Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Var det ikke Apple som på 80-tallet eller noe i den duren som nettoppmarkedsførte Apple som en "Personal Computer"? jo.

 

Det de driver med idag kalles branding, og jeg må si at de har klart det veldig bra, sett hvor mange som kjøper Apple-produkter ifht andre windows baserte pcer. Hva skiller egentlig en Mac fra en annen pc? Operativsystemet? ja. Design? ja, selv om flere merker har skjønt at design må satses på. Men uansett vil jeg påstå hardt mot hardt at Mac er en PC.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er dette en pc eller mobil?

 

PC.tiltnice3.jpg

 

Er Ipad en pc?

 

Hva defineres pc? Størrelsen, operativsystemet?

Det spørs litt på definisjonen din. Ja, ipad er personlig, og ja, ipad er ei datamaskin. Mange vil nok likevel hevde det ikke er en pc, se http://en.wikipedia.org/wiki/IBM-PC :

 

However, because of the success of the IBM Personal Computer, the term PC came to mean more specifically a microcomputer compatible with IBM's PC products.

 

Av samme grunn er PowerPC ikke en pc, mens en intel-basert mac vil være en pc. Dettte fordi de i teorien er kompatibel med IBMs PCer fra 30 år tilbake.

Lenke til kommentar

PC = Personal Computer = Personlig datamaskin;

 

if (MAC = personlig datamaskin)

{

PC = MAC;

}

 

Kunne vi heller ikke tatt: (Blir vel heller c++)

cin >> input()
if (MAC = "failure" && Windows= "bad")
   {
   MAC + Windows = "false";
   PC  - Mac = "false";
   Pc "rule the word" = "True";
   }

 

Ja flere her stemmer for PC er PC uansett så lenge man har harddisk i maskinen sin så er det en pc? Skal begynne å kalle min Playsation 3/Xbox 360 for pc.

 

Det er jo mulig å installere linux på disse, hvis man finner operativsystemer som er kompaktibel riktignok.

 

PS3 hadde den muligheten, men xbox 360 blir nok verre.

Thank you for out-geeking me so hard! ;)

 

En XB/XB360 og PS2/3 ER PCer/datamaskiner, da platformen deres er ikke dedikert HW. Men bruksområdet er selvsagt ikke samme som laptoppen jeg sitter på nå har. Er Ipad en PC? eller er den en gadget? er "nettbrett" IKKE en PC? HTC har en telefonmodell som kjører vist/W7 er den en PC? jeg vedholder min påstand at kan man kalle det en "datamaskin" på godt norsk er det en PC! MAC er en PC!

 

-frank

Lenke til kommentar

Klarer du her å si hvor bra rask maskinen er uten å ha prøvd den?

For den vanlige forbruker betyr ikke gigahertz og megabyte noe. Det som gjelder er om maskinen fungerer greit, og det gjør Apples produkter, selv om de ikke er de absolutt raskeste på markedet. Hvis jeg forteller moren min at jeg har 4GB DDR3-minne og en 2.4 GHz Intel Core i5 prosessor vil hun bare se dumt på meg.

 

De som derimot bryr seg, personer som deg, de vil ta seg litt ekstra tid til å undersøke nøyere hva de får av hardware.

Lenke til kommentar

Klarer du her å si hvor bra rask maskinen er uten å ha prøvd den?

For den vanlige forbruker betyr ikke gigahertz og megabyte noe. Det som gjelder er om maskinen fungerer greit, og det gjør Apples produkter, selv om de ikke er de absolutt raskeste på markedet. Hvis jeg forteller moren min at jeg har 4GB DDR3-minne og en 2.4 GHz Intel Core i5 prosessor vil hun bare se dumt på meg.

 

De som derimot bryr seg, personer som deg, de vil ta seg litt ekstra tid til å undersøke nøyere hva de får av hardware.

 

Men når du kjøper deg en Ferrari så forventer du mer enn 30 hestekrefter.

 

Forøvrig så er det Apple som markedsførte Mac som "ikke en PC". Med mindre man snakker om IBM PC som er et trademark av IBM, så er en PC en Personal Computer, eller en hjemme-PC.

Lenke til kommentar

Interessant men enkelt!

 

En PC er en "teknisk innretning". En datamaskin kan være mye rart og vil bli enda mer rart i fremtiden.

 

Hva man historisk sett pleier å kalle ting er ikke alltid rett og mye står og faller på individuell tolkning.

 

Mine MacPro, mine iPhone & HTC smartmobiler og mine Windows og Linux maskiner + min Macbook er mine PC'r :)

 

Jeg kan vanskelig se at en Apple datamaskin ikke er en datamaskin!?! At Apple's datamaskinener er laget for konsument markedet gjør dem også personlige.

Lenke til kommentar

Men når du kjøper deg en Ferrari så forventer du mer enn 30 hestekrefter.

