Gå til innhold

Samsung NX - Erfaringstråd for Samsung Systemkamera


Anbefalte innlegg

Samsung NX systemkamera tråd - Samsung NX100

samsung_nx100-lens_blk_550.jpg

 

 

 

 

 

Hvem passer dette kameraet til? Mange, men ikke alle :)

Skal du ha kamera som er bra til sport/action og dyr-/fuglefotografering er ikke dette kameraet for deg. Da holder ikke billigste speilrefleks heller og prisen blir noe helt annet.

 

Er du en rolig fotograf som liker å fotografere alt mulig som ikke kommer under kategoriene over så kan dette være en billig løsning for deg. Samsung kommer med en del nye objektiver, men det som frister meg er de billige små flate objektivene uten zoom. Optikken til Samsung er ganske billig iforhold til konkurrerende merker. 2500-2800kr for 30mm f/2 optikk er rimelig i mine øyne.

 

 

Samsung tilbehør/optikk - Elkjop.no

Samsung optikk - Lefdal.com

Samsung tilbehør - Lefdal.com

Samsung optikk - MPX.no

Samsung optikk - Scandinavianphoto.no

Sjekk flere nettbutikker, prisguiden funker ikke som den skal :(

 

 

Jeg vet ikke mye om NX100, har ikke sett den eller holdt i den. Samsung NX100 har samme skjerm som Samsung EX1, en 3 tommers AMOLED skjerm. EX1 har jeg og kan fortelle at første gang jeg slo på EX1 og så skjermen tenkte jeg følgende; "WOW!" Like etter denne "tanken" kom; "Hvorfor har ikke alle kameraer en slik skjerm?" Skjermen er kongebra!. En 3" LCD-skjerm er dårlig iforhold til en slik AMOLED skjerm.

 

 

Her er noen tester av NX100 med 20-50mm objektivet.

 

CNET Asia

PhotographyBlog

Steves-digicams

 

NX100 siden til Samsung.no

 

Samsung NX100 på Youtube.com

 

 

NORSK BRUKSANVISNING - Tips delen er nesten som fotokompendiet, meget god for nybegynnere. Trur dette må være den beste bruksanvisningen jeg har sett gjennom og jeg har lest en del av de :D

Panasonic har noe å lære her.

 

FIRMWARE OPPDATERING - Min kom med nyeste FW.

 

Ny FW til optikken...

 

 

 

NX100 med 30mm f/2, 20-50mm, 20mm og blits(SEF20A)

Endret av Kenta F1.8
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke funnet noen søker til den,ser at det er en port under blits-skoen så regner med at det er en eller annen søker som passer ?

 

Ja, det finnes en søker (EVF10), men den er nesten umulig å få fatt i her til lands. Jeg nevnte dette for Samsungs sjef for kameraavdelingen i Norden da jeg var i Stockholm og snakket med samsung tidligere i dag, og han kunne fortelle at han skulle snakke med FotoVideo om det og sende noen den veien. I tillegg kunne han fortelle at det kommer en ny og mye bedre søker i løpet av året.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Jeg kunne tenkt meg 20-50mm objektivet, men selve kameraet kunne godt vært byttet ut med NX11. NX11 ser mye mer ergonomisk ut og har både elektronisk søker og innebygget blits. (NX5 er jo også en mulighet om man vil spare en tusenlapp i forhold til NX11 og gå ned på skjermkvaliteten)

 

Jeg synes Sansung NX11 + 20-55mm og 30mm f/2 er den mest interessante kombinasjonen. Sistnevnte objektiv har en latterlig høy kilopris. (85 gram og 2799 kr hos Lefdal og Dustin) Jeg regner med det faller jevnt og trutt i pris ned mot tusenlappen om 1-2 år. Det oppgraderes nok med i-Fn knapp også etter hvert.

 

Veikartet viser også at Samsung planlegger å slippe et par nye kameraer i løpet av året.

Lenke til kommentar

Jeg har et snertent Pentax-objektiv (en 40mm), men adapteren bygger en god del og 40mm er litt trangt, f/2,8 er ikke all verdens til å være fast brennvidde så jeg kommer til å kjøre rent løp med Samsung-objektiver på NX11 (hvis jeg kjøper det) og ha Pentaxen med sine objektiver for seg.

 

PS. Er det noen som vet/gjetter på hva prisen på 20-50 objektivet vil være uten kameraet?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Vurderte å slå til på tilbudet til lefdal, men jeg synes kameraet er så forbanna stygt.

hehe... Den er ikke spesielt lekker, nei. Men jeg synes den ser bedre ut enn Sony NEX.

 

 

Jeg nevnte dette for Samsungs sjef for kameraavdelingen i Norden da jeg var i Stockholm og snakket med samsung tidligere i dag, og han kunne fortelle at han skulle snakke med FotoVideo om det og sende noen den veien. I tillegg kunne han fortelle at det kommer en ny og mye bedre søker i løpet av året.

Meget gode nyheter. Er det teknisk/fysisk mulig å lage en liten AMOLED søker? Det hadde vært rått!

 

 

Dette var rett og slett grisebillig. Vi snakker tross alt om et kamera med APS- C sensor. Altså større sensor enn micro 4/3 kameraene.

Måtte de komme med lignende tilbud :-)

Denne har APS-C sensor men den er ikke noe bedre enn Pana GF1 på høy ISO støy.

Trur den ahr samme sensor som Pentax K20D, det er muligheter for utrolige fine bilder på ISO 100-400.

 

 

Hvilket kamera bør jeg får for av dette til 1999 eller E-PL1 til 3500?

