Gå til innhold

Nintendo skuffet over 3DS-salg (3DS)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor mange Ocarina of Time-remakes får man til iOS og Android?

 

Jeg er veldig glad i HTC-en min, men alt som er verdt å spille på den er enten touch-konverteringer av gamle PC-titler (Heroes 2!) eller tidsfordriv som Angry Birds. iOS har fremdeles bare ett helt spill som er semi-interessant som spill; Infinity Blade. Forhåpentligvis er den utvikleren opptatt med Shadow Complex 2...

 

Det som skal redde håndholdte er remakes? Isåfall blir det ikke så mye nytt for meg, kan allerede emulere snes og amiga på min håndholdte :) Jeg tror telefoner kommer til å bli ganske mye sterkere i dette markedet.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mange Ocarina of Time-remakes får man til iOS og Android?

 

Jeg er veldig glad i HTC-en min, men alt som er verdt å spille på den er enten touch-konverteringer av gamle PC-titler (Heroes 2!) eller tidsfordriv som Angry Birds. iOS har fremdeles bare ett helt spill som er semi-interessant som spill; Infinity Blade. Forhåpentligvis er den utvikleren opptatt med Shadow Complex 2...

 

Det som skal redde håndholdte er remakes? Isåfall blir det ikke så mye nytt for meg, kan allerede emulere snes og amiga på min håndholdte :) Jeg tror telefoner kommer til å bli ganske mye sterkere i dette markedet.

 

AtW

 

Enten det er Android eller iOS så har dem begge "vunnet kampen" om portable gaming", enten det er i form av mobil eller nettbrett. Nintendo og Sony er i en annen liga og vil aldri klare å konkurrere på samme måte, det har mye med kundene som ikke nødvendigvis kjøpte en Android eller iOS device pga spill men som finner ut hvor enkelt,bra og stort utvalg det faktisk er som er hva som knuser Nintendo og Sony om dagen...for å ikke snakke om pris!

 

En har dem som sier at det går ikke an å spille avanserte spill på toutch baserte maskiner...det er bare tull. Jeg spiller et mmorpg spill på min iPad og det fungerer som en drøm, jeg tenker da på Order & Chaos Online...for å ta et eksempel.

 

Hadde det ikke vært for Nintendo og Sony sine eksklusive spill så hadde disse håndholdte maskinene vært borte for lenge siden....ihvertfall i dagens marked.

 

Legger ved klipp av Order & Chaos Online :)

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar

At det er en remake er egentlig uviktig - poenget er at dedikerte håndholdte spilldingser, i kraft av titler som OoT, kan skilte med et spillbibliotek hvor spillene står på egne ben, snarere enn å være tidsfordriv som tilfeldigvis fungerer på mobilen din.

 

Det som skal redde håndholdte er remakes?

 

Larzen: Gameloft har tatt navnene fra WAR, skrudd ned grafikken fra WoW i alpha (og tydeligvis også hentet karakter- og eksteriør-design derfra) og lagt det over et rammeverk av supergenerisk 2004-MMO. Det spillet er formelig definisjonen på uinteressant, og en veldig god illustrasjon av nøyaktig hvor labert spillmarkedet til iOS og Android er.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

At det er en remake er egentlig uviktig - poenget er at dedikerte håndholdte spilldingser, i kraft av titler som OoT, kan skilte med et spillbibliotek hvor spillene står på egne ben, snarere enn å være tidsfordriv som tilfeldigvis fungerer på mobilen din.

 

Det som skal redde håndholdte er remakes?

 

I dag ja, men hva med i morgen?

 

AtW

Lenke til kommentar

At det er en remake er egentlig uviktig - poenget er at dedikerte håndholdte spilldingser, i kraft av titler som OoT, kan skilte med et spillbibliotek hvor spillene står på egne ben, snarere enn å være tidsfordriv som tilfeldigvis fungerer på mobilen din.

 

Det som skal redde håndholdte er remakes?