Jeg forstår ikke helt hvor du vil hen med dette. Mener du Apples maskiner fremstår som langt bedre enn det de i realiteten er?

 

 

Forøvrig så er det Apple som markedsførte Mac som "ikke en PC". Med mindre man snakker om IBM PC som er et trademark av IBM, så er en PC en Personal Computer, eller en hjemme-PC.

Jeg er forsåvidt enig. Med mindre definisjonen av en "pc" endres, vil en Mac alltid være en pc.

 

--------------

 

Ett useriøst innlegg har blitt slettet. Reaksjoner tas på PM.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt hvor du vil hen med dette. Mener du Apples maskiner fremstår som langt bedre enn det de i realiteten er?

 

Ja det er nok riktig syns jeg, en Ferrari er nok drømmebilen siden den har kraftig motor og kan trimmes.

 

Hvordan det heletatt er mulig å velge kraftig prosessor som kan overklokkes på mac er for meg en gåte?

 

Jeg er forsåvidt enig. Med mindre definisjonen av en "pc" endres, vil en Mac alltid være en pc.

 

Ett useriøst innlegg har blitt slettet. Reaksjoner tas på PM.

 

Kaskje den definisjonen bør endres i så fall?

Vet ikke hvem som trenger å endre den Apple? (Vi har ikke noe med PC å gjøre, PC er en maktdomenans uting). (Pcbygging er ut i følge apple)

 

Flere personlige innlegg burde også slettes her?

Henrik C sin siste er bare et eksempel, tror jeg ikke får noe svar av modrator av dette.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvordan det heletatt er mulig å velge kraftig prosessor som kan overklokkes på mac er for meg en gåte?

Hvis du kjøper deg en Mac med det mål å overklokke den, har du misforstått noe.

 

 

Kaskje den definisjonen bør endres i så fall?

Vet ikke hvem som trenger å endre den Apple? (Vi har ikke noe med PC å gjøre, PC er en maktdomenans uting). (Pcbygging er ut i følge apple)

Apple har delvis lykkes med å endre definisjonen. Flere og flere skiller mellom "pc" og "mac", og virker uinteressert i å lære historien som ligger bak. Dette viser bare at folk flest ikke bryr seg om overklokking, minnehastighet og lignende, så lenge de får noe som virker og som ikke må byttes ut hvert halve år.

 

 

Flere personlige innlegg burde også slettes her?

Mener du innlegg strider mot forumets retningslinjer så rapportér de. ;)

Lenke til kommentar

Mac er nok en PC teknisk sett, men selve brandingen gjør at når man snakker PC, så er det Windows pc'er det er snakk om.

Sett opp en poll her så kan vi se hva menigmann legger i ordet PC...

 

PS! Kjøpte nyeste MacBook Pro i5 prosessor, 2011 mod. Brukte i 2 mnd, og solgte den.

Masse småting som den ikke klarte ordentlig.

Å kjøre Flash var å be om bråk, vifta kjørte på full guffe, og maskinen var glovarm.

Skulle installere synology NAS, men Mac'en fant den aldri, så fikk aldri installert. Koblet på en Windows bærbar til 3000kr, alt ferdig på noen få strakser.

Ping fungerte ikke hvis man skrev navnet til NAS'en, fikk bare beskjed at ingenting funnet. Mens via cmd i Windows 7 fikk man ip adressen med en gang.

 

Det er bare en myte at Mac er problemfritt. Gå på dedikerte Mac forum, så ser du hvor mye problemer folk har med sine Mac.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du kjøper deg en Mac med det mål å overklokke den, har du misforstått noe.

 

Målet er ikke å overklokke før maskien skal oppgraderes til Lion.

Men å ikke ha muligheten betyr det heller å gå for en annen PC.

 

Apple har delvis lykkes med å endre definisjonen. Flere og flere skiller mellom "pc" og "mac", og virker uinteressert i å lære historien som ligger bak. Dette viser bare at folk flest ikke bryr seg om overklokking, minnehastighet og lignende, så lenge de får noe som virker og som ikke må byttes ut hvert halve år.

Historen bak er skremmende, tenk at apple har sett slik ut? Stygg som PC.

old-apple.jpg

 

Jeg foretrekker å ha noe som kan oppgraderes i mist 2-3 år frem i tid.

Nå er windows 7, en ytelsebombe så hvis jeg senere vil installere windows 7, tror jeg neppe ytelsen blir noe å skryte av.

 

Mener du innlegg strider mot forumets retningslinjer så rapportér de. ;)

Selv om jeg mener det var et personangrep, tror jeg du velger å ikke gjøre en dritt.

Rett og slett, fordi du ikke har gjort noe nå.

 

Jeg tror flere velger å ikke støtte meg her, så da er det nytteløst og raportere noe som ikke blir fjernet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det er bare en myte at Mac er problemfritt. Gå på dedikerte Mac forum, så ser du hvor mye problemer folk har med sine Mac.

