Gå til innhold

Test: Ubuntu 11.04


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Syntes faktisk at 10.10 var bedre enn 11.04. Installerte 11.04 og brukte det i toppen to dager :thumbdown:

Helt enig. Skiftet fort tilbake da jeg ikke finner ut hvordan jeg skal montere nettverkskriver i nyeste versjon. Innstalerte programmer som kjører i bakgrunnenne som f eks Vuze vises jo ikke. Skrivebordet krasjer også et par ganger til dagen. Er alt for vanskelig å finne programmer som ikke ligger på menyen til venstre på skrivebordet.

Dessuten hater jeg snarveier på skrivebord. Jeg liker å ha skjermen så tom og ren som mulig så Ubuntu 10.10 passer meg bedre. XP i windows classic mode er fremdeles det beste jeg har sett etter min smak. Enkelt, med god kontrast og veldig oversiktelig :)

Hver gang jeg var i softwaresenter for å hente programmer sier 11.04 at programet feilet under installasjon.

 

Etter 2 døgn med testing har jeg ikke fått printeren til å virke eller fått innstalert Serviio mediaserver da programmet ikke vil kjøre i 11.04.

Tok 10 min å fikse dette i 10.10

Lenke til kommentar

@benji

directx får du kun i windows. og nyeste directx er kun støttet i de windows vista?(litt usikker) og windows 7(edit: og alle de som er basert på disse som server osv.). man har alltids wine crossover og sånne windows emulatorer hvis man bare må kjøre et windows program.

flaming må du beregne når du uttaler deg om ting det virker som du virkelig ikke har peil på.

edit:

hardware støtten out of the box i linux er veldig imponerende i forhånd til hvor få som bruker et linux basert OS og alt av hardware fungerer på både asus 1001px(med nyeste prerelease av kernel) og aspire 1810tz med ubuntu 11.04. dette inkluderer de sære tinga som optisk via jack utgang og sånt.

 

hva brukervennlighet angår har du veldig mange distroer å velge mellom så ting faller i smak

 

Kjære Kjell, du må ha misforstått. Jeg vet at en kun får DX i Windows, det er et problem som lammer Linux & Mac OS.

 

Wine er ikke en emulator, siden du er "pro" burde du vite såpass. "flaming må du beregne når du uttaler deg om ting det virker som du virkelig ikke har peil på" Hvis det virker for deg som om jeg ikke vet hva jeg snakker om, hvorfor flame? Da er jeg jo bare uviten.

 

"sære tinga som optisk via jack utgang". Det er lett, ALSA er jo bedre enn det meste. Du nevner også prerelease-kernel... Hvordan har du tenkt at en nybegynner skal få til sånt?

 

Ubuntu hadde blitt en slager hvis noen hadde giddi å gjort den brukervennlig slik at en husmor kunne ha brukt det like lett som Windows/Mac OS.

 

"hva brukervennlighet angår har du veldig mange distroer å velge mellom så ting faller i smak" Har du et eksempel? Ubuntu er jo markedsført som den enkleste. Før var det jo mye større forskjeller. F.eks Slackware og Mandrake(Mandriva).

 

Måtte legge til: Hvordan kan en nybegynner enkelt bytte minimer, maksimer og lukk -knappene fra venstre til høyre?

Endret av benji
Lenke til kommentar
Ubuntu hadde blitt en slager hvis noen hadde giddi å gjort den brukervennlig slik at en husmor kunne ha brukt det like lett som Windows/Mac OS.
Hva mener du mangler?

Det eneste en husmor trenger er en PC som kommer fra butikken med ferdig oppsatt OS. Av programvare trenger hun internett (med flash og java), filutforsker, bildefremviser, skriveprogram og kanskje mail. Alt dette følger med Ubuntu, og ville fulgt med hvis maskinen var satt opp med Ubuntu fra butikken. Alle programmene kan klikkes på og da er mor fornøyd.

Samtidig fungerer selvfølgelig alt av hardware (nettverk, webcam, lydkort, knapper, osv.) knirkefritt, siden PC-produsenten har valgt maskinvare etter hva som fungerer i Ubuntu.

 

Måtte legge til: Hvordan kan en nybegynner enkelt bytte minimer, maksimer og lukk -knappene fra venstre til høyre?
Hva er hensikten med å flytte dem? Det er kanskje en grunn til at de er der.

Og for å spørre på en annen måte: Hvordan kan en nybegynner enkelt bytte minimer, maksimer og lukk -knappene fra høyre til venstre i Windows shell? (for dem som kommer fra Unity og OS X).

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Hva mener du mangler?

