jeg bare forstår ikke hvordan folk klarer å akseptere at produsenten av en dings skal fortelle forbrukeren hvordan de skal få lov til å bruke dingsen.

Jeg forstår ikke hvor du vil. Hvordan mener du Apple forteller meg hvordan jeg skal bruke telefonen eller laptopen min, foruten å kjøre strengere kontroll av applikasjoner på AppStore enn Google gjør på sitt Market?

Lenke til kommentar

Ehm datamaskiner har ikke blitt noe mindre i det siste har de vel? ok det finnes en god del miniløsninger, men i hovedsak har dem beholdt størrelsen og isteden blitt mye kraftigere.

 

Og det er ingen konsollstikke og ihvertfall ingen touchscreen som slå tastatur og mus som input, så ihvertfall vi fullblods PC spillere vil tvilholde på stasjonære sjølbygg. Så er jo et maskin du har bygget sammen sjøl, gjerne med en vindu i siden og hvite led liste inni mye bedre og tilfredsstillende en en ferdigbygd overpriset wannabe HTPC eller wannabe Tablets(synes at tablets før ipad kom var mye bedre på mange måter; flere tilkoblinger, hardware tastatur osv,)

 

 

Men så er det jo dessverre slik at den store massen tenke annerledes.

 

En ny smarttelefon inneholder 2 kjerner med en frekvens på 1.2 Gh. Det er ganske mye til å være plass i en hånd. Ny mobiltelefoner har ganske kraftige spesifikasjoner til å være så små. Tror det kommer en løsning etterhvert at du bare dokker telefonen, også kobler den seg til skjerm, tastatur- og musløsning automatisk. Du har også de små håndholdte spillmaskiner som også egentlig er en form for datamskin.

Lenke til kommentar

Android har alt overtatt som markedsleder på smarttelefoner, trendene blir nok de samme på nettbrett.

 

Å utvikle apps og spill til iOS er et mareritt til sammenligning. Slipper moralkontrollen og profittmaksimerende hysteriet til Apple. Ingen avtale må signeres som dikterer innhold.

 

Integritet er vanskelig å ha når den avtalen er signert. Jeg håper ikke det blir til at store selskap som krever strutsementalitet overtar kontrollen og jeg håper folk tar til fornuft og ikke støtter selskap som bedriver slikt tull (Apple er ikke alene om dette).

Android brukere og iOS brukere er jo to vidt forskjellige markeder da. iOS folkene er gjerne de som er krazy etter apps mens android folk bryr seg mye mindre. Er mye mer relevant å se hvordan det står til med dyre android telefoner versus iOS.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvor du vil. Hvordan mener du Apple forteller meg hvordan jeg skal bruke telefonen eller laptopen min, foruten å kjøre strengere kontroll av applikasjoner på AppStore enn Google gjør på sitt Market?

 

Strengt tatt at du selv ikke kan velge hva du vil installere og hvordan du vil overføre ting fra laptopen til telefonen eller pod/pad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Valve tilbyr også enkel distribusjon til en populær plattform, og de driver med egen utvikling. Per den logikken er jo de også spillindustrien om ti år, men det er det ingen spåmenn som har kommet på.

 

Dette er vel omtrent på samme nivå som 2009 og 2010 sine spådommer om at Farmville-spill ville ta over hele spillindustrien. EA prøver seg for all del med forferdelige "mikro"-transaksjonsbaserte Dragon Age-facebookspill, men er det noen som spiller dem?

 

Må bare nevne at jeg spiller Dragon Age Legends, som er EAs Facebook-spill. Har ikke brukt en eneste krone og har kommet ganske langt i spillet. Man kan også tjene seg 'crowns' (spillets egentlige betal-valuta) ved å utforske de forskjellige kartene grundig. Man kan kjøpe 'uber' utstyr for disse, men det er egentlig ikke nødvendig for å kunne dra nytte av spillet, og man finner ganske OK utstyr på egenhånd.

Lenke til kommentar

Ehm datamaskiner har ikke blitt noe mindre i det siste har de vel? ok det finnes en god del miniløsninger, men i hovedsak har dem beholdt størrelsen og isteden blitt mye kraftigere.

 

Og det er ingen konsollstikke og ihvertfall ingen touchscreen som slå tastatur og mus som input, så ihvertfall vi fullblods PC spillere vil tvilholde på stasjonære sjølbygg. Så er jo et maskin du har bygget sammen sjøl, gjerne med en vindu i siden og hvite led liste inni mye bedre og tilfredsstillende en en ferdigbygd overpriset wannabe HTPC eller wannabe Tablets(synes at tablets før ipad kom var mye bedre på mange måter; flere tilkoblinger, hardware tastatur osv,)

 

 

Men så er det jo dessverre slik at den store massen tenke annerledes.