 

Larzen: Gameloft har tatt navnene fra WAR, skrudd ned grafikken fra WoW i alpha (og tydeligvis også hentet karakter- og eksteriør-design derfra) og lagt det over et rammeverk av supergenerisk 2004-MMO. Det spillet er formelig definisjonen på uinteressant, og en veldig god illustrasjon av nøyaktig hvor labert spillmarkedet til iOS og Android er.

 

Dem har tatt å kopiert det noe labre WAR og det geniale WoW og laget det til iDevices med selvf nedjustert grafikk, det er langt ifra definisjonen på uinteressant for min del. Men jeg tror nok du og mange kan få alle slags type spill laget til Android og iOS og uansett hvor geniale dem er så vil det aldri være bra nok. Slik går det når en allerede har bestemt seg for hva en skal mene...

Lenke til kommentar

Men å i 2011 gi ut en original (i begrepets videste forstand) IP som mekanisk, tematisk og visuelt er en blåkopi av WoW fra 2004, er ikke særlig genialt. At det er "greit fordi det er iOS" er presis grunnen til at det alltid kommer til å være langt mellom interessante spill der.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal det alltid være enten eller?

 

For min del så har jeg plass til både en mobil med touch baserte spill og en håndholdt med skikkelige knapper og gode spill med mer dybde.

Helt enig!

 

Men å i 2011 gi ut en original (i begrepets videste forstand) IP som mekanisk, tematisk og visuelt er en blåkopi av WoW fra 2004, er ikke særlig genialt. At det er "greit fordi det er iOS" er presis grunnen til at det alltid kommer til å være langt mellom interessante spill der.

 

Totalt uenig!

Lenke til kommentar

Nintendo har begynt å ligge litt bak når det gjelder spillmaskiner (noe andre store aktører også ser ut til å gjøre med lansering av PSP vita etc) og greier ikke helt å se at det har skjedd store forandringer på markedet :

 

*Mange har rett og slett ikke råd til å kjøpe store dyre spillmaskiner med relativt dyre spill , 2xxx Kr + 499/699 pr spill som kjøpes?

*Mobilmarkedet med feks Android har gjort at mange "eldre" spillere har enkelt fått tilgang til underholdende spill til en lav pris.

*Spillutvalget har vært labert og ikke minst preget av dårlig kvalitet. Det holder ikke å lansere en spillkonsol med spill som ikke greier å levere nok underholdning for at man føler at investeringen er riktig.

 

Personlig tipper jeg at om Nintendo ikke helt ser potensialet ved de nye mobilmarkedene og heller sørger for å utvikle noe i den rettningen så risikerer selskapet rett og slett å falle helt ut , det betyr ikke at selskapet forsvinner men at det ikke lenger kommer til å stå på toppen når det gjelder spillutvikling og markedsandeler.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg likte den der nedvergende fordommen du tok mot slutten der, hvor du bare antar at jeg er en såkalt "shooterfreak". Kan ikke huske å ha møtt deg noen gang, eller fortalt deg om hvilke typer spill jeg liker. Du har vel kommet fram til at alderen min er 14 også du, tenker jeg.

 

Jeg gjorde det klart at det er diskutabelt om konsollen appellerer til hardcore-gamers eller ei - noen mener det ene, noen mener det andre. Med "diskutabelt" mener jeg at jeg absolutt ikke har det inntrykk at konsollen ikke appellerer til hardcore-gamers.

Det er jo tydelig at det finnes en hel rekke hardcore-spill på Wii. Zelda-spillene, Metroid, No More Heroes, The Conduit, GoldenEye og det der svart-hvitt spillet som var så voldelig, for å nevne noen....