Det eneste en husmor trenger er en PC som kommer fra butikken med ferdig oppsatt OS. Av programvare trenger hun internett (med flash og java), filutforsker, bildefremviser, skriveprogram og kanskje mail. Alt dette følger med Ubuntu, og ville fulgt med hvis maskinen var satt opp med Ubuntu fra butikken. Alle programmene kan klikkes på og da er mor fornøyd.

Samtidig fungerer selvfølgelig alt av hardware (nettverk, webcam, lydkort, knapper, osv.) knirkefritt, siden PC-produsenten har valgt maskinvare etter hva som fungerer i Ubuntu.

 

 

For ikke å snakke om at Ubuntu ikke forstyrrer med kryptiske meldinger, utallige programmer som maser om å bli oppdatert eller virusscan som starter i bakgrunnen og gjør maskinen sirupstreig i det hun bare skal innpå i fem minutter for å sjekke noe.. Hun kan klikke på "DU HAR FÅTT VIRUS, TRYKK HER FOR Å FJERNE DE" uten at maskinen tar skade av det, og hun slipper å gå på eljøp for å få "fiksa PC-en" annenhver mnd fordi den plutselig bruker over ti minutter på å skru seg på.

Lenke til kommentar

@benji

directx får du kun i windows. og nyeste directx er kun støttet i de windows vista?(litt usikker) og windows 7(edit: og alle de som er basert på disse som server osv.). man har alltids wine crossover og sånne windows emulatorer hvis man bare må kjøre et windows program.

flaming må du beregne når du uttaler deg om ting det virker som du virkelig ikke har peil på.

edit:

hardware støtten out of the box i linux er veldig imponerende i forhånd til hvor få som bruker et linux basert OS og alt av hardware fungerer på både asus 1001px(med nyeste prerelease av kernel) og aspire 1810tz med ubuntu 11.04. dette inkluderer de sære tinga som optisk via jack utgang og sånt.

 

hva brukervennlighet angår har du veldig mange distroer å velge mellom så ting faller i smak

 

Kjære Kjell, du må ha misforstått. Jeg vet at en kun får DX i Windows, det er et problem som lammer Linux & Mac OS.

 

Wine er ikke en emulator, siden du er "pro" burde du vite såpass. "flaming må du beregne når du uttaler deg om ting det virker som du virkelig ikke har peil på" Hvis det virker for deg som om jeg ikke vet hva jeg snakker om, hvorfor flame? Da er jeg jo bare uviten.

 

"sære tinga som optisk via jack utgang". Det er lett, ALSA er jo bedre enn det meste. Du nevner også prerelease-kernel... Hvordan har du tenkt at en nybegynner skal få til sånt?

 

Ubuntu hadde blitt en slager hvis noen hadde giddi å gjort den brukervennlig slik at en husmor kunne ha brukt det like lett som Windows/Mac OS.

 

"hva brukervennlighet angår har du veldig mange distroer å velge mellom så ting faller i smak" Har du et eksempel? Ubuntu er jo markedsført som den enkleste. Før var det jo mye større forskjeller. F.eks Slackware og Mandrake(Mandriva).

 

Måtte legge til: Hvordan kan en nybegynner enkelt bytte minimer, maksimer og lukk -knappene fra venstre til høyre?

dude. jeg vet at wine = wine is not an emulator. jeg skrev det jeg skrev for det virklig ikke virka til at du viste en dritt. nok om akuratt det. DX er fremdeles kun til windows. og verken mac linux solaris eller lignene lider noe som helst av det. du får ivertfall prøve å utdype det så godt du kan.

 

prerelease kernel er lettere å instalere en f.eks instalere en maskinvare komponent og windows updatate ikke finner driver og du må på innternett for å finne driver for å instalere den. alle med copy paste kunskaper og evne til å lese klarer det.

 

det er heller nesten ikke mulig å få noe mere brukvervennlig på desktop en mange av linux distroene gjør det. ubuntu som testet har store ikoner med beskrivelse ved at musa er over. trykker du på et av dem starter et program.

 

"Måtte legge til: Hvordan kan en nybegynner enkelt bytte minimer, maksimer og lukk -knappene fra venstre til høyre? " jeg kan lage en video der jeg gjør det på under 10 sec. dette gjore jeg - super(windows tast) skrev ap - da dukket appearance opp. - klik 1 gang med musa på ikonet. da starter et program der du kan velge mellom noen forhondsinstallerte themes opp. og velger clearlooks så får du dem på høyere side. uten hva som skjedde ble det. "super - ap - 1 klikk - 1 klikk"

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

Ubuntu er digg! Har brukt det i flere år men det er noe med 11.04 som ikke er bra:.

