Gå til innhold

Den store Nintendokaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Endelig fikk jeg verdensrekord på Ocean View i Sonic & All-Stars Racing Transformed til Wii U, som jeg tidligere sa jeg visste at jeg var god nok til å klare! :)

 

http://imageshack.us...img0107gxw.jpg/

 

Tok meg forresten ganske kort tid. Hørte på en oldie på repeat til jeg endelig fikk den; Tiësto feat. Kirsty Hawkshaw - Battleship Grey. :p

 

Edit: Er ikke helt fornøyd med tiden, da. Slo bare forrige WR med 003. Mitt beste potensial er på 0:29.7. Og det er fortsatt lett å frontrunne ghosten min, så WR er fortsatt ganske svak.

Endret av AgeOfRave
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Neppe så mange på forumet utenom kanskje i denne tråden som bryr seg, så nevner det her: Teatrythm Final Fantasy er nå ute til iOS. Det positive er at det er like bra som på 3DS, om ikke enda bedre pga større skjerm og (synes jeg) bedre kontroll. Det er også helt gratis i utgangspunktet. Det negative er at det bare er to sanger med, så vi må nok kjøpe resten. Tror heller ikke vi kan åpne flere karakterer som på 3DS, så vi må nok kjøpe flere der også vi vil ha dem. Men det er heldigvis et lite utvalg med fra før, så det er ikke krise. En pakke med fire sanger koster også bare 21 spenn, så det er jo ikke all verden. Har kjøpt tre sånne pakker selv, og skal kjøpe flere etterhvert.

 

Anbefales til alle som liker Final Fantasy, og spesielt de som ikke har testet det på 3DS. Og som sagt er det i utgangspunktet gratis, så du vet hva du går til om du kjøper flere sanger. :)

 

Edit: Regnet litt på det, og kom fram til at det vil koste kr 271,- for alle sangene i spillet om du kjøper dem som bundles. (da får du en sang gratis pr bundle). I tillegg kommer jo karakterene om du vil ha dem, men uten dem er det ikke så ille. :)

Endret av Lykketrolling
Lenke til kommentar

Tja, noen av oss liker å spille med karakterer vi liker, og skills har faktisk en god del å si på høyere levels. Aner ikke hvor mange ganger jeg har blitt reddet av en Cura, for eksempel. Noen skill gjør det lettere å tilkalle en chocobo, noe som igjen gjør det lettere å møte en Moogle, og så videre. Skills er ikke ubetydelige. :)

Endret av Lykketrolling
Lenke til kommentar

Den filmen er bare noen få minutter, og er ikke akkurat representativ for hele spillet. Jeg tok den kun med for å vise at gameplayet er på en 2D-akse. Gameplayet i de forrige Castlevaniaene var for øvrig ikke noe bedre enn dette. Jeg brukte utallige timer på å gå inn og ut av rom for å drepe de samme fiendene om og om og om igjen får XP og for å få bedre souls (Aria/Dawn of Sorrow). Har du glemt sånne detaljer? ;) Denne filmen viser for øvrig også hvordan plattformseksjoner kan bli, med å bruke pisken til å klatre opp til høyere plattformer og så videre. Du ser kanskje bare kjedelig kamp og alt for mye fokus på 3D, men jeg ser samme kamper som før og mye bedre plattformer. Det viser jo hvor forskjellig oppfatning folk kan ha av den samme filmen, så det blir spennedne å se hvordan det ferdige spillet blir. ;)

 

Da spiller du spillene ganske anerledes enn meg :) Jeg grinder aldri i Castlevania. Ellers enig i at plattformseksjonene så brukbare ut.

Lenke til kommentar

Lønning i dag da...og dessverre hadde de inne ett par Premium pakker på platekompaniet også. Sitter å laster ned den beryktede første oppstarts patchen nå :p

 

Og jeg er allerede forelsket i skjærefjøla, kun etter å ha satt opp konsollen. Genialt at man kan bruke en som fjernkontroll til TVen også :)

 

Kult at du fikk deg en konsoll! Vet du ikke har vært veldig glad i Wii, men håper du får en bedre opplevelse med Wii U.

