Gå til innhold

Den store Nintendokaféen


Anbefalte innlegg

En liten kommentar om Wii-spill, Dolphin og Wii U:

 

Jeg mener bestemt at Dolphin ikke "oppskalerer" fra 480p (Wii), men kjører Wii-spill i ekte HD. Dette er mulig fordi grafikken i utgangspunktet er vektorbasert, og ikke punktgrafikk (bortsett fra enkelte bakgrunner). Dette gjelder forresten de fleste PC spill også.

 

Dolphin beviser at Wii U godt kunne kjørt Wii spill i ekte HD. Problemet er bare at Nintendo sier at dette ikke vil skje :( .

 

Kanskje vil de at vi skal være nødt til kjøpe nye spill for å oppleve Mario, Zelda og Samus i HD.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo bygge deg en maskin for å kjøre Wii spill med dolphin da :p

1080p med masse fancy forbedringer osv.

 

Jeg har også lastet ned Xenoblade, selv om jeg har det liggende bak meg. Fant ut at det var lettere enn å rippe disken. Ihvertfall når det tar 15 minutter å laste det ned.

Lenke til kommentar

Du kan nok mer teknisk enn meg Philber, men slik jeg forstår det så kjører Dolphin Wii-spill i 1080p fordi det er software-emulering, og det er slik skrevet et lite program for hvert enkelt spill som skal virke der. Dette gjør at en kan endre ting som resolusjonen, men det gjør også at det er vanlig med bugs (som jo mindre kjente spill i Dolphin florerer av). Nintendo ønsker å kunne skrive på pakningen til Wii U at den er fullstendig bakoverkompatibel med alle Wii-spill og alt utstyr, og at alt fungerer perfekt. Da kan de ikke bruke software-bakoverkompatibilitet, for det betyr å skrive mange tusen små programmer (et per Wii-spill som er kommet ut), og det er en uoverkommelig jobb. Det er derfor nesten garantert at Wii U - som Wii før den - vil bruke hardware-bakoverkompatibilitet ved at de putter Broadway-chipen inn i Wii U på en eller annen måte, og lar den utføre en sekundær oppgave. Et godt eksempel på en konsoll som tidligere har brukt denne metoden, er Sega Mega Drive, som lar Master System-chipen styre lydkortet på Mega Driven (eller noe slikt), men går inn i Master System-modus når man putter i Master System-adaptoren. En annen fordel med dette er at vi også vil få perfekt bakoverkompatibilitet med Gamecube-spill, og at de dermed vil kunne legges mye raskere opp på Virtual Console enn spill fra de tidligere konsollene som det alle må skrives egne programmer for.

 

Dette er slik jeg har fått det forklart, jeg er ikke så teknisk kompetent selv, så det kan godt være feil, men jeg synes ihvertfall det ser logisk ut. Men pek gjerne på feil i argumentasjonen!

 

Ellers vil jeg si at det er veldig, veldig bra for spillindustrien at Sony har åpnet pengeboken (eller kredittbrevet) og kjøpt seg litt Monster Hunter til Vita, for den konsollen trenger akkurat nå all hjelp den kan få. Samme Nikkei-kilde sier forresten også at 3DS Lite er på vei, og vil bli tynnere og få bedre batteritid.

 

Angående piratkopiering på Wii (og DS), så er det vel ingen tvil om at det er latterlig enkelt, og jeg personlig tror jeg vil si at 9 av 10 av de jeg kjenner med Nintendos konsoller har valgt å benytte seg av disse enkle metodene til å skaffe seg spill. Sånn sett er det overhodet ikke rart at et hardcore Wii-spill som Xenoblade ligger høyt oppe. Her har vi også en bit av bildet på hvorfor Wii-spill generelt selger dårligere enn 360/PS3-spill, da disse konsollene er betydelig vanskeligere å hacke.

 

Sist, kos deg med Fate of Atlantis N4A! Det er et fantastisk spill, og et av mine favoritt-eventyrspill noensinne. Jeg tror nesten det jeg liker best med spillet, er hvordan det forsøker å forholde seg noenlunde realistisk til kildene bak myten om Atlantis ved at de går direkte til Platon (den eldste sikre kilden for Atlantis-myten), og bruker et relativt logisk resonnement for å konstruerere en "lost diologue of Plato". Det har seg nemlig slik at Platon i sine dialoger vanligvis skrev en unik dialog for hver av deltakerne i en samtale slik at om det var Sokrates og tre andre personer som prater sammen, så får hver av de tre andre hovedsakelig en egen dialog hvor de legger frem sitt syn. Det interessante med samtalen mellom Sokrates, Kritias, Timias og Hermokrates er imidlertid at bare to dialoger eksisterer. Det er derfor sannsynlig at Platon enten planla en tredje om Hermokrates som han aldri fikk fullført, eller at denne er tapt i ettertiden. Siden vi bare får fremlagt såvidt litt informasjon om Atlantis i Kritias spesielt, så kan det tenkes at denne dialogens oppgave nettopp var å la Hermokrates utforske styresettet i Atlantis - og spillet kan slik benytte seg av denne historiske usikkerheten som bakteppe for handlingen i Fate of Atlanstis. En elegant løsning, som dog kunne vært enda mer gjennomført.

