Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matematikk R1 eksamen 31. mai 2011


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har gått gjennom alle eksamnene siden 2007. Hva faen skjer med at de bare øker og øker antall oppgaver? Det starter med 4 (+ et alternativ du ikke velger). Så ender det opp i 2010 med 6 (+alternativ)! Og nå kommer det sikkert til å bli 7, siden de tar vekk alternativene.

 

Utrolig dårlig gjort, med tanke på hvor lett de som hadde eksamen i 2007

Endret av St€rk
Lenke til kommentar

Jeg hadde eksamen i R2 i fjor, og som dere ser, så var det sju oppgaver der. Det kan virke overveldende, men hvis du sjekket litt nøyere så er oppgavene betydelig kortere enn de brukte å være.

 

Husk: Ikke vær for freidig med å si hva som ikke kommer på del én eller liknende; jeg er sikker på at eksamensforfattere ser litt på hva som ikke er gitt, og da kan det hende at det kommer en ekkel oppgave i sannsynlighet på del én.

 

I tillegg så er eksamensoppgaver i 3MX litt enklere fordi eksaminandene fikk ikke lov til å ha med boka.

 

Lykke til folkens! (Og for Guds skyld ha med dere både R1- og 1T-boka; sistnemnte er også grei å ha, og det skader ikke å ha den med når man har lov å ha med så mye man klarer å bære med seg.)

Lenke til kommentar

De blir laget på oppdrag fra Udir.

Fant en annen kilde som hevdet at det var personer i fagmiljøet som laget oppgavene, mens en annen kilde sier det er forlagene. Noen som vet hva som er riktig?

Det er vel personer i fagområdet som jobber for forlagene antakeligvis. Lærebokforfattere er fagpersoner de også.

Lenke til kommentar

Et spørsmål; Til del 1, hvor mye er det nødvendig å forklare. For eksempel;

 

Deriver f(x)= x^2*e^(2x). Den er jo kjempelett, men hvordan skal vi forklare rundt det. Skal vi bare nevne at vi bruker kjerneregelen + produktregelen? Er det nødvendig å vise hvordan reglene anvendes? For eksempel å si at (u*v)' = u'v + uv', det er produktregel osv.

Lenke til kommentar

Ja, læreren min sa akkurat det du sa der, men når jeg ser i løsningsforslag som er skrevet av folk som tidligere har hatt R1 og eksamen, pleier de å oppgi hvordan den anvendes. Men det beste er vel å skrive slik du sa, også "pynte litt" på hvis en har tid etter del 1. Tross alt er jo kommunikasjon veldig viktig.

Lenke til kommentar

Huskeregel:

Tekstoppgaver skal ha tekstsvar, og forklaringer underveis. Dette gjelder stort sett for alle del to-oppgavene.

Regnestykker skal bare ha et svar med to streker under.

 

Det var sånn jeg tenkte på ialle fall 1a med disse derivasjonene i fjor. Jeg fikk en femmer på den eksamen, just sayin'.

 

f'(x)=(x² * e^(2x))' = 2x²e^(2x) + 2xe^(2x) = (2x²+2x)e^2x

skal være tilstrekkelig. Husk og fornekle det som forenkles kan.

(Bare gru dere til neste år, for da skal dere gjøre dette andre veien...)

Endret av stifa
Lenke til kommentar

De blir laget på oppdrag fra Udir.

Fant en annen kilde som hevdet at det var personer i fagmiljøet som laget oppgavene, mens en annen kilde sier det er forlagene. Noen som vet hva som er riktig?

 

Det er enten en hos udir eller en "fagmann" som har blitt tatt inn som lager eksamen. Når man lager en slik eksamen er alt veldig hemmelig - INGENTING kan bli lekket ut.

 

Rykter om at eksamener blir kortere eller lettere har aldri pålitelige opphav.

 

Aldri gå mot en eksamen og tenk at det er liten sannsynlighet for at du kommer opp i X eller Y. Forbered deg godt på alle kapitler, så stiller du sterkt.

Lenke til kommentar

Huskeregel:

Tekstoppgaver skal ha tekstsvar, og forklaringer underveis. Dette gjelder stort sett for alle del to-oppgavene.

Regnestykker skal bare ha et svar med to streker under.

 

Det var sånn jeg tenkte på ialle fall 1a med disse derivasjonene i fjor. Jeg fikk en femmer på den eksamen, just sayin'.

 

f'(x)=(x² * e^(2x))' = 2x²e^(2x) + 2xe^(2x) = (2x²+2x)e^2x

skal være tilstrekkelig. Husk og fornekle det som forenkles kan.

(Bare gru dere til neste år, for da skal dere gjøre dette andre veien...)

 

har sett flere fasiter som ender på typ: 2x(x+1)e^2x? Selvom det virker unødvendig

Endret av St€rk
Lenke til kommentar

har sett flere fasiter som ender på typ: 2x(x+1)e^2x? Selvom det virker unødvendig

Vel, det som fasiten sier er bedre egnet til å finne nullpunkter da. Har kan man lett se at nullpunktene er x = -1 og x = 0. e^2x blir derimot aldri null.

Tror ikke sensoren går apeshit om du ikke gjør det, men siden fasiten gjør det så kan det sikkert være lurt.

 

Jeg fikk 5 på eksamen (V10) da, og jeg synes fremdeles at siteoppgaven på sju kan gå å brenne. Har noen et løsningsforslag på den, så jeg kan se hva trikset var?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...