Gå til innhold

Stronglifts "pause"


Anbefalte innlegg

Vel, emnetittel og undertittel sier alt.

 

Trener Stronglifts 5X5 og trente igår (uke 4) 57,5 i kne, 25 i overhead press, 25 i barbell row.

Imorgen skal jeg på tur med jobben, så får ikke trent etter jobb, kan/bør jeg trene idag eller skal jeg vente helt til mandag? :)

Trener på treningssenter på/ved jobben (2 timer hjemmefra), så får ikke trent i helgen heller, ihvertfall ikke selve 5X5...

 

What to do? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På hvilket grunnlag? Jeg vil gjerne se kilde.

 

Haha, nei du vet du hva du skal heller få lov å kaste bort din egen tid på å lete etter kilde for å motbevise meg. Så viktig er ikke denne saken for meg ;)

 

Jeg synes det er ganske innlysende at det å få trent nok er bedre enn å trene for lite med tanke på progresjon. Den klassiske nybegynnerfellen er jo nettopp at man er mer opptatt av å holde hviledagene enn å holde treningsdagene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er helt utrolig hvor bokstavelig noen av dere tar de forskningsresultatene som sier at det tar ca. 48 timer å restituere muskulatur etter en treningsøkt. Det er en grei tommelfingerregel, men som alt annet avhenger det av mange faktorer. Trener man lett med lite mengde kan man godt trene samme muskulatur dagen etter. Trener man tungt med mye mengde kan det ta opp til en uke før kroppen har hentet seg inn. Både praktisk erfaring og forskning har bevist begge tilfellene.

 

Trådstarter: Du er nybegynner og kommer ikke til å miste noe muskulatur/bli overtrent av å militærpresse 25 kg to dager på rad. En dag mindre pause/1 dag ekstra pause har fint lite å si i den store sammenhengen (Tenk måneder, år). Mest sannsynlig vil du bare tjene på å trene to dager på rad nå, ikke nødvendigvis fordi det vil bygge mer muskler, men fordi du vil få øvd inn teknikk enda en gang og banet inn bevegelsene. Men igjen, hva du bestemmer deg for spiller ingen rolle i den store sammenhengen. Gjør det du føler for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På hvilket grunnlag? Jeg vil gjerne se kilde.

 

Haha, nei du vet du hva du skal heller få lov å kaste bort din egen tid på å lete etter kilde for å motbevise meg. Så viktig er ikke denne saken for meg ;)

 

Jeg synes det er ganske innlysende at det å få trent nok er bedre enn å trene for lite med tanke på progresjon. Den klassiske nybegynnerfellen er jo nettopp at man er mer opptatt av å holde hviledagene enn å holde treningsdagene.

 

Den klassiske nybegynnerfeilen er å tro at det er mengden trening som bestemmer fremgang, ikke mengden restitusjon. Overivrige nybegynnere som er i gymmen hver eneste dag og ødelegger sin egen fremgang, er et trist syn.

Lenke til kommentar

På hvilket grunnlag? Jeg vil gjerne se kilde.

 

Haha, nei du vet du hva du skal heller få lov å kaste bort din egen tid på å lete etter kilde for å motbevise meg. Så viktig er ikke denne saken for meg ;)

 

Jeg synes det er ganske innlysende at det å få trent nok er bedre enn å trene for lite med tanke på progresjon. Den klassiske nybegynnerfellen er jo nettopp at man er mer opptatt av å holde hviledagene enn å holde treningsdagene.

 

Den klassiske nybegynnerfeilen er å tro at det er mengden trening som bestemmer fremgang, ikke mengden restitusjon. Overivrige nybegynnere som er i gymmen hver eneste dag og ødelegger sin egen fremgang, er et trist syn.

 

Ja, for temaet phax tok opp her var da virkelig at du skulle trene hver dag.

Lenke til kommentar

De har antagelig ikke en økning i belastningen hver dag, slik at kroppen har stabilisert seg på et jevnt nivå.

 

Hvordan kommer de seg dit da? Det er jo ikke gjort i en vending å opparbeide seg en styrke som de fleste andre må trene seg opp til over en god stund.

 

Kevlar, klart du kan, og det er nok riktig. Men som sagt, temaet her er ikke at man skal trene hver dag heller. Det var vel mer at man får mer fremgang av trening to dager på rad en gang iblant enn å ta en firedagers pause?

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...