Lenke til kommentar

Det er ikke sikkert nei, men jeg vil si det er ganske sannsynlig at både Nintendo og Sony nå betaler for Monster Hunter. For det første så vet Capcom hvor strategisk viktig den serien er i Japan, og det vil en fornuftig ledelse åpenbart søke å utnytte maksimalt. Med tanke på når Monster Hunter til 3DS ble annonsert og lansert, så virker det for meg åpenbart at Nintendo har betalt - eller ihvertfall gjort Capcom noen store tjenester - for å få Capcom til å behandle Monster Hunter akkurat slik som de gjorde. Da tviler jeg på at Capcom etterpå går rett til Sony og bare gir det ut uten betaling der - det vil være tapte penger for dem, og det vil fucke opp forholdet deres til Nintendo.

 

Da Sony-sjef Kawano ble spurt for noen måneder siden om Monster Hunter var på vei til Vita, så svarte han

I don’t know, you will have to ask Capcom

 

For meg virker det da tydelig at Capcom hadde gjort det klart at Monster Hunter ikke er noe som dukker opp på Vita uansett, og jeg tipper Kawano eller en annen nå har tatt den nødvendige telefonen, godtatt Capcoms krav, og begynt å forberede en annonsering.

Lenke til kommentar

Det er uansett ganske uviktig om Sony og Nintendo nå betaler for Monster Hunter, det som er viktig er at det sannsynligvis vil komme raskere enn forventet også til Vita, noe som etter min mening er meget positivt for Sony åpenbart, men også for håndholdt-markedet mer generelt.

Lenke til kommentar

Sjekket forresten ut orginalkilden hos Nikkei Trendy, og det virker som om artikkelen ikke dreier seg om rykter, men om hva nettstedet tror kommer til å skje i 2012. Derfor både 3DS Lite og Monster Hunter for Vita er med i samme artikkel. Med andre ord er ikke dette egentlig et rykte (enda), bare spekulasjon. Tipper det bare er et tidsspørsmål før det dukker opp et skikkelig rykte dog.

Lenke til kommentar

Sjekket forresten ut orginalkilden hos Nikkei Trendy, og det virker som om artikkelen ikke dreier seg om rykter, men om hva nettstedet tror kommer til å skje i 2012. Derfor både 3DS Lite og Monster Hunter for Vita er med i samme artikkel. Med andre ord er ikke dette egentlig et rykte (enda), bare spekulasjon. Tipper det bare er et tidsspørsmål før det dukker opp et skikkelig rykte dog.

Om hva? Monster Hunter Vita burde dukke opp, eller så er Vita enda mer DOOOOOMED. 3DS Lite? Tipper vi venter til 2013 med den. Iallefall vil den fortsatt ha kun en analogspak.

Lenke til kommentar

Om hva? Monster Hunter Vita burde dukke opp, eller så er Vita enda mer DOOOOOMED. 3DS Lite? Tipper vi venter til 2013 med den. Iallefall vil den fortsatt ha kun en analogspak.

 

Orginalartikkelen som Santar linket til (via neogaf) er vistnok en spekulasjonsartikkel, ikke en rykteartikkel. Jeg er dog helt enig med det at Monster Hunter Vita bør dukke opp, og jeg er sikker på at det gjør det også. Men ikke helt enda tydligvis.

 

Den viktigste endringen vi trenger på 3DS er forøvrig ikke relatert til størrelse i det hele tatt etter min mening, men batteritid og den ekstra analogstikken.

Lenke til kommentar

Om hva? Monster Hunter Vita burde dukke opp, eller så er Vita enda mer DOOOOOMED. 3DS Lite? Tipper vi venter til 2013 med den. Iallefall vil den fortsatt ha kun en analogspak.

 

Orginalartikkelen som Santar linket til (via neogaf) er vistnok en spekulasjonsartikkel, ikke en rykteartikkel. Jeg er dog helt enig med det at Monster Hunter Vita bør dukke opp, og jeg er sikker på at det gjør det også. Men ikke helt enda tydligvis.

 

Den viktigste endringen vi trenger på 3DS er forøvrig ikke relatert til størrelse i det hele tatt etter min mening, men batteritid og den ekstra analogstikken.

Men hvorfor skulle Nintendo dele brukerbasen og eventuelt patche inn støtte for 2 spaker i alle spillene som har kommet ut til nå? Det ser jeg ikke helt vitsen med, spesielt ikke nå som 3DS selger så godt.

Lenke til kommentar

Sjekk forresten ut Microsoft sin Twitter:

 

 

Trivia Tuesday: Who helped unveil the original @Xbox at #CES 2001 with Bill Gates?

