Gå til innhold

Sniktitt: The Elder Scrolls V: Skyrim (PC, PS3, X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er svært enkelt. Gothic 3 kom omtrent samtidig og var et mye bedre spill enn Oblivion, faktisk mange klasser over...

For min del var Gothic 3 helt elendig, og jeg prøvde meg flere ganger. Her satt nok PB listen for høyt men fikk det ikke helt til. Men smaken er jo forskjellig og flere på forumet her synes jo Gothic 3 er et knall spill.

 

Piranha Bytes er de eneste i dag som leverer rollespill med kvalitet. De øvrige har dummet ned det meste og konsollifisert og gjort spillene slik at de gir lite innlevelse og generelt totalt sjarmløse.

Du får håpe konsollifiseringen ikke når Risen 2 da!

Jeg er glade jeg ikke er så kresen, jeg har hatt stor gelde av Oblivion (moddet utgave), Dragon age 1, Mass Effect 1 og 2 og The Witcher. Risen var også et helt greit spill, men som vanlig med PB svært underholdende og variert den første halvdelen, og linjært og til tider direkte kjedelig resten.

 

Jeg ønsker en utvilking i spill og jeg ble veldig begeistret for Mass Effect 1 og 2. ME2 har jo ikke veldig mange rollespillelementer lenger, men likevel ble det et svært underholdende spill.

Gothic 3 er sammen med Gothic 2 de beste RPG jeg har spilt. Risen 1 var også bra, men var dessverre for kort og kunne hatt noe mer dybde. Jeg likte ikke boss-kampen på slutten, men det gjelder stort sett i alle spill. De blir gjerne for pompøse og heseblesende.

 

I RPG er det etter min smak veien(e) til målet som er det interessante. Oppbygging av karakteren, utforsking av verden og innsamling av alt fra planter/sopp til dirking av kister, samtaler med karakterer underveis og de valg som gjøres. Spillet må være vakkert, stor åpen verden, minst mulig linjært, taledialog, NPCer må reagere på hva du gjør. F.eks må de klikke hvis du går med våpen i hånd nær dem, og reagere om du går ubedt inn i huset osv. Musikken må være vakker og stemnningsfull og gi mening i forhold til skiftet som du ser i naturen og i faresituasjoner osv. Jeg er ikke ute etter noe terningspill/turbasert, det blir å dra det for langt tilbake til papirutgavene. Og level-scaling ala Oblivion er en dødssynd. Du skal være redd når du møter tøffe motstandere, og straffes hardt for det - det gjør det ekstra interessant å komme tilbake og ta dem når du har fått bygget opp karakteren din og blitt mer slagkraftig.

 

Ja, det kan hende at Risen 2 også blir for konsollifisert, men jeg tror og håper at de ikke har dratt det like langt som vi ser i The Witcher 2 og antatt i Skyrim når det kommer.

Endret av casemodd
Lenke til kommentar

Mange av de som blir litt irritert over oss som reagerer på fordummingen av RPGs bør tenke over en ting. Vi blir først og fremst frustrert over at det er folk som tidligere har levert temmelig oppegående RPGs som nå leverer lettvekter-saker kamuflert som en slags oppfølgere av tidligere RPGs. Vi har hatt forventninger og ønsker selvfølgelig å kunne fortsette å spille spill som gir utfordringer og som føles som RPG. Hadde de kommet fra helt andre utviklere eller i det minste blitt merket som RPGlight/action eller helst noe nytt-klingende navn som passer mer til innholdet hadde det vært helt greit og lite å irritere seg over.

Lenke til kommentar
Frijazz

 

Du leser ikke eller forstår ikke poenget mitt.

 

Om du ser ditt innlegg i forhold til mitt svar og hva denne tråden dreier seg om. Det har ingenting med din smak å gjøre, lik hva du vill.

 

Mener du at det er uforenelig å like Mass Effect og spill som f eks Gothic 2?

