Gå til innhold

Hvilket kompakt/hybrid-kamera til mitt bruk?


Anbefalte innlegg

Jeg var idag å kikket litt på Japan Photo, og der fikk jeg sett litt på XZ-1, S95 og E-PL2. Etter å ha sett enda litt flere video reviews og slikt, ser det ut som det blir et kompaktkamera på meg. Jeg tror rett og slett det er greiest å begynne med det, samt at det er vesentlig greiere å drasse rundt på.

 

Jeg er, dog, fremdeles ikke sikker på hvilket jeg vil ha. Det står mellom XZ-1, LX5 og S95. Jeg føler det er ting som taler for alle tre, og det er jammen ikke lett å velge. Men jeg syns faktisk S95 virker som et meget bra kamera med tanke på byggekvalitet og kompakthet. Det står egentlig på hvor mye bedre bilder LX5 og XZ-1 gir enn S95. Etter hva jeg har forstått er ikke forskjellene så store. Jeg syns for øvrig at XZ-1 ikke er så veldig bra design messig. Det ser rett og slett kjedelig ut, samt at jeg nesten syns det er litt for stort.

 

Jeg fikk dessverre ikke sett på LX5 i butikken, men han ga meg et Leica kamera som visst nok var så og si identisk.

 

Jeg vet jeg har spurt i hytt og pine om både kompakt og hybridkameraer :blush: , men om jeg får be om en siste hjelp til å velge mellom disse tre kompaktene.

 

Om dere som har hatt hands-on erfaring fra disse kameraene kunne kommentert litt angående:

 

- Byggekvalitet

- Bildekvalitet

- Evne til å ta bilde av bevegelige ting, som volleyball- og fotballspilling

- Evt andre ting som hever seg fra de andre

 

Takk for all hjelpen! :)

Endret av jonasgutvik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Byggekvalitet

- Bildekvalitet

- Evne til å ta bilde av bevegelige ting, som volleyball- og fotballspilling

- Evt andre ting som hever seg fra de andre

 

Takk for all hjelpen! :)

 

Spiller ikke store rollen hva du velger av kompaktkameraene du nevner de er tilnærmelsesvis like, men du får problemer med action og selektere bakgrunnen hvis den ikke er veldig langt fra motivet da, byggekvalitet og bildekvalitet er vesentlig bedre en billigere kompaktkameraer og ikke så langt unna systemkameraer.

Lenke til kommentar

Og basert på denne diskusjonen og en hyggelig og dyktig selger på Japan Photo Bergen gikk jeg for Canon S95 jeg også.

 

Etter endel video-reviews av Olympus EPL2 vs XZ-1 syntes jeg EPL2 var for stort, og i butikken syns jeg XZ-1 var for stort, og iflg. selger ikke verd 700kr mer til mine bruksområder. For min egen del gikk jeg også for gjenkjennelseseffekten av å ha benyttet Ixus i noen år.

 

Deilig tungt, matt og litt følelse av luksus foreløpig. Ingen bilder overført til pc, men det gnistrer på kameraskjermen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...