Gå til innhold

Hvilket kompakt/hybrid-kamera til mitt bruk?


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe mitt første kamera nå i en alder av 24, og hadde satt stor pris på veiledning.

 

Det skal brukes til å forevige minner med venner og familie både ute og inne, og jeg verdsetter byggekvalitet, brukervennlighet og bildekvalitet høyest.

 

Jeg har lest litt tester på både kompakt- og hybridkameraer, men har ikke funnet ut hvilket som blir best for meg. (Olympus XZ-1, Sony NEX-5, Casio Exilim EX-ZR100, Panasonic Lumix DMC-GH2 og noen til).

 

Hva er deres tips til en uerfaren fotograf som er villig til å lære? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle kameraene du nevner kan gjøre en bra jobb for det du beskriver. Under vanskelige lysforhold vil imidlertid systemkameraene være mer egnet selv om Olympus XZ-1 også kan fungere bra med ganske lite lys. Det du bør tenke gjennom er hvor stort kamera du er villig til å bære rundt på.

 

Er størrelse, vekt og pris ingen hindring er Panasonic GH2 et veldig bra kamera, gjerne med 14-140mm standardzoom, mens Olympus XZ-1 er et av de beste hvis du vil ha noe som går i en (litt stor) lomme. Tilsvarende har de andre du nevner også gode sider, og det er vanskelig å gjøre prioriteringen mellom ulike egenskpaer for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fortell også litt om hva du forventer av optikken. Er det f.eks nødvendig med mye zoom? (NB. mye zoom gir mange kompromisser så det lønner seg å være litt nøktern.) Er det greit med to eller flere objektiver til systemkameraet?

 

Hvor kompakt må optikken være? Evt. hvor kompakt vil du ha kamera + optikk både når du holder det i hendene og når det skal ligge i kameraveska sammen med eventuelt ekstrautstyr?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden du allikevel vurderer avansert kompakt, f.eks. XZ-1, så kan det være en god idé å starte med et sånt. Hvis det alltid er med og blir brukt mye skjer en av to ting: enten er du tilfreds med det, eller du får blod på tann og må ha mer. Hvis det viser seg at det ikke er med så ofte, så må du finne ut hvorfor du ikke gidder å dra på det.

 

Det er veldig vanlig at man ønsker seg et godt kompaktkamera, nesten uansett hvor godt utstyr man har ellers, så det kan være like greit å starte i den enden.

 

edit: slettet ekko

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Om det skulle blitt et hybridkamera håper jeg jo på å slippe å kjøpe så mye optikk, og da helst ikke alt for store objektiver, da jeg foretrekker at det er lett å ta med meg.

 

Om det skal være mye zoom osv, er det litt vanskelig å vite da jeg ikke har eid et kamera før. Men jeg antar at det ikke vil være så veldig viktig da jeg mest sannsynlig kommer til å befinne meg nærme 'det' jeg skal fotografere.

 

Jeg har skjønt at XZ-1 sin store styrke er dårlige lysforhold, men hvordan er den "allround" mot de andre gode kompaktkameraene? Jeg skjønner at det er vrient å få tak i ett kamera som "kan alt", men så nærme som mulig skader vel ikke :)

 

Jeg kan jo poste prioriteringene mine, kanskje det hjelper:

1. Allsidig

2. Byggekvalitet

3. Bildekvalitet

4. Brukervennlighet

5. Hurtighet(i bruk)

 

Det høres ut som et kompaktkamera kan være lurt å begynne med, så regner med jeg går for det.

Lenke til kommentar

Det høres ut som kompaktkamera kan være tingen for deg ja. Alle hybridkameraene (med passende objektiver med moderat zoom) blir ganske store i forhold.

 

Jeg har ikke sett ZX-1 så nøye opp mot de mest nærliggende konkurrerende kameraene så jeg har dessverre ikke så mye å tilføye på hvilket av de som er best.

