Gå til innhold

Den store Nintendokaféen


Anbefalte innlegg

Jeg er enig med deg i at God of War og Uncharted burde ta en pause, men de er begge ganske unike i dagens marked, så jeg tror Sony gjør lurt i å satse videre på de på sikt.

 

Jeg vil ikke si verken God of War eller Uncharted er spesielt unikt lengre. GoW var noe nytt da det kom, men det har blitt kopiert så mange ganger at det ikke er det samme lengre. For eksempel har vi jo Darksiders, Heaveny Sword, Force Unleashed og Dante's Inferno. God of War på sin side var ikke så ulikt Devil May Cry. I tillegg har det kommet alt for mange spill i serien, og selv om den opprinnelige trilogien er over er God of War 4 så godt som bekreftet.

 

Når det gjelder Uncharted er det på mange måter bare et standard skytespill. Ta vanlige Tomb Raider, bytt Lara ut med Nathan og pøs på med skyting, så har du Uncharted. Begge seriene kan fint legges døde for min del. Jeg vil heller se noe nytt. Assassin's Creed er jo en smule populært, så hvorfor ikke ta den ideen videre i en annen serie? Jeg tenker ikke på en spin-off eller klone, men å ta hele ideen med en åpen verden i forskjellige tidsaldre og videreføre det. Bare fordi Assassin's Creed har to tidsaldre betyr det ikke at de har monopol på ideen. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er en artikkel om kommende 3DS-spill. Paper Mario 3DS, Luigi's Mansion 2 og Zelda er nok de jeg ser mest frem til, men Bravely Default: Flying Fairy ser også interessant ut. Kan ikke huske å ha hørt om det før, men skal blir spennende å følge med på det videre.

Bravely Default: Flying Fairy er litt av en tittel. Hørte om det for en stund siden og har bestemt meg for at det skal jeg ha, ikke ulikt de fleste av spillene i den artikkelen. :D

Lenke til kommentar

Det har jeg prøvd ja. Likte det, men har ikke kommet så veldig langt på det. Fra det lille jeg fikk spilt, så synes jeg historien virket spennende og det er et interessant kampsystem.

 

Tales of Graces kommer til PS3 denne sommeren tror jeg og Tales of the Abyss ble portet til 3DS, som ble sluppet i november i fjor. Skal skaffe meg begge.

Endret av Cloudemyx
Lenke til kommentar

Tales of the Abyss kommer jeg til å kjøpe, når det kommer. Tales of Graces må jeg sjekke litt mer ut. Har ikke hørt om det før.

 

Frister også å kjøpe Tales of Symphonia: Dawn of the New World, men det er vanskelig å få tak i. Ser bare games1.no, og de selger for 699,- og det vet jeg ikke om det er verdt :p

 

Fra å være en som ikke likte JRPG før har jeg nå fått mer og mer sansen for dem. De er veldig koselige og avslappende. Gleder meg til Ni No Kuni.

Lenke til kommentar

Tales of Graces kom opprinelig ut på Wii i Japan, men ble etterhvert portet til PS3, og det er den versjonen som kommer til vesten i vår. Vistnok så avhenger det neste spillet i serien (som allerede er ute i Japan), Tales of Xilia sin vestlige utgivelse av dette spillet, så får håpe det selger brukbart. Dawn of the New World er oppfølgeren til Tales of Symphonia på gamecube som er et av de beste Tales-spillene. Verdt å skaffe seg om dere får muligheten.

 

Ellers er Bravely Default: Final Fairy (FF) en slags oppfølger til Final Fantasy: The 4 Heroes of Light til DS, og startet utviklingen som 4 Heroes of Light 2. Historien er vistnok ny, men gameplayet beholder den kompliserte, litt old-schoole Final Fantasy-feelingen med job-system osv. Kort sagt er det enda et forsøk på å appellere til oss eldre Final Fantasy-fans, så jeg skal definitivt ha det :)

 

Ellers er jeg i hovedsak enig med Vikingkylling sine kommentarer om God of War og Uncharted. Ser en på mekanikkene i disse spillene, så er de ikke veldig unike. Det som likevel gjør Uncharted unikt (og populært) er at det gir oss muligheten til å spille ut den barnedrømmen om å være en Indiana Jones som reiser jorden rundt etter tapte sivilisasjoner og utforsker gamle mysterier. Dessverre har ikke Lucasarts gjort en spesielt god jobb med Indy-spillene siden Fate of Atlantis, mens Tomb Raider har blitt stadig mer middelmådig, så det var et rom her for en ny serie som utforsket denne tematikken. Det synes jeg Naughty Dog har gjort på en utmerket måte - selv om det kanskje er kommet litt vel mange spill på kort tid.