Jeg ser at spillutviklingen forandrer seg, og noe av forandringene er faktisk veldig bra. Men for all del, jeg skulle også sett noen flere spill utelukkende bli utviklet for pc med tanke på en mer erfaren brukergruppe.

 

Du fortsetter å missofortstå, her trolig med vilje. Jeg prøver å gi det en rød tråd å streker kunder MESTRINGSFØLSELSE ergo De du kaller de KRESENE savner dette, forstår du?.

 

Så tar du det i betrakting at et gansek hardcore rpg som Morrowind som blir til et action rpg som Oblvion så har du grunnen til frustrasjon. Uansett hvor bra noen synes de hollywodiserte spillene du nevner skulle være... OG derav skeptisen til Skyrim ....

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg liker ikke ME, Gothic eller Risen spesielt godt. Jeg føler at jeg blir geleidet og at det blir nærmere adventure enn RPG. Hadde helst sett spill uten "main story", men med smart AI (hvor hvert startet spill skaper en ny egen historie).

 

TES er morsomt på grunn av åpenheten. Jeg tror ikke jeg har fullført "main story" på noen av dem, mest grunnet seriøs OP når jeg er sånn ca 75% ferdig. (100% chameleon er kun artig i relavt kort tid). Dessuten er mods nødvendig for å tilpasse til mine ønsker. Jeg spiller ikke, jeg går inn i en annen verden hvor jeg planlegger alle bevegelser (joda, jeg er litt gal).

Lenke til kommentar

Å si at Piranha Byte lager gode RPG er som å si at Ham Kam spiller pen fotball. Gotic 2 var nydelig, men Risen på 360 var et marerit av bugs. Var rett og slett ikke spillbart på slutten, så står å støver i hylla mi. Nok et spill fra de som ble gitt ut aaaaalt for tidlig, og som mangler minst 3-4 måneder med finpuss. Nytter ikke med en god grunnide når man ikke har midler til å fullføre prosjektet sitt. Dårlig lederskap og ufin foretningsskikk kalles det.. Skal ikke si noe om PC versjonen, og på PC har du også den: Finnes det mods finnes det håp. Men Risen på 360 = mitt verste spillkjøp, da jeg ikke fikk et spill men et pågående spillprosjekt :)

Lenke til kommentar

Både Gothic 1, 2 og 3, samt Risen har flust av bugs. Spesielt Gothic 3, som alle vet. Risen fungerte godt på PC, til tross for at jeg opplevde noen bugs og setbacks. Pirhana Bytes lager veldig gode RPG spill, de bare fullfører dem ikke helt. Gothic 3 hadde blitt mitt favoritt spill, men det var bokstavligtalt uspillbart da jeg kjøpte det. Senere med Communitypatchene er det blitt spillbart, men det lever ikke opp til forventingene etter Gothic 2 (I form av kosekvenser og vanskelighetsgrad).

 

Dette har igrunn ingenting med Skyrim å gjøre, men jeg tror Bethesda lærte av Oblivion, og vil gjøre det råere, og mer for de litt erfarne (Jeg synes det er et skille mellom Morrowind og Oblivion, som gjør at Oblivion føles ut som et annet spill, og ikke en oppfølger), jeg tror at Skyrim kan bli et nytt kapitell for Bethesda. De har iallefall aldri levert et upolert spill. Det er nesten slitsomt å se alle whine om Oblivion. Noen likte det, andre ikke. En ting er sikkert, det har fått god omtale over alt og solgte i bøtter og spann. Folk lager spill fra massen, og er det populært å hate det massen liker. Både Oblivion og WoW er gode eksempler på det.

Endret av Neppe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Frijazz

Du fortsetter å missofortstå, her trolig med vilje. Jeg prøver å gi det en rød tråd å streker kunder MESTRINGSFØLSELSE ergo De du kaller de KRESENE savner dette, forstår du?.

