Gå til innhold

Hvilket kompakt/hybrid-kamera til mitt bruk?


Anbefalte innlegg

Jeg har dessverre ikke peiling på om jeg ønsker eller kommer til å ønske elektronisk søker, da jeg aldri har eid noe kamera eller har noen erfaring. Jeg må nesten bare høre på råd og erfaringer fra dere. Tror dere en som meg vil savne og evt trenge det for mitt bruk?

 

Hva er isåfall alternativene av kompakte hybrider med innebygget elektronisk søker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har dessverre ikke peiling på om jeg ønsker eller kommer til å ønske elektronisk søker, da jeg aldri har eid noe kamera eller har noen erfaring. Jeg må nesten bare høre på råd og erfaringer fra dere. Tror dere en som meg vil savne og evt trenge det for mitt bruk?

 

Hva er isåfall alternativene av kompakte hybrider med innebygget elektronisk søker?

Jeg har hatt stor glede av E-P1 uten søker i halvannet år. Det har vært noen ganger jeg har tenkt at det hadde jammen vært greit, men ikke nok til seriøst å vurdere å bytte det ut. Og jeg har brukt mye manuellfokusobjektiver, kanskje blant de bruksområdene der det kommer mest til sin rett. Så jeg vil si at å ha muligheten hvis du savner det kan være greit, men å ikke ha det trenger ikke være noe problem i det hele tatt.

 

Bør kanskje si at jeg nå bytter ut E-P1, men det har ingen ting med E-P1 å gjøre, faktisk. Jeg har vært kjempefornøyd med det :yes:

 

I micro four thirds så er det Panasonic GH1 og GH2, samt G1, G10, G2 og G3 som har innebygd søker.

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Så med andre ord blir kameraet en del større med innebygd søker? Da er det jo en vurderingssak, tror jeg skal komme meg på en butikk og faktisk ta og føle litt på hvilke som føles best ut der og da.

 

Om jeg får spørre, hvorfor bytter du ut E-P1? :) Og hva er egentlig forskjellene mellom E-PL2 og E-P1, fordeler/ulemper?

Lenke til kommentar

Kameraet blir nok litt større med innebygd søker enn uten, men hvis man først skal ha søker, så blir den nok mindre om den er innebygd enn om den er ekstern...

 

Å klå på kamereaene i butikk er en veldig god ide.

 

Hvorfor bytte? Lyst på ny gadget? :hmm: Jo, mest det. Og så har jeg lyst på nye utfordringer, jeg har gjort det endel vanskeligere for meg selv nå. Vi får se om jeg klarer å få noe ut av det...

 

Edit: forskjell E-P1 og E-P2: ett eksternt kontrollhjul mindre på E-PL2 enn på E-P1, vesentlig bedre skjerm på E-PL2. Det er vel det viktigste jeg kommer på i farten. Bortsett fra muligheten for søker da. Andre?

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Jeg ville droppet Samsung. Med egen fatning og et helt nytt system skal du ha is i magen for å investere noe særlig der.

Det er det dummeste jeg har hørt. Samsung er ikke Olympus :p

 

Samsung har lansert flere objektiver i det siste. De har kommet med nye 18-55mm og 50-200mm i-Fn O.I.S. De har 30mm f/2 uten i-Fn. De har 20mm f/2.8 i-Fn og i juli kommer 16mm f/2.4 i-Fn. De har en 18-200mm O.I.S. og jeg trur de kommer med en 18-200mm i-Fn O.I.S som er beregnet for filming. 60mm f/2.8 makro med i-Fn, O.I.S. og SSA(kjapp og lydløs AF motor greie). 85mm f/1.4 i-Fn SSA kommer. NX20 og NX200 kommer.

 

 

Samsungs nåværende kameraer har en sensor som ikke er spesielt bra...

DU som er så glad i DxO greia...

 

 

 

Jeg har hatt Olympus E-P2 og Panasonic GF1, jeg ser ingen ulemper med NX100. Jeg solgte unna E-P2 + 14-42 og GF1 + 20mm f/1.7 til fordel for NX100.

 

Prisene på Samsung optikk er mye lavere enn Panalympus.