 

 

I all hovedsak tror jeg vi er enige, og jeg beklager at jeg antok at du var en "shooterfreak". Det eneste jeg mente - og som du tydeligvis ikke var uenig i - er at Wii har en rekke spill som ihvertfall etter min forståelse av begrepet ikke kan forstås som annet enn "hardcore". Både Mario, Zelda og Metroid er hardcorespill, og jeg opplever faktisk at mange i min generasjon som har gamet lenge finner mer glede i mye av det som er tilgjengelig på Wii enn på PS360. En kan selvsagt ha mange forskjellige forståelser av hva som bestemmer om et spill og en konsoll er "hardcore" eller ikke, men det jeg argumenterte mot - og som du tydeligvis ikke var uenig i - er at shootere og spill med 18-årsgrense er det som skal få definere hardcore. Som det har blitt nevnt av andre her, så kan en forstå hardcore på mange ulike måter, det kan være sære rpg-er, shmups, det kan forstås på bakgrunn av sjangermessig bredde, eller på bakgrunn av graden av kompleksitet i gameplayet. Det er uansett bare den første forståelsen - den forståelsen som gjør QTE-fester som God of War hardcore, og puzzlebaserte Zelda casual - som egentlig kan ligge til grunn for å kalle Wii for ikke å "passe" til hardcorespillere - ihvertfall så vidt jeg kan se. At den imidlertid appellerer bedre til et såkalt utvidet marked i tillegg, er det dog ingen tvil om.

 

 

Her tror jeg at jeg har hatt en brain freeze gitt. Det jeg prøvde å si var at det kom én versjon av den og den fungerer som bare det fortsatt. Det kom én SNES også, som også fungerer som bare det. Det kom én N64 også, som også fungerer som bare det. Men når det kommer til DS-en, så har de levert minst 3 konsoller, med "samme" funksjonalitet. Jeg har nok tenkt og skrevet samtidig som jeg har hatt folk på kontoret.

 

Både Nes-en og Snes-en ble redesignet, og spesielt den redesignede Nes-en har noen små fordeler over den orginale Nes-en (som igjen har noen fordeler over den redesignede), så det er ikke helt riktig. Dog ble disse gitt ut i såpass lave antall, at det ikke spiller noen stor rolle i det store og det hele likevel.

 

Sist, så er jeg, til tross for at jeg er en stor Nintendo-fan, helt enig i de som skriver at Nintendo har sovet i timen. Om de skal fortsette sin dominans på håndholdt spilling, så er de før eller siden nødt til å komme med en Nintendophone. Og selv om Nokia feilet med et slikt fokus, så tror jeg det er den eneste måten Nintendo i realiteten kan holde seg relevant for andre enn de største fansene i tiden fremover. For som det har vært påpekt - selv om spilling på mobiler fremdeles ikke er i nærheten av å holde samme nivået som på DS/PSP - så nærmer det seg, og den dagen noen gir ut en telefon med styrekryss, analogstikker og knapper, så vil det egentlig bare være Nintendo og Sonys egne franchiser som står igjen som argument for deres respektive håndholdte plattformer.

Lenke til kommentar

Kanskje de tar seg sammen og lager noe bedre enn utdaterte konsoller som 3DS og Wii U. Samt at de slutter å lage de samme titlene om og om igjen i fjorten forskjellige utgaver.

Utdaterte konsoller? De andre aktørene prøver jo nå å etterligne hva Wii gjorde. Er ikke bare maskinkraft det går i.

Lenke til kommentar

Huff, ikke den diskusjonen igjen. Ninetendo Wii var noe ræl og alle jeg kjenner som eier den er megaskuffet da de ikke fulgte opp med hverken titler eller alle lovordene de hadde kommet med. Når de da heller ikke hadde maskinkraft nok eller særlig funksjonalitet hadde de ikke mange bein igjen å stå på.

 

Maskinkraft og funksjonalitet er helt klart en faktor i tillegg til det jeg allerede har nevnt.