TT Answer: In 2001, Dwayne @TheRock Johnson took the #CES stage with Bill Gates to help unveil the original @Xbox http://twitter.com/#!/Microsoft/stat...338624/photo/1.

 

Men hvorfor skulle Nintendo dele brukerbasen og eventuelt patche inn støtte for 2 spaker i alle spillene som har kommet ut til nå? Det ser jeg ikke helt vitsen med, spesielt ikke nå som 3DS selger så godt.

 

Si det, men de har jo allerede begynt den prosessen med Frankensticken som både Resident Evil: Revelations, Metal Gear Solid 3DS og Monster Hunter 3G og 4 (og sikkert mange flere) støtter, så det er nok bare et tidsspørsmål før den - som Motion+ - blir innarbeidet i konsollen.

Lenke til kommentar

Sjekk forresten ut Microsoft sin Twitter:

 

 

Trivia Tuesday: Who helped unveil the original @Xbox at #CES 2001 with Bill Gates?

TT Answer: In 2001, Dwayne @TheRock Johnson took the #CES stage with Bill Gates to help unveil the original @Xbox http://twitter.com/#!/Microsoft/stat...338624/photo/1.

 

Men hvorfor skulle Nintendo dele brukerbasen og eventuelt patche inn støtte for 2 spaker i alle spillene som har kommet ut til nå? Det ser jeg ikke helt vitsen med, spesielt ikke nå som 3DS selger så godt.

 

Si det, men de har jo allerede begynt den prosessen med Frankensticken som både Resident Evil: Revelations, Metal Gear Solid 3DS og Monster Hunter 3G og 4 (og sikkert mange flere) støtter, så det er nok bare et tidsspørsmål før den - som Motion+ - blir innarbeidet i konsollen.

Tviler - husk at ekstraspaken er eksklusiv til en enkel retailer i USA, husker ikke hvilken, men synes det er bevis nok på at Nintendo ikke satser alt for mye på to analogspaker.

Lenke til kommentar

Gamestop. Ja, det er et pussig trekk, men selv om den ikke vil bli satset alt for mye på, så virker det rart å skulle drive og selge en slik Frankenstick de neste årene på tvers av det som (om historien viser oss noe) sannsynligvis blir en rekke redesigns og muligheter til å implementere den. Men vi får se.

Lenke til kommentar

Gamestop. Ja, det er et pussig trekk, men selv om den ikke vil bli satset alt for mye på, så virker det rart å skulle drive og selge en slik Frankenstick de neste årene på tvers av det som (om historien viser oss noe) sannsynligvis blir en rekke redesigns og muligheter til å implementere den. Men vi får se.

Tror nok spaken var mer press fra Capcom - eventuelt et eksperiment fra Nintendo for å se om 2 spaker kunne øke interessen for konsollen. Antakeligvis har Frankensticken blitt stående i hyllene mens 3DS har solgt svært respektabelt den siste tiden. Redesign får vi nok se, men som nevnt ville et nytt knappeoppsett føre til ytterligere forvirring og sinte fans som allerede har kjøpt den første modellen.

Lenke til kommentar

Du kan nok mer teknisk enn meg Philber, men slik jeg forstår det så kjører Dolphin Wii-spill i 1080p fordi det er software-emulering, og det er slik skrevet et lite program for hvert enkelt spill som skal virke der. Dette gjør at en kan endre ting som resolusjonen, men det gjør også at det er vanlig med bugs (som jo mindre kjente spill i Dolphin florerer av). Nintendo ønsker å kunne skrive på pakningen til Wii U at den er fullstendig bakoverkompatibel med alle Wii-spill og alt utstyr, og at alt fungerer perfekt. Da kan de ikke bruke software-bakoverkompatibilitet, for det betyr å skrive mange tusen små programmer (et per Wii-spill som er kommet ut), og det er en uoverkommelig jobb. Det er derfor nesten garantert at Wii U - som Wii før den - vil bruke hardware-bakoverkompatibilitet ved at de putter Broadway-chipen inn i Wii U på en eller annen måte, og lar den utføre en sekundær oppgave. Et godt eksempel på en konsoll som tidligere har brukt denne metoden, er Sega Mega Drive, som lar Master System-chipen styre lydkortet på Mega Driven (eller noe slikt), men går inn i Master System-modus når man putter i Master System-adaptoren. En annen fordel med dette er at vi også vil få perfekt bakoverkompatibilitet med Gamecube-spill, og at de dermed vil kunne legges mye raskere opp på Virtual Console enn spill fra de tidligere konsollene som det alle må skrives egne programmer for.

 

Men emulering fungerer ikke på den måten. Din tekniske innsikt mangler.

Du kan skaffet et hvilket som helst Wii spill, og du kan se om det fungerer på Dolphin. Enten fungerer det, eller så fungerer det ikke. Og siden Dolphin har kommet så langt så er det nesten garantert at det fungerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...