 

 

 

TS: Søker er en stor fordel i sollys. Jeg har søker til LX5 og XZ-1, kunne ikke tenkt meg å tatt bilder uten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DU som er så glad i DxO greia...

Godt poeng, men nå scorer jo disse mFT-sensorene ganske tett opp mot NX100 sin sensor til tross for at de er handicappet med mindre sensor. Ser man på dslr med samme sensorstørrelse så scorer siste generasjon sånne sensorer mye høyere. Det er nettopp derfor jeg dropper NX10/11 og venter på NX20 før jeg åpner lommeboka.

 

Jeg liker DXOmark for måten de måler sensoren på og muligheten for å sammenligne sensoregenskaper. Det sier selvsagt null og niks om brukervennlighet, ergonomi, knapper, hjul, funksjonalitet, optikk osv.

 

Apropos handicap så kan jeg være litt slem og kalle mFT for Panalympics. :p

Lenke til kommentar

Så du mener jeg absolutt burde vurdere NX100 ved siden av E-PL2 Kenta? Hvilke(t) objektiv burde jeg isåfall kjøpe med for å få tilsvarende som Panasonic 20mm f/1,7? (Da mener jeg et LITE og godt objektiv som kan fungere til mye, ikke nødvendigvis noe som tilsvarer Panasonicen)

 

Og er det evt en NX200 i vente snart jeg heller burde vente på?

Lenke til kommentar

..venter på NX20 før jeg åpner lommeboka.

Har ikke du nettopp kjøpt K5 eller har du fortsatt K200D?

 

Hvilke(t) objektiv burde jeg isåfall kjøpe med for å få tilsvarende som Panasonic 20mm f/1,7?

 

Og er det evt en NX200 i vente snart jeg heller burde vente på?

Vet ikke når NX200 kommer,men du kan prøve å lese deg gal på rykter :p

Ryktene sier i løpet av sommeren. Om du bør vente, tja, jeg vet ikke. NX100 med 20mm til 2300kr er en billig start.

 

Samsung 30mm f/2 er liten og god. Koster 2800kr. i Norge, du sparer 1000kr. på å kjøpe den fra Korea.

Det er mye å spare på å kjøpe fra Korea.

 

Send e-post til selger før du kjøper. Selgeren setter lavere sum på pakken hvis du ønsker. Han sender med EMS frakt, kommer rett på døra etter 5-7dager.

 

 

E-PL2 koster fra 4700kr. Du kan få Samsung NX100 med 20mm f/2.8 + 30mm f/2 til 4200kr.

 

Samsung NX11 med 18-55mm koster 4500kr. Den blir en del større pga objektivet.

 

Test av NX100

 

Test av NX11

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Så du mener jeg absolutt burde vurdere NX100 ved siden av E-PL2 Kenta? Hvilke(t) objektiv burde jeg isåfall kjøpe med for å få tilsvarende som Panasonic 20mm f/1,7? (Da mener jeg et LITE og godt objektiv som kan fungere til mye, ikke nødvendigvis noe som tilsvarer Panasonicen)

 

Og er det evt en NX200 i vente snart jeg heller burde vente på?

Samsung 30mm f/2,0 gir tilsvarende bildevinkel og minimale dybdeskarphet som en hypotetisk 22,5mm f/1,5 til mFT om jeg har regnet rett. Det vil si ganske like egenskaper som 20mm f/1,7 gir på mFT.

 

NX200 er ventet lansert i løpet av juni, men det kan fort bli juli før vi ser den i butikkene i Norge. Det er veldig lite man vet om dette forventede kameraet, men det svirrer rykter om en ny sensor (som jeg regner med blir vesentlig bedre), bedre videofunksjon og litt designendringer. Om det blir verd å vente på finner vi nok ikke ut før i juni. Det kommer også an på tolmodigheten din. Det er jo litt kjipt å gå glipp av en halv sommer med fotogleder.

 

..venter på NX20 før jeg åpner lommeboka.
Har ikke du nettopp kjøpt K5 eller har du fortsatt K200D?

Jeg har hatt Pentax K-5 i et halvt år nå. Kona har bursdag i sommer og jeg regner med jeg får bruke det som nr 2-kamera ofte. Jeg har tidligere vurdert å ha to Pentax kamerahus for å spare noen objektivbytter, men har slått det fra meg og vil ha større variasjon mellom de to kamerahusene så det skal passe litt videre spenn av bruksområder. En Samsung NX vil passe meg kona fint til fjellturer og er litt mindre styr å ta med.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm. Dette gjorde jo aldeles ikke saken noe enklere!

