Gå til innhold

Den store Nintendokaféen


Anbefalte innlegg

Et nytt F-Zero til Wii U er kanskje min aller våteste drøm for tiden - får håpe deltakelsen i Nintendoland er et tegn på at Nintendo ønsker å bringe serien tilbake.

 

Ja, F-Zero er også utrolig gøy :ohmy: Ja og håper dem lager det til Nintendo 3DS også.

Hadde vært flott med onlinemodus hvor man kunne race mot andre fra hele verden

(og lokalt LAN med venner), som dem har gjort i Mario Kart 7 :ohmy: Og hadde vært flott om man kunne lage egne karakterer/racere, og bygge egne racing romskip, velge farge og alt :ph34r: :ph34r:

 

http://www.youtube.com/watch?v=C9R3z7VfX_Q

 

Og fant en flott F-Zero evolution video :huh: :huh: :wee: :wee:

 

http://www.youtube.com/watch?v=zLLCcnDaq6I

Endret av ZeldaLink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mario Kart, Mario Party, Super Smash Bros., Zelda, og Mario er ikke akkurat hardcore-titler.

Monster Hunter, New Super Mario Bros., Fire Emblem (Awakening er visstnok ganske casual,) og Metroid er hardcore-franchises.

 

Mitt eneste poeng med å skrive noe såpass bastant etter den idiotiske kommentaren ovenfor, er at dette avhenger 100% av hvordan man forstår begrepet "hardcore". Siden vi nok ikke er enig i hva som ligger i dette, så er det også en meningsløs diskusjon - og bare egnet for slike idiotiske absolutter som både jeg selv, han over meg - og du - tyr til.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Er vel litt enig i begge sidene her.

 

Mario Kart og Mario Party og ymse Mario spill har vel blitt noget "casual", Mario Kart til Wii alene solgte jo hele 33 mill eksemplarer, som relativt nøyaktig er en tredel av hele Wii brukermassen.

 

Smash Bros, Zelda, Metroid, Pikmin, Donkey Kong og andre er ikke helt casual, ikke på samme måte som Halo, GTA, Call of Duty, SingStar, Fifa, Madden, Burnout og store deler av alle de andre sportsspillene.

 

Mulig at mange har hørt om "Zelda" dog, usikker der.

 

Mener jeg da. :)

 

Edit: Nå skal det sies at jeg er litt motstander av dette "Hardcore VS Casual" maset. Har også inntrykk av at en del av de som kaller seg "Hardcore spillere" spiller stort sett Call of Duty og/eller Halo eller andre "Dudebro" spill, som for meg personlig er så uinspirerende og generisk som det går an å bli. Men har likefullt forståelse for at mange liker å spille den type spill.

 

Det koker vel ned til at man har forskjellig smak, som med alt her i livet.

Endret av Green Leaf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En kan forstå hardcore/casual som nisje/populært (slik du gjør ovenfor), en kan vurdere det etter kompleksitet (som du kanskje også delvis gjør), en kan vurdere det etter type gameplay (slik mange ser på shootere som mer hardcore enn feks plattformere), en kan vurdere det etter vanskelighetsgrad, etter mengden blod, vold osv. Poenget er at folk vil ha ulike forståelser av disse begrepene, og dermed gi ganske meningsløse formuleringer om hvilket spill eller serie som er enten hardcore eller casual.

 

Personlig mener jeg feks at Zelda er en av de aller mest hardcore-seriene i spillmediet (med en viss popularitet), fordi det tør å utfordre spillerens intellekt gjennom et hovedsaklig puzzle-basert gameplay. Samtidig mener jeg også at 3D-Mario er hardcore, fordi de spillene tør å utfordre oss med kompliserte hopp og utfordringer. Dette står etter mitt syn i motsetning til feks Uncharted eller Assassins Creed hvor all utfordring er kronisk fjernet fra spillene - men også i motsetning til en mer "vanlig" forståelse av hva hardcore er som gjerne tar utgangspunkt i hvorvidt spillene appellerer til blodtørstige tenåringer eller ei. Men dette er altså min forståelse, og den skiller seg fra andres igjen, og har hverken mer eller mindre gyldighet enn deres.

 

Konklusjonen må bli at vi heller enn å kaste ut idiotiske moteord som casual, bør prøve å skrive presist om hva vi mener. Da tror jeg mange problemer og tilsynelatende uenigheter vil kunne unngås.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at Zelda og kanskje spesielt Mario er vanskelige spill hvis man skal klare alt og sånn sett er det nok å bite i for de mest dedikerte gamerne. Å finne alle stjernene i Mario Galaxy-spillene f.eks. er ingen spøk. Samtidig er det ingen tvil om at begge franchisene, ja i grunn alle franchisene til Nintendo, er blitt mye mer casual enn de pleide å være. I dag må man være hardcore for å få såkalt 100% completion, men tidligere måtte man være skikkelig hardcore for å i det hele tatt kunne spille gjennom. Å runde SMB1-3 eller de første Zelda-spillene er langt vanskeligere enn så og si alt Nintendo lager nå.