Lenke til kommentar

Det begynner å se ut som det kanskje blir XZ-1, men det er en ting som holder meg tilbake. Jeg kommer hele tiden over kommentarer på at det vil være lurt å ta bilder i RAW-format å konvertere de selv, fordi JPEG-konvertereren visst nok ikke er særlig god. Og for meg som ikke har særlig peiling, og helst vil unngå ytterligere bearbeiding på bildene etter at jeg har knipset dem, kommer jeg ikke unna spørsmålet om at det kanskje er for avansert for mitt bruk. Ville Casio Exilim EX-ZR100 kanskje vært nok for mitt bruk? Hvor mye bedre er egentlig Olympusen enn dette kameraet?

 

På en annen side har jeg jo lyst på kvalitet når jeg først kjøper, og muligheter for å lære mer om fotografering etter hvert.

 

Setter pris på gode råd og synspunkter :)

Lenke til kommentar

Jeg skal kjøpe mitt første kamera nå i en alder av 24, og hadde satt stor pris på veiledning.

 

Det skal brukes til å forevige minner med venner og familie både ute og inne, og jeg verdsetter byggekvalitet, brukervennlighet og bildekvalitet høyest.

 

Jeg har lest litt tester på både kompakt- og hybridkameraer, men har ikke funnet ut hvilket som blir best for meg. (Olympus XZ-1, Sony NEX-5, Casio Exilim EX-ZR100, Panasonic Lumix DMC-GH2 og noen til).

 

Hva er deres tips til en uerfaren fotograf som er villig til å lære? :)

 

Om du vil satse på hybridkamera så kanskje nex-5 m/ 18-200mm kan være noe?

Burde gi deg både fleksibilitet og bra bildekvalitet.

 

link til test av linsen :http://www.photozone.de/sony-alpha-aps-c-lens-tests/539-sony18200f3563nex?start=2

 

klyts

Lenke til kommentar

Ville selv gått for Panasonic LX-5 i det segmentet - kikk som sagt også på den og Canon S95.

Du kan jo sammenligne bildekvalitet på RAW og JPEG for de forskjellige kameraene hos dpreview.

 

Du kan jo også sammenligne de andre kameraene. Lurer umiddelbart om det var noe galt med bildene tatt med LX5 - har tidligere sett at de er knallbra, men her ser de dårligere ut sammenlignet med de andre..

Lenke til kommentar

De er begge med i vurderingen Trondster, og takk for tipsene. S95 er jo en del mindre enn de to andre, men står det mye tilbake på andre punkter? LX5 virker jo som et veldig solid kamera, og det er nok det og XZ-1 det heller mest mot for øyeblikket.

 

NEX-5 var det jeg hadde mest lyst på i tidlig stadiet, men jeg skjønte etter hvert at kameraet likevel vil bli ganske stort om jeg skal ha et godt allround objektiv, og har derfor valgt fokusere mer på kompaktkameraer, klyts. Men takk for innspill!

Lenke til kommentar
Om du vil satse på hybridkamera så kanskje nex-5 m/ 18-200mm kan være noe? Burde gi deg både fleksibilitet og bra bildekvalitet.

Legg merke til hva han kommenterte om størrelse:

Om det skulle blitt et hybridkamera håper jeg jo på å slippe å kjøpe så mye optikk, og da helst ikke alt for store objektiver, da jeg foretrekker at det er lett å ta med meg.

 

Her er bilder av NEX5 med det objektivet du foreslår:

 

kit.jpg

nexy2.jpg

 

 

Så lenge kompakt størrelse er verdsatt ville jeg styrt unna alt Sony NEX med unntak av et NEX-kamera med Sonys 16mm f/2,8 objektiv. Siden han verdsetter bildekvalitet (og sikkert ønsker zoom) så ville jeg strøket Sonys 16mm f/2,8 fra lista også. Det objektivet scorer ganske dårlig i tester, har ingen zoom og for vid brennvidde for altmuligbruk. Med andre ord vil jeg fraråde hele Sony NEX-systemet på grunn av prioriteringene og ønskene hans.

 

Alle hybridkamera med zoom blir litt store og klumpete i forhold til kompaktkamera som ZX-1, G95 og LX-5. Med liten størrelse, vekt og noe zoom som kriterier så kan jeg bare foreslå noen få hybridkameraer som Samsung NX100 + 20-50mm objektiv eller microForurThrids-kamera med 14-42 mm objektiv. F.eks Olumpus E-PL1 eller E-PL2. Blir dette i største laget bør man gå for et av de nevnte kompaktkameraene.