 

Hadde egentlig tenkt til å kjøpe E-P1 til 2500, men de var utsolgt når jeg endelig hadde bestemt meg :( Så nå må jeg fortsette letingen.

Det skader ikke å prøve. Du har 14 dagers angrerett.

Samsung har/kommer med: 16mm f/2.4, 20mm f/2.8, 30mm f/2, 60mm f/2.8 makro og 85mm f/1.4

20 og 30mm koster fra 2500-2800kr.

Lenke til kommentar

Først vil jeg fordømme dette forumet, og de medlemmene her, som påvirker svake sjeler som meg til dette utstyrs-jaget. Dere er onde. ;~)

 

 

Så, nå er det sagt.

 

 

Har da stått til ladning. Litt mørkt ute nå, så de første bildene ble spontant her i leiligheten.

 

Førsteinntrykk. Det er stort. Faktisk like breit som midt gamle Nikon D40. Huset er plast, og kjennes kanskje litt billig ut. Litt slik man har følelse det er ett leketøy. Så langt, finner jeg at det er et kamera som er best å holde med begge hendene. Litt slik SLR følelse. Mest negativt til huset, er batteri og kort luka. Tror dette er et kamera, hvor man burde overføre bilder med kabel.

 

Skjermen er meget god. Bedre en det man kunne forvente av gitte oppløsning (3", 614k dot AMOLED). Kontroll funksjonen er relativt lett oppbygd. Blende logisk på kontroll hjulet bak. Belysning på kontroll hjulet oppe. På en måte lit Canon. Evnt, man kan bruke iF funksjonen. Valg av fokus punkt, gjør man også relativt enkelt med meny hjulet bak.

 

Fokus med 20-50 objektivet funker nesten kjapt i en kvelds-mørk leilighet. Egentlig som ventet, og godkjent. Sterkt AF hjelpe lys kommer godt med. Er heller ikke kamera til action fotos, både pga manglede blits, men også grunnet at i hvertfall jeg liker å holde det med to hender.

 

Var kanskje ikke mest kreativ når det kommer til bilder. Har muligens noe med tiden på dagen å gjöre.

 

ISO 1000. 1/50s. Håndholdt.

post-199914-0-26381100-1298587719_thumb.jpg

Resiza, og lett opskarpet.

JPG fra kamera. (Muligens jeg ikke fikk slått av støyfjerningfunksjonen, mea culpa.)

 

De mørke partiene har relativ mye støy, men går. Lyse partiene er godkjent.

 

 

ISO 100 og stativ.

post-199914-0-07656200-1298587877_thumb.jpg

 

Mer kommer i morgen. Tror jeg må lese litt bruksanvisning.

 

 

 

Ellers. Mer til kamera

http://bythom.com/compactmirrorless.htm

Test mot andre speilløse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette var rett og slett grisebillig. Vi snakker tross alt om et kamera med APS- C sensor. Altså større sensor enn micro 4/3 kameraene.

Måtte de komme med lignende tilbud :-)

Akkurat det med sensorstørrelse tror jeg er mindre viktig enn det vi liker å tro.

 

Men at dette er et prisleie som er fristende - det skjønner jeg godt.

 

Jeg har kikket litt på tester rundt omkring, og Samsung har ikke akkurat fått store lovord for bildekvaliteten. Men er den egentlig så dårlig? Er det noen av objektivene som ikke er så bar som de burde. Eller har testerne kun sett på jpeg?

Lenke til kommentar

Denne har APS-C sensor men den er ikke noe bedre enn Pana GF1 på høy ISO støy.

Trur den ahr samme sensor som Pentax K20D, det er muligheter for utrolige fine bilder på ISO 100-400.

Er du sikker på at denne ikke er bedre enn GF1. Jeg mistenker at NX100 på ISO 1600 er noenlunde på samme nivå som GF1 på 800.

 

Ta en test når du har kamera i hus.

Lenke til kommentar

NX100 -sensoren yter jevnt over litt bedre enn GF1 -sensoren. Kilde

 

Sensorstørrelse har definitivt en del å si, men om det betyr mer eller mindre enn man liker å tro, kommer jo helt an på hva man liker å tro.

 

Her er et diagram fra Luminous Landscape angående ISO på ulike sensorstørrelser:

 

DxOMarkSensor_Fig6_130.png

 

Den grå streken representerer en teoretisk perfekt sammenheng mellom sensorstørrelse og ISO-støy. Som dere ser ligger praktiske målinger gjort av Dxomark ganske parallelt med den streken.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Har nettopp pakket ut min NX100. Den ser bedre ut i virkeligheten enn på bildene. Den virker lett og billig, men det er den jo også :)

Den er ikke noe værre enn Olympus E-PL1. Jeg synes NX100 ser bedre ut enn E-PL1.

 

Jeg filmet eskeåpningen med Panasonic LX5, legger den ut senere når jeg har fått ladet batteriet og gått gjennom menyene.

 

Mulig jeg ikke klarer å gi fra meg denne og min kjære lillesøster må kjøpe noe selv :evil:

 

 

Edit: Jeg har "redigert" videoen og laster den opp til Youtube snart :)

 

Kameraet virker veldig okey. Litt mye plastikk men hva kan man forvente til den prisen?

Hvis Samsung kommer med en litt mer entusiast modell av denne så hadde det vært toppers. Kontrollhjulet bak på kameraet er mye bedre enn Olympus E-P2. Det er faktisk godt å holde kameraet.

 

ISO 1600: JPG i bestekvalitet. På NX100 slo jeg av High ISO NR.

 

 

NX100

 

 

GF1

Endret av Haandværkaren:-/
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...