Gå til innhold

Test: Ubuntu 11.04


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når alt funker ut av boksen så er Ubuntu enkelt å bruke, men så fort noe går galt eller ikke funker som det skal, så må man bruke terminalen. Skal visst være vanskelig for Linux folket å lage GUI verktøy for alt selv i år 2011...

Nei man må ikke bruke terminalen:

http://lmgtfy.com/?q=grub2+gui

 

For meg som bruker KDE, er denne fin:

http://kde-apps.org/content/show.php?content=139643

Integreres rett i system settings. Installeres med pakken kde-config-grub2 i Debian-baserte distribusjoner som Ubuntu/Kubuntu.

 

La oss nå anta at du har dumpet borti samme problem på windows. Du vil ha inn en ny windows versjon (typisk win7), men det er en bios bug i maskinen som gjør at alle win7-kompatible drivere sluker strøm. Den eneste driveren som funker er den fabrikanten lagde spesielt til denne maskinen som en work-around for den råtne bios'en. Denne XP driveren funker ikke i vista eller win7.

 

La oss videre anta at du har tilgang til kildekoden i windows, og i XP-driveren. Hvordan vil du fikse problemet slik at du kan bruke denne maskinen med win7 uten at den sluker strøm? Kom gjerne med en gui slik at jeg får fikset dette uten å trenge se en kodelinje.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Jeg kastet bensin på bålet her skjønner jeg :D

Sannheten er vel at jeg lider av latskap og ikke orker å sette meg inn i Linux skikkelig. PS : jeg brukte faktisk Ubuntu i mange måneder jeg og har prøvd det opp igjennom åra. Men...faller tilbake til Windows av en eller annen grunn. Driver man med overklokking så er det visse programmer man trenger som finnes kun for Windows. Så det er vel ikke selve OS'et som er mitt problem, men programmene jeg trenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...