Gå til innhold

Sniktitt: The Elder Scrolls V: Skyrim (PC, PS3, X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sitat fra artikkelen: Denne gangen var utgangspunktet akkurat det samme, men i stedet for å bare klaske ned kompisen sin dyttet den andre fienden kompisen ut av et vindu i tårnet de slåss i. Howard ble tydeligvis like forfjamset av denne hendelsen som alle andre i rommet, og måtte forhøre seg med kollegaene sine om de hadde sett noe lignende tidligere.

 

Er det ikke sannsynlig at dette var fullstendig tilfeldig, og at den kunstige intelligensen ikke var klar over hva den egentlig gjorde? Var det noe som helst som tilsa at denne gjerningen var "bevist" og at planen var dytte den karen igjennom akkurat det vinduet?

Lenke til kommentar

Synes ofte det er de små, "ikke-episke" kampene som er interessante, både i vanilla Oblivion og i diverse varianter av Oblivion med litt flere meritter (Nehrim, f.eks.). Mulighetene for løsninger er i teorien legio, og når man har en fysikkmotor bak (det var jo litt nytt i 2006 er det ekstra morsomt å slåss i ulendt terreng. Alt det blir nok bedre i Skyrim, uansett hva annet som skjer.

 

Kjempe at vi har Zealuu på forumet som ivaretar hard-core biten (ikke ironi)

 

Er dette en slags dobbel-ironi, eller noe? :p

 

Hvordan er det med mods? Er det like åpent som det var da de kjørte Gamebryo enginen? Åssen er det med SDK og lignende?

 

Noe tilsvarende TESCS for Skyrim ble bekreftet for en god stund siden. Denne gangen heter det Creation Kit (mens motoren heter Creation Engine). :) Gamebryo er i seg selv ikke særlig åpent, forresten, det var Bethesdas innfallsvinkel til Gamebryo-rammeverket som resulterte i de åpne motorene.

Lenke til kommentar

.Irriterte meg skikkelig over når man skal prate med NPC'er så snudde dem sakte rundt og kunne stå 20 meter unna å prate til meg. Kan de ikke lage en litt mer naturlig måte å prate med andre folk? Synes det er så sinnsykt statisk og ser så utrolig dårlig ut.

 

Og det har de faktisk fikset på. Hvis du ser på videoen jeg postet på side 1, så er det et øyeblikk hvor spilleren tar seg tid til å snakke med en smed. I det han trykker på "snakke" knappen, så snur smeden enkelt bare hodet sitt i din retning og snakker til deg i sanntid visstnok. Så spillet pauser ikke mens du snakker med folk i Skyrim som de gjorde i Oblivion.

Lenke til kommentar

Så langt ser dette veldig bra ut! Jeg er glad spillene utvikler seg, og de prøves nye ting. Jeg er glad spillene ikke er helt like nå som de var for 10 år siden.

 

Uansett er det viktigste for meg med Skyrim at mod-verktøyet er bra. Da vil de aller fleste aspektene med spillet man ikke liker eller ønsker å endre bli mulig å gjøre noe med. Det forlenger levetiden til spillet betydelig. Jeg har aldri spilt Oblivion vanilla, men sikkert lagt ned 100+ timer i moddet utgave.

Lenke til kommentar

"Det varer ikke lenge, for før vi vet ordet av det kommer en gigantisk, ildsprutende drage forbi og tar den digre fienden med seg og kaster ham i det fjerne."

 

Kjempestor! Oj! Kjempe, kjempestor!! Enig med Zealuu - det er ofte de "mindre" øyeblikkene som blir minneverdige og unike i gode rollespill. Dette her ligner mye på mer av alt som genererer penger nå til dags, en slags kloning mellom Call of Duty (masse æksjn og store set-pieces!) og Champions online (superkrefter som banker alt - garantert!) satt til et klipp-og-lim fantasyunivers produsert av Michael Bay.

 

På den annen side taper jeg uansett om det blir bra eller ikke. Klarer ikke å holde meg unna de store vakre landskapene jeg bare må traske gjennom, eller snarere glide som en ånd gjennom, mens jeg sukker over de nylig drepte gummidyra som detter som sjeleklumper.. (Når skal noen pusse opp Havok??)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ang. det med stjernetegn så kunne man i oblivon aktivere såkalte "doom stones" om natta og da få buffen fra det andre stjernetegnet i tillegg til det man hadde fra før, men når man da valgte et nytt et så mistet man da den gamle buffen fra den doom stone'en man hadde ifra før.

Si ifra viss dette er feil. Er lenge siden sist jeg spillte Oblivion.

Lenke til kommentar

Ang. det med stjernetegn så kunne man i oblivon aktivere såkalte "doom stones" om natta og da få buffen fra det andre stjernetegnet i tillegg til det man hadde fra før, men når man da valgte et nytt et så mistet man da den gamle buffen fra den doom stone'en man hadde ifra før.

Si ifra viss dette er feil. Er lenge siden sist jeg spillte Oblivion.

