Gå til innhold

Real Madrid vs Barcelona - 16.04.2011-03.05.2011 - El Clasico Mania


Maefteda

  

86 stemmer

  1. 1. Får Mourinho sparken med 4 strake El Clasico tap?

  2. 2. Hvem vinner ligaen?

  3. 3. Hvem vinner Cupen?

  4. 4. Hvem går videre i CL?

  5. 5. Hvem heier du på?



Anbefalte innlegg

Kan vel sjåast på som nøytal i forhold til desse to laga, då eg ikkje sympatiserer med nokon av dei, men fotballmessig blir kampen i går øydelagt av at Real spelar anti-fotball og omtrent ikkje ynskjer å verken halde i ballen eller gjere så mykje konstruktivt med den, og av at Barcelona ser ut til å bestå av ein gjeng kvalmingar som har større glede av å prøve å få motspelarar utvist enn å faktisk spele fotball. (Her er det sjølvsagt eit par fantastiske unntak.) Det er så latterleg når det skjer tre-fire eller fleire gongar at ein spelar får ein dult i magen eller brystet, men går ned som ein sekk og held seg til ansiktet. (Den beste er vel Busquets som først tar seg til brystet, men deretter raskt flyttar hendene opp til ansiktet for å prøve å få ein kraftigare reaksjon frå dommaren.) Det er så mykje usportslege opptredenar (for såvidt frå begge lag) at det ikkje blir huska for fotballen som blir spelt, men heller for alt det utenomsportslege som skjer. Kan forresten nokon snart skyte reservekeeperen til Barca? Det må vere den minste sportslege og minst intelligente fotballspelaren eg har vore borti.

 

Eg har nevnt det i RedCafé, men eg håper verkeleg at uansett om det blir United eller Schalke som går til finala, så får ein ein dommar som ikkje tillet at spelarane flokkar seg saman som spesielt Barca gjer kvar gong det oppstår ein situasjon (nesten meir når det er filming enn når det faktisk har skjedd noko). Valdez er på joggetur over heile bana for å protestere og det bør gje gult kort kvar gong.

 

Kampen i går var generelt sett svært skuffande og med nokre få unntak så er det berre filming, kjefting, sutring og utanomsportslege ting som vil sitte igjen.

 

Mye bra her men synes det blir passe dumt at en manu supporter kan ta en the high road her, klart det som ble visst fra forsåvidt begge lag med flokking rundt dommeren er ufyselig. Men ikke kom her å si at manu ikke gjør det samme i slike toppoppgjør. Det har vært et varemerke de siste årene.

 

Eksempel?

 

Jeg har aldri sett United-spillere oppføre seg som Barca-spillerne i går, tror aldri jeg har sett en United-spiller løfte opp et usynlig rødt kort. Ja, alle klager til dommeren fra tid til annen, men ikke i så stor grad og ikke så kollektivt gjennomført.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dommere burde også få seg litt basic kunnskaper. Spillerne som faktisk er ordentlig skadet ligger ikke og vrir seg i smerte, men de ligger som regel langflate uten å bevege seg. Dersom Alves faktisk hadde brukket noe bein igår, hadde han da rullet rundt og gitt seg selv en fare for å bevege på det skadete beinet?

 

Likevel synes jeg taklingen er stygg nok til å gi rødt kort, uansett utfall. Greit nok at Alves ikke blir truffet, og faker skade, men se på det på en annen side. Hva hvis Pepe hadde langtidsskadet han, uten å få rødt. Hvor idiot hadde ikke dommeren blitt framstilt som da?

Lenke til kommentar

Den danske toppdommeren Claus Bo Larsen, mener at utvisningen var korrekt.

 

- Når han (Pepe) kommer så voldsomt og hensynsløst inn i taklingen, tar han helt klart ikke hensyn til motstanderens helse, og dermed skal han ut. Det er en grad av forsett over den måten han strekker beinet ut på, sier Larsen til Sporten.dk.

 

Den danske dommeren er heller ikke imponert over Alves klynking i etterkant av taklingen. Alves lot seg bli båret ut på båre, men var tilbake på banen like etter.

 

- Hvis bildene klart viser at Dani Alves ikke blir truffet, så er det åndssvakt det han gjør, sier Claus Bo Larsen.

Lenke til kommentar

Utvisninga er grei. Pepe som oppfører seg som en forbanna idiot der. Alves er ikke noe bedre, og kunne godt ha sett et gult for filming der, men nå fikk han et feilaktig et tidligere i kampen pga filminga av Di Maria. (selv om jeg syns det er kvalmende når spillere filmer må jeg innrømme at jeg ikke klarte å la være å le av filminga til Di Maria, tror det er første gang jeg ser at en spiller detter ned i løpebanen til motstanderen for å filme.)

Lenke til kommentar

Sakset fra RedCafe:

 

Alves hadde aldri blitt skadet av en slik takling. Han kunne fått en smell - noe han definitivt hadde fortjent. Man kan bli skadet i enhver situasjon, og dette er ikke en situasjon som typisk fører til skade av spillere. Ballen er høyt i luften, begge spillere strekker frem en fot for å nå ballen, og begge treffer ball.

