Gå til innhold

Hvilket kompakt/hybrid-kamera til mitt bruk?


Anbefalte innlegg

Gode kamera tar gode bilder selv under vanskelige lysforhold. Dvs. lite lys og der blits vil ødelegge stemningen eller lyssettingen i bildet. Stemningsbilde rundt leirbålet er ett eksempel.

 

Hva er et godt kamera? Hvor mye koster et slikt kamera?

Får jeg gode stemningsbilder rundt leirbålet ditt med Canon 550D og 18-55mm som SupermaxElektroLagersalg har på helgetilbud?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, godt spørsmål. Jeg vil svare at et godt kamera er et kamera som er godt, relativt til andre kamera. :)

 

Generelt kan man si at dyrere = bedre, men skillet mellom kompaktkamera og hybridkamera mener jeg er en diskontinuitet i den sammenhengen. Hybridkameraene gir generelt bedre bildekvalitet i sin prisklasse enn kompaktkameraer. (Bildekvalitet = detalgjengivelse, lite støy, raske nok lukkertider osv)

Lenke til kommentar

Da ser det ut som jeg er fanget litt mellom kompaktkamera og hybrid igjen :/

 

Det frister veldig med Olympus E-PL2, men det hadde også vært veldig nyttig å vite om jeg burde kjøpe et eller to ekstra objektiv for å kunne ta bilde i flere situasjoner. Eller holder det lenge med 14-42 objektivet for mitt bruk?

 

Eller burde jeg heller gå for en annen modell, som Samsung NX100 eller en Panasonic modell?

I kompaktkameraklassen tror jeg det i så fall blir XZ-1, men nå heller det jo nesten litt mot hybrid :whistle:

Lenke til kommentar

Eller burde jeg heller gå for en annen modell, som Samsung NX100 eller en Panasonic modell?

I kompaktkameraklassen tror jeg det i så fall blir XZ-1, men nå heller det jo nesten litt mot hybrid :whistle:

 

Jeg tror du kan bli fornøyd uansett om du velger et kompakt systemkamera eller et rent kompaktkamera som XZ-1. Hvis interessen tar av er sjansen for at du valgte "det perfekete kameraet" på første forsøk uansett liten. Fordelen med E-PL2 blant systemkameranene er at det har den minste 3x standardzoomen, stabilisator og den beste elektroniske søkeren (ekstrautstyr). NX100 har mindre zoom og mangler stabilsiering. XZ-1 er et bra alternativ blant kompaktkameraene og gir mer innebygd zoom i et mindre kamera enn E-PL2 og NX100.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da ser det ut som jeg er fanget litt mellom kompaktkamera og hybrid igjen :/

 

Det frister veldig med Olympus E-PL2, men det hadde også vært veldig nyttig å vite om jeg burde kjøpe et eller to ekstra objektiv for å kunne ta bilde i flere situasjoner. Eller holder det lenge med 14-42 objektivet for mitt bruk?

 

Eller burde jeg heller gå for en annen modell, som Samsung NX100 eller en Panasonic modell?

I kompaktkameraklassen tror jeg det i så fall blir XZ-1, men nå heller det jo nesten litt mot hybrid :whistle:

 

Jeg ville droppet Samsung. Med egen fatning og et helt nytt system skal du ha is i magen for å investere noe særlig der. Samme gjelder E-mount til Sony. m4/3 (Panasonic, Olympus) er forholdsvis ny, men etterhvert ganske etablert fatning. Du har også tredjepartutviklere (Sigma, Carl Zeiss, m.fl.) som utvikler objektiver til fatningen.

 

Så, ja. E-PL2 er et svært godt alternativ. Du får stabilisering innebygget i huset, noe som aldri er feil. 14-42mm-objektivet er helt ok, men kremobjektivet innen m4/3 er Panasonic 20mm f1.7. Ingen mulighet for å zoome, men alt annet er helt fantastisk. Sylskarpt, god nærgrense, brukbart i dårlig lys og akkurat passe brennvidde til det meste.