 

God of War er lignende om en ser på mekanikkene, så tilbyr det veldig lite (noe selv David Jaffe har sagt, og han skulle ønske han hadde laget spillet mer som Zelda). Men igjen er tematikken ganske unik i hvordan den blander en ubersint helt med latterlig mye blod og nakne damer, i det som (etter min mening er spillets største styrke) et interessant univers som alle har et slags forhold til. Personlig synes jeg dog de har gått litt vel langt, og nå blir jeg bare kvalm av Kratos, men det er fremdeles en såpass unik setting at den fint kan brukes til mer. De kunne kanskje hatt godt av en ny hovedperson dog.

 

Sist, jeg anbefaler N4A og alle andre å også spille The Last Crusade. Dette var et av mine favorittspill som liten, både fordi det følger filmen veldig godt, men også fordi mange av puzzlesene gir deg veldig følelsen av å være Indy. På samme måte som med Platons tapte dialog i Fate of Atlantis, så er en del scener - eksempelvis biblioteket i Venezia - her laget på en måte som gjør at du virkelig føler at du oppsporer korsfarernes tapte hemmeligheter. Som fan av Broken Sword vil du nok absolutt like det :) (Selv om det også har en del kjedelige fighte-sekvenser).

Lenke til kommentar

Ellers er jeg i hovedsak enig med Vikingkylling sine kommentarer om God of War og Uncharted. Ser en på mekanikkene i disse spillene, så er de ikke veldig unike. Det som likevel gjør Uncharted unikt (og populært) er at det gir oss muligheten til å spille ut den barnedrømmen om å være en Indiana Jones som reiser jorden rundt etter tapte sivilisasjoner og utforsker gamle mysterier. Dessverre har ikke Lucasarts gjort en spesielt god jobb med Indy-spillene siden Fate of Atlantis, mens Tomb Raider har blitt stadig mer middelmådig, så det var et rom her for en ny serie som utforsket denne tematikken. Det synes jeg Naughty Dog har gjort på en utmerket måte - selv om det kanskje er kommet litt vel mange spill på kort tid.

 

God of War er lignende om en ser på mekanikkene, så tilbyr det veldig lite (noe selv David Jaffe har sagt, og han skulle ønske han hadde laget spillet mer som Zelda). Men igjen er tematikken ganske unik i hvordan den blander en ubersint helt med latterlig mye blod og nakne damer, i det som (etter min mening er spillets største styrke) et interessant univers som alle har et slags forhold til. Personlig synes jeg dog de har gått litt vel langt, og nå blir jeg bare kvalm av Kratos, men det er fremdeles en såpass unik setting at den fint kan brukes til mer. De kunne kanskje hatt godt av en ny hovedperson dog.

Hva mener du med at "mekanikkene tilbyr veldig lite"? For meg høres det ut som du har skummet gjennom på easy uten å i det hele tatt vite noe om kampsystemet, som er svært versatilt og dypt samtidig som det er lett å forstå gangen i. Tematikken er imo helt grei, settingen har gjort det enklere å designe fiender, bosser og rollefigurer i historien. Og ja, selvfølgelig bør serien rebootes, men tviler på at det blir gjort grunnet Kratos' popularitet.

 

Og David Jaffe sier forøvrig mye rart og har mange hilarious sitater feks. "I'm so fucking sick of artsy fartsy in this industry!". Riktignok var han director på det første spillet, og han har dessuten sagt at han likte Darksiders veldig godt, noe jeg personlig syns hadde svært simplistisk kampsystem, noe som tyder på at kampsystemet ikke er særlig viktig for ham og noen andre i studioet kan få æren for det. Og personlig synes jeg kampsystemet ble bedre for hver iterasjon, og selv om de japanske stjernene som Bayonetta og Ninja Gaiden fortsatt er i en klasse for seg, ligger God of War rett under.

 

Forøvrig stiller jeg meg skeptisk til at Tomb Raider har blitt stadig mer middelmådig, vi fikk både fantastiske Anniversary og nesten fantastiske Underworld for bare noen år siden, og Underworld var faktisk et friskt pust med ikke-lineære brett og puzzles og massevis av plattforming. Lara's problem var alltid skytingen, men i Anniversary var faktisk den også ganske bra.