Jeg leste det første innlegget ditt, så jeg har fått med meg at mestringsfølelse er viktig. Men du får det til å høres ut som om alle som liker f eks Mass Effect og andre i dine øyne kommersielle spill bare liker forenklede spill. Det er feil, og det er det jeg prøver å si. Jeg kan godt like en "nerdedtittel" som du kaller det, men jeg er veldig fornøyd med spill som Mass Effect også.

Lenke til kommentar

Både Gothic 1, 2 og 3, samt Risen har flust av bugs. Spesielt Gothic 3, som alle vet. Risen fungerte godt på PC, til tross for at jeg opplevde noen bugs og setbacks. Pirhana Bytes lager veldig gode RPG spill, de bare fullfører dem ikke helt. Gothic 3 hadde blitt mitt favoritt spill, men det var bokstavligtalt uspillbart da jeg kjøpte det. Senere med Communitypatchene er det blitt spillbart, men det lever ikke opp til forventingene etter Gothic 2 (I form av kosekvenser og vanskelighetsgrad).

 

Dette har igrunn ingenting med Skyrim å gjøre, men jeg tror Bethesda lærte av Oblivion, og vil gjøre det råere, og mer for de litt erfarne (Jeg synes det er et skille mellom Morrowind og Oblivion, som gjør at Oblivion føles ut som et annet spill, og ikke en oppfølger), jeg tror at Skyrim kan bli et nytt kapitell for Bethesda. De har iallefall aldri levert et upolert spill. Det er nesten slitsomt å se alle whine om Oblivion. Noen likte det, andre ikke. En ting er sikkert, det har fått god omtale over alt og solgte i bøtter og spann. Folk lager spill fra massen, og er det populært å hate det massen liker. Både Oblivion og WoW er gode eksempler på det.

 

Heisan ),

 

Nå må du huske på at JoWood pushet Piranha til å gi ut Gothic 3 for tidlig, derfor ble spillet dårlig, de ble ikke ferdig.

 

Gothic 4 er en annen produsent og er et forferdelig dårlig Action Rpge i FAble style, utvidelse pakke kommer aldrig nå får de har slått seg konkurs.

 

Forkjellen her er at Obilvion klarte faktisk å fange opp massene, trolig grunnet en voldsom hype. Risen 1 var ment som et rent PC spill men halveis i produksjonen kom de i kontakt med noen som ønsket å prøve å lage en konsoll versjon også så de hev seg på, lang historie kort --- det ble buggete ---

 

Der fikk du svar på noe av det i alle fall ).

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Jeg liker ikke ME, Gothic eller Risen spesielt godt. Jeg føler at jeg blir geleidet og at det blir nærmere adventure enn RPG. Hadde helst sett spill uten "main story", men med smart AI (hvor hvert startet spill skaper en ny egen historie).

 

TES er morsomt på grunn av åpenheten. Jeg tror ikke jeg har fullført "main story" på noen av dem, mest grunnet seriøs OP når jeg er sånn ca 75% ferdig. (100% chameleon er kun artig i relavt kort tid). Dessuten er mods nødvendig for å tilpasse til mine ønsker. Jeg spiller ikke, jeg går inn i en annen verden hvor jeg planlegger alle bevegelser (joda, jeg er litt gal).

Du blir da geleidet langt mer i Oblivion, Dragon age-spillene og The witcher 2 osv. enn i Gothic-serien og Risen. Og AI i er også langt bedre hos Gothic-Risen enn øvrige titler, så argumentene dine rimer lite med faktiske forhold. Spillene er også åpne, og du kan utforske verden fortsatt, samt gjøre sideoppdag underveis. Men Risen er det svakeste av spillene, mens Gothic 2 og 3 har mest dybde og flere sideoppdrag. Ingen spill er perfekte, men disse er i hverfall for min del det nærmeste spillverden har kommet foreløpig.

 

Baldurs Gate 1 og 2 er også veldig bra, men jeg er ikke så glad i fugleøyeperspektiv - liker best 3-person og helst ingen / lite av medhjelpere.

 

Ser for øvrig frem til bedre AI i spill generelt selv.

