Gå til innhold

Snuse for 2. gang!


Xaphor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du skal begynne å snuse, ville jeg valgt en litt svakere snus i starten. Jeg startet med General Porsjon. Husker jeg hadde denne svimmelheten/kvalmen i hele 6 mnd før det til slutt ga slipp. Etter de første 6 mnd var det ganske avslappende med snus :)

 

Det beste tipset jeg kan gi deg er å starte med en "vanlig" snus i starten. Du kan eventuelt kjøre hardere på ettersom årene går. Har selv snusa i snart 5 år, og de siste 2 årene har det gått i General Ekstra Sterk Porsjon. ;)

Lenke til kommentar

Hvordan kan de som tror at (svensk/dansk)snus inneholder glassbiter og sakte men sikkert dreper deg, gå inn her og fortelle gutten hva han skal gjøre? Det blir for dumt å komme med slik bullshit når det ikke har rot i virkeligheten.

 

"De siste årene er det publisert flere kunnskapsoppsummeringer om risiko for helseskader ved bruk av snus, både i Norge [14] og internasjonalt [15] [16] [17]. Disse konkluderer med at bruk av snus ikke innebærer økt risiko for lungekreft eller andre av de lungerelaterte sykdommene som røyking disponerer for.

...

Det er imidlertid påvist en sammenheng mellom bruk av snus og kreft i bukspyttkjertelen og kreft i spiserøret, men risikoen er klart mindre enn for røyking. Det er også påvist sammenheng mellom oral kreft og bruk av snus, men dette gjelder primært for produkter som har høyere innhold av karsinogener enn de snustypene som det selges mest av i Norge. Risikoen for oral kreft ved bruk av snus med lavt innhold av tobakkspesifikke nitrosaminer, slik som den snusen som er dominerende på det norske markedet, regnes som liten eller helt fraværende. [18] Bruk av snus er bevist å kunne føre til forhøyet blodtrykk så lenge ”prisen” er i munnen (kortidseffekt), men ingen oppsummeringer har konkludert med permanent forhøyet blodtrykk, altså hypertensjon. Det er heller ikke påvist at bruk av snus øker risikoen for å få hjerte- og karsykdommer. Det ser imidlertid ut til at bruk av snus innebærer en økt risiko for å dø av sykdommen, hvis man først har blitt rammet av den. [19]"

 

Hvis dere tar dere tid til å lese dette fra wikipedia-artikkelen om snus, så kan det hende dere får et annet syn på saken.

 

Jeg sier ikke at det å snuse er en bra ting, men det er først og fremst lommeboka som får svi hvis vi snakker om konsekvensene av å snuse.

 

Selv snuser jeg fast, og det har jeg gjort i tre år siden jeg var 15 år gammel.

Heldigvis bor jeg rett ved grensa til Sverige, så jeg bruker ikke mer enn 500kr i måneden på snus(25 bokser).

 

Jeg har prøvd å slutte to ganger, men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har viljestyrken som trengs.

Hver gang jeg har gått uten snus et par måneders tid, faller jeg for fristelsen og spør en kompis om jeg kan få en snus, dette ender da som regel med at jeg kjøper meg en boks dagen etter og dermed er jeg der jeg startet.

 

Hvis jeg var deg, trådstarter, ville jeg ikke begynt å snuse. Du sparer mye penger, og omgivelsene (du blir gretten når du har gått uten snus en stund).

 

-Athey

Lenke til kommentar

Å herregud! Ingen påstår at snus direkte fremkaller kreft. Det vi påstår er at snus inneholder nikotin, polonium og natriumklorid(salt) som er skadelige stoffer.

 

Nikotin er gift, det er et stoff som kan drepe et menneske om man tar noen dråper av det rent. Polonium kommer av insektgiften, så egentlig finner vi polonium også i grønnsakene dine, men siden tobakk har en evne til å absorbere dette stoffet, så finner man svært store og farlige mengder av dette stoffet i snus og annen tobakksvare.

 

Natriumklorid eller bordsalt finner man store mengder av i snus, og høyt saltinntak skader nyrene dine og øker blodtrykket ditt.