 

Til sist må jeg få kritisere deg en gang til, og det er på grunnlag av du mener 3 Uncharted på 5 år er mye. Det er akkurat passe, og hadde de ventet lengre ville fansen "moved on" før tredje spillet kom ut.

Lenke til kommentar

 

Hva mener du med at "mekanikkene tilbyr veldig lite"? For meg høres det ut som du har skummet gjennom på easy uten å i det hele tatt vite noe om kampsystemet, som er svært versatilt og dypt samtidig som det er lett å forstå gangen i. Tematikken er imo helt grei, settingen har gjort det enklere å designe fiender, bosser og rollefigurer i historien. Og ja, selvfølgelig bør serien rebootes, men tviler på at det blir gjort grunnet Kratos' popularitet.

 

Og David Jaffe sier forøvrig mye rart og har mange hilarious sitater feks. "I'm so fucking sick of artsy fartsy in this industry!". Riktignok var han director på det første spillet, og han har dessuten sagt at han likte Darksiders veldig godt, noe jeg personlig syns hadde svært simplistisk kampsystem, noe som tyder på at kampsystemet ikke er særlig viktig for ham og noen andre i studioet kan få æren for det. Og personlig synes jeg kampsystemet ble bedre for hver iterasjon, og selv om de japanske stjernene som Bayonetta og Ninja Gaiden fortsatt er i en klasse for seg, ligger God of War rett under.

 

Forøvrig stiller jeg meg skeptisk til at Tomb Raider har blitt stadig mer middelmådig, vi fikk både fantastiske Anniversary og nesten fantastiske Underworld for bare noen år siden, og Underworld var faktisk et friskt pust med ikke-lineære brett og puzzles og massevis av plattforming. Lara's problem var alltid skytingen, men i Anniversary var faktisk den også ganske bra.

 

Til sist må jeg få kritisere deg en gang til, og det er på grunnlag av du mener 3 Uncharted på 5 år er mye. Det er akkurat passe, og hadde de ventet lengre ville fansen "moved on" før tredje spillet kom ut.

 

Det var en del ting her. Skal forsøke å ta de i rekkefølge:

 

God of War: Det er helt rett at jeg ikke har spilt noen av spillene på vanskelig, men jeg spiller alltid på normal, og spillets mekanikker som består av veldig light puzzle-solving og det som for meg opplevdes som hack n slash+ gjorde ikke så mye. Men jeg er helt åpen for at andre kan ha andre opplevelser med spillene, og dette var ikke en KVALITETSVURDERING av serien, men en gjennfortelling av hvordan jeg opplevde det (har spilt to av spillene i serien). Jge har ikke spilt hverken Bayonetta eller Ninja Gaiden, men jeg foretrekker DMC, og synes også Yakuza-serien har et bedre kampsystem (selv om det også egentlig er hack & slash). Om det blir en reboot så tror jeg også Kratos blir med videre, men for meg personlig ville det vært bedre om han hadde blitt forlatt. Var altså ikke meningen å si at God of War er en dårlig serie, men å fortelle at jeg var delvis enig med VikingKylling (som jeg siterte) i hans kritikk som jeg forstod gikk på mekanikkene.

 

Uncharted: I dag kan det se ut som at du har rett i at 4 (inkludert Golden Abyss) Uncharted-spill på 5 år kanskje ikke er for mye med tanke på hvordan Assassins Creed og Cod gjør det. Jeg skal ikke si noe for sikkert, men personlig tror jeg kanskje de ville hatt fordel av å vente noe lengre mellom spillene, men Cod og AC kan jo synes å motbevise dette. Vi får se tenker jeg.

 

Tomb Raider: Jeg har ikke spilt hverken Anniversary eller Underworld, og de kan godt være fantastiske, men ingen av de fikk i nærheten av så mye buzz som Tomb Raider-spill fikk tidligere, og jeg antok at det hadde noe med kvaliteten. Det behøver åpenbart ikke å være tilfelle, men ihvertfall var den ikke lenger en AAA-serie i gameres mindshare. Det har imidlertid Uncharted klart å bli, og dermed ta opp den hansken som lå ledig etter Lara. Så får vi se om årets reboot vil endre dette.

Lenke til kommentar

Det blir ihvertfall noe interessant på CES neste uke. Geoff Keighley twittret akkurat

 

Don't miss #CESONSPIKE this Tuesday. The big man, Reggie from Nintendo, joins me live to discuss why he thinks 2012 is the year of Wii-U.

