Gå til innhold

Nintendo skuffet over 3DS-salg (3DS)


Anbefalte innlegg

Dere som skriver her inne skriver som om Nintendo bare er ute etter å tjene penger. Guess what: Det er faktisk bare det de er. I likhet med Sony, Microsoft og Apple. Hadde Sony kunnet ta full pris på God of War fem år etter release og fremdeles solgt brukbart, så kan jeg love dere at de hadde gjort det. Men forskjellen er at Nintendospill omtrent aldri synker i verdi - rett og slett fordi det er bra spill som mange har lyst på - så det er egentlig markedet som opprettholder prisen på Nintendo-spill, ikke en eller annen ubergrisk Nintendosjef som er tusen ganger mer umenneskelig enn de tilsvarende hos Sony/MS/Apple. Et godt eksempel som viser at jeg har rett er Nintendo-spillet Metroid Other M som etter en måned solgte like dårlig som spill på de andre plattformene - det tvang Nintendo til å senke prisen, og det har nesten siden release gått for en hundrings. Et annet eksempel på det er Sin & Punishment 2 som også ligger på rundt 150 kroner. Så Nintendo sine spill synker i pris - når markedet ikke lenger kjøper de til fullpris. Slik markedet fungerer i kapitalismen altså.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Huff, ikke den diskusjonen igjen. Ninetendo Wii var noe ræl og alle jeg kjenner som eier den er megaskuffet da de ikke fulgte opp med hverken titler eller alle lovordene de hadde kommer med. Når de da heller ikke hadde maskinkraft nok eller særlig funksjonalitet hadde de ikke mange bein igjen å stå på.

 

Maskinkraft og funksjonalitet er helt klart en faktor i tillegg til det jeg allerede har nevnt.

 

3DS har også hatt et skuffende salg så langt og det er nok fordi folk er lei av den evige kverninga til Nintendo.

 

Nintendo Wii var den beste konsollen siden Snes, da en av konsollprodusentene endelig turde å sette det som virkelig betyr noe GAMEPLAY fremfor grafikk. At tredjepartsutviklere ikke valgte å støtte dette, var selvsagt synd, men ikke først og fremst Nintendo sin feil (selv om de selvsagt har litt skyld her de også). At du og dine venner ikke likte den fordi den ikke tilbydde hollywood-blockbusterne til PS360 er synd, men vi er mange andre som flokket tilbake til konsoll takket være Wii.

 

Og 3DS selger dårlig fordi den er priset høyt, fordi folk ikke forstår at det er en ny generasjon, men først og fremst fordi den ikke har spesielt mange interessante spill. Ikke fordi folk er "lei av den evige kverninga til Nintendo" - hva nå det måtte bety.

Lenke til kommentar

Super Mario 64 DS er etter mitt syn fortsatt fullstendig verdt 400 kroner. Enig i at Nintendo driver en helt annen prispolitikk enn mange andre, men det jo et veddemål de gjør om hvor mye det er verdt å betale for kvalitet. Kvaliteten blir ikke dårligere av at spillet kom for seks år siden.

 

 

Nja jo kanskje, men jeg vil jo likevel helst betale litt mindre, og så lenge en priskrig ikke fører til dårligere kvalitet så er jo det en ønskelig utvikling for meg som forbruker.

 

Det er jo ikke snakk om at Nintendo skal sette ned prisen for og være snille. Nintendo tar jo alle pengene de kan få akkurat som alle andre, men jeg tror som sagt likevel at Nintendo godt kan tåle å selge spillene sine til 50-300kr, og jeg håper derfor at nye krefter i det håndholdte markedet vil føre til en slik endring. Bare ønsketekning, og ikke noe jeg tror kommer til å skje så lenge Nintendo sine spill beholder sin høye kvalitet og markedsverdi...men en kan jo alltids håpe.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar

Altså, jeg vil også gjerne betale mindre for Nintendo-spill, jeg bare tror det er bortkastet å mase om eller gå og vente på det. Nintendo gjør det Nintendo gjør best; maksimaliserer profitten ved å lage forholdsvis dyre ting verdt å betale for.

Endret av oerhört
Lenke til kommentar

Jo, men jeg ser nå likevel en mulighet til Nintendo kan få litt konkurranse nå, og det er derfor jeg never det. Igjen synes jeg det også er viktig å påpeke en priskrig ikke alltid vil være bra. Særlig ikke i marked der mange utgivere sitter på gjerdet når det gjelder om de skal fortsette med eventyr/action o.l. i 100 millionklassen, eller bare droppe den veien og satse på relativt billige Kinect, move, Wii, Ipad osv. spill. Men akkurat når det gjelder 3DS tror jeg ikke en priskrig vil ha noen negative følger for oss forbrukere da disse spillene allerede er overpriset iforhold til utviklingskostnader mot utsalgspris.

