Gå til innhold

Hvordan bli tilkoblet coax?


Anbefalte innlegg

Jeg har nå ADSL fra NGT, siden de ikke kan levere VDSL til adressen min, og de har tydeligvis heller ikke planer om å bygge ut her. Det er heller ikke noen planer om å bygge ut fiber. Så da tenkte jeg litt på coax. I følge get kan jeg få 20/5 for 500,- i mnd. Problemet er at jeg ikke har coax innstallert i leiligheten min. Men hvordan må jeg gå frem for å bli tilkoblet? Og hvordan er ytelsen for de som har bredbånd via coax?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Dette har vel ingenting med det jeg spurte om å gjøre? Altså, jeg har IKKE innlagt coax kabel i leiligheten. Det jeg lurer på er hvordan jeg kan bli tilkoblet.

Det gjør Get for deg.

Ring 02123 og spør hva det koster i tilkoblingsavgift eller hva de nå kaller det.

Det kan hende det blir billigere (gratis?) dersom du binder deg til 12 mnd abonnement e.l.

 

Aner ikke hvor bra det er.

Lenke til kommentar

Fikk svar fra get.

 

 

Get kan dessverre ikke leverer tjenester på denne adressen fordi vi ikke

har kabelnett i ditt område.

 

Hvorvidt nett skal bygges ut og evt. når er ikke besluttet enda, men du på

linje med andre beboere i dette området får vite mer om dette når/om det

blir aktuellt.

 

Jaja. Får nok klare meg med ADSL inntil videre. Men hadde ikke gjort noe med mer ut-linje,

Endret av vebbiii
Lenke til kommentar

Get er nå bare en av mange.

 

Får ikke helt grepet på situasjonen din - er det slik at du har kabel-TV i huset og vil ha bredbånd, eller er huset helt uten tilknytning til leverandør av kabel-TV? Hva med naboer? Hvor langt til nærmeste nabo med kabel-TV, og hvem er leverandør?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke kabel-TV nei. Kabel-tv er ikke noe viktig i seg selv heller, det er ekstra båndbredde jeg er ute etter. Jeg sjekket noen adresser tidligere, og det ser ut som nærmeste nabo som kan få kabel-tv, eller kabel-bredbånd om du vil(get) ligger ca 1,5 km fra meg. Om de faktisk har det eller hvilken leverandør de eventuelt har vet jeg ikke noe om.

 

Men om man ikke har innlagt coax spiller det jo ingen rolle om man prøver å bestille canal digital eller get? Coax-nettet er jo felles, eller tar jeg feil nå?

Lenke til kommentar

Du tar nok feil nå.

 

Leverandørene eier og drifter sine HFC-nett, og slik har det vært siden de bygget ut nettene utover syttitallet.

 

Koaksnettet og forsterkerene i huset/blokka eier du selv.

 

Det skal litt til å få dem til å grave i områder der konkurrenten har nett, selv om det kan skje hvis de vinner et stort borettslag som kunde. I praksis har de monopol i områdene de er etablert. I Oslo deler de ikke en gang trekkrør!

 

Fremover vil nok kabel-TV-aktørene bruke fiber nærmere eller helt inn til kunden der de må grave. Over tid vil forskjellene på "Kabel-TV" og "Fiber" viskes ut, og til slutt er vel koaksen helt borte og sammen med telekablene gjenvinnes kobberet til kjøleribber for GPUer :)

 

Både Get og Canal Digital har fiberprosjekt og -kunder men hele forretningen deres dreier seg jo om å skvise mest mulig ut av koaksen, så rene utskiftninger tar nok laaaaaang tid.

Lenke til kommentar

Det var nytt for meg. Trodde det var som telefonlinjen jeg ;) Men jeg kan uansett ikke få canal digital heller, og sjekket på bredbånd.no, og der ser det ikke ut som jeg kan få coax bredbånd.

 

For øvrig bor jeg i Bergen, og her er det nå kun en aktør som bygger ut fiber(såvidt jeg vet), og det er bofiber. Så det går i sneglefart, og vil sikkert ta 15-20 år før fiber er utbygget, og sentrum kommer antakelig i siste rekke. Jeg har forresten hatt fiber selv i et par mnder(10/10 et sted jeg bodde tidligere) og for en stabilitet og ytelse i forhold til ADSL linjer!

Lenke til kommentar

Det var nytt for meg. Trodde det var som telefonlinjen jeg ;) Men jeg kan uansett ikke få canal digital heller, og sjekket på bredbånd.no, og der ser det ikke ut som jeg kan få coax bredbånd.

 

For øvrig bor jeg i Bergen, og her er det nå kun en aktør som bygger ut fiber(såvidt jeg vet), og det er bofiber. Så det går i sneglefart, og vil sikkert ta 15-20 år før fiber er utbygget, og sentrum kommer antakelig i siste rekke. Jeg har forresten hatt fiber selv i et par mnder(10/10 et sted jeg bodde tidligere) og for en stabilitet og ytelse i forhold til ADSL linjer!

 

Kan jo bli sånn i fremtiden hvis PT får det for seg at det er lurt, i Danmark ser det ut til at kabel-TV-nettene åpnes, og det er vel noe EU ser på også. Men om det blir noe bra er usikkert, det er jo litt mer komplisert å dele et kabelnett som i utgangspunktet er et delt medium enn et telenett med x antall par.

 

Fibertilbyderne er jo i ferd med å bygge ut lukkede nett de også, men det er noe lettere å tvinge frem deling av fibernett, der kan man jo "bare" benytte forskjellige bølgelengder på samme fiber.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...