 

Det er heller ingen undersøkelser som avkrefter at snus direkte kan lede til munnhule- og hals-kreft.

Lenke til kommentar

Jeg får avslutte med å sitere Dinside.no: "For en måte å slutte å røyke på! Stapp en blanding av oppbløtte sneiper, lakris og glassbiter inn under oveleppa."

 

Det var vel heller dette jeg reagerte på.

Du finner nok verken oppbløtte sneiper eller glassbiter i svensk/dansk snus.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Å herregud! Ingen påstår at snus direkte fremkaller kreft. Det vi påstår er at snus inneholder nikotin, polonium og natriumklorid(salt) som er skadelige stoffer.

 

Nikotin er gift, det er et stoff som kan drepe et menneske om man tar noen dråper av det rent. Polonium kommer av insektgiften, så egentlig finner vi polonium også i grønnsakene dine, men siden tobakk har en evne til å absorbere dette stoffet, så finner man svært store og farlige mengder av dette stoffet i snus og annen tobakksvare.

 

Natriumklorid eller bordsalt finner man store mengder av i snus, og høyt saltinntak skader nyrene dine og øker blodtrykket ditt.

 

Det er heller ingen undersøkelser som avkrefter at snus direkte kan lede til munnhule- og hals-kreft.

Hmmm

 

Jeg tror jeg slutter å spise fisk også siden det har så høyt saltinnhold.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Det er heller ingen undersøkelser som avkrefter at snus direkte kan lede til munnhule- og hals-kreft.

Jeg har heller ikke lest noen undersøkelser som avkrefter at fisk direkte kan lede til munnhule- og hals-kreft.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

En boks med 25g snus inneholder 1g salt, fisk inneholder alt fra 16mg til 3g salt per 25g.

 

Tenk deg at man snuser 2 bokser i uken. Det er veldig mye mer salt enn den fisken du spiser noen ganger i måneden.

Altså..

Du spiser ikke snusen. Kroppen vil dermed ikke ta opp alt saltet.

 

Fisk var bare et eksempel, du spiser mye mer salt enn 1 gram dagen uansett. Gjennomsnittet ligger på 8-9 gram per dag, så saltinnholdet i snusen er ikke noe særlig å tenke på.

Lenke til kommentar

Det er heller ingen undersøkelser som avkrefter at snus direkte kan lede til munnhule- og hals-kreft.

Jeg har heller ikke lest noen undersøkelser som avkrefter at fisk direkte kan lede til munnhule- og hals-kreft.

 

 

Jeg gidder ikke å kommentere slik argumentering.

 

En boks med 25g snus inneholder 1g salt, fisk inneholder alt fra 16mg til 3g salt per 25g.

 

Tenk deg at man snuser 2 bokser i uken. Det er veldig mye mer salt enn den fisken du spiser noen ganger i måneden.

Altså..

Du spiser ikke snusen. Kroppen vil dermed ikke ta opp alt saltet.

 

Fisk var bare et eksempel, du spiser mye mer salt enn 1 gram dagen uansett. Gjennomsnittet ligger på 8-9 gram per dag, så saltinnholdet i snusen er ikke noe særlig å tenke på.

 

Anbefalt nivå for befolkningens kosthold i et kortere tidsperspektiv og til bruk ved planlegging er 6 gram salt per dag for kvinner og 7 gram salt per dag for menn (tilsvarer henholdsvis 2,3 og 2,8 gram natrium per dag).

http://www.helsedire...k_av_salt_12448

 

Hvorfor kan du ikke si noe som er sant istedet for å lure deg selv og andre? Kom tilbake når du har peiling på hva du sier.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Det er heller ingen undersøkelser som avkrefter at snus direkte kan lede til munnhule- og hals-kreft.

Jeg har heller ikke lest noen undersøkelser som avkrefter at fisk direkte kan lede til munnhule- og hals-kreft.

 

 

Jeg gidder ikke å kommentere slik argumentering.

 

En boks med 25g snus inneholder 1g salt, fisk inneholder alt fra 16mg til 3g salt per 25g.

 

Tenk deg at man snuser 2 bokser i uken. Det er veldig mye mer salt enn den fisken du spiser noen ganger i måneden.