På min eMachines e527 laptop gir den bare svart skjerm.

Løsningen ble å bruke en eldre Linux kjerne (kernel).

På min tilårskomne iMac G3 fungerer det ikke i hele tatt

Man bør være litt nysjerrig og ha lyst å prøve noe nytt

 

Til slutt nevner jeg at jeg ikke er uerfaren med Ubuntu.

Det har vært mitt eneste OS siden 2004.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Linux er bare lekkert til de som selv har innsikt nok i Linux til å kunne få det til å fungere sånn som det skal. Jeg har lekt meg med Linux(Redhat/Slackware) siden 98 og utviklet en del. B.l.a Prosjekt skolelinux. Dette tok lang tid og er et uendelig mareritt.

 

Brukt mye av tiden til å konvertere både folk over fra MacOS og Windows, for og vise dem fordelene. Dessverre var det bare et fåtall som orket. Dette var flere av frivillige på Blideren.

 

Jeg kan si såpass. Vil du bruke Linux, har it-kunnskaper, installer og kos deg med det live på en minnepenn. Da kan du gjøre mange feil, RTFM, men ettervert vil du skjønner hvor fantastisk OS det er.

 

Ut av boksen fungerer det ikke for den vanlige bruker. Du må ha datakunnskap for å kunne bruke Linux.

Lenke til kommentar

Ikke helt. Jeg har hatt rimelig stort hell med å "få" folk over til linux. De trenger gjerne litt support, og jeg setter typisk opp systemet for dem akkurat slik PC-leverandørene gjør med windows. Jeg skal innrømme at det fortsatt er områder hvor verden er enklere for windowsbrukere, men dette bedrer seg ganske raskt.

Lenke til kommentar

Jeg er uenig. Begge mine foreldre bruker Ubuntu og har fått 15 minutter opplæring. Fatterns 8.04 LTS er tre år gammel og muttern ble konvertert i jula 2009. Søster brukte Ubuntu i minst seks måneder før hun trengte å bruke spesielle verktøy til studie og gikk over til Windows. Lillebror kjørte Kubuntu i halvannet år med CS i Wine og etter hvert dual boot for å spille spill. Jeg har flere venner som har brukt Windows hele livet sitt til de får problemer og jeg "fikser" ved å installere Ubuntu. Ingen opplæring annet enn hvordan pakkebehandleren brukes blir gitt og over årene er det bare positive kommentarer som blir gitt når jeg spør hvordan det går.

 

Det GNU/Linux og mer spesifikt Ubuntu ikke passer for er de som mener de er eksperter i Windows. Dersom du f.eks vet hva en registernøkkel er, vet hva MSC betyr eller vet hvordan du restarter en service er ikke GNU/Linux noe for deg, for du er vant til å bruke datamaskinen som en administrator i stedet for å bruke den som et verktøy.

Lenke til kommentar

Jeg er uenig. Begge mine foreldre bruker Ubuntu og har fått 15 minutter opplæring. Fatterns 8.04 LTS er tre år gammel og muttern ble konvertert i jula 2009. Søster brukte Ubuntu i minst seks måneder før hun trengte å bruke spesielle verktøy til studie og gikk over til Windows. Lillebror kjørte Kubuntu i halvannet år med CS i Wine og etter hvert dual boot for å spille spill. Jeg har flere venner som har brukt Windows hele livet sitt til de får problemer og jeg "fikser" ved å installere Ubuntu. Ingen opplæring annet enn hvordan pakkebehandleren brukes blir gitt og over årene er det bare positive kommentarer som blir gitt når jeg spør hvordan det går.

Jeg tenker det samme. Til den bruken jeg ser en typisk "bruker" i sjangeren familiemedlem eller lignende benytte seg av en maskin for så er det ingenting i veien for at Ubuntu, riktignok ferdig satt opp, skal gi en svært positiv opplevelse. Det er klart at med én gang man begynner å fikle litt mer og skal installere drivere (selv om det er ganske sjelden i Linux) eller annet så kan de fort trenge hjelp da fremgangsmåten ikke er den samme som de får oppgitti Windows. Det betyr ikke nødvendigvis at det er verre, selv om det i noen tilfeller kan være det, men det betyr at det uansett er ting de ville trengt hjelp eller veiledning til å få til.

 

Et av mine sommerprosjekter blir nok å legge inn Ubuntu på en maskin her i huset som brukes av de andre familiemedlemmene. Jeg er overbevist om at hvis de først prøver så vil de ikke ha noen problemer med å bruke maskinen til det samme som de gjør per idag.