 

Om du har litt penger, E-PL2 med kitobjektiv og Pana 20mm. Se også om du kan finne ting på bruktmarkedet på foto.no, har sett E-P1 og E-PL1 til rundt 2500kr der i det siste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det frister veldig med Olympus E-PL2, men det hadde også vært veldig nyttig å vite om jeg burde kjøpe et eller to ekstra objektiv for å kunne ta bilde i flere situasjoner. Eller holder det lenge med 14-42 objektivet for mitt bruk?

Jeg vil anbefale kun 14-42 i starten. Få erfaring med kameraet og bruk objektivet så mye at du begynner å føle på dets begrensninger før du kjøper flere objektiver. Alle objektiver har sine spesielt egnede bruksområder og det lønner seg å finne ut hvilke behov man har før man kjøper. Kjøper man mye greier med en gang så går man fort i fella å kjøpe noe man egentlig ikke trengte.

 

Jeg ville droppet Samsung. Med egen fatning og et helt nytt system skal du ha is i magen for å investere noe særlig der. Samme gjelder E-mount til Sony. m4/3 (Panasonic, Olympus) er forholdsvis ny, men etterhvert ganske etablert fatning. Du har også tredjepartutviklere (Sigma, Carl Zeiss, m.fl.) som utvikler objektiver til fatningen.

mFT-alliansen (Olympus/Panasonic) er det mest etablerte i denne hybridklassen, men jeg synes ikke man skal kimse av Samsung. Samsung har allerede opparbeidet seg en rekke kompakte og gode objektiver til NX-systemet. Det samme kan jeg ikke si om Sony E som til dags dato ennå ikke har ett eneste objektiv jeg kunne tenkt meg. Dvs. de har noen gode digre objektiver og ett lite elendig et. Samsung har gode små objektiver som 14mm f/2,8, 20mm f/2,8, 30mm f/2 og 20-50mm f/3,5-5,6. mFT-alliansen har 14-42 f/3,5-5,6, 9-18mm f/4-5,6, 14mm f/2,5, 20mm f/1,7 og 8mm f/3,5. Resten er enten for store for min smak, gjør det for dårlig i tester, er svinedyre eller krever adapter som gjør at man mister autofokus.

 

Jeg synes både mFT eller Samsung NX har et respektabelt utvalg interessante objektiver.

Lenke til kommentar

Vedrørende bildekvalitet rett fra kamera er vel dette noe Olympus bruker å gjøre bra, kanskje også være best på for JPEG-filene sine.

De fleste vil være mer enn godt nok fornøyd med disse til bruk i fotoalbum.

 

Det at man har mulighet for bilder i RAW er bra når man vil utvikle ferdighetene sine, men min erfaring er at den glade amatør holder seg til JPEG ganske lenge...

 

Vedrørende byggekvalitet vil jeg personlig holde en knapp på Canon G12 og Panasonic LX5.

 

Mitt valg av kvalitetskamera i lommeformat ble et Olympus E-PL1 med 20mm/f:1.7 fra Panasonic.

Mao. Fast brennvidde, ingen zoom, men lite, kompakt og lyssterkt samt innebygd bildestabilisator (og artige effektfiltre). Dette er likevel ikke så solid som G12 eller LX5, men tåler mer enn man tror likevel. (Omtrent som med en mobiltlf...)

Lenke til kommentar

Jeg har sett veikartene til både Sony og Samsung for 2011 og 2012 og det er dessverre ingen tegn til at Sony skal satse på små objektiver. Samsung har heller ikke noe smått i sikte, men de har tross alt fire små og interessante objektiver fra før. Ser man bort i fra optikken så liker jeg godt selve kameraene til Sony så det er kun objektivene som dreper kjøpelysten. Jeg vil til og med si at Sony NEX5 er bedre enn Samsungs nåværende kameraer, men det hjelper lite med godt kamera når jeg ikke finner noen interessante objektiver å sette på det. Samsungs nåværende kameraer har en sensor som ikke er spesielt bra, men de har markedets beste skjerm på kameraene (unntatt NX5) og har lovende lanseringsplaner (NX20 og NX200). Selv vil jeg definitivt ha innebygget søker (NX5/10/11/20) men det virker som trådstarter ønsker å bruke skjermen som søker og da er NX100 og kommende NX200 gode alternativer.

