Gå til innhold

Snuse for 2. gang!


Xaphor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva faen skjer med diskusjonen? Dette blir jo helt OFF topic.

 

Gutt, du kommer til å være svimmel en god stund før kroppen din "vender" seg til nikotinet.

Makan til gnåling her nå, "ånei, jeg får i meg 1 mg for mye salt per dag" Livet er kort, snus hvis du vil.

Lenke til kommentar

Ahh, vi diskuterte natriumklorid. Dette er salt, vanlig bordsalt som du spiser hver dag. Natrium er noe helt annet. Du må holde styr på begrepene dine, ellers er det ikke mulig å holde en diskusjon med deg. La meg quote ditt første innlegg igjen:

Natriumklorid eller bordsalt finner man store mengder av i snus, og høyt saltinntak skader nyrene dine og øker blodtrykket ditt.

For det første (som jeg skrev og viste flere kilder til) er gjennomsnittlig saltinntak hver dag ca 10 gram. Om du spiser en hel boks snus (Da ville du dødd av alle de andre stoffene som er i snus) ville du fått i deg 10% av så mye salt du spiser hver dag. Bare det viser hvor ubetydelig saltinnholdet er. Jeg vet ikke hvor stor prosentandel av saltet i snusen som blir tatt opp av kroppen, men jeg vet dette er veldig lavt. Med andre ord er saltinnholdet i snus ubetydelig. Det er heller alle andre stoffer du bør være redd for.

 

Hvorfor tror du egentlig at natrium er noe som er skadelig som du får fra snus? Natrium finnes ikke i ren form i snus engang...

 

Greit! Jeg gir meg. Men om det ikke er 3 gram til dagen så er det ihvertfall mye salt.Men som du sier er det andre stoffer som man heller må tenke på!

Noen forskere sier ditten og andre forskere sier datten. Ingen som vet noe som helst om skadene før en generasjon har gått gjennom snusbruken.

 

Tror du bør lese topic og førstepost igjen hvis du tror trådstarter spurte om skadevirkningene av snus.

 

Snus har eksistert siden 1800-tallet, så nok av generasjoner har vist skadevirkningene. Problemet er at det ikke har blitt funnet noen direkte tilknytting til kreft. Men selv om det ikke er noen direkte tilknytning til kreft, så er det 31 kreftfremkallende stoffer i snus.

 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg ville snuse sånn litt av og til, når jeg gamet også videre. Nå snuser jeg en boks til dagen. Men nok moral..

Første gangene smaker snus drit uansett, så bare skaff noe med lite nikotin. Skruf Orginal, General Orginal.. Samme dritten første gang, det er når du først er avhengig og/eller vant til smaken at du kan begynne på sterke snus (og i mange tilfeller bedre snus smaksmessig).

 

Første gang jeg snusa kjente jeg ingenting, andre gang jeg snusa var jeg i tillegg full - og satan så dårlig jeg ble (og det var med 8mg/g snus, nå kan jeg snuse 16mg/g snus uten å merke noe). :)

 

EDIT: Jeg er faktisk mer bekymra for saltet i snusen enn av noe annet. Kreft kan man få uansett (selvfølgelig høyere risiko med snus), men ikke veldig koselig å få hjerteproblemer pga. en avhengighet..

Et normalt menneske har 8-9g salt til dagen (100% mer enn det som anbefales), hva har vi snusere da? :/

Endret av Zodihax
Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Et normalt menneske har 8-9g salt til dagen (100% mer enn det som anbefales), hva har vi snusere da? :/

En boks snus inneholder ifølge Gavekort ca 1 gram salt. Om du snuser en boks til dagen, vil du til sammen ha hatt 1 gram salt under leppen. Kroppen din vil ikke ta opp i nærheten av alt dette, men om vi skal tenke i verste fall så får du i deg ett ekstra gram salt per dag om du snuser en hel boks. Dette er ikke noe særlig å tenke på.

 

For å svare på spørsmålet ditt: Dere snusere har maksimalt ett ekstra gram salt i forhold til ikke-snusere per dag om dere har nøyaktig samme kosthold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...