Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Omformer 12v til 220V: Strømforbruk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

eh det kommer ann på laptop du kobler til..

 

Om jeg tar min egen laptop som utgangspunkt, så ser jeg at strømforsyningen er på 90 watt..

 

Om man videre ser da på at bilens bilbatteri er på 12 Volt (sånn ca).. da vil 90 watt utgjøre 7.5 ampere (dvs 7.5A * 12V = 90 watt)

 

Tallene jeg har skrevet over er i "værstefall" dvs om batteriet til laptop er helt flatt mm..

 

Selve omformeren trekker også litt strøm, men ikke så voldsomt.. så tar ikke med det i dette regnestykket, da en laptop ikke trekker 90 watt, men mer alla 50-70 Watt..

 

 

 

 

Så la oss si 7.5 A !! dvs om du har et 60Ah batteri i bilen, så vil det holde i maks 8 timer om bilen ikke går (lading) 60\7.5 = 8

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

På Jula så jeg de hadde noen omformere med plugg til å sette i sigarett-uttaket, og kontakt til vanlige 220 v apparater i andre enden. De kostet kr 395

 

Om man bruker feks en bærbar PC til det, vil det trekke mye strøm fra batteriet?

Husk å la omformeren stå et par sekund uten belastning før du plugger i laptopen, ellers risikerer du at den går i "beskyttelsesmodus" og ikke lader.

Å plugge den rett i sigarettenneren med laptopen koblet i blir litt det samme som å starte en bil i gir uten å trykke inn clutchen, er ikke helt bra ;)

Lenke til kommentar

Jeg har strøm og jord trukket inn i midtkonsollen fra batteriet (sto en gammel telefon her en gang i tiden) Og jeg laget meg en fin liten bryter i konsollen, la strømkabelen til GPS-en inn i skøten på dashbordet og koblet denne til 12v på baksiden.

 

I tillegg har jeg kjøpt en omformer som er satt opp over fotenden på passasjersiden, (maks200w) samme prinsippet her, med ny stikkkontakt gjemt på siden av midtkonsollen for enklere innplugging. (forøvrig koblet på samme strømtilførsel, jording og bryter). Mangler bare stativ for laptopen, slik at den står tilgjengelig som et satnav-system.

Lenke til kommentar

eh det kommer ann på laptop du kobler til..

 

jeg har brukt wattmeter samtidig med at jeg brukte inverter i bil, det virker som det er lite sammenheng med størrelsen på strømforsyningen og hvor mye strøm maskinen bruker. Jeg kom under 60W med både 24 " skjerm og en ganske rask laptop.

Lenke til kommentar

eh det kommer ann på laptop du kobler til..

 

jeg har brukt wattmeter samtidig med at jeg brukte inverter i bil, det virker som det er lite sammenheng med størrelsen på strømforsyningen og hvor mye strøm maskinen bruker. Jeg kom under 60W med både 24 " skjerm og en ganske rask laptop.

 

Ja det stemmer nok det, men om du leser innlegget mitt en gang til.. så vil du se at jeg skrev "i værste fall".. dvs jeg tok utgangspunkt i hva strømforsyningen til min laptop er designet for..

 

 

Og det er forskjell på bærbare pc`r.. noen bruker en del mer enn andre, men du kan ikke ta utgangspunkt i at pc`n ikke jobber med noe.. prøv å sette i gang rendring av en film.. hvor prosessor må jobbe litt..

 

Og selve omformeren (12 til 220volt) spiser strøm selvom ikke laptop er tilkoblet.. (dette er nok også forklart i brukerveiledningen).

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

eh det kommer ann på laptop du kobler til..

 

jeg har brukt wattmeter samtidig med at jeg brukte inverter i bil, det virker som det er lite sammenheng med størrelsen på strømforsyningen og hvor mye strøm maskinen bruker. Jeg kom under 60W med både 24 " skjerm og en ganske rask laptop.

 

Ja det stemmer nok det, men om du leser innlegget mitt en gang til.. så vil du se at jeg skrev "i værste fall".. dvs jeg tok utgangspunkt i hva strømforsyningen til min laptop er designet for..

 

 

Og det er forskjell på bærbare pc`r.. noen bruker en del mer enn andre, men du kan ikke ta utgangspunkt i at pc`n ikke jobber med noe.. prøv å sette i gang rendring av en film.. hvor prosessor må jobbe litt..

 

Og selve omformeren (12 til 220volt) spiser strøm selvom ikke laptop er tilkoblet.. (dette er nok også forklart i brukerveiledningen).

Egentlig er det nok best med en dedikert Laptop bil-adapter (effektivitet, støy). For noen maskiner som Asus netbook vil det ikke være så komplisert heller, selv om min gikk istykker raskt, men jeg har også den erfaringen at slike billige 12v til laptop universial adaptere kan introdusere brum, kanskje fordi kvaliteten ikke er den beste, slik at kvaliteten i skype kan bli dårlig, watt er dessuten ikke watt, 120w laptop universial adapter tilsvarer kanskje en skikkelig original 60w adapter. Det er heller ikke sikkert det følger med rett plugg (f.eks til Lenovo) Derfor er det kanskje best med inverter likevel. Det samme med Watt gjelder der også, kanskje det trengs 200W for en liten 60W pc adapter, om det holdt med en inverter uten vifte hadde det vært å foretrekke.

 

Jeg testet en litt mindre inverter uten vifte, den tok kvelden, det sto den sikkert klarte 200W. Jeg har hatt en 100w universal car adapter (se ebay, disse er i metallboks og med USB) og ser ganske kraftige ut, den brummet og ble ekstremt varm, erstattet en 60W lenovo strømforsyning. Jeg har prøvd kopi strømforsyning kjøpt på ebay til lenovo. Felles for universial adapteren og kopi strømforsyningen var brum og at det var ubrukelig i skype. Det eneste jeg har prøvd som har fungert bra er original strømforsyning sammen med en kraftig inverter på det jeg tror jeg husker var 600 ebay watt. Ulempen er bråk. Jeg er slett ikke sikker på om en slik Jula selger til 400 kroner er sterk nok.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...