 

Rent konkret vil jeg anbefale:

 

Samsung NX100 med 20-50mm f/3,5-5,6 (+ 30mm f/2)

Olympus E-PL2 med 14-42mm f/3,5-5,6 (+ 20mm f/1,7)

Olympus ZX-1

Canon S95

Panasonic LX-5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det frister veldig med Olympus E-PL2, men det hadde også vært veldig nyttig å vite om jeg burde kjøpe et eller to ekstra objektiv for å kunne ta bilde i flere situasjoner. Eller holder det lenge med 14-42 objektivet for mitt bruk?

Jeg vil anbefale kun 14-42 i starten. Få erfaring med kameraet og bruk objektivet så mye at du begynner å føle på dets begrensninger før du kjøper flere objektiver. Alle objektiver har sine spesielt egnede bruksområder og det lønner seg å finne ut hvilke behov man har før man kjøper. Kjøper man mye greier med en gang så går man fort i fella å kjøpe noe man egentlig ikke trengte.

 

For all del, jeg forstår argumentasjonen, men jeg vil også påpeke at kitobjektiv jevnt over ikke er noe særlig å rope hurra for mtp lys. Jeg kjenner nok av folk som går fra kompaktkamera til DSLR og forventer bilder som skulle tilsvare det man får med f1.2-2.8 L-objektiv og softboxet studiolys. Så er det litt mørkt i rommet, popup-blitsen spretter opp og folk ser flate og jævlige ut i trynene sine. Så blir de skuffet over resultatet, finner frem kompaktkameraet igjen (lettere å dra med seg, tross alt) og legger DSLR-pakken ut på finn.no til litt over nypris. Klassisk.

 

Derfor er jeg veldig for å anbefale et lyssterkt fastobjektiv som andre kjøp.

 

 

Jeg ville droppet Samsung. Med egen fatning og et helt nytt system skal du ha is i magen for å investere noe særlig der. Samme gjelder E-mount til Sony. m4/3 (Panasonic, Olympus) er forholdsvis ny, men etterhvert ganske etablert fatning. Du har også tredjepartutviklere (Sigma, Carl Zeiss, m.fl.) som utvikler objektiver til fatningen.

mFT-alliansen (Olympus/Panasonic) er det mest etablerte i denne hybridklassen, men jeg synes ikke man skal kimse av Samsung. Samsung har allerede opparbeidet seg en rekke kompakte og gode objektiver til NX-systemet. Det samme kan jeg ikke si om Sony E som til dags dato ennå ikke har ett eneste objektiv jeg kunne tenkt meg. Dvs. de har noen gode digre objektiver og ett lite elendig et. Samsung har gode små objektiver som 14mm f/2,8, 20mm f/2,8, 30mm f/2 og 20-50mm f/3,5-5,6. mFT-alliansen har 14-42 f/3,5-5,6, 9-18mm f/4-5,6, 14mm f/2,5, 20mm f/1,7 og 8mm f/3,5. Resten er enten for store for min smak, gjør det for dårlig i tester, er svinedyre eller krever adapter som gjør at man mister autofokus.

 

Jeg synes både mFT eller Samsung NX har et respektabelt utvalg interessante objektiver.

 

Avskriver ikke Samsung helt, men satt opp mot m4/3 er det sistnevnte jeg ville anbefalt, akkurat som jeg ville anbefalt Canon/Nikon til en som skulle ha standard DSLR. Selv om jeg ser fordelene til de andre produsentene, er det noe med et etablert merke og en stor spennvidde når det gjelder objektiver og tilbehør. Jeg har Canon og Panasonic GF1 selv, og kjenner flere som jeg kan låne både objektiver og blitser av om det skulle være behov for det. Kjenner derimot ingen som har Samsung, og én som vurderte NEX men slo det fra seg (grunnet den latterlige størrelsen på objektivene kontra huset).