Lenke til kommentar

Kjøpte det nye mario spillet igår, huff for noe kleine greier.... Men nå har jeg aldri hatt et stort forhold til mario heller da. Rayman Origins er jo et åpenbaring i forholdt til dette mario spillet synes jeg.

 

Wow, dette er helt motsatt min opplevelse. Jeg synes Rayman var pent, men ganske kjedelig, mens NSMBU er det nestbeste spillet jeg har spilt i år (bare slått av FTL). Men om du ikke liker Mario så godt fra før, er det vel kanskje ikke så rart, dette er jo nettopp et Mario-spill :)

 

Hvor langt er du kommet?

Lenke til kommentar

Andre som reagere litt på støy fra konsollen? Den er ihvertfall ikke lydløs. Virker som om discen spinner rundt unødig mye selv om man ikke er in-game.

 

Når det er sagt så er det ikke så sjenerende sånn sett.

 

Det virker som om det er en feil med konsollen som gjør at disc-driven spinner hele tiden, får håpe det går an å fikse med en software-oppdatering, hvis ikke kan vi nok se frem til en del fuckede Wii U-konsoller om noen år.

Lenke til kommentar

Jeg håper DQ7 kommer til Europa, og med tanke på at DQ4-6, 8 og 9 er ute her er det mye som tyder på det. Men samtidig har DQX Wii solgt en del dårligere enn forventet i Japan (skjønt det er jo selvsagt mulig fordi folk heller venter på Wii U-versjonen), så det er ikke sikkert det kommer ut her. Men jeg håper. :) Ville uansett ha hatt et spill i stil med DQ9 foran et MMO. Helst med cross-play på et vis, som f.eks cloud save så vi kan spille Wii U-versjonen, lagre i cloud og fortsette der vi slapp på 3DS, bytte ting mellom 3DS og Wii U versjonen (spesielt om det er annerledes historie, eller i det minste en del forskjellige oppdrag på de to versjonene) og så videre. Det er jo en slags cross-play i Monster Hunter, så hvorfor ikke? :)

 

Vet ikke hvor du har det fra at det har solgt dårligere enn forventet? Square Enix virker ihvertfall å være godt fornøyde så langt om en tar deres pressemeldinger for god fisk.

Lenke til kommentar

Var godt i gang med å ta bossen i tempelet i andre del av kampen, men klarte å føkke opp healingen litt pga jeg har aldri hatt bruk for det før. Døde så, startet på nytt... og hva ser jeg? Fiendene er tilbake. Introfilmen til bossen spiller på ny. Bossen starter på scratch igjen i del en, altså må jeg ta hele kampen i reprise fra begynnelsen - uten healing og skjold. Den eneste måten jeg kan få en fair fight igjen er ved å reloade, men det går jo ikke siden jeg ikke finner ut om det i det hele tatt er mulig å avslutte spillet uten å slå av Wiien eller gå tilbake til Home-menyen. Er jeg virkelig nødt til å gå helt til Home-menyen hver jævla gang jeg dør? Bossen er vanskelig nok med healing og skjold, så gidder ikke engang prøve uten. Usedvanlig elendig designvalg av Nintendo her... :(

 

Hvis du har såpass store problemer at du trenger healing i første dungeon, spiller du ikke spillet riktig vil jeg tro. Kanskje forsøke å være mer forsiktig?

 

Og dette er jo helt vanlig spilldesign, om du dør på en boss, starter du på nytt neste gang - med full helse. Nesten alle spill gjør jo dette, så forstår ikke helt problemet her.

Endret av taterfyrings
  • Liker 1
Lenke til kommentar

In other news håper jeg noen tar til vettet snart og lager spill der vi får lov til å tenke selv. Jeg liker Zelda: Skyward Sword veldig mye, men er allerede drittlei å få hver minste detlaje inn med teskje. Jeg har funnet fuglen, vunnet løpet, fått rustningen og stukket av fra øyen, og er godt i gang med å herje i et ukjent område. Er det da virkelig nødvendig å forklare meg svært grundig hvordan jeg bruker kartet? For øvrig fant jeg fuglet ganske kjapt, men kunne ikke få tak i den fordi spillet ikke hadde forklart meg ned til minste detalje hvordan jeg svingte sverdet. Geez...