Endret av casemodd
Lenke til kommentar

Der fikk du svar på noe av det i alle fall ).

Trengte igrunn ikke noe svar. For meg er det likegyldig HVORFOR et spill har bugs, jeg forventer at det skal fungere når det kommer ut. Jeg driter langt i om det er Pirhana eller Jowood sin feil. Jeg synes ikke Gothic 4 var så ille jeg da, men det er jo meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å si at Piranha Byte lager gode RPG er som å si at Ham Kam spiller pen fotball. Gotic 2 var nydelig, men Risen på 360 var et marerit av bugs. Var rett og slett ikke spillbart på slutten, så står å støver i hylla mi. Nok et spill fra de som ble gitt ut aaaaalt for tidlig, og som mangler minst 3-4 måneder med finpuss. Nytter ikke med en god grunnide når man ikke har midler til å fullføre prosjektet sitt. Dårlig lederskap og ufin foretningsskikk kalles det.. Skal ikke si noe om PC versjonen, og på PC har du også den: Finnes det mods finnes det håp. Men Risen på 360 = mitt verste spillkjøp, da jeg ikke fikk et spill men et pågående spillprosjekt :)

Nå er det ingen som har sagt det er bra på 360, og jeg anser heller ikke konsoll for å være det optimale for RPG. For min del passer det bedre for bilspill, plattformspill o.l.

Lenke til kommentar

Både Gothic 1, 2 og 3, samt Risen har flust av bugs. Spesielt Gothic 3, som alle vet. Risen fungerte godt på PC, til tross for at jeg opplevde noen bugs og setbacks. Pirhana Bytes lager veldig gode RPG spill, de bare fullfører dem ikke helt. Gothic 3 hadde blitt mitt favoritt spill, men det var bokstavligtalt uspillbart da jeg kjøpte det. Senere med Communitypatchene er det blitt spillbart, men det lever ikke opp til forventingene etter Gothic 2 (I form av kosekvenser og vanskelighetsgrad).

Kan ikke huske å ha opplevd noen bugs i Gothic 2, og har fullført det minst 5-6 ganger. Gothic 3 slet jeg med i starten, men når patchene var på plass, opplevde jeg mer eller mindre ingen bugs, og fullførte også det minst 5 ganger. Fantastisk verden, fantastisk musikk og slo Oblivion på alle viktige områder for et RPG.

 

Oblivion var hypet og hadde mye markedsføringspenger i ryggen. Og selv om de solgte mye betyr ikke det at det var bra. Sputnik, Vikingarna og DDE har solgt skiver i bøtter og spann, det betyr ikke at det de leverer er bra heller. Det betyr bare at den gemene hop er smakløse og liker intetsigende talentløs middelmådighet. Og det må de jo selvfølgelig få lov til å gjøre :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er en Skyrim-tråd, og jeg beklager at jeg har bidratt til at diskusjonen har dreid over på andre spill. Blir lett revet med når jeg brenner for noe. Jeg håper selvfølgelig at Skyrim blir et bra spill og at folk blir fornøyde (helst også vi som ønsker litt dybde og skikkelig RPG)

Lenke til kommentar

Nå er det ingen som har sagt det er bra på 360, og jeg anser heller ikke konsoll for å være det optimale for RPG. For min del passer det bedre for bilspill, plattformspill o.l.

 

 

Men når man først gir det ut til konsoll, er det latterlig å ikke gjøre det ferdig. Klarte de det på PC burde det ikke være så vanskelig på 360. For spiller desverre ikke nok til at jeg føler at det er verdt det å kjøpe en spill PC og å oppgradere denne hvert 3-4. år for å spille pc spill. Får trøste meg med at jeg har Gothic 2 på pc og at det er meget bra :p

Lenke til kommentar

Fantastisk verden, fantastisk musikk og slo Oblivion på alle viktige områder for et RPG.

