Gå til innhold

Den store Nintendokaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er forsåvidt enig med Ginecologo, men håper jo at Wii U blir kraftigere enn dagens konsoller. Jeg håper det blir fokusert mer på AI i neste konsollgenerasjon. Det er ganske ødeleggende å spille spill der fiendene løper rundt som hodeløse kyllinger.

 

Hvor er taterfyrings blitt av forresten? Liker å lese meningene hans, men har ikke sett han på lenge nå.

Lenke til kommentar

Syns også det er litt kjipt at Nintendo alltid ligger bak ja... Bare se på Psvita vs. 3DS. Blir sikkert like stor forskjell på Wii U og Ps4 og. Men innerst inne hadde jeg nok også blitt fornøyd med bare xbox 360 grafikk med noe høyere oppløsning. Dette fordi Nintendo allerede har laget vakre spill på wii, bare med litt for lav oppløsning for oss med større TVer. Ellers har man jo Dolphin emulator å kose seg med til Wii U kommer hvis man vil. :)

 

Jeg synes faktisk ikke det er så stor forskjell mellom 3DS og PSVita, og uten å virke for fanboy vil jeg påstå 3DS kommer best ut av en sammenligning. Den har ikke like bra grafikk som PSVita (men grafikken er mer enn bra nok), men den har mange flere og bedre nyskapinger og er bedre på mye annet. PSVita har for eksempel ikke 3D, og 3DS trenger ikke ekstra minnekort for å lagre ting. (og med prisen på minnekort til PSVita er det en bra ting.) For å skamløst kopiere litt fra wikipedia:

 

The device also features a rear touch pad, two cameras (a front and a rear), stereo speakers, microphone,Sixaxis motion sensing system (three-axis gyroscope, three-axisaccelerometer), three-axis electronic compass, built-in GPS (only for the 3G version) as well as Wi-Fi, 3G, and Bluetooth 2.1+EDRconnectivity

3DS har alt det der (minus GPS) og mer til. Den er i tillegg billigere, koster ingenting å bruke online (PSVita med 3G må betale tellerskritt som på en mobiltelefon), den kan ta bilder og ta opp video i full 3D og så videre. For ikke å nevne at den har vært ute nesten ett helt år allerede, og PSVita har ikke kommet ennå. Så selv om PSVita har bedre grafikk og to touchpader bak (hvorfor?) er det meste bare det samme som på 3DS. Legg til at 3DS er fullt bakoverkompatibelt med DS, mens PSVita er bakoverkompatibel med digitale PSP-spill. Dvs 3DS-eiere kan spille hele lageret med DS-spill uten videre, mens PSVita-eiere må laste ned spill til PSP på nytt. Det eneste PSVita har som 3DS ikke har er to spaker, og 3DS får det ganske snart.

Lenke til kommentar

Jeg gleder meg til den. Resident Evil-demoen med en spake var bra, og med to spaker kan det bli episk. :) Og tenk på Kid Icarus: Uprising. Opprinnelig styrte man Pit med spaken, skjøt med L-knappen og styrte kameraet med stylusen. Aner ikke hvem som fant ut at det var en god idé, men tror de har gått bort fra det nå. Vil heller ha to spaker så det blir spillbart.

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Om Wii U har 768Mb embedded ram på cpu-en slik det ryktet tilsier, så kommer Wii U til å gruse alt av både neste Xbox og Playstation så suverent som en konsoll aldri har knust noe før. Den vil også ta opp et helt rom til kjøling...Så enten er de ryktene oversatt feil, eller vi trenger ikke å tenke så mye på de. Jeg tror fremdeles Wii U vil bli ca en halv generasjon opp fra PS360, altså slik del_diablo skriver at spill som nå er 720p 30fps blir 1080p 60fps, og at en del ting som lys-effekter og mer blir betydelig bedre (sjekk feks ut den dynamiske lys-settingen i Zelda-demoen på Wii U, det ville neppe vært mulig på PS360).

 

Og ja, jeg lever, men har en selvpålagt pause fra internett pga viktigere ting i livet (og da snakker jeg ikke om Skyward Sword, selv om det nesten kunne kvalifisert det også). Godt å se at Nintendo-diskusjonen lever i beste velgående også uten meg!

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Om Wii U har 768Mb embedded ram på cpu-en slik det ryktet tilsier, så kommer Wii U til å gruse alt av både neste Xbox og Playstation så suverent som en konsoll aldri har knust noe før. Den vil også ta opp et helt rom til kjøling...Så enten er de ryktene oversatt feil, eller vi trenger ikke å tenke så mye på de. Jeg tror fremdeles Wii U vil bli ca en halv generasjon opp fra PS360, altså slik del_diablo skriver at spill som nå er 720p 30fps blir 1080p 60fps, og at en del ting som lys-effekter og mer blir betydelig bedre (sjekk feks ut den dynamiske lys-settingen i Zelda-demoen på Wii U, det ville neppe vært mulig på PS360).