 

En ny smarttelefon inneholder 2 kjerner med en frekvens på 1.2 Gh. Det er ganske mye til å være plass i en hånd. Ny mobiltelefoner har ganske kraftige spesifikasjoner til å være så små. Tror det kommer en løsning etterhvert at du bare dokker telefonen, også kobler den seg til skjerm, tastatur- og musløsning automatisk. Du har også de små håndholdte spillmaskiner som også egentlig er en form for datamskin.

 

Jup det er jo neste mulig med dagens maskinvarer, men likevel, vis vi ser bortifra at 1,2 Ghz dualcore og en lite grafikkbrikke er alt for svak, er det også slik at du har 0 oppgradering muligheter på så små enheter, som igjen betyr at så snart den blir så ut-datert at du ikke får spilt f.eks, et nytt spill som du vil spille, må du kjøpe et helt nytt dings og kanskje også et helt nytt dock. Slik dock greie for mobilen er nok maks noe som kan erstatte en job PC, men for spilling eller andre ting som kreve litt er det ikke økonomisk brukbart, en sjølbygg eller faktisk også ferdigbygd server/stasjonær er mye lettere å oppdater og tilpasse etter egen behov og er derfor mye billigere spesielt på lang sikt. Dessuten ville jeg helst har støtte på standart usb 2.0 eller 3.0 for å kunne koble opp den tastatur og mus jeg foretrekke isteden for en ferdigdock ihvertfall nå det gjeld gaming eller lange skriveøkt og slikt.

 

Men ideen med og har en virkelig alt i et dings på lommestørrelsen er jo veldig forlokkende, men dessverre er det ikke slik. Mene at en kommentar har dukket opp på Amobil siden om dette. Og som jeg sa så er det litt av en glede å bygge sitt egen system.

 

Må bare understreke at dette er min mening, jeg tror nok at folk flest ikke tenke slik, det ser jeg allerede med at de fleste her ihvertfall på min alder spille Black Ops på PS3 istede for BF2 på PC, noe som snakke for seg selv.

Lenke til kommentar

Android har alt overtatt som markedsleder på smarttelefoner, trendene blir nok de samme på nettbrett.

 

Å utvikle apps og spill til iOS er et mareritt til sammenligning. Slipper moralkontrollen og profittmaksimerende hysteriet til Apple. Ingen avtale må signeres som dikterer innhold.

 

Integritet er vanskelig å ha når den avtalen er signert. Jeg håper ikke det blir til at store selskap som krever strutsementalitet overtar kontrollen og jeg håper folk tar til fornuft og ikke støtter selskap som bedriver slikt tull (Apple er ikke alene om dette).

Android brukere og iOS brukere er jo to vidt forskjellige markeder da. iOS folkene er gjerne de som er krazy etter apps mens android folk bryr seg mye mindre. Er mye mer relevant å se hvordan det står til med dyre android telefoner versus iOS.

 

Nå vil jeg ikke si at Android og IOS brukere er helt forskjellig, det finnes en god del "tek-noobs" som bruke android, det er da disse som ikke engang veit at de har android på telefonen^^, Også finnes det også en god det nerds somb bruke iphone med jailbrake og andre hacks. Og vi android brukere bryr os også om apps, vi bare ikke bryr os om det er 300000 eller 3000000 apps i markete, spesielt siden 2700000 av disse 3millioner er fartapps.

Lenke til kommentar

Strengt tatt at du selv ikke kan velge hva du vil installere og hvordan du vil overføre ting fra laptopen til telefonen eller pod/pad.

Du har dine krav du stiller en mobilplattform, jeg har mine. Men dette har vel strengt tatt ikke noe med trådens emne å gjøre, så jeg foreslår vi enten dropper diskusjonen eller fortsetter på PM.

Lenke til kommentar

 

Det er ikke SÅ stor forskjell nei, men det er jo helt opplagt uanz at selv om Android leder på markedet totalt så er jo det fordi det er så mange 1kroners telefoner med android f.eks så at Android kommer til å være ledende spillmessig pga det er tvilsomt.

 

Min påstand er at det kommer til å bli ledende grunnet hva Zittrain beskrev som generativitet. Av samme mekanisme som gjorde at Wikipedia knuste tradisjonelle leksikon på nett.

 

Her har vi så tungt med historie som ikke bare viser oss at generative løsninger som regel seirer hva markedskrefter angår, men også at det vil gi de beste utviklingskår og fremgang. Apple, med den strategien de i dag har, må trosse historiens gang for å ta kontrollen. De vil alltid være stor, det har de alt sikret seg. Men de vil måtte sette seg i baksetet hva utvikling angår, med mindre de åpner mer opp og begrep som "jailbreak" og krav om å signere avtale for å utvikle til plattformen forsvinner.