Pepe viser knotter, det gjør ikke Alves. Så klart kan man få en skade her. Får man et strakt bein med knotter inn i ankelen, kan noe ryke. Ikke bare det, Alves kunne prøvd å løpe ballen videre og fått knottene plantet i kneet istednfor.

 

Dømming er alt for konsekvensbasert etter min mening. For å hindre fatale konsekvenser, bør det dømmes på slike situasjoner som det her, hvor man gjør en farlig takling for å ta ball.

Endret av Maefteda
Lenke til kommentar

Enig med deg, kloffsk. Dommeren burde generelt lagt lista høyere, men når han først har lagt lista så lavt så kan det røde til en viss grad forsvares.

 

Når det gjelder deg, Big Tone, så får vi bare være enige om å være uenige.

 

Barcelona hadde 53% ballbesittelse i 09-finalen, 12 skudd totalt mot Uniteds 11 (riktignok 5 flere på mål). At United spilte defensivt borte mot Barcelona i 2008 er vel ingen stor overraskelse da Ferguson ofte er veldig forsiktig på bortebane i Europa. Hjemmekampen var preget av Scholes' scoring etter 14 minutter spilt.

 

For all del, Barcelona er på papiret det beste laget i verden p.d.d, men i motsetning til deg nekter jeg å tro at den eneste måten å slå dagens Barcelona-lag på er å spille defensiv fotball.

Lenke til kommentar

Det er ikke den eneste måten, men helt klart den beste. Finalen i 09 var ikke særlig defensiv av Man Utd, og det fikk de betale for. Arsenal viste vel selv tidligere i år, at det er mulig å slå Barcelona uten å ha alle menn i forsvar, Hercules var ikke ultradefensive de heller.

 

Real Madrid prøvde offensiv fotball i årets første Clasico, og det endte med 0-5. Nå hadde de suksess med en mer defensiv tankegang, både i serie og cup, og så klart vil de fortsette å prøve dette igjen. Arsenal, Inter, Chelsea og Man Utd har prøvd det samme tidligere og flere har lykkes.

Endret av Maefteda
Lenke til kommentar

Men kan det ikke også være en tilfeldighet at Man Utd styrte de første 10? En enkeltkamp kan aldri bestemme noe helt sikkert, men jeg tror faktisk Barcelona hadde vunnet flest, dersom den kampen hadde blitt spilt 100 ganger. Det blir selvfølgelig bare spekulasjon, men det er jo ikke akkurat noen stor hemmelighet at Barcelona har blitt sterkere og Man Utd svakere siden den gang heller.

 

Er uansett veldig spent på finalen i CL, hvis det blir Man Utd - Barcelona. Både hvordan Man Utd legger ann taktikken, og hvordan kampen blir.

Lenke til kommentar

Sakset fra RedCafe:

 

 

Alves hadde aldri blitt skadet av en slik takling. Han kunne fått en smell - noe han definitivt hadde fortjent. Man kan bli skadet i enhver situasjon, og dette er ikke en situasjon som typisk fører til skade av spillere. Ballen er høyt i luften, begge spillere strekker frem en fot for å nå ballen, og begge treffer ball.

 

Pepe viser knotter, det gjør ikke Alves. Så klart kan man få en skade her. Får man et strakt bein med knotter inn i ankelen, kan noe ryke. Ikke bare det, Alves kunne prøvd å løpe ballen videre og fått knottene plantet i kneet istednfor.

 

Dømming er alt for konsekvensbasert etter min mening. For å hindre fatale konsekvenser, bør det dømmes på slike situasjoner som det her, hvor man gjør en farlig takling for å ta ball.

 

Det er ikke gitt at en strak fot med knotter i ankelen gir skade. Spesielt ikke når begge har foten i luften. Om de hadde dundret rett mot hverandre - ja, kanskje, men her kommer Pepe fra siden.

 

Hvis og om og men Alves gjør ditt og datt. Jeg mener det er et greit gult kort - om Alves løper videre eller kaster seg død rundt spiller ingen rolle.

 

Vi kommer aldri til å bli enig om den situasjonen - jeg mener det er gult kort. Jeg mener det ikke er spesiell fare for skade i den situasjonen.

Lenke til kommentar

Klart det er en større tilfeldighet å score mot spillets gang enn å dominere de første ti minuttene, selv om det er umulig å spå hva som kunne ha skjedd hvis det hadde utviklet seg annerledes.

 

Over tid tror jeg også Barcelona hadde vunnet flere kamper mot United enn omvendt, enkelt og greit fordi de har et bedre mannskap. I motsetning til mange, mener jeg dog at Barcelona ikke har blitt noe særlig bedre siden 08/09, men United har kanskje blitt et par hakk svakere. Ihvertfall hvis man kun ser på spillermateriellet. Jeg tror derimot at United er minst like "seige" å slå nå, som det de var med Ronaldo og Tevez på laget.