 

Og ja, jeg lever, men har en selvpålagt pause fra internett pga viktigere ting i livet (og da snakker jeg ikke om Skyward Sword, selv om det nesten kunne kvalifisert det også). Godt å se at Nintendo-diskusjonen lever i beste velgående også uten meg!

Nå skal det faktisk holde hardt hvis NextBox/PS4 klarer å kjøre majoriteten av spill 1080p/60Hz. Det er faktisk skremmende mange spill som ikke engang kjører 720p på PS360, og native 1080p må pushe over dobbelt så mange piksler samtidig. Sannsynligvis burde dette gå bra, men 60 fps tror jeg dessverre ikke blir standard på noen av next-gen konsollene, det viser seg generasjon etter generasjon at utviklerne velger imponerende grafikkeffekter fremfor 60 fps når det begynner å bli lite systemressurser.

 

Forøvrig virker det som om Microsoft har et plutselig hastverk med å få ut ny boks til neste jul, noe som kan virke logisk siden de ikke vil gi Nintendo noe forsprang neste generasjon. Hvordan det vil slå ut med hensyn på multiplattformtitler vil bli spennende å se.

Lenke til kommentar

Edram er superraskt minne som sitter på selve prosessoren, det er dyrt men meget effektivt, og om Wii U skulle ha 768Mb av det, så ville den knuse all motstand. 360 har til sammenligning 10Mb, og PS3 har såvidt jeg vet ikke noe (men arkitekturen på PS3 er jo som kjent litt spesiell). Det er dog totalt urealistisk at Nintendo vil ha 768Mb av dette, da det som sagt vil bli alt for dyrt og kreve alt for mye plass. Derfor tror jeg ikke vi skal bruke for mye tid på dette ryktet.

 

Jeg er ellers helt enig med Samaritan at de færreste spill neste generasjon vil kjøre 1080p og 60fps, men jeg tenkte på de spillene som lages for dagens konsoller i 720p 30fps, de bør Wii U klare å øke framerate og frohåpentligvis resolusjon på. Blant de spillene som lages for neste generasjon derimot, tror jeg bare Nintendos egne spill av typen Mario vil være i nærheten av å pushe noe slikt. Vi får nok aldri Zelda eller Metroid i 1080p feks.

 

Godt å se deg igjen taterfyrings! Hadde en følelse av at du var opptatt av andre ting for tiden. Og ja, jeg er enig med deg at det finnes viktigere ting enn å sitte på et forum og diskutere spill.

 

Hyggelig hilsen N4A! Det er viktig nok å diskutere spill, men jeg har ikke så mye fritid om dagen, så må fordele den jeg har godt. Har ikke en gang fått prioritert å spille noe særlig Zelda, så det sier vel sitt :) Men jeg har mer fritid etter jul, så da skal jeg tilbake til jevnlig posting.

Lenke til kommentar

Edram er superraskt minne som sitter på selve prosessoren, det er dyrt men meget effektivt, og om Wii U skulle ha 768Mb av det, så ville den knuse all motstand. 360 har til sammenligning 10Mb, og PS3 har såvidt jeg vet ikke noe (men arkitekturen på PS3 er jo som kjent litt spesiell). Det er dog totalt urealistisk at Nintendo vil ha 768Mb av dette, da det som sagt vil bli alt for dyrt og kreve alt for mye plass. Derfor tror jeg ikke vi skal bruke for mye tid på dette ryktet.

 

Jeg er ellers helt enig med Samaritan at de færreste spill neste generasjon vil kjøre 1080p og 60fps, men jeg tenkte på de spillene som lages for dagens konsoller i 720p 30fps, de bør Wii U klare å øke framerate og frohåpentligvis resolusjon på.

Skal ikke si at det er umulig, men med mindre de får ekstra cash fra Nintendo tviler jeg på at utviklere gidder å øke noe særlig fra det de får til på PS360, kanskje noe å se frem ville være mer stabil framerate, mindre tearing, mindre loading osv.

Lenke til kommentar

Ja hvor mye utviklere gidder å gjøre er selvsagt et kjernespørsmål jeg ikke tok hensyn til. Det jeg mente var kort sagt at om feks Ninja Gaiden 3 kjører i 720p og 30fps på PS360, så tror jeg hardwaren til Wii U vil være slik at det uten andre endringer vil kune kjøre i 1080p (som vel krever omtrent dobbel kraft) og 60fps. Dette er hvis maskinen er ca en halv generasjon opp slik ryktene i all hovedsak har tydet på. Men du har helt sikkert rett i at utviklerne i praksis ikke kommer til å gidde å stresse såpass, og at vi blir sittende med bare mer stabil framerate.

 

Jeg vet forresten at utviklingsverktøyet som brukes til Wii U nå har mellom 2 og 3 gb ram. Dog er det vanlig å ha en del mer ram på utviklingsverktøy enn i den ferdige konsollen, så jeg tipper vi får enten 1gb eller 1.5gb ram på den endelige konsollen.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...