 

Tweet fra IGNTECH:

 

IGNTech IGN Tech

Will the Xbox 720 make an appearance at @IntlCES? Get live updates from Microsoft's press conference on Monday: ign.com/articles/2011/…

 

Mens gamespot, som Samaritan påpekte, hevder at neste Xbox blir tablet-basert. Neste uke...

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Det blir ihvertfall noe interessant på CES neste uke. Geoff Keighley twittret akkurat

 

Don't miss #CESONSPIKE this Tuesday. The big man, Reggie from Nintendo, joins me live to discuss why he thinks 2012 is the year of Wii-U.

 

Tweet fra IGNTECH:

 

IGNTech IGN Tech

Will the Xbox 720 make an appearance at @IntlCES? Get live updates from Microsoft's press conference on Monday: ign.com/articles/2011/…

 

Mens gamespot, som Samaritan påpekte, hevder at neste Xbox blir tablet-basert. Neste uke...

Huff, denne gangen blir det full krig på alle fronter. Og dessuten har en liten fugl på GAF kvitret om at vi bør forvente en "controller surprise" med PS4. Og jeg som trodde alle plattformholderne ville gå i hver sin retning denne gangen.

Lenke til kommentar

Jeg håper alle tre gjør unike ting, ellers er det vel knapt vits å ha tre konsollprodusenter, men med det mener jeg også at jeg håper en av de går for en monsterkonsoll, mens to andre forsøker å gjøre noe annet. Nintendo går åpenbart for skjermen sin, men hvis både MS og Sony også satser på nye kontrollmekanismer, blir det et mindre mangfoldig spillmarked - og et kjedeligere.

Lenke til kommentar

Jeg håper alle tre gjør unike ting, ellers er det vel knapt vits å ha tre konsollprodusenter, men med det mener jeg også at jeg håper en av de går for en monsterkonsoll, mens to andre forsøker å gjøre noe annet. Nintendo går åpenbart for skjermen sin, men hvis både MS og Sony også satser på nye kontrollmekanismer, blir det et mindre mangfoldig spillmarked - og et kjedeligere.

PS4 og Xb3 kommer til å ligge neck and neck når det kommer til prosessorkraft. De skal tross alt snekre sammen en konsoll på samme størrelse i samme prisklasse og bruke kompontenter fra de samme produsentene - det kan ikke ende opp på så mange måter.

Endret av Samaritan
Lenke til kommentar

Det er vel mest sannsynlig. Det er dog tre faktorer som kan pushe det den ene eller andre veien:

 

1. Tid, om en av konsollene kommer vesentlig senere enn den andre, vil den kunne være en del kraftigere.

 

2. Penger, om MS bestemmer seg for å ta et massivt tap på konsollen, så vil den kunne bli en del kraftigere.

 

3. Om en av de satser på en dyr "gimmick" i Nintendo-stil, så kan dette ta kostnader som ellers ville gått til å bedre kraften.

 

Generelt, så tror jeg dog ingen av de tingene vil skje, og at begge blir omtrent like kraftige. Men muligheten er der.

Lenke til kommentar

Det er vel mest sannsynlig. Det er dog tre faktorer som kan pushe det den ene eller andre veien:

 

1. Tid, om en av konsollene kommer vesentlig senere enn den andre, vil den kunne være en del kraftigere.

 

2. Penger, om MS bestemmer seg for å ta et massivt tap på konsollen, så vil den kunne bli en del kraftigere.

 

3. Om en av de satser på en dyr "gimmick" i Nintendo-stil, så kan dette ta kostnader som ellers ville gått til å bedre kraften.

 

Generelt, så tror jeg dog ingen av de tingene vil skje, og at begge blir omtrent like kraftige. Men muligheten er der.

1. Da snakker vi 2015-2016 for å få noen merkbar effekt.

 

2. Historien viser at den kraftigste konsollen vinner aldri. Derimot ser jeg ikke bort fra at de vil ta et tap for å selge tabletkontroller og kraftig hardware.

Lenke til kommentar

Som sagt, jeg er enig med deg i at den kraftigste konsollen aldri vinner, og at det ikke er sannsynlig at det blir særlig forskjell på de to. Men dette er altså mulige faktorer som kan påvirke utfallet. Der eksisterer jo noen (som Michael Pachter) som ikke tror vi vil få se noen annonseringer før 2014, og i det ørlille sannsynligheten at han skulle ha rett anngående en av de, så er det vel verdt å ta med. Men som sagt, jeg anser det forholdet du postet i den andre tråden (Wii=1, PS360=10, Wii U=25 og PS4/Xbox3=100) for å være det klart mest sannsynlige utfallet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...