 

Hvorfor er det blitt sånn, egentlig? Er folk i dag så vant med å få alt inn med teskje at ingen gidder å ta seg tid til å tenke selv? Er dette noe vi kan forvente mer av i fremtiden, eller kommer det til å snu engang? Når vi får neste Zelda håper jeg virkelig vi kan slå av alt av hjelpetekst, hjelpedialog, hint og tips, og så videre. Jeg vil finne ut av ting selv. :(

 

Jeg er veldig enig i denne kritikken, dette er spillets aller største svakhet etter min mening, og helt ufattelig at vi ikke en gang kan skru det av. Når det er sagt, hadde jeg likevel en fantastisk tid med spillet, som jeg skrev om en gang tidligere:

 

I starten av februar bestemte jeg meg så endelig for å gå tilbake til det spillet jeg hadde sett mest frem til på flere år, men som jeg dessverre måtte legge fra meg relativt fort pga mer seriøse forpliktelser, nemlig The Legend of Zelda: Skyward Sword til Wii. Skyward Sword er et spill som har fått generelt veldig god kritikk i media, men jeg føler likevel at det har vært et lite backlash mot spillet både hos utvalgte publikasjoner og spillere. Flere anmeldere syntes - til tross for til dels meget gode karakterer - å mene at spillet har en del svakheter som i en viss forstand gjør det til enten enda en "rehash" eller en "levning fra fortiden". Jeg er enig med disse og andre kritikere i at spillet er langt fra perfekt, men jeg mener likevel kritikken er ekstremt overdrevet og blekner totalt mot de mer sentrale og positive sidene spillet har. For det første så mener jeg den sentrale bruken av motion+ i seg selv gjør dette spillet til en helt annen opplevelse enn alle de tidligere spillene i serien, og selv om spillet åpenbart deler struktur med tidligere Zelda-spill, så gjør måten du både kjemper kamper og løser puzzles på nå at spillet ihvertfall i mine øyne føles veldig unikt. For det andre så virker det som om hele premisset for Zelda-spill - nemlig at de er puzzle-baserte og dermed har mer til felles med slikt som Portal, Mirrors Edge eller for den sakens skyld Monkey Island enn Skyrim, God of War eller andre spill som det oftere blir sammenlignet med - blir trukket frem som "arkaisk" eller lignende. Dette er for meg enda en uforståelig kritikk, da det er nettopp dette puzzle-elementet som gjør serien så unik, og det blir litt som å kritisere et skytespill for å ikke være et plattformspill eller noe tilsvarende urimelig.

 

Når det er sagt, Skyward Sword har svakheter, og jeg ønsker også å gå gjennom disse. Den første og viktigste svakheten er dessverre at uansett hvor mange ganger Nintendo sier at bevegelseskontrollen i Skyward Sword er perfekt, så blir det ikke sant. Til puzzles og de fleste items fungerer det utmerket, og også fightingen er for det meste meget god og fantastisk givende på en måte som ingen andre spill noensinne har klart før, men det faktum at de fleste fiender baserer seg på at man skal "lure" deres forsvar over på en side, for så raskt å skifte retning og slå fra den andre siden, gjør at selve retningsskiftet ofte blir registrert som et slag. Dermed blir spesielt fiendene med elektrisk sverd en skikkelig pain å kjempe mot, og det gjør at man blir helt unødvendig frustrert gjentatte ganger gjennom spillet. Det triste er at dette kunne enkelt vært fikset med den eksisterende teknologien ved at man feks holdt inne en knapp når man bare ønsket å bevege sverdet, og så slapp den når man ville at bevegelsen skulle registreres som et slag - eller noe lignende, og dette er rett og slett dårlig design-arbeid fra Nintendo - og den viktigste svakheten i hele spillet.

