Gå til innhold

Kvifor blir all showcasing av spill gjort på konsoll?


Anbefalte innlegg

E3, og vanleg spelpromotering generelt, har gitt oss mange teasers/trailere/gameplay videoar av komande spel. Dette er vel og bra, men det irriterar meg at kvar gong gameplay blir vist har spelprodusenten valt å spele på xbox360 eller ps3. Dette har pågått i fleire år no på dei spela som kjem ut på multiplattform.

 

Dette plagar meg sidan det å spele med ein handkontroll gir ein såpass treig, unaturleg og unøyaktig aiming at det blir pinleg. Om ein vil vise spelet på ein proff måte, kvifor ikkje gjer det via mus og tastatur? Då blir det plutseleg mykje betre flyt og ein slepp å sjå ut som ein amatør.

 

Vidare, men dog av litt mindre betydning, er grafikkpotensialet mykje større om ein produsent viser, la oss sei Skyrim eller Farcry 3 på ein PC. Dette vil gi ein meir eyecandy opplevelse.

 

Eg kan nemne drøssevis av spel der showcasing har vore gjort på konsoll, men la oss ta nokre døme:

 

Deus Ex 3

Farcry 3

Mass effect 1,2,3

Fallout 3

Dragon Age 1,2

 

Så kvifor er det slik?

Endret av AshtraY
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt spørsmål. Men til dette er jeg ikke enig:

 

Dette plagar meg sidan det å spele med ein handkontroll gir ein såpass treig, unaturleg og unøyaktig aiming at det blir pinleg.

 

For er man vandt til en håndkontroll går det like lett som mus og tastatur, og for noen faktisk lettere.

 

Men likevel, et veldig godt spørsmål!

Lenke til kommentar

Bak PC står kanskje nvidia og amd og pusher, men det blir veldig lite synlig hvilken maskinvare noe kjører på.

Mens det er aldri noen tvil om hvilken konsoll du spiller på.

 

Så kan jo tenkes produsentene pusher på, slik at deres konsoll blir synlig?

 

Slipper jo også tekniske problemer som kan oppstå.

Lenke til kommentar

Fordi kidsa spiller på konsoll.

 

E3 handler jo stort sett om casual-markedet, noe Microsoft/Sony og Nintendos presentasjoner er bevis på. Det er der pengene ligger, og E3 handler jo i bunn og grunn om penger, ikke om spill.

 

DEt me at kidsa spiller konsoll er ikke spesielt relevant ift temaet. Det er ikke slik at de store spillene som vanligvis har aldersgrense på 16+ . Det er jo forsåvidt ikke kids. Jeg støtter nok teorien til Cyberfrog her!

Lenke til kommentar

at eit spel blir showcasa på xbox360 på E3 er forståeleg ettersom det kjem tydeleg til uttrykk og er grei promotering.

 

Men om ein spelprodusent lastar opp eit klipp av gameplayet på youtube.com føler eg det er rom for å bruke PC plattforma. Men spørsmålet er igjen om desse klippa er henta frå andre spelmesse eller liknande.

 

Riktig med BF3, skulle nemne dette, men gløymte det :) Trur greia med det er at dei bevisst vil nå ut til PC mengda med eit flott multiplayerspel i klassisk battlefieldstil.

Lenke til kommentar

Fordi kidsa spiller på konsoll.

 

E3 handler jo stort sett om casual-markedet, noe Microsoft/Sony og Nintendos presentasjoner er bevis på. Det er der pengene ligger, og E3 handler jo i bunn og grunn om penger, ikke om spill.

 

Dette er helt feil! Ser meg ikke som en kid i 25 års alderen spiller på konsoller, 5 av dem for å si det slik.

 

Sier du virkelig E3 er for casual i sin helhet? Microsoft med Halo, Forza og Gears. På Sony med PS Vita, Uncharted 3, Uncharted Golden Abyss, Resistance 3, Twisted Metal og God Of War PSP HD Collection.

På Nintendo med Mario, 3DS fokus, Zelda, Kid Icarus, Luigi's mansion 2 og Wii U. EA med FIFA, BF3, ME3 og Ubisoft med AC, FarCry 3 osv er alt dette virkelig casual?

Det kan jeg aldri tro, selv jeg har en rå PC er jeg fortsatt lojal mot mine konsoller sammen med PCen min.

 

Det skjer med samtlige spill at konsollversjonene selger ganske mye mer en PC versjon av spill.

Derfor blir spillet vist til den plattformen de tror det vil selge best, noe som oftest gjør også.

Ja jeg vet det er enkelt å spille backups og piratspill på konsoller, men det er ikke poenget mitt. E3 er og blir hardcore for folk flest, selv noen spill ikke passer din smak. E3 for meg er bedre en julaften som er oppskrytt :p

Endret av iToMaN
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Dette er helt feil! Ser meg ikke som en kid i 25 års alderen spiller på konsoller, 5 av dem for å si det slik.

 

Sier du virkelig E3 er for casual i sin helhet? Microsoft med Halo, Forza og Gears. På Sony med PS Vita, Uncharted 3, Uncharted Golden Abyss, Resistance 3, Twisted Metal og God Of War PSP HD Collection.

På Nintendo med Mario, 3DS fokus, Zelda, Kid Icarus, Luigi's mansion 2 og Wii U. EA med FIFA, BF3, ME3 og Ubisoft med AC, FarCry 3 osv er alt dette virkelig casual?

Det kan jeg aldri tro, selv jeg har en rå PC er jeg fortsatt lojal mot mine konsoller sammen med PCen min.

 

Det skjer med samtlige spill at konsollversjonene selger ganske mye mer en PC versjon av spill.

Derfor blir spillet vist til den plattformen de tror det vil selge best, noe som oftest gjør også.

Ja jeg vet det er enkelt å spille backups og piratspill på konsoller, men det er ikke poenget mitt. E3 er og blir hardcore for folk flest, selv noen spill ikke passer din smak. E3 for meg er bedre en julaften som er oppskrytt :p

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Enklere (billigere?) med transport og oppsett, visstnok.

Tror det er ganske uvesentlig, en stor E3 stand er dyr.

To andre forklaringer, MS og Sony liker at du promoterer deres konsoll. Alt fra goodwill til cash for dette.

Har sikker vært noen stygge eksempler på at demoen har blitt kjørt på en blodtrimmet pc til 70.000, grafikken på xbox ser ikke like bra ut (Oblivion er et eksempel). Igjen 70.000 er laterlig billig her og pcen kan bruks senere.

Lenke til kommentar

Vil tro det er pga stabilitet, og det er enklere å stå på scenen og snakke og vise frem spillet med kun en kontroll istedet for å sitte ved siden av scenen og spille PC. Blir en mye mer upersonlig presentering.

 

I tillegg så er det slik at (dessverre) konsollgjengen har mye lavere standarder når det gjelder kvalitet og feil er lettere å skjule. Så det er der de enkle pengene ligger.

Jeg skjønner at de må tjene penger, men det er en stor forskjell på å like å jobbe med det en gjør enn å gjøre det kun for å få penger på bordet. Spesielt i en industri som skaper så mye underholdning.

Lenke til kommentar

Riktig med BF3, skulle nemne dette, men gløymte det :) Trur greia med det er at dei bevisst vil nå ut til PC mengda med eit flott multiplayerspel i klassisk battlefieldstil.

 

BF3 ble vel såvidt jeg vet utviklet for PC og deretter portet til konsoll og dermed mer stabil til PC enn konsoll.

 

Godt spørsmål, jeg har egentlig ikke snøring på noe skikkelig svar, men det kan vel tenkes at konsoll er det som er mest populært idag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...