 

PS. Husk det om mye zoom og mange kompromisser. Kamera med 12x zoom har sannsynigvis dårligere egenskaper innendørs (blenderåpning -> lukkertid og ISO-støy), samt dårligere skarphet, større størrelse og høyere pris. Dette er bare generelle konsekvenser av mye zoom og hvilke avveininger som er gjort vil naturligvis variere fra kamrera til kamera. De fleste vil klare seg fint med 3x zoom i starten. Zoom er forresten lengste brennvidde delt på korteste. Altså tele delt på vidvinkel. F.eks har Olympus objektivet med 14-42mm brennvidde 42/14 = 3x zoom.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Olympus E-PL2 ser jo ut som et lekkert kamera, men i og med at det er i samme klasse som Sony NEX-5, betyr det at det er mulig å få et mye bedre og mindre allround objektiv til E-PL2? Bildet av NEX-5 ovenfor blir etter min mening alt for stort, ja.

 

Spørsmålet mitt må vel bli om det er gode systemkameraer jeg kan få et godt, anvendelig, men samtidig lite objektiv til. Sånn jeg har skjønt det er NEX-kameraene lite attraktive for øyeblikket på grunn av dårlig utvalg av objektiver.

 

G12 ser jo ut som det dyreste kompaktkameraet i den klassen, men tar det bedre bilder enn XZ-1? Jeg har forresten notert at XZ-1 og G12 er de to eneste med GoldAward hos dpreview.com som har vært aktuelle her.

Endret av jonasgutvik
Lenke til kommentar

Olympus E-PL2 ser jo ut som et lekkert kamera, men i og med at det er i samme klasse som Sony NEX-5, betyr det at det er mulig å få et mye bedre og mindre allround objektiv til E-PL2? Bildet av NEX-5 ovenfor blir etter min mening alt for stort, ja.

 

Spørsmålet mitt må vel bli om det er gode systemkameraer jeg kan få et godt, anvendelig, men samtidig lite objektiv til. Sånn jeg har skjønt det er NEX-kameraene lite attraktive for øyeblikket på grunn av dårlig utvalg av objektiver.

 

G12 ser jo ut som det dyreste kompaktkameraet i den klassen, men tar det bedre bilder enn XZ-1? Jeg har forresten notert at XZ-1 og G12 er de to eneste med GoldAward hos dpreview.com som har vært aktuelle her.

Jeg vet ikke hvor stor forskjell det er i bildekvaliteten mellom G12 og XZ-1.

Jeg har selv en G11, har samme bildesensor som G12 så regner med bildekvaliteten er noenlunde det samme.

Du kan se et eksempel på hva slags bilder man kan ta her:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1344860

 

Dette bildet tok jeg i dag.

Lenke til kommentar
Med liten størrelse, vekt og noe zoom som kriterier så kan jeg bare foreslå noen få hybridkameraer som Samsung NX100 + 20-50mm objektiv eller microForurThrids-kamera med 14-42 mm objektiv. F.eks Olumpus E-PL1 eller E-PL2. Blir dette i største laget bør man gå for et av de nevnte kompaktkameraene.

 

 

Olympus E-PL2 ser jo ut som et lekkert kamera, men i og med at det er i samme klasse som Sony NEX-5, betyr det at det er mulig å få et mye bedre og mindre allround objektiv til E-PL2? Bildet av NEX-5 ovenfor blir etter min mening alt for stort, ja.

 

Spørsmålet mitt må vel bli om det er gode systemkameraer jeg kan få et godt, anvendelig, men samtidig lite objektiv til. Sånn jeg har skjønt det er NEX-kameraene lite attraktive for øyeblikket på grunn av dårlig utvalg av objektiver.

forslagene mine over her er de mest allsidige alternativene i hybrid-klassen, som samtidig ikke blir veldig store. Alle hybridkameraer med objektiv med mer enn 3x zoom blir i praksis for stort for vanlige jakkelommer. 2,5-3x zoom er ganske allsidig og samtidig ganske kompakt.