 

Anyhow, det jeg absolutt ikke forstår er hvordan noen kan mene at Barcelona ikke kan slås uten at man parkerer bussen foran eget mål. De har, som alle andre lag, 11 mann av kjøtt og blod. Det er fullt mulig for United (en håndfull andre klubber også for den saks skyld) å dominere en kamp mot Barcelona.

Lenke til kommentar

FC Købehavn la mer press på Barcelona enn RM klarte i går. Taktikken var helt molbo fra mitt ståsted. Vente på at Barca gjør feil når man ikke engang presser dem, er som å vente på strømbrudd for å kunne skru opp en lampe.

Feilene kommer når de settes under press, og RM var helt ubrukelig i går.

Lenke til kommentar

Det røde kortet er ingen ting å si på.

Pepe hopper inn med knottene først, han snur seg og har NULL kontroll på hva han driver med. Dette er farlig spill og skal straffes enten taklingen treffer eller ei. Hadde den taklingen truffet Kunne Pepe blitt anmeldt. Tenk tilbake på Ryan Shawcross taklingen mot Aaron Ramsey.

 

De 2 forrige kampene har begge lagene spilt dårlig og ingen har fortjent seieren egentlig. Men i går var barca best. Det er nå "4 poeng" til hvert lag. Og når neste thriller skjer på Camp Nou blir det avgjort hvem som er best i dette El Classico Mayhemen vi er i.

 

Verken Real Fan eller Barca Fan. Selv om jeg har mest sansen for noen Barca spillere.

Lenke til kommentar

En forferdelig fotballkamp på flere måter i år. Real Madrid(Mourinho) har ingen stolhet og ødelegger sitt eget rykte med å som man gjorde. Det ble enda verre enn i seriekampen og cupfinalen, selv om de også var dårlige og ikke noe Madrid skal være stolte av. Det i går var derimot pinelig.

 

Barcelona får mye kritkk for "spille støttepasninger i forsvar". Men hva annet trenger de å gjøre, de frustrerer Madrid spillerne med å aldri gi bort ballen, og det abselutt ikke noe verre enn å sette hele laget i forsvar. Hadde begge lag spilt som Barcelona hadde man fått en fantastisk fotballkamp når det kommer til ferdigheter og underholdning.

 

Og så var det selvsagt enormt med overspilling og filminger, fra begge lag. Di Maria er en skam, og selv om jeg personlig er stor fan av Arbeloa, så er han blant de styggeste på banen(hver gang). Pepe sitt røde er greit, kunne vært gult, kunne vært rødt. Best hadde vel vært hvis Alves også hadde fått det gule kortet.

 

Men en liten ting som er vært å merke seg for de som så denne kampen og klager over overspillingen, taklingene osv, og mener dette er spania og det aldri ville skjedd i England aller andre steder. Dette er El Clasico, det er så enromt viktig for begge lag, og et tap er så ekstremt ille for laget som tapre. Bernd Shuster ble sparket nesten alene pga han tape El Clasico etter en lignende kamp som den i går. Ser dere på en vanlig La Liga kamp, ( som jeg tviler på flesteparten gjør), så er det ikke i nærheten like ille. Filming er det ja, mulig mer enn i england og andre steder også, men ikke så ekstremt som det var i går.

 

Til slutt har jeg mistet sanen for Mourinho, en type jeg likte veldig godt når han var i en annen klubb enn min egen. Men når jeg selv ser akkurat hva an driver med, krangling med Valdano, drittslingning til Preciado, Pellergrini og nå Gardiola. I tilegg til en enorm surting når han ikke får det som han selv ønsker irriterer meg enormt. Er heller ingen fan av spillestilen hans, men oppførselen hans er en skam. I år så tror jeg Perez godtar det siden man desperat trengte en tittel og man trengte å komme langt i CL. Med med samme manglende respekt for trenerkollegaer og for historien til Real Madrid på banen så regner jeg med at han forsvinner til neste år hvis resultatene er noe av det samme.

 

Anyhow, det jeg absolutt ikke forstår er hvordan noen kan mene at Barcelona ikke kan slås uten at man parkerer bussen foran eget mål. De har, som alle andre lag, 11 mann av kjøtt og blod. Det er fullt mulig for United (en håndfull andre klubber også for den saks skyld) å dominere en kamp mot Barcelona.

 

De lagene som har spilt bra mot barcelona i år, og hindret dem scoring lenge, er faktisk de lagene som har turt å presse høyt i store deler av kampen. Cup-kampen mot Real Betis var et godt eksempel på det. Første omgang var meget bra av Betis og Barca fikk ikke til noe bra spill og ble ofte tvunget til å slå langt. Legger man seg bakpå, så vil de etterhvert få mulighet til å score.

 

Klarer man å balanserer seg med at man presser høyt tidlig, for så å falle av når Barcelona nærmer seg midtbanen har man en god mulighet til å slå dem. I tilegg er det mye letter å ta kontringer når man starter 30 meter fra mål og ikke 80, noe som Barcelona selv er verdens beste til. Noe som mange ikke legger merke til siden mediene fokuserer på possesionspillet.

Endret av Teipball
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...