 

Oblivion var hypet og hadde mye markedsføringspenger i ryggen. Og selv om de solgte mye betyr ikke det at det var bra. Sputnik, Vikingarna og DDE har solgt skiver i bøtter og spann, det betyr ikke at det de leverer er bra heller. Det betyr bare at den gemene hop er smakløse og liker intetsigende talentløs middelmådighet. Og det må de jo selvfølgelig få lov til å gjøre :-)

Dette er subjektivt, noen liker Oblivion fremfor Gothic 3. Vil ikke si Gothic 3 slo Oblivion på alle viktige områder, siden Olbivion også har sterke sider.

 

Gothic 2 er flust av bugs, er du en så diehard Gothic fan å har spillt igjennom både toern og treern "over" 5 ganger, burde du ha fått med det åpenbare lydfeil, tekstfeil, glitces, save feil, har ved flere anledninger ramlet gjennom verden ved sistebossen i Gothic 2, for ikke å nevne at det er mulig å bugge han med et langt sverd, så han ikke kan røre deg. En god del feil er det, men ikke feil som gjorde det så uspillbart som G3. Jeg er sinsykt glad i Gothic 2, og jev vil anbefale det til alle, men spillet hadde mange problemer. For meg var det største vanskelighetsgraden, de dragene du må drepe er jo en vits.

 

Får håpe Skyrim sine drager ikke blir like kjedelige og lite utfordrende.

Lenke til kommentar
For meg var det største vanskelighetsgraden, de dragene du må drepe er jo en vits.

Fire ord: Night of the Raven.

To ord til: fiksar dragane.

 

Har heller ikkje merka nokon vesentlege feil i Gothic 2, kanskje det er forskjellig frå maskin til maskin, slik det òg var med Gothic 3. Opplevde heller ikkje Gothic 3 som veldig buggy frå dag 1. Elendig ytelse og uferdig, ja, men ikkje buggy på mi maskin. Det spelet i denne sjangeren som har fungert dårlegast for meg, var Morrowind, som kræsja til stadigheit. Eg endte opp med rundt 300 lagra spel, fordi eg måtte lagre ofte, og til forskjellige filer.

 

Ellers, eg ser andre har svart på det før, men når det gjeld kva spel som var betre enn Oblivion rundt den tida det kom ut, var der to i samme subsjanger: Gothic 3 og Two Worlds. Eg synest begge desse var meir underhaldande enn Oblivion.

 

Kay

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fire ord: Night of the Raven.

To ord til: fiksar dragane.

 

Kay

Du må fortsatt innrømme at det ble lekende lett etterhvert. Ja, det fikset dragene. Men de ble muligens fikset slik som de opprinnelig skulle være, siden de bugga til tider. Iallefall isdragen hadde en tendens til å bugge for meg.

Lenke til kommentar

Fire ord: Night of the Raven.

To ord til: fiksar dragane.

 

Kay

Du må fortsatt innrømme at det ble lekende lett etterhvert. Ja, det fikset dragene. Men de ble muligens fikset slik som de opprinnelig skulle være, siden de bugga til tider. Iallefall isdragen hadde en tendens til å bugge for meg.

 

NÅ som grunnen til Bugs er forklart (selv om du vill eller ikke vill vite om det), så er jo litt av ponget til mange RPG fans at Oblivion var en eneste stor bug (altså en bug i seg selv) med forferdelig forenklet både spillmessig, mestringsmessig og grafikkmessing. Rpg fans måtte bruke Mods for å få noe ut av spillet. Hjelper lite om spillet er omtrent bugfritt når spillet er en bugg i seg selv.

 

Nå er også litt av det artige i RPG at om man lvl riktig og gjør jobben skikkelig så skal men bli litt overpowered (ikke minst ang å komme tilbake og ta hevn), Som i Ice wind dale, baldurs gate, Gothic, NeverWinter Nigh osv....

 

Men at du faktisk liker Gothic 4 tror jeg ganske sikkert gjøre det umulig for å å være enige om noe som helst, ser da heller ikke helt faren med det ).

Endret av simalarion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...