 

Det finnes svært gode og svært kompakte objektiver uten zoom som du kan ha i kameraveska i tillegg. Du får også tak i objektiver med telezoom (f.eks 50-200mm) men de er generelt ganske store. For store for jakkelomma, men mindre enn Sony NEX5 med 18-200mm. 200/18 = 11x zoom. Det tar mye plass og slike objektiver er hverken spesielt skarpe eller spesielt lyssterke. De små og kompakte objektivene uten zoom er som regel veldig lyssterke. Dvs. meget bra for innendørs bruk uten blits, stemningsfoto rundt leirbålet, rundt bordet på caféen og ikke minst får man mulighet til å heve frem motivet (f.eks et portrett) ved å gjøre bakgrunnen skikkelig drømmende uskarp. Disse egenskapene (bakgrunnsuskarphet og god til å ta bilder i halvmørke omgivelser uten blits) kommer av blenderåpningen. Jo lavere tall jo bedre. f/1,4 - f/2,8 er svært bra, mens zoom-objektiver er noe dårligere til dette med sine vanligvis f/3,5-5,6.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor stor forskjell det er i bildekvaliteten mellom G12 og XZ-1.

 

Jeg har testet G12, LX5, EX1, XZ-1, P7000 og jeg har også prøvd S95 en del. Canon scorer nok best på høy Iso, men forskjellene er små og lysstyrken til EX1, XZ1 og LX5 mer enn kompenserer for det - gitt at motivet tillater bruk av større blender. Ellers har de hver sine fordeler og ulemper, Pansonic og Samsung har mindre feilbrytning, men stort sett er forskjellene så små at du neppe vil se forskjeller på "vanlige kopier".

 

Jeg ville latt andre faktorer enn bildekvalitet avgjøre valget. Se på størrelse, vekt, zoomområde, muligheter i videomodus (kun LX5 gir full manuell kontroll), innebygd søker, vridbar skjerm osv.

 

Som helt nybegynner er det selvsagt vanskelig å vite hvilke egenskaper man skal vektlegge. Jeg tror de fleste (som ikke vet hva de vil med kameraet) er tjent med et kamera som er lett å ta med. Da ryker Canon G12 og Nikon P7000 ut, samt alle MFT, NEX og NX-modeller. Canon S95 er klart minst og lettest og mest lommevennlig. LX5, EX1 og XZ-1 er alle et hakk større, mengår fint i en jakkelomme (da tenker jeg turjakker), men det er likevel en fordel å ha de i en ryggsekk hvis de skal bæres en stund uten å være i bruk.

 

Personlig hadde jeg kuttet EX1 pga lite zoomområde. Valget mellom LX5 og XZ-1 synes jeg er ekstremt vanskelig, begge har noen klare fordeler og ulemper. S95 er som nevnt over i en litt egen klasse pga størrelse som er både fordel og ulempe (mangler en del muligheter de andre har).

 

Edit: Prøvde å gjøre en setning litt klarere

Endret av seriksen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det gjorde meg ikke særlig klokere XZ-1 vs. LX5, men uansett veldig nyttig informasjon, seriksen.

 

Veldig greit å få vite litt om objektiver, Simen. Det er egentlig nettopp dette som gjør det så vanskelig for meg å velge blant systemkameraer. Du sier at det finnes mange kompakte objektiver uten zoom som tar gode bilder i mange settinger jeg ser for meg at jeg vil havne i, og det er svært positivt. Jeg antar at jeg sjelden vil ha stor nytte av zoom til mitt bruk, så jeg må si at et godt og kompakt systemkamera med et lite og lyssterkt objektiv høres meget interessant ut. Men hvor mye bedre bilder tar et systemkamera med et slikt objektiv enn XZ-1 og LX5?

 

Jeg ser at Olympus har E-P serien i tillegg til E-PL serien, er E-P serien kun en mer avansert serie, eller er det andre forskjeller? (Jeg ser at prisen er noe stivere).

 

Er Panasonic GF2 noe å vurdere? Evt Olympus E-P2?

Lenke til kommentar

Du kan ta en titt gjennom Diskusjonstråd: Seriøse/Avanserte/Entusiast Kompaktkameraer.

 

Jeg er liker både Panasonic LX5 og Olympus XZ-1. Du kan lese hva jeg skrev om de i den siste posten i den diskusjonstråden jeg nevnte.