 

Noe forøvrig også forbrukere vil være tjent med. Når de nå får et alternativ som gir dem tillit og respekt som Apple ikke gir dem, så vil de bli mer obs på det og kreve det. Da må enten Apple endre, eller tape. Vinner de med dagens modell er det kritisk, for da kan det være andre følger etter.

 

Da er Internett som du kjenner det dødt og begravet og avisene og bøkene du leser endrer innhold for å blidgjøre verdens Steve Jobs'er. Det er hva man støtter med å kjøpe et Apple produkt.

 

Jeg tror ikke det kommer til det og jeg tror ikke Apple vil "eie spillindustrien". Men de vil absolutt være en viktig del, for de som vil ta over spillindustrien er de som satser på bærbare enheter. Jeg ville heller satset på å utvikle spill til Android/iOS enn spillmaskinen til TV'en. For i fremtiden blir mobilen like godt din spillmaskin som kobles til fjernsynet.

Lenke til kommentar

Ehm datamaskiner har ikke blitt noe mindre i det siste har de vel? ok det finnes en god del miniløsninger, men i hovedsak har dem beholdt størrelsen og isteden blitt mye kraftigere.

 

Og det er ingen konsollstikke og ihvertfall ingen touchscreen som slå tastatur og mus som input, så ihvertfall vi fullblods PC spillere vil tvilholde på stasjonære sjølbygg. Så er jo et maskin du har bygget sammen sjøl, gjerne med en vindu i siden og hvite led liste inni mye bedre og tilfredsstillende en en ferdigbygd overpriset wannabe HTPC eller wannabe Tablets(synes at tablets før ipad kom var mye bedre på mange måter; flere tilkoblinger, hardware tastatur osv,)

 

 

Men så er det jo dessverre slik at den store massen tenke annerledes.

 

En ny smarttelefon inneholder 2 kjerner med en frekvens på 1.2 Gh. Det er ganske mye til å være plass i en hånd. Ny mobiltelefoner har ganske kraftige spesifikasjoner til å være så små. Tror det kommer en løsning etterhvert at du bare dokker telefonen, også kobler den seg til skjerm, tastatur- og musløsning automatisk. Du har også de små håndholdte spillmaskiner som også egentlig er en form for datamskin.

 

Jup det er jo neste mulig med dagens maskinvarer, men likevel, vis vi ser bortifra at 1,2 Ghz dualcore og en lite grafikkbrikke er alt for svak, er det også slik at du har 0 oppgradering muligheter på så små enheter, som igjen betyr at så snart den blir så ut-datert at du ikke får spilt f.eks, et nytt spill som du vil spille, må du kjøpe et helt nytt dings og kanskje også et helt nytt dock. Slik dock greie for mobilen er nok maks noe som kan erstatte en job PC, men for spilling eller andre ting som kreve litt er det ikke økonomisk brukbart, en sjølbygg eller faktisk også ferdigbygd server/stasjonær er mye lettere å oppdater og tilpasse etter egen behov og er derfor mye billigere spesielt på lang sikt. Dessuten ville jeg helst har støtte på standart usb 2.0 eller 3.0 for å kunne koble opp den tastatur og mus jeg foretrekke isteden for en ferdigdock ihvertfall nå det gjeld gaming eller lange skriveøkt og slikt.

 

Men ideen med og har en virkelig alt i et dings på lommestørrelsen er jo veldig forlokkende, men dessverre er det ikke slik. Mene at en kommentar har dukket opp på Amobil siden om dette. Og som jeg sa så er det litt av en glede å bygge sitt egen system.

 

Må bare understreke at dette er min mening, jeg tror nok at folk flest ikke tenke slik, det ser jeg allerede med at de fleste her ihvertfall på min alder spille Black Ops på PS3 istede for BF2 på PC, noe som snakke for seg selv.

 

Er enig at det er mye mer moro å bygge en egen PC en å få en ferdig bygget. Mente bare at jeg tror det kommer til å utvikle seg sånn etterhvert. selv bygget HW kommer nok til å svinne hen og blir nok enda mer for entusiaster en det er nå. Men er uansett artig å se hvordan teknologien kommer til å utvikle seg, men tror etterhvert at grafikk kommer til å nå et punkt hvor det ikke er vits eller nytte i å prøve å utvikle bedre, og da blir det heller ikke vits i å bygge bedre grafikkbrikker... men dette er også min mening, ved jo ikke hva fremtiden kommer til å bringe frem :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...