 

Men sånn må det nesten være. På 80- og tidlig 90-tall kostet spillene det samme og ofte mer enn de gjør nå, og med datidens lønnsnivå var det å kjøpe noe mer 3-4 spill til konsollen ganske tungt for et normalt husholdningsbudsjett. Da kan det ikke være mulig å runde spillene på et par kvelder, de måtte holde deg interessert i måneder og år. Nå har man råd til å kjøpe flere spill enn noengang og da er det bare rimelig at man ønsker å spille flest mulig spill i stedet for å bruke et halvt år på å fullføre ett.

Lenke til kommentar

At Mario-serien er blitt enklere er det vel ingen tvil om, men jeg er usikker på om det er helt riktig når det kommer til Zelda-serien. Det vil si - det er definitivt enklere å runde Skyward Sword enn Zelda 1 - men samtidig skyldes jo mye av vanskeligheten til Zelda 1 (og Metroid, Kid Icarus og mange andre gamle spill) i stor grad det ihvertfall jeg vil kalle dårlig design.

 

Zelda 1 har ikke vanskelige dungeons eller bosser. Det som er vanskelig der er å vite hvordan man skal gå gjennom skogen, hvilken busk man skal brenne for å finne den (fjerde?) dungeonen osv. Og såvidt jeg husker - så var ikke disse tingene noen steder hintet om heller - så det er rett og slett resultatet av dårlig design. Metroid er vanskelig av samme grunn, fordi en haug med rom er like, man ikke har noen enkel måte å få fult liv på osv, mens Zelda 2 også har en haug med steder hvor man bare må "vite" hva man skal gjøre for å komme videre.

 

De nye spillene har fjernet dette, og de har nok også nedjustert vanskelighetsgraden på slossingen (slik de fleste 3D-spill vel har gjort), spesielt i forhold til Zelda 2, men på den andre siden har de innført nye elementer som ikke var med i de eldre spillene - nemlig puzzles. Dette er i dag kjernen i ethvert Zelda-spill, og selv om det er noe av det i Link to the Past, var det først med Ocarina of Time at hovedgameplayet gled fra slossing/utforskning til puzzles/utforskning. Disse puzzlesene er i all hovedsak enklere enn de man finner i feks spill som Monkey Island, men de er likevel ofte mer utfordrende enn hva en finner i sammenlignbare spill - og definitivt mer utfordrende enn hva vi fant i Zelda 1/2/3.

 

Så er spillene virkelig blitt enklere? Jeg vil først og fremst si de har endret karakter, og at hvorvidt de er blitt mer eller mindre "hardcore" da avhenger av hvordan man ser sjanger i forhold til begrepsparet. Og altså ikke bare vanskelighetsgrad. Konklusjonen min er uansett at det gir mer nytte å skrive utfyllende om feks vanskelighetsgrad i spill uten å bruke begreper som hardcore/casual.

 

Jeg er forresten usikker på om Mario 1-3 egentlig er vanskeligere å fullføre enn NSMBU, er det ikke ganske likt? De er definitivt vanskeligere å fullføre enn Galaxy-spillene dog (men ikke å fullføre komplett, som du også skriver).

Endret av taterfyrings
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har ikkke spilt alle de nyere Mario-spillene, så det jeg sammenligner med er Galaxy 1-2 og New Super Mario Bros Wii. Jeg synes SMB1-3 er vanskeligere enn disse, forutsatt at man ikke "jukser" ved å bruke snarveiene rett til siste bane.

 

Zelda 1 har ikke vanskelige dungeons eller bosser. Det som er vanskelig der er å vite hvordan man skal gå gjennom skogen, hvilken busk man skal brenne for å finne den (fjerde?) dungeonen osv. Og såvidt jeg husker - så var ikke disse tingene noen steder hintet om heller - så det er rett og slett resultatet av dårlig design.

 

Dårlig og dårlig, jeg er ganske sikker på at alt var bevisst godt gjemt for å gi spillet varighet, og det fungerte godt for min del. Vi fant da ut av alt sammen til slutt og, etter utallige timers spilling og mye samarbeid. Når en av oss fant ut av mønsteret man skulle gå i for å komme ut av skogen, ble det en stor greie og man kan ta gift på at vi aldri glemte den kombinasjonen. LoZ ville vært en langt tammere opplevelse foruten.

 

Fjerde dungeon er på en øy omtrent rett nord for der du starter. Man må flåten som er gjemt i tredje dungeon for å komme dit. Her stod jeg også fast lenge. Men du tenker på dungeon nummer sju, som er gjemt under en mer eller mindre tilfeldig tilfeldig busk i skogen.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

Synd ja. Har to av spillene på listen og har planer om å kjøpe minst et til. Skulle likt å vite hvorfor Norge ikke er med.

Sendte dei ein mail om kvifor Norge ikkje er med. Får eg svar så hiver eg ut mailen her.Er heller ikkje første gongen Norge er utelukka av nintendo promos så hadde vore kjekt å vite kvifor.

Endret av Jikla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke fordi det ikke er club nintendo i europa?

Jeg var med i Club Nintendo, men trur de har lagt ned ?

 

Husker vi hadde egen Norsk zelda fan tegneserie som var sykt bra laget, men trur ikke skaperen ble ferdig.

 

Også hadde vi b kjendisen Eskil som var med i Pokemon turnering og vant hele tiden, trur han er game reporter nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...