 

 

CSC(Compact System Camera), som Samsung kaller det, er en del større og bedre. Selv vurderer jeg å selge min NX100, men har nesten ikke hjerte til det. NX100 er et godt kamera og objektivene jeg er har er små, noe som gjør systemet rimelig kompakt. Egen tråd for Samsung NX.

 

Du får Samsung NX100 med 20mm til 2300kr.

Samsung 30mm f/2 kan du få for litt over 1800kr. Jeg kjøpte 20mm fra denne selgeren, pakken kom på døra etter 5-6 dager(momsfritt ;) )

 

 

Olympus E-PL2 med den nye 14-42mm er et godt kjøp. Olympus/Panasonic har en del gode objektiver, men jeg synes de er veldig dyre. E-PL2 med optikk koster 4700kr. og oppover.

 

 

Det begynner å se ut som det kanskje blir XZ-1, men det er en ting som holder meg tilbake. Jeg kommer hele tiden over kommentarer på at det vil være lurt å ta bilder i RAW-format å konvertere de selv, fordi JPEG-konvertereren visst nok ikke er særlig god.

Du kan ta bilder i RAW+JPG, når du har lært deg å bruke f.eks. Adobe Lightroom e.l. så kan du sette deg ned å redigere RAW filene. Jeg bruker bare RAW. Kamera uten RAW er søppel i mine øyne.

 

 

Og for meg som ikke har særlig peiling, og helst vil unngå ytterligere bearbeiding på bildene etter at jeg har knipset dem, kommer jeg ikke unna spørsmålet om at det kanskje er for avansert for mitt bruk.

Klarer du å betjene en mikrobølgeovn? Klarer du å installere et spill på PC'en? Har du "brains" til dette så klarer du å lære deg å "fremkalle"/redigere RAW filer.

JPG er for suckers og alle "rett-ut-av-kamera" folket går glipp av noe som er morro med fotografering, etterarbeidet eller PP som mange kaller det(Post-Processing). Importere bilder, se gjennom hva som er bra og hva som er søppel er en del av gleden. Jeg "fremkaller"/redigerer de bildene jeg liker, resten lar jeg stå urørt og værste søpla sletter jeg.

 

 

Man kan ta fine bilder med kompaktkamera, men de er ikke noe bra når ISO skal over 400. Jeg bruker nesten bare kompaktkamera nå om dagen. Jeg liker resultatene jeg får:

 

OLYMPUS XZ-1:

5721270705_7ba8a0a977_b.jpg

P5150269 by Kenta F1.8, on Flickr

 

5721270301_2aea239dba_b.jpg

P5150264 by Kenta F1.8, on Flickr

 

5698031125_eca79fdb68_b.jpg

P5070119 by Kenta F1.8, on Flickr

 

5698029381_c1bd270cfc_b.jpg

P5070095_6_7 by Kenta F1.8, on Flickr

 

PANASONIC LX5:

5644076049_80f4e6e020_b.jpg

P1010449 by Kenta F1.8, on Flickr

 

5628894800_814ecca055_b.jpg

P1010410 by Kenta F1.8, on Flickr

 

5628887166_b8e47248d5_b.jpg

P1010406 by Kenta F1.8, on Flickr

 

5214145149_9db4cc409d_b.jpg

P&S 0197 by Kenta F1.8, on Flickr

 

5309276939_9813c26b64_b.jpg

P1000164 by Kenta F1.8, on Flickr

 

5377243033_2ab1acb55c_b.jpg

P1000198 by Kenta F1.8, on Flickr

 

5377243569_19394d6519_b.jpg

P1000213 by Kenta F1.8, on Flickr

 

5438751259_af1dda528c_b.jpg

P1010197 by Kenta F1.8, on Flickr

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette bildet er tatt under ganske optimale lysforhold. Under så gode lysforhold får man gode bilder selv med noen mobiltelefoner. Det er ikke der skoen trykker om man skal finne seg et godt kamera. Gode kamera tar gode bilder selv under vanskelige lysforhold. Dvs. lite lys og der blits vil ødelegge stemningen eller lyssettingen i bildet. Stemningsbilde rundt leirbålet er ett eksempel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...