Altså..

Du spiser ikke snusen. Kroppen vil dermed ikke ta opp alt saltet.

 

Fisk var bare et eksempel, du spiser mye mer salt enn 1 gram dagen uansett. Gjennomsnittet ligger på 8-9 gram per dag, så saltinnholdet i snusen er ikke noe særlig å tenke på.

 

Anbefalt nivå for befolkningens kosthold i et kortere tidsperspektiv og til bruk ved planlegging er 6 gram salt per dag for kvinner og 7 gram salt per dag for menn (tilsvarer henholdsvis 2,3 og 2,8 gram natrium per dag).

http://www.helsedire...k_av_salt_12448

 

Hvorfor kan du ikke si noe som er sant istedet for å lure deg selv og andre? Kom tilbake når du har peiling på hva du sier.

Hva har jeg sagt som er galt? Hva er ikke sant av det jeg har skrvet?

Lenke til kommentar

Du er pretty much screwed om du tar mange flere snus nå. Mye bedre å slutte før du har startet, enn å vente 10-15 år med å gjøre det.

 

Jeg snuser selv, og hadde samme tankegang for 2-3 år siden ''Bare iblant''. Gjett hva, en gang i blant blir bare oftere og oftere, inntil du snuser et par pris om dagen. Så etterhvert snuser du èn boks på 1-3 dager.

 

GLHF

Lenke til kommentar

Burde kanksje ikke starte med Thunder. Mocca, Cash eller ei dåse med general er vel gode til å starte med.

 

Skjønner ikke hvorfor alle skal fraråde han å snuse. Det er godt, og har du ikke dårlig økonomi er ikke pris så veldig farlig. I værste fall er det bare å ta seg en tur til vår nabo.

 

Kos deg med snusen din!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Hvorfor kan du ikke si noe som er sant istedet for å lure deg selv og andre? Kom tilbake når du har peiling på hva du sier.

Hmm

 

Jeg fant nå ut hva du siktet til. Jeg skrev "Gjennomsnittet ligger på 8-9 gram per dag". Dette var tatt fra wikipedia sin side om salt. helsedirektoratet, matportalen og nofirma skriver at det gjennomsnittlige saltforbruket ligger på 10 gram per dag. Jeg beklager virkelig for at jeg skrev det var 8-9 gram per dag.

Lenke til kommentar

General er alltid safe bet, ev skruf white.

 

Og når det kommer til all frarådingen: Snus er helseskadelig, uansett hva folk mener. Om det så er munnhulekreft eller hva det nå heter. Ellers er jeg storfan av snus. Genialt å ha på lesesalen osv. MEN du forplikter deg til å bruke den del cash, regnet ut at jeg har brukt 50 000 på snus, er det virkelig verdt det?:p Og den superchille følelsen du har i starten forsvinner etterhvert. Det er chill, men ikke så chill. Anbefaler deg å festsnuse =) (men det krever at du har en fast greie om at du KUN snuser hvis du drikker alkohol, hvis ikke kommer du til å skeie ut).

Lenke til kommentar

Hvorfor kan du ikke si noe som er sant istedet for å lure deg selv og andre? Kom tilbake når du har peiling på hva du sier.

Hmm

 

Jeg fant nå ut hva du siktet til. Jeg skrev "Gjennomsnittet ligger på 8-9 gram per dag". Dette var tatt fra wikipedia sin side om salt. helsedirektoratet, matportalen og nofirma skriver at det gjennomsnittlige saltforbruket ligger på 10 gram per dag. Jeg beklager virkelig for at jeg skrev det var 8-9 gram per dag.

 

Du snakker om salt, jeg snakker om natrium.

 

La meg quote én gang til:

Anbefalt nivå for befolkningens kosthold i et kortere tidsperspektiv og til bruk ved planlegging er 6 gram salt per dag for kvinner og 7 gram salt per dag for menn (tilsvarer henholdsvis 2,3 og 2,8 gram natrium per dag).

http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/matvarer_og_n_ringsstoffer/salt/salt__inntak_og_kilder_66113

Lenke til kommentar

Ser mange gode poeng her, men jeg vil igjen poengtere at det ikke er noe jeg har tenkt til å "begynne med", heller noe jeg vil ta en gang i blant for å kose meg med det, og prøver i den sammenheng å finne ut hvilken snus som er god/passer meg.