 

Jeg kan faktisk få Samsung NX100 med et godt objektiv i tillegg til kit objektivet for under prisen til Olympus E-PL2 i seg selv.

 

Da må jeg nesten spørre om dere mener at dette er en bedre deal...? Jeg kan umulig se for meg at E-PL2 er mye bedre, for det bør det jammen meg være for å forsvare prisen i forhold. Det eneste jeg vet at E-PL2 har er bildestabilisator, men er den verdt så mange kroner?

 

Og Kenta; er det noen fare for at det fortolles om jeg bestiller objektivet fra han koreaneren? Er det eventuelt også en god idé å kjøpe selve kameraet derfra?

Lenke til kommentar

Samsung har potensiale (sensorstørrelse) til å jevnt ligge foran micro four thirds, men de har ikke utnyttet det hittil. Det kan fort endre seg med ny genreasjon nå i sommer. Jeg synes det sterkeste argumentet for micro four thirds er at det er to produsenter av hus foreløpig, og mange av objektiver. Det gjør det mer sannsynlig at det er langlivet system. Men det er ingen grunn til å ikke tro at Samsung skal lykkes, de er veldig godt i gang!

 

Jeg ville i hvertfall ikke kjøpt kamerahus fra ebay. Det har hendt jeg har kjøpt objektiver, men da har det vært brukt. Jeg liker norsk forbrukerrett :yes:

Lenke til kommentar

Jeg har selv et relativt stort speilreflekskamera med tidvis relativt store objektiver. I mange tilfeller når dette brukes erkjenner jeg at jeg like gjerne kunne hatt et godt mFT-hus med god optikk :).

 

Jeg har også et avansert kompaktkamera, Canon Powershot S90, forgjengeren til S95. I de tilfellene jeg bruker dette er jeg særdeles glad for at jeg har nettopp det, og ikke et mFT. Et solid kompaktkamera, som er på størrelsen med de fleste andres, bare at det tar vesentlig bedre bilder i de festlige lagene det gjerne brukes.

 

Min personlige, men kanskje litt bastante mening er da at mFT til en viss grad kan erstatte speilrefleks, men ikke i like stor grad erstatte et godt kompaktkamera.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Min personlige, men kanskje litt bastante mening er da at mFT til en viss grad kan erstatte speilrefleks, men ikke et godt kompaktkamera.

 

Kanskje litt vel bastant, men jeg er enig så lenge du ønsker zoom på kameraet. For de som greier seg med en fast brennvidde kan mFT fungere OK som alternativ til et kompaktkamera.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Ikke meningen å kapre tråden, men er oppfattelsen min av å lest alle postene korrekt at:

 

Et MFT-kamera er bedre på "pek&skyt" enn ett kompaktkamera?

F.eks XZ-1 vs EPL-2 i varierende lysforhold uten behov for noe særlig zoom med et lite forbehold om prisdifferansen.

Lenke til kommentar
Min personlige, men kanskje litt bastante mening er da at mFT til en viss grad kan erstatte speilrefleks, men ikke et godt kompaktkamera.
Kanskje litt vel bastant, men jeg er enig så lenge du ønsker zoom på kameraet. For de som greier seg med en fast brennvidde kan mFT fungere OK som alternativ til et kompaktkamera.

Ja, det skal sies at alle hybridkameraer mister sin kompakthet straks man skal ha lang tele eller mye zoom. Men siden det er systemkameraer så har man muligheten til å velge. Man kan f.eks gå rundt med et lite kamera og lite objektiv til daglig og ha en stor telezoom i kamerabagen dersom man skulle få bruk for det.

 

Kompaktkameraene klarer seg med langt mindre fysisk størrelse når man skal ha mye zoom og/eller lang tele. Det er takket være to ting:

- Liten sensor (som senker kravet til reell brennvidde for å oppnå en viss mengde tele)

- Sammensydd kamera+objektiv som gir mer kompakt sammenlegging av objektivet når man slår av kameraet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...