Gå til innhold

Stronglifts "pause"


Anbefalte innlegg

Fredrik: Jeg mener den klassiske nybegynnerfeilen er å trene for mye og restituere for lite, og å tro at man kan "tvinge frem" mer fremgang ved å trene mer.

Det var ment som et svar på Phax' mening at "Den klassiske nybegynnerfellen er jo nettopp at man er mer opptatt av å holde hviledagene enn å holde treningsdagene.", som jeg er helt uenig i.

 

Trene hver dag/whatever annen satt på spissen-uttalelse er det du som har formulert, ikke jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den klassiske nybegynnerfeilen er å tro at det er mengden trening som bestemmer fremgang, ikke mengden restitusjon. Overivrige nybegynnere som er i gymmen hver eneste dag og ødelegger sin egen fremgang, er et trist syn.

 

Restitusjon er viktig. Men man får ingen fremgang av å hvile uten å ha trent.

Lenke til kommentar

Dette svaret kommer jo i seneste laget, men jeg er helt uening med de andre i denne tråden. Det er bedre å trene to dager på rad enn å ta fire dagers pause.

 

Her er vi veldig uenige. En vanlig nybegynnerfeil er nettopp det å ikke ta vare på kroppen sin mtp hvile og antall øvelser.

 

Har du sett på ST 5x5-programmet eller?

Det er et rellativt tungt program som faktisk krever hvile mellom øktene.

Det er ikke et splitprogram for dem som trener 6 ganger i uken men for dem som trener et par ganger i uken.

Les gjennom programmet, se på øvelsene som utføres før du svarer i tråden. Alt annet av generell viten er urelevant for akkurat denne tråden her.

 

En stor feil de fleste gjør er å tro at man trenger å trene hver dag for å bli stor og sterk, men etter min erfaring så har jeg hatt bedre lykke og resultater av å trene 2-3 ganger i uken med skikkelig program og kosthold med nok hvile fremfor overtrening.

Lenke til kommentar

Der er vi helt enige Phax. Å gå for ekstremt til en eller andre sider av skalaen er ikke bra. Jeg tror nok uansett at en 4 dagers pause i dette spesifikke eksemplet i TS' post vil være bedre for fremgang enn å trene det samme to dager på rad.

 

Dette er selvfølgelig med forbehold om at det er dette isolerte eksemplet; at 4 dagers pause ikke skjer hver uke. Det er ikke uten grunn at mange kjente programmer som HIT bruker en ukes "deloading" og gir kroppen en liten pause, så den blir litt mindre vant til vektene. Tanken er vel at den kan hjelpe til med mikrotrauma fordi kroppen ikke lenger forventer belastningen som kommer på samme måte som når man går til gymmen jevnt og trutt annenhver dag i månedsvis i strekk.

 

En stor feil de fleste gjør er å tro at man trenger å trene hver dag for å bli stor og sterk, men etter min erfaring så har jeg hatt bedre lykke og resultater av å trene 2-3 ganger i uken med skikkelig program og kosthold med nok hvile fremfor overtrening.

Her er hvertfall vi veldig enige baBuShKa:)

Lenke til kommentar

Her er vi veldig uenige. En vanlig nybegynnerfeil er nettopp det å ikke ta vare på kroppen sin mtp hvile og antall øvelser.

 

Har du sett på ST 5x5-programmet eller?

Det er et rellativt tungt program som faktisk krever hvile mellom øktene.

Det er ikke et splitprogram for dem som trener 6 ganger i uken men for dem som trener et par ganger i uken.

Les gjennom programmet, se på øvelsene som utføres før du svarer i tråden. Alt annet av generell viten er urelevant for akkurat denne tråden her.

 

En stor feil de fleste gjør er å tro at man trenger å trene hver dag for å bli stor og sterk, men etter min erfaring så har jeg hatt bedre lykke og resultater av å trene 2-3 ganger i uken med skikkelig program og kosthold med nok hvile fremfor overtrening.

 

Ja jeg har trent SL 5x5 i ~2 år nå så jeg er ikke ukjent med programmet. Jeg har ikke bedt trådstarter gå ut å trene hver dag. Men det er viktigere å holde oppe treningsnivået enn å ta seg firedagers pauser i tide og utide.

Lenke til kommentar

Det får være opptil hver enkelt, men personlig så føler ikke jeg at jeg får fult utbytte av treningen hvis jeg f.eks trener bøy og andre tunge programmer to dager på rad. 3-4 dagers pause er derimot bare positivt en gang i blant..

Enig med deg i at det ikke er bra med så uregelmessig trening, men jeg vet ikke om det er det trådstarter spør om.

Anyways, syns ihvertfall det er digg å komme tilbake til trening etter 3-4 dagers pause en gang i blant. Ofte føles det som en pangstart, som om man har fått ladet opp kroppen med mye energi som må vekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...