 

Jeg tror deg, i 30% av tilfellene på mac1 f.eks.

Tror jeg vi snakker om manglende erfaringer.

 

Det er ofte slik jeg ser at flere glemme å oppgradere operativsystemet før de begynner å installere ting.

 

Det føre raskt til noe ikke virker.

 

Jeg burde ha mye erfaringer her, siden jeg bruker virtualbox å tester Mac OSX snowleopard.

 

Men det jeg lurer på, hvordan klare å utvikle Apple utvalget uten å få apple konkurs?

Det å velge en fåtall maskiner å selge tror jeg stort sett reduserer et stort marked.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Mac er nok en PC teknisk sett, men selve brandingen gjør at når man snakker PC, så er det Windows pc'er det er snakk om.

Sett opp en poll her så kan vi se hva menigmann legger i ordet PC...

 

PS! Kjøpte nyeste MacBook Pro i5 prosessor, 2011 mod. Brukte i 2 mnd, og solgte den.

Masse småting som den ikke klarte ordentlig.

Å kjøre Flash var å be om bråk, vifta kjørte på full guffe, og maskinen var glovarm.

Skulle installere synology NAS, men Mac'en fant den aldri, så fikk aldri installert. Koblet på en Windows bærbar til 3000kr, alt ferdig på noen få strakser.

Ping fungerte ikke hvis man skrev navnet til NAS'en, fikk bare beskjed at ingenting funnet. Mens via cmd i Windows 7 fikk man ip adressen med en gang.

 

Det er bare en myte at Mac er problemfritt. Gå på dedikerte Mac forum, så ser du hvor mye problemer folk har med sine Mac.

 

er da ikke mye problemer. husk det er de som har en deffekt som skriker mest. man hører mindre fra de som er fornøyde. gå på dedikert windowsforumer og du ser betydlig mer klaging.

 

men du har helt rett i at mac ikke er problemfritt. det er mindre probleme rmen ikke problemfritt. en a grunnene til at det en mindre problemer er at softwaren er skreddersydd for akkurat den hardwaren mens på windows kan mer gå galt pga 10000 drivere

 

 

til han over: det at du tester mac osx virtuelt er ikke legit! mac sin HW er skreddersydd med OSet og kjører derfor bedre på mac en virtuelt.

Endret av NinjaChriis
Lenke til kommentar

Men man kan jo si at Mac stadig nærmer seg PC navnet, siden forskjellene er stort sett hovedkort/skjermkort som er forskjellen. Man har heller ikke industri standarder, ATX/BTX etc.

 

Man kan jo si at Sun server maskiner heller ikke er PC.

Forskjellen er at en Sun server ikke er en Personal Computer. Det er en server. T.d. en iMac er ingenting annet enn en Personal Computer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Målet er ikke å overklokke før maskien skal oppgraderes til Lion.

Men å ikke ha muligheten betyr det heller å gå for en annen PC.

Hvis det er viktig for deg å ha 110% kontroll over hardware så kjøper du ikke et Apple-produkt, men du bygger din egen maskin.

 

 

Historen bak er skremmende, tenk at apple har sett slik ut? Stygg som PC.

Nå tenkte jeg på historien rundt ordet "pc", ikke produkter Apple solgte for mange tiår siden. Jeg vedder begge lungene mine på at du finner enda styggere "pcer".

 

 

Jeg tror flere velger å ikke støtte meg her, så da er det nytteløst og raportere noe som ikke blir fjernet.

Jeg vet ikke om du har merket det, men jeg er ikke den eneste moderatoren her på forumet. Selv om ikke jeg sletter et innlegg betyr det ikke at andre heller ikke gjør det. Jeg skriver i denne tråden som vanlig bruker. Jeg er ikke "på vakt" 24 timer i døgnet. Men denne diskusjonen kan vi ta et annet sted enn her i tråden, så ikke svar på dette.

Lenke til kommentar

er da ikke mye problemer. husk det er de som har en deffekt som skriker mest. man hører mindre fra de som er fornøyde. gå på dedikert windowsforumer og du ser betydlig mer klaging.

 

men du har helt rett i at mac ikke er problemfritt. det er mindre probleme rmen ikke problemfritt. en a grunnene til at det en mindre problemer er at softwaren er skreddersydd for akkurat den hardwaren mens på windows kan mer gå galt pga 10000 drivere

 

Jeg er en krevende bruker, så å få meg 100% førnøyd vil man samtidig slipper folk som klager.

 

Er det kun apple som lager drivere?

Siden kun i få tall har jeg sett driverne på installasjonCD ellers står som universal_binary.gif

 

Men problemer er hvor gjennomtestet er slik maskinvare? La oss si man kjøpe maskinvaren i 2004?

Det er jo fare for ting funger unstabilt også i mac.

 

At ting får "Mac Universal" logo trenger vel ikke betyr at maskinvaren funger for alle Mac baserte maskiner i evig tid?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...