 

3DS har også hatt et skuffende salg så langt og det er nok fordi folk er lei av den evige kverninga til Nintendo.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Som vanlig prøver Nintendo å selge maskinvare med helt sinnsyke marginer. Prisen på 3ds er alt for høy, spesielt med tanke på at det fortsatt ikke er veldig mange AAA titler å få kjøpt. Prisen på spill er også helt hinsides. De har lagt seg på samme nivå som PC spill, men i motsetning til på PC hvor spillene dropper en 100-lapp etter første uka, holder Nintendo prisene oppe på lanseringsnivå i månedsvis.

 

Skal kjøpe en 3ds når den kommer ned i 1200 kr, men da med et minnekort som støtter homebrew...

Lenke til kommentar

holder Nintendo prisene oppe på lanseringsnivå i månedsvis.

 

 

Årevis eller "for alltid" er vel mer dekkende ord, ihvertfall for Nintendo sine egne titler sin del. Super mario 64 DS: 400kr i 2004, 400kr i 2011 (selv om det såklart går ann å finne et tilbud av og til). Nå er det vel gjerne markedet som bestemmer prisen på et spill, men det er likevel litt merkelig at så mange Nintendo spill holder et høyt prisnivå mange år etter release.

 

Uansett er vel saken at spillene i utgangspunktet ikke burde koste mer en et par hundrelapper, og forhåpentligvis vil billige nettbrett og mobilspill også presse prisene ned på tradisjonelle håndholdte spill. På de stasjonære konsollene kan nok en slik priskrig fort gå utover kvaliteten på spillene, men jeg kan ikke tenke meg noe annet enn at å selge en halveis-remake av Zelda eller en 2D plattformer til 400kr er en utrolig lukrativ deal for utvikler/utgiver, som burde tåle litt priskrig.

Lenke til kommentar

Super Mario 64 DS er etter mitt syn fortsatt fullstendig verdt 400 kroner. Enig i at Nintendo driver en helt annen prispolitikk enn mange andre, men det jo et veddemål de gjør om hvor mye det er verdt å betale for kvalitet. Kvaliteten blir ikke dårligere av at spillet kom for seks år siden.

 

Hvis folk ikke lenger er villige til å betale fullpris for Nintendos spill vil nok også de sette ned prisen. Later til at tingene selger til prisen som er satt, med andre ord.

 

Ikke-nintendo-spill faller i pris på DS og Wii i større grad. Så nylig Professor Layton hos Platekompaniet til 119,- for eksempel. Men sant at det skjer langt oftere på andre plattformer.

Endret av oerhört
Lenke til kommentar
Uansett er vel saken at spillene i utgangspunktet ikke burde koste mer en et par hundrelapper, og forhåpentligvis vil billige nettbrett og mobilspill også presse prisene ned på tradisjonelle håndholdte spill.

 

Så lenge folk betaler fullpris for 6 år gamle spill så kan vi glemme å se en prisreduksjon fra Nintendo. Kan ikke skjønne at produksjonskostnadene ved å lage et ds-spill kan være så mye høyere enn de største mobilspillene. Enda så selges mobilspill for 50-80 kr, og det med vesentlig bedre marginer enn hva ps3/xbox/pc produsentene har.

 

Det er ingen tvil om at Nintendo tyner hvert eneste øre ut av sine kunder, noe som selvfølgelig er bra på kort sikt for aksjonærene. Problemet er bare at selskaper som driver business på denne måten ofte får store problemer når de blir presset på pris pga dårlig kostnadsstyring og lite effektiv bedriftsstruktur. Hvis den nye Wii-U selger like dårlig som 3ds, kan det godt være at vi får en reprise av N64 og GameCube, hvor Nintendo ligger nede for telling i 10 år...

Lenke til kommentar

Hvor har du det fra at mobilspillene har bedre 'marginer'? Relativt eller absolutt?

 

Det Nintendo prøver på er å motvirke hele grunnlaget for det nye prispresset. De kan ikke, eller ønsker ikke, operere i et marked hvor de må selge spillene sine for seks eller tjue kroner, og derfor jobber de aktivt for å skape opplevelser som ikke kan gjenskapes på mobil, iPad eller Xbox. Vi får se hvordan det går.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...