 

Samtidig er det også frustrende på den måten at en ikke kan forholde seg til Nintendo spill (og enkelte få andre spill som GT5 og COD) som med resten av markedet. Vanligvis når en kun har litt lyst på et spill så venter en til prisen faller. En må vente litt lenger med å få spilt spillet, men får til gjengjeld mer valuta for pengene. Med Nintendo funker det som oftest ikke på den måten, og en må ta et hardt valg om en vil bruke 400-500kr på et spill en har litt lyst til å prøve, eller bare droppe det og risikere og gå glipp av en fin spillopplevelse. For meg ender det ofte opp med at jeg dropper spiller da jeg ikke har noe spesielt forhold til Nintendo utover Mario sine plattformspill. Ikke noe jeg kan gjøre med det, markedet bestemmer og alt det der, men jeg deler nå likevel min frustrasjon ;) /rant (eller noe sånt)

Lenke til kommentar

Hvor har du det fra at mobilspillene har bedre 'marginer'? Relativt eller absolutt?

 

Det Nintendo prøver på er å motvirke hele grunnlaget for det nye prispresset. De kan ikke, eller ønsker ikke, operere i et marked hvor de må selge spillene sine for seks eller tjue kroner, og derfor jobber de aktivt for å skape opplevelser som ikke kan gjenskapes på mobil, iPad eller Xbox. Vi får se hvordan det går.

 

Utviklingskostnadene ved å produsere et mobilspill er vesentlig mindre enn å produsere feks Battlefield 3. Dette har kommet forbrukerne til gode ved lave priser på 5-100kr pr spill, og enda ser vi at mange av mobilspillprodusentene sitter igjen med langt mer i forhold til investeringskostnaden enn hva feks EA gjør på sine spill. Bare se på Rovio, de har tjent titalls millioner dollar på noe så enkelt som Angry Birds. Nå tviler jeg på at de fleste DS spillene koster like lite å utvikle som Angry Birds, men jeg nekter å tro at det koster like mye som et AAA spill til pc/ps3/360. Enda så skal Nintendo ha like mye penger for DS-spillene sine, i mange tilfeller faktisk 100 kr mer enn hva AAA titlene som koster 100 millioner dollar å utvikle...

 

Foreløpig ser vi at folk er villige til å betale overpris, men hovedmarkedet til Nintendo er barnefamilier og "casuals", og her kommer de til å få stor konkurranse fra mobiler og pads.

Lenke til kommentar

Hvor har du det fra at mobilspillene har bedre 'marginer'? Relativt eller absolutt?

 

Det Nintendo prøver på er å motvirke hele grunnlaget for det nye prispresset. De kan ikke, eller ønsker ikke, operere i et marked hvor de må selge spillene sine for seks eller tjue kroner, og derfor jobber de aktivt for å skape opplevelser som ikke kan gjenskapes på mobil, iPad eller Xbox. Vi får se hvordan det går.

 

Utviklingskostnadene ved å produsere et mobilspill er vesentlig mindre enn å produsere feks Battlefield 3. Dette har kommet forbrukerne til gode ved lave priser på 5-100kr pr spill, og enda ser vi at mange av mobilspillprodusentene sitter igjen med langt mer i forhold til investeringskostnaden enn hva feks EA gjør på sine spill. Bare se på Rovio, de har tjent titalls millioner dollar på noe så enkelt som Angry Birds. Nå tviler jeg på at de fleste DS spillene koster like lite å utvikle som Angry Birds, men jeg nekter å tro at det koster like mye som et AAA spill til pc/ps3/360. Enda så skal Nintendo ha like mye penger for DS-spillene sine, i mange tilfeller faktisk 100 kr mer enn hva AAA titlene som koster 100 millioner dollar å utvikle...

 

Foreløpig ser vi at folk er villige til å betale overpris, men hovedmarkedet til Nintendo er barnefamilier og "casuals", og her kommer de til å få stor konkurranse fra mobiler og pads.

Etter mitt syn er dette mest synsing og floskler. Jeg har ikke selv gjort dyptpløyende research på regnestykkene i mobilbransjen satt opp mot konsollindustrien, så jeg har ikke tallene, men for meg virker det som Nintendo stort sett har meget pene overskudd på prosjektene de driver.

 

Å bruke Angry Birds som eksempel blir veldig useriøst siden det er den uten sidestykke største suksessen i mobilspillhistorien. Da kan man like gjerne bruke Wii Sports som eksempel på typisk overskudd for konsollspill. Det faller på sin egen urimelighet.

 

Veldig få (nesten ingen) AAA-titler koster forresten 100 millioner dollar å utvikle. Har inntrykk av at det typiske er 20-30 millioner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...