Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matematikk R1 eksamen 31. mai 2011


Anbefalte innlegg

Flere som synes eksamensoppgavene er harde i forhold til oppgavesamling og oppgaver i læreboka? Mye av det de spør etter på eksamen, har jeg aldri hørt om. Ceveas Setning f.eks. Det står ikke i boka vår en gang.. Sinus boka er skikkelig dritt!

 

Eksamen starter kl. 09 i hele landet :)

 

Sinus-bøkene mener jeg er de klart beste mattebøkene til videregående. I alle fall bedre enn Sigma-bøkene til Gyldendal og bøkene til Aschehoug, mener nå jeg i alle fall. Det er Cevas setning du sikter til? Den har vel aldri vært spurt om på noen eksamen, kun på en eksempeloppgave? Den er da ikke en del av læreplanen i matematikk R1, kun noe du får opplyst på eksamen og skal bruke der. Det blir vel litt som den gangen en geometrisk setning av Viviani ble oppgitt i del 1. Det er ikke forventet at du skal kunne den fra før av, bare at du skal kunne bruke den slik den er oppgitt. Hvs Cevas setning er drøftet i noen av de andre R1-bøkene blir jeg overasket. Strengt tatt synes jeg vel også egentlig at de fleste eksamenesoppgavene er enklere enn de vanskeligste oppgavene i Cosinus-bøkene.

 

Men, du har i alle fall helt rett i at eksamensoppgavene er veldig annerledes fra det du arbeider med i lærebøkene. Helt annet type oppgave, spurt om på en ganske annerledes måte.

Endret av mrcompson
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt å ha eksamen overstått! Fikk lite lite tid, var bare såvidt jeg leverte i tide men fikk da svart på alt etter beste evne. lolbits, jeg fikk også sqrt(5) som svar på en av oppgaven, så det skal nok stemme.

 

Godt observert Janhaa, snodig. Mulig at kompisen hans hadde fått tak i eksamen på forhånd?! Begge oppgavene var jo på eksamen.

Lenke til kommentar

Fekk også kvadratroten av 5 på 1g. Gjorde ein rimeleg stor "omveg" på akkurat den oppgåva, men trur eg får full uttelling.

 

Syns vanskegraden var akkurat passe, litt lang, men så var jo oppg.4 og 6 rimeleg korte og då.

 

Bannet inne i meg heilt ved starten av eksamen då eg bladde raskt gjennom heftet og såg bevisoppgåva på oppg.7 (den aller verste typen oppgåve eg veit om), men trur faktiskt mot all formodning at eg får full uttelling på den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...