 

Fi er også helt ufattelig irriterende, og hun slår nesten Issun fra Okami i kampen om å bli mest irriterende sidekick noensinne i et slikt spill. I forlengelsen av dette, så behandler spillet oss ofte som idioter ved å forklare hver minste ting, og de beskjedene en får når man finner en ny råvare eller fem rupees som kommer på nytt hver bidige gang man har restartet spillet er rett og slett fornærmende og helt ufattelig at har kommet med.

 

Videre så er flygingen kjedelig og alt for treg med tanke på hvor lite som skjer i oververdenen, harpen er latterlig gimmicky, monster hunter lite-systemet lite utviklet, verden unødvendig oppdelt og en del ting i historien er dårlig forklart - som spesielt motivasjonen til spillets antagonist. Det verste med historien er dog hvordan den kollapser litt midtveis (før den riktignok tar seg voldsomt tilbake mot slutten), og det er nok mye av bakgrunnen for at mange har beskrevet mye av det som utføres her som "fetch-quests" - årsakene til at du må utføre oppgaver midt i spillet er oftere enn ikke helt latterlige, og selv om gameplayet er herlig, så bidrar ikke historien i midten på noen som helst måte til å gi deg motivasjon til å fortsette, og da utfører den i mine øyne ikke sine oppgaver overhodet.

 

 

Det er med andre ord en god del ting som er galt med Skyward Sword, og noen, som hvordan spillet fornæmer spillerens intelligens gang etter gang er det for meg helt ufattelig at Nintendo har valgt å inkludere i spillet. Enda mer ufattelig blir det sett i lys av at resten av spillet er så fordømt godt, og det er helt uforståelig at det er kommet ut av den samme gjengen som har laget et spill som i nesten alt det gjør er så brilliant. For det første så er grafikken selvsagt fantastisk flott. Alle forstår at den impresjonistisk-inspirerte stilen er valgt for å "skjule" svakhetene i hardwaren, men det utrolige er at det funker - spillet ser virkelig fantastisk ut og stilen gir en helt egen stemning. Videre så kontrollen - som nevnt ovenfor - i det store og hele meget god, og det er utrolig forfriskende at noen tør å lage høybudsjettsspill som baserer seg på noe såpass splittende som bevegelseskontroll - salgstallene tatt i betraktning var det kanskje ikke det lureste Nintendo kunne gjøre - men ser en på hvor godt det virket og hvordan dette spillet åpner opp muligheter for fremtiden, så var det rett og slett et herlig valg i det som litt for ofte er en risiko-redd industri. Videre så har spillet - igjen hjulpet av motion+ - noe av det beste leveldesignet jeg har sett i et spill noensinne, og spesielt ørken-området og måten man manipulerer området der holder et slikt nivå som en nesten bare ser i Nintendo-spill, og det var nesten trist at områdene ikke var brukt enda mer når de var såpass intrikat designet.

 

Andre ting som er bra er itemsene hvor spesielt beetlen var fantastisk, at penger endelig betyr noe, den nydelige, orkestererte musikken, implementeringen av adventure pouchen som også ga spilleren litt strategi i form av hvilke hjelpemidler han ønsket å benytte seg av, bossfightene som var fantastiske (men alt for få) og sidequestene som i all hovedsak var givende (men igjen kanskje litt for få).

 

Historien var også en av de beste noensinne i et Zelda-spill spesielt med måten den hinter til ting som skjer i andre spill og at den forsøker å forklare forholdet mellom Zelda, Link og seriens evige antagonist, og både Ghirahim og Groose (som minnet meg om Seifer fra FF8) var veldig kule karakterer som jeg håper vi får se mer av senere.

 

Alt i alt er Skyward Sword et meget innovativt spill med fantastisk leveldesign, solid historie og en friskhet jeg sjelden ser i spill, og til tross for noen uforståelige svakheter, så veier de positive sidene i mine øyne såpass mye opp at det er et spill jeg mener alle bør spille. På en ti-poengsskala ville jeg vært tilbøyelig til å gi det topp score. Dog føles det ikke helt riktig heller, da spillet tross alt har en del svakheter, så på bakgrunn av Skyward Sword går jeg over til en hundrepoengsskala, og gir spillet 95/100.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...