 

En annen ting som er verdt å nevne med m4/3, er at Panasonic lager G- og GH-serien som er en mellomting mellom hybrid-hus og vanlig DSLR. Om man skulle ha behov for noe mer avansert, kan man gå over til disse uten å bytte ut hele objektivparken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nyttig med litt ulike meninger om dette. Og om det blir et hybrid mFT regner jeg med det er et Panasonic 20mm f1.7 som blir aktuelt å kjøpe i tillegg, selv om det koster nesten 4000,- :/

 

Om ikke penger blir noe problem, regner jeg med det blir en E-PL2 og evt et 20mm f1.7 etter hvert. Jeg funderer likevel på om ikke Panasonic modellene også kan være aktuelle. Er det noen som har erfaring med f.eks. DMC-GF2? Det er vel nærmeste konkurrent for E-PL2 regner jeg med. Og hvordan er egentlig E-P1 og evt E-P2 mot E-PL2?

 

Hva kompaktkamera angår står det fremdeles mellom XZ-1 og LX5. Mitt inntrykk er at LX5 er et litt bedre allround kamera enn XZ-1, men at XZ-1 generelt gir bedre bilder. Er ikke så lett å velge der.

Endret av jonasgutvik
Lenke til kommentar

Et lite innspill om JPEG vs RAW dynamic and color range:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1022&message=38471452

"Meh."

 

At et kamera har andre innstillinger på sin egen jpeg-konvertering i kameraet enn en tredjepartsleverandør har i sin RAW-konverterer, som har reverse engineeret sånn cirka hvordan farger og eksponering skal være? Selvfølgelig får du to forskjellige resultat.

 

Det der har ingenting å gjøre med hvor mye dynamikk og farge som finnes som potensiale i RAW-fila. En RAW-fil har alltid mer data enn det som kom med i jpeg'en.

Lenke til kommentar

Et lite innspill om JPEG vs RAW dynamic and color range:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1022&message=38471452

Ser at fyren kom med det samme innspillet på Fourthirsphoto.

 

Er vel et godt eksempel på at hva som skjer når man ikke skjønner hva som skjer bak kulissene.

 

Det der har ingenting å gjøre med hvor mye dynamikk og farge som finnes som potensiale i RAW-fila. En RAW-fil har alltid mer data enn det som kom med i jpeg'en.

Et meget godt poeng. Det som har skjedd her er vel at kamera har krympet det dynamiske omfanget for å unngå utbrenthet i JPEG'en ...

Lenke til kommentar
Panasonic 20mm f1.7 som blir aktuelt å kjøpe i tillegg, selv om det koster nesten 4000,- :/

 

Om ikke penger blir noe problem, regner jeg med det blir en E-PL2 og evt et 20mm f1.7 etter hvert. Jeg funderer likevel på om ikke Panasonic modellene også kan være aktuelle. Er det noen som har erfaring med f.eks. DMC-GF2? Det er vel nærmeste konkurrent for E-PL2 regner jeg med. Og hvordan er egentlig E-P1 og evt E-P2 mot E-PL2?

 

Hva kompaktkamera angår står det fremdeles mellom XZ-1 og LX5. Mitt inntrykk er at LX5 er et litt bedre allround kamera enn XZ-1, men at XZ-1 generelt gir bedre bilder. Er ikke så lett å velge der.

For å ta det siste først, jeg tror nok "bedre" er en temmelig marginal størrelse der, de gir begge utmerket bildekvalitet.

 

Til priser og mengde kapital tilgjengelig: det er ikke dumt å handle brukt på foto.no, det omsettes endel der, også av hybridene, og til stort sett ganske edruelige priser. 20/1.7 ligger skjelden lenge ute, men følger du med kan du få det for ca 2200,- - 2500,-.