 

Det er ikke snakk om mer enn en snusboks for hver 3. til 4. uke, og kun når jeg føler at det passer og ville ha vært litt digg, for følelsen jeg fikk før jeg ble kvalm var helt amaazing, og jeg har hørt at man kan holde lenge på den følelsen dersom man ikke snuser regelmessig og gir seg selv et par dagers mellomrom.

 

God idé, dette med bestemte dager å snuse på, skal tenke litt mer på den :)

Skal ikke si "ikke begynn å snus" for det velger du selv uansett, og det er tross alt bedre enn å røyke, men du er tydeligvis ikke klar over hvordan nikotinavhengighet fungerer. Man velger ikke om man blir avhengig eller ikke, det velger avhengigheten for deg...

 

Og tør jeg spørre hvorfor du skal begynne å snuse? Hvis det er for å tøffe deg, så kommer det til å slå så jævlig tilbake på deg snart. Det å snuse er kanskje "kult" i enkelte yngre miljøer (14-16 år), men blant de som er litt eldre så er det bare patetisk. Hvis du blir avhengig (meget stor sjanse for det), så blir du en av disse "patetiske" personene om et par-tre år.

 

Og hvis du trenger å "tøffe deg" for kameratene dine for å oppnå respekt, så burde du kanskje vurdere å skaffe noen ordentlige kamerater i stedet for de tullingene der?

 

Du må bare innse at du er alt for ung til å kunne ta en slik avgjørelse, selv om du sikkert føler deg jævlig voksen, tøff, kul og sexy når du sitter med en feit snus under overleppa... vel... helt til du får sjansen på ei dame. For den sjansen slutter det øyeblikket hun kjenner snussmaken når du prøver å kysse henne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Hvorfor kan du ikke si noe som er sant istedet for å lure deg selv og andre? Kom tilbake når du har peiling på hva du sier.

Hmm

 

Jeg fant nå ut hva du siktet til. Jeg skrev "Gjennomsnittet ligger på 8-9 gram per dag". Dette var tatt fra wikipedia sin side om salt. helsedirektoratet, matportalen og nofirma skriver at det gjennomsnittlige saltforbruket ligger på 10 gram per dag. Jeg beklager virkelig for at jeg skrev det var 8-9 gram per dag.

 

Du snakker om salt, jeg snakker om natrium.

 

La meg quote én gang til:

Anbefalt nivå for befolkningens kosthold i et kortere tidsperspektiv og til bruk ved planlegging er 6 gram salt per dag for kvinner og 7 gram salt per dag for menn (tilsvarer henholdsvis 2,3 og 2,8 gram natrium per dag).

http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/matvarer_og_n_ringsstoffer/salt/salt__inntak_og_kilder_66113

Ahh, vi diskuterte natriumklorid. Dette er salt, vanlig bordsalt som du spiser hver dag. Natrium er noe helt annet. Du må holde styr på begrepene dine, ellers er det ikke mulig å holde en diskusjon med deg. La meg quote ditt første innlegg igjen:

Natriumklorid eller bordsalt finner man store mengder av i snus, og høyt saltinntak skader nyrene dine og øker blodtrykket ditt.

For det første (som jeg skrev og viste flere kilder til) er gjennomsnittlig saltinntak hver dag ca 10 gram. Om du spiser en hel boks snus (Da ville du dødd av alle de andre stoffene som er i snus) ville du fått i deg 10% av så mye salt du spiser hver dag. Bare det viser hvor ubetydelig saltinnholdet er. Jeg vet ikke hvor stor prosentandel av saltet i snusen som blir tatt opp av kroppen, men jeg vet dette er veldig lavt. Med andre ord er saltinnholdet i snus ubetydelig. Det er heller alle andre stoffer du bør være redd for.

 

Hvorfor tror du egentlig at natrium er noe som er skadelig som du får fra snus? Natrium finnes ikke i ren form i snus engang...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...