Det GNU/Linux og mer spesifikt Ubuntu ikke passer for er de som mener de er eksperter i Windows. Dersom du f.eks vet hva en registernøkkel er, vet hva MSC betyr eller vet hvordan du restarter en service er ikke GNU/Linux noe for deg, for du er vant til å bruke datamaskinen som en administrator i stedet for å bruke den som et verktøy.

Her må jeg nok si meg uenig. For brukeren du beskriver her er Linux et morsomt steg videre. For selv om Ubuntu kan utføre helt enkle ting som å fungere til surfing, mail og tekstbehandling så tilbyr Linux også veldig mye muligheter for de som vil leke litt og utvikle kompetansen sin innenfor data. Jeg er en av de du beskriver og har aldri sett meg tilbake etter at jeg gikk over for et drøyt år siden.

 

Det forutsetter selvfølgelig riktig innstilling og vilje til å tenke annerledes og til å prøve noe nytt ;)

Lenke til kommentar

Mens vi er inne på lykkelige historier: Harddisken i den bærbare maskinen til en kompis tok kvelden midt i eksamensperioden når han hadde store mengde dokumenter som skulle leses og et par hjemmeeksamener som skulle skrives. Jeg puttet en Live-USB med Ubuntu 10.04 LTS i maskinen og der ble den stående et par måneder. Både internett, lesing og skriving gikk som en drøm (med unntak av Flash, som eventuelt måtte installeres etter hver reboot), og faktisk kjappere enn hva han var vant til. Mer trengte han faktisk ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Madammen kjører Vista på sin Dell, men er ikke helt fornøyd. Likevel vil hun ikke ha Ubuntu (foreløpig) fordi det av og til dukker opp et program som ikke er Linux-kompatibelt etc. Nå for tiden driver hun med fotobøker, og tilfeldigvis dukket det opp i en samtale at "ingen fotobøker fungerer med Ubuntu".. Jeg ble litt nysgjerrig og sjekket rundt, og oppdaget til min store overraskelse at Elkjøp tilbyr en linuxklient av sin fremkallingsprogramvare, i tillegg til en Java-basert klient på nettsidene deres. Det er selvfølgelig en binær-blob som ikke følger noen distro-spesifikke instruksjoner og hele programmet havner i en mappe i hjemmeområdet ditt. Fordeler og ulemper med det, men de tilbyr da i det minste en klient. Uansett bruker hun en annen programvare fra fotobuch.de som ikke har linuxklient, men til min andre store overraskelse fungerte programvaren feilfritt i Wine, så langt jeg testet det. Da ble det stille ved siden av meg i sofaen :>

 

Kan være greit å vite for de av dere som driver litt "support på si'" og kan snuble over en slik problemstilling :)

 

Ellers må selv mine mest innbitte Windows/Mac-elskende, og ditto Linux/Ubuntu-hatende, venner til stadighet innrømme at Ubuntu er lynende raskt og problemfritt å bruke, så lenge vi unngår diskusjonen om Photoshop et.al. eller spill.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

De nyeste versjonene av ubuntu fungerer ikke på meg, for jeg har en drittsekk av en kina-PC kalt emachines e525 som ikke støtter lyset til ubuntu helt. Skjermen min blir veldig mørk nesten helt svart så jeg nesten ikke ser noen ting. Jeg må bruke lommelykt mot skjermen men det er fortsatt dårlig. Og nå kjører jeg windows 7 ultimate 64 bit. Jeg har prøvd både 32 bit og 64 bit men ingen av dem fungerer.

Lenke til kommentar

De nyeste versjonene av ubuntu fungerer ikke på meg, for jeg har en drittsekk av en kina-PC kalt emachines e525 som ikke støtter lyset til ubuntu helt. Skjermen min blir veldig mørk nesten helt svart så jeg nesten ikke ser noen ting. Jeg må bruke lommelykt mot skjermen men det er fortsatt dårlig. Og nå kjører jeg windows 7 ultimate 64 bit. Jeg har prøvd både 32 bit og 64 bit men ingen av dem fungerer.

Et kjent ubuntu/laptop problem, enten det er dritt-kina-pc eller nytt, dyrt og solid.

 

Det fikses ved å legge inn none kernel parametre i grub config. Oppskrift her.

Lenke til kommentar

det er det som er så fint med å klage på utviklerne når du fint kan gjøre noe for å fikse dette selv. husk at de fleste som utvikler til linux også trenger mat og tak over hodet. de har dermed veldig sjelden penger til å utvikle på fulltid. så om du finner noe du vill forbedre og har tid og lyst er det bare å starte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...