 

E-P1 og E-P2, jeg skal ikke si så mye om forholdet mellom dem og E-PL2, men det handler først og fremst om mer eksterne kontroller (knapper/hjul). Jeg liker E-P1 / E-P2 litt bedre betjeningsmessig, men jeg kunne hatt det helt fint med E-PL2. Bortsett fra E-P1 har de øvrige mulighet for elektronisk søker, det kan være en betydelig forbedring på et allerede godt kamera. Disse ville jeg også anbefale å kjøpe på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar

Nyttig med litt ulike meninger om dette. Og om det blir et hybrid mFT regner jeg med det er et Panasonic 20mm f1.7 som blir aktuelt å kjøpe i tillegg, selv om det koster nesten 4000,- :/

Vel anvendte penger ;)

 

Om ikke penger blir noe problem, regner jeg med det blir en E-PL2 og evt et 20mm f1.7 etter hvert. Jeg funderer likevel på om ikke Panasonic modellene også kan være aktuelle. Er det noen som har erfaring med f.eks. DMC-GF2? Det er vel nærmeste konkurrent for E-PL2 regner jeg med. Og hvordan er egentlig E-P1 og evt E-P2 mot E-PL2?

DMC-GF2 synes jeg mangler litt for mange knapper i forhold til GF1 - bildekvaliteten er lik på de to. Jeg ville nok ha valgt E-PL2 fremfor GF2. Men jeg hadde nok vurdert en brukt GF1 fremfor en E-PL2, tror jeg. Da pga. av betjening, og det faktum at jeg skyter RAW filer. For bildekvaliteten til E-PL2 er noe bedre. I JPEG klart bedre.

 

Hva kompaktkamera angår står det fremdeles mellom XZ-1 og LX5. Mitt inntrykk er at LX5 er et litt bedre allround kamera enn XZ-1, men at XZ-1 generelt gir bedre bilder. Er ikke så lett å velge der.

Forskjellen i bildekvalitet er nok mye et resultat av forskjellig filosofi hos Olympus og Panasonic.

Lenke til kommentar

Da skal jeg stikke innom markedsplassen på foto.no i ny og ne å kikke. Har før øvrig lagt ut en ønskes kjøpt annonse på E-PL2. Ser det ligger to E-P1 ute, men etter råd fra dere venter jeg heller på E-PL2.

 

Om noen skal selge eller ser noen som skal selge Panasonic 20mm f/1,7 (gitt at dere ikke skal kjøpe det selv) må dere rope ut :)

 

Edit: Jeg ser nå at pixmania har 20mm f/1,7 til under 3000,- og dustin har den for rett under 3300,-

Endret av jonasgutvik
Lenke til kommentar
E-P1 og E-P2, jeg skal ikke si så mye om forholdet mellom dem og E-PL2, men det handler først og fremst om mer eksterne kontroller (knapper/hjul). Jeg liker E-P1 / E-P2 litt bedre betjeningsmessig, men jeg kunne hatt det helt fint med E-PL2. Bortsett fra E-P1 har de øvrige mulighet for elektronisk søker, det kan være en betydelig forbedring på et allerede godt kamera. Disse ville jeg også anbefale å kjøpe på bruktmarkedet.

Hvis trådstarter vil ha elektronisk søker så vil jeg anbefale å kjøpe et kamera med den funksjonaliteten innebygget. Det er mer lommevennlig og gir færre sårbare duppeditter som kan bli skadet eller rotet bort.

Lenke til kommentar

Hvis trådstarter vil ha elektronisk søker så vil jeg anbefale å kjøpe et kamera med den funksjonaliteten innebygget. Det er mer lommevennlig og gir færre sårbare duppeditter som kan bli skadet eller rotet bort.

Forsåvidt enig i det. Og hvis ikke anbefaler jeg gjerne E-P1. Men, ekstern søker har en fordel, to: man kan vente med å kjøpe den, og man kan ta den av når man ikke vil ha den med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...