Det stemmer. Det er to typer Doom stones. Birthsign Stones er de du snakker om, også er det Heaven Stones, som du får beholde.

Lenke til kommentar

Ang. det med stjernetegn så kunne man i oblivon aktivere såkalte "doom stones" om natta og da få buffen fra det andre stjernetegnet i tillegg til det man hadde fra før, men når man da valgte et nytt et så mistet man da den gamle buffen fra den doom stone'en man hadde ifra før.

Si ifra viss dette er feil. Er lenge siden sist jeg spillte Oblivion.

Det stemmer. Det er to typer Doom stones. Birthsign Stones er de du snakker om, også er det Heaven Stones, som du får beholde.

 

Visste ikke at det var to typer :p Må bare si at ejg liker idéen Bethesta har med Guardin Stones, men man kan jo ikke akkurat kalle det birthsigns akkurat. De burde man kunne velge i starten av spillet, visst ikke man får et fast og spessielt et siden man er Dragon Born. :p

Lenke til kommentar

Kjempestor! Oj! Kjempe, kjempestor!! Enig med Zealuu - det er ofte de "mindre" øyeblikkene som blir minneverdige og unike i gode rollespill. Dette her ligner mye på mer av alt som genererer penger nå til dags, en slags kloning mellom Call of Duty (masse æksjn og store set-pieces!) og Champions online (superkrefter som banker alt - garantert!) satt til et klipp-og-lim fantasyunivers produsert av Michael Bay.

Håper de gjør det slik at tilfeldige møter med drager blir nokså sjeldent, ellers så går man jo lei de med en gang.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Dragene blir vel omtrent som Oblivion gates vil jeg anta, det dukker vel opp flere etterhvert som du øker i level.

 

Forøvrig, så lenge de har mods er det håp.

 

Jeg prøvde såvidt vanilla oblivion, men det ble raskt installert "anti-levelscaling" og "leveling system revamp" mods. Med en 8-10 mods ble Oblivion veldig bra.

 

Jeg tror Bethesta overlater til community'et å skape "hard core" varianten, mens de selv fokuserer på et produkt som selger til pappa'er og onkler. De er vel nødt til det for å selge nok.

Lenke til kommentar

Ok, så mye fail i kommentarene så jeg får skrive noen ord:

 

(1) "Guardian Stones" er en standing stone i Skyrim. Lær engelsk, en standing stones er en hvilken som helst oppreist stein.

 

(2) Guardian Stones bestemmer IKKE stjernetegnet ditt. Du har ikke noe stjernetegn i Skyrim, du får en "Power" av Guardian Stones. Denne effekten øker et av tre hovedgrupper av skills. Stjernetegn er ikke lenger med i Elder Scrolls. De fungerer mest sannsynlig likt de Guardian Stones du finner i Oblivion.

 

(3)

Oblivion var en stor skuffelse? Sikkert for enkelt, men det er også tidenes bestselgende rollespill til XBOX, før Fable 2 toppet det. Metacritic: 94/100 (over tid - hvilket er ekstremt høyt, på linje med Mass Effect 2, Halo 3, Gears of War, God of War, m.m.)

 

(4)

Jeg vil tro at, å bygge opp karakteren din som du ville gjort i virkeligheten gjennom FAKTISKE handlinger, istedenfor å på fantastisk vis bare plutselig ha et sett stats ifra starten før du i det hele tatt har starten spiller, er å foretrekke. Jeg vil nå kalle dette ganske så permanent. Hvis du bruker all tid på magi, så blir du ikke dyktigere i sverd (i motsetning til D&D, hvor du kan bare drepe 40 fiender for å bli dyktigere på å dirke opp en lås).

 

(5)

Til anmelderen: Få deg litt bedre engelsk-kunnskaper slik at du forstår Todd Howard og videoene litt bedre (og dermed skriver litt mer nøyaktig). Men ellers en ganske ålreit reportasje. 8/10

Lenke til kommentar

(3)

Oblivion var en stor skuffelse? Sikkert for enkelt, men det er også tidenes bestselgende rollespill til XBOX, før Fable 2 toppet det. Metacritic: 94/100 (over tid - hvilket er ekstremt høyt, på linje med Mass Effect 2, Halo 3, Gears of War, God of War, m.m.

 

 

Tok du akkurat å ga artikkelen karakter? Jaja, uansett enig med deg at Oblivion ikke var en skuffelse. Ville ikke lent meg mot salgstall for hvor godt spillet er, men jeg har kost meg storveis i mange timer over Oblivion. Kan forstå at mange blir sure når de beveger seg vekk fra Morrowind som tydeligvis var den hellige gral for noen, men så mye hat som Oblivion får kan jeg ikke forstå.

 

Jeg leste noen kommentarer på en side at Dark Brotherhood er sikra, men så klart dette trenger ikke være sant :)

 

Veldig fin artikkel!

Endret av DagensDag
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dragene blir vel omtrent som Oblivion gates vil jeg anta, det dukker vel opp flere etterhvert som du øker i level.

Drager er random, de spawner som alle andre vesener. I enkelte områder er spawnnivået høyere (altså hardere fiender spawnes, selv om du måtte være altfor lav i level). Det kalles "level range". En hule kan ha en range 6-12, en annen hule kan ha 10-16 osv. Dersom du er Lv14 i hule #1, vil du møte Lv12 fiender. Dersom du er Lv6 i hule #2, vil du møte Lv10 fiender. Når du kommer tilbake til en av hulene, vil nivået forbli det samme. Hule #2 vil fortsatt ha Lv10 fiender selv om du selv har nådd Lv11 eller høyere, senere. Når du har besøkt en hule, locker du nivået dens.

 

Jeg vil også tro at det i Skyrim er som i Fallout 3, at level-forskjellene er myke overganger, ihvertfall i forhold til WOW der man nesten garantert dør hvis man kjemper imot en Lv10 boss på Lv8 (med mindre du er paladin lol).

Lenke til kommentar

Etter hva jeg forstår fra videoen Haunts postet, så vil det være stjernetegn som er mer vanlige enn andre. Han sier "These three are kinda the basic ones, and you find them very quickly". Man vil mao. ikke kunne bytte til hva enn man ønsker ved hvert sted man finner Guardian Stones. Dvs. at man også kan komme over mer "sjeldne" Guardian Stones, og man vil kanskje derfor ønske å holde fast på denne abilityen (som disse steinene gir) lenger hvis man senere skulle komme til nye Guardian Stones. Noe som fortsatt bidrar til commitment'en som et permanent valg ville ha bidratt til. De virkelig gode Guardian Stones er forhåpentligvis utilgjengelige nok til at man ikke bare kan velge som man vil. Hvis så, så gjør det ikke så veldig mye at valgene ikke er permanente IMO.

 

Så lenge Guardian Stones faktisk bestemmer stjernetegn og ikke en annen type permanent, utskiftbar buff, så er det fremdeles tåpelig - rett og slett fordi stjernetegn, også i TES-universet, avgjøres av når karakteren er født. Hvis noen av stjernetegnene er blatantly bedre enn andre fordi den tilhørende Guardian Stone-saken er "lite tilgjengelig", så høres det ut som om de har gitt opp hele stjernetegnsystemet, og alle eventuelle forsøk på å balansere dem mot hverandre.

 

På den annen side, det er jo klassisk Bethesda - når de ikke klarer å implementere ting riktig, så tror de det er grunnkonseptet det er noe galt med, og fjerner eller endrer det radikalt.

 

Han sier forresten "standing stones" på et tidspunkt i videoen over, men da som en beskrivelse av Guardian Stones (ie. de er bautasteiner).

 

Trur han i vidioen kalte det blessing from det stars og ikke star signs. Men mulig jeg husker feil. Har ikke tid til å sjekke akkuratt nå

Lenke til kommentar

(3)

Oblivion var en stor skuffelse? Sikkert for enkelt, men det er også tidenes bestselgende rollespill til XBOX, før Fable 2 toppet det. Metacritic: 94/100 (over tid - hvilket er ekstremt høyt, på linje med Mass Effect 2, Halo 3, Gears of War, God of War, m.m.

 

Tok du akkurat å ga artikkelen karakter? Jaja, uansett enig med deg at Oblivion ikke var en skuffelse. Ville ikke lent meg mot salgstall for hvor godt spillet er, men jeg har kost meg storveis i mange timer over Oblivion.

 

Dersom vi diskuterer objektivt hvor godt et spill er, da er vi nødt til å lene oss til salgstall og polls. Ellers blir det subjektivt, men det er poengløst å diskutere fordi alle har, per definisjon, rett uansett hva de syns. Det er når enkelte gjør seg selv til talsmann for resten av verden at jeg protesterer. Da er salstall og metacritic score to solide motargumenter. Metacritic er forøvrig ikke salgsbasert, men opinionsbasert.

 

Jeg forstår allikevel "skuffelsen" til disse hardcore fans, fordi de ofte snakker om spesifikke mangler, og selv ønsker de perfeksjon. Men da er jo de fleste spill en stor skuffelse, inkludert Portal, Halo 3, Doom 3, Deadspace m.m. Eller GTA4 til XBOX, for den saks skyld. Man kan alltids finne feil og mangler i et spill, men i alt hadde Oblivion ganske få og ubetydelige feil. Repetitive dialoger og dungeons, dårlig chargen (ansikter, eksempelvis), supergrådig "Horse Armor" DLC (før den kom med gratis i GOTY edition), samt noen bugs her og der. Men dersom dette er hva folk klager over, så er ikke spillet veldig problematisk.

 

Men for å være ærlig, tror jeg heller problemet ligger i at enkelte fans egentlig ikke er fans av Elder Scrolls serien, men snarere fanatiske Morrowind fanboys. All forandring ses på med forakt, selv om de overhodet ikke har noe utgangspunkt ennå for å vite noe som helst om hvor bra eller dårlig de er (siden du må faktisk spille spillet og se elementene i aksjon, før